رفتن به مطلب

بررسی راهکارهای کاهش خطر تلفن همراه برای سلامتی


ارسال های توصیه شده

بررسی راهکارهای کاهش خطر تلفن همراه برای سلامتی

 

 

مخاطرات استفاده از تلفن‌های همراه و به طور کلی تجهیزات بی‌سیم هرچند اگر به‌صورت شایعه مطرح باشند اما باز هم ترس از بیماری‌های لاعلاج ناشی از کاربرد این وسایل در ذهن عموم مردم بسیار است که به خودی خود می‌تواند یک شایعه را تا مرز واقعیت پیش ببرد و روان اجتماعی را آلوده کند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ایسنا، به محض ورود و فراگیری تلفن‌های همراه، مخاطرات و آسیب‌های الکترومغناطیسی نیز گسترش یافتند تا جایی که با حمل آن‌ها توسط افراد و قرارگیری در هر مکانی به یقین می‌توان گفت خطر اشعه‌های مغناطیسی در تمامی اماکن شیوع یافت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چندی نگذشت که با معقول شدن قیمت سیم کارت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه نوعی نیاز در همگان به وجود آمد تا از این ابزار ارتباطی استفاده کنند اما آنچه که هست با گسترش دامنه فعالیت‌های اپراتورها امروزه شاهدیم که برخی افراد که به سمت اکثریت هم پیش می‌رود، دارای دو گوشی تلفن همراه هستند که با در نظر گرفتن حداکثر پشتیبانی دو سیم‌کارت توسط هر گوشی جمعا در آن واحد هر گوشی با دو دکل ارتباطات رادیویی برقرار می‌کند که این به معنای دقیق یعنی محاصره انسان توسط امواج رادیویی و مغناطیسی که راه فراری جز دوری از آن‌ها نیست.

با رونق ارتباطات بی‌سیم، هندزفری و بلوتوث‌ها نیز رفته رفته پشت ویترین‌های فروشندگان گوشی و تجهیزات تلفن همراه رخنمایی کردند و حالا این به عنوان یک دغدغه مطرح شده است که آیا این دستگاه‌های جانبی بی‌سیم نیز می‌توانند دارای عوارض و بیماری باشند یا خیر؟!

عقیده برخی کارشناسان بر این باور استوار است که به دلیل برد کوتاه امواج بلوتوث، این دستگاه‌ها را نمی‌توان قابل مقایسه با آنتن‌های BTS دانست زیرا نهایت فاصله‌ای که پوشش می‌دهند دو متر است.

برخی می‌گویند استفاده از هندزفری‌های بلوتوث خطرات ناشی از تشعشعات مضر هنگام مکالمه با تلفن همراه را تا ۸ برابر کاهش می‌دهد و خود این دستگاه‌ها چندان ضرری برای بدن انسان ندارند.

در این راستا دکتر ذوالقدر- کارشناسس مخابرات سیار- با اشاره به این‌که دستگاه‌های جانبی از قبیل بلوتوث و هندزفری‌ها هیچ ضرر و زیانی ندارند، اظهار کرد: حوزه سیگنال‌دهی و فرکانس این دستگاه‌ها در حد استاندارد است و به همین منظور هیچ گونه آسیبی برای بدن ندارند؛ معمولا بازه استاندارد این دستگاه‌ها بین ۱٫۸ تا دو مگاهرتز است و هیچ گونه آسیبی در این بازه برای انسان وجود ندارد.

البته پدرام الیکایی نیز که یکی از مدیر عاملان شرکت ارتباطی است، استفاده از هندزفری بلوتوث را بسیار موثر در برابر کاهش تشعشعات ناشی از آنتن‌های تلفن همراه می‌داند و معتقد است که این دستگاه‌ها قدرت تشعشعات مضر هنگام مکالمه با تلفن همراه را از حداکثر دو وات به حداکثر ۰٫۰۰۲۵ وات کاهش می‌دهند.

وی تنها به این نکته بسنده نکرد و گفت: مصرف‌کنندگان هندزفری بلوتوث باید از استفاده بلوتوث‌های بی نام و نشان، گمنام و یا کپی‌ نام‌های تجاری معروف پرهیز کنند زیرا این دستگاه‌ها به دلیل فقدان استانداردهای لازم، صدمات جبران‌ناپذیری را به سیستم شنوایی کاربر وارد می‌آورند.

اما در مقابل این دیدگاه‌ها مهدی موسویان انارکی – کارشناس مخابراتی – معتقد است که گوشی‌های تلفن همراه با جک هندزفری نزدیک آنتن داخلی یا خارجی گوشی، مضراتی بیش‌تر از خود گوشی‌های تلفن همراه دارد.

هرچند او اعتقاد دارد که مضرات اشعه‌های الکترومغناطیسی تلفن‌های همراه نیز به اندازه‌ای هستند که باید هنگام خواب از قرار گرفتن آن‌ها در نزدیکی شخص خودداری کرد اما قرار گرفتن آن‌ها در کنار کمربند و در جیب پیراهن نیز می‌تواند کلیه و قلب را دچار عارضه کند.

چگونگی تاثیر امواج بر بدن انسان و چگونگی ایجاد عارضه نیز از عمده‌ترین مباحثی هستند که بعد از مشخص شدن خطرات باید به آن‌ها پرداخته شود.

علیرضا ذوالقدر که استفاده از تجیزات جانبی گوشی‌های تلفن همراه را بی‌خطر می‌داند، درباره نحوه تاثیرگذاری فرکانس‌های مخابراتی بر بدن انسان‌ها اذعان کرد: معمولا این اشعه‌ها بر قسمت‌های نرم، عصبی و آبی بدن اثر می‌گذارند که با این حساب مغز و چشم جزو اعضایی هستند که بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مهدی موسویان هم با اشاره‌ای به تاثیرات اشعه‌های ساطع شده از آنتن‌های BTS و همچنین امواج الکترومغناطیسی اظهار کرد: عوارض گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی آن بیش‌تر به صورت صدمات ناشی از حرارت ایجاد شده در اثر جذب امواج الکترومغناطیسی منتشره از دستگاه در بافت‌های بدن نظیر بافت مغز به دلیل نزدیک بودن گوشی تلفن همراه هنگام مکالمه با سر انسان و بافت‌های بدن که هنگام حمل گوشی تلفن همراه نزدیک این دستگاه‌اند، بررسی می‌شود.

قطعا با اظهار نظر چند کارشناس نمیتوان به نتیجه قطعی درباره مضر بودن یا نبودن امواج ناشی از تلفن یا هندزفری رسید اما شاید کمکی باشد برای آگاهی از استفاده مناسب تجهیزات جانبی برای کاهش صدمات ناشی از تلفن‌های همراه و البته این به مفهوم عدم رعایت استانداردها و یا به صفر رسیدن ضررها نیست بنابراین تا جایی که امکان دارد باید این دستگاه‌های در ارتباط با امواج الکترومغناطیسی را از خود دور نگه داریم.

 

منبع:برسام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...