رفتن به مطلب

ویلا ساوا Villa Savoye اثر لکربوزیه Le Corbusier


شـاهین

ارسال های توصیه شده

یکی از مهمترین افتخارات معماری مدرن قرن بیستم میلادی ویلا ساوا Villa Savoye اثر لکربوزیه Le Corbusier می باشد که در پواسی؛ مزرعه ای کوچک خارج از پاریس واقع شده است. ویلا ساوا که در سال 1929 کامل شده است برداشتی مدرن از خانه ییلاقی فرانسوی می باشد که عصر ماشینی جدید را گرامی داشته و به آن واکنش نشان می دهد. این خانه به تنهایی دوران حرفه ای لکربوزیه و نیز اصول سبک بین المللی را دچار تحول نمود و به یکی از مهمترین سوابق معماری در تاریخ بدل گشت. جداشدن ویلا ساوا از بافت فیزیکی خود باعث فرو رفتن طراحی بافت یکچارچه بنا در بافت مکانیزه/صنعتی اوایل قرن بیستم می گردد و مفهوم خانه را به عنوان یک ماهیت مکانیزه تعریف می کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به سبب بیان جمله "خانه ماشینی برای زندگی کردن است" معروف است. نمی توان از این جمله به عنوان طراحی خط تولید انسانی برداشت نمود، بلکه این طراحی از قابلیت های ابتکاری و پیشرفت های یافت شده در زمینه های مختلف صنعتی بهره برده و به مفهوم کارایی می رسد.

لکربوزیه در راستای اشتیاق و علاقه خود به طراحی مکانیزه اصول پنج گانه معماری را بنیان نهاد که در واقع لیستی از عوامل توصیه شده برای استفاده در طراحی می باشد. اصول پنج گانه معماری را می توان تعبیر امروزی لکربوزیه از ده کتاب در مورد معماری اثر ویتروویوس دانست، که در واقع دستورالعمل آموزشی برای معماران به حساب نمی آید، بلکه فهرستی است شامل اجزای سازنده ضروری یک طراحی. و ویلا ساوا به شایستگی اصول پنج گانه را منعکس می نماید، اصولی شامل:

ـ پیلوت

ـ بام باغ

ـ نفشه باز

ـ پنجره های طولی کشیده سرتاسری روبان مانند

ـ نمای آزاد

در این مقطع از دوران حرفه ای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، او نسبت به تکنولوژی و طراحی کشتی بخار جذب شد. نتیجه ساده و خطی برآمده از تکنیک های مهندسی و مدل های از پیش ساخته باعث نقشه کشی فضایی و ظرافت مینیمالیستی گردید. ستون های باریکی که عرشه کشتی را پشتیبانی می کنند، پنجره های روبان مانند که سرتاسر بدنه کشتی را در بر می گیرند، اتصالاتی که خروجی های سکوهای کشتی را به هم پیوند می دهند، تمام این وجوه بنیان اصول پنج گانه معماری را بنا کردند که در ترکیب ویلا ساوا یافت می شوند.

به محض داخل شدن به این بنا، به نظر می رسد خانه بر فراز دورنمای خوش منظره جنگلی بوسیله ستون های باریک معلق است. ستون های باریک گویی در میان درختان حل گردیده اند، حتی طبقه تحتانی سبز رنگ آمیزی شده تا به تصور حجم معلق کمک کند.

طبقه تحتانی به عنوان نگهداری و پشتیبانی خانه کاربری دارد. یکی از جالب ترین وجوه خانه نمای شیشه ای خمیده بر طبقه تحتانی است که برای تامین زاویه چرخش اتوموبیل های سال 1929 تشکیل شده است تا راننده در فضای بیشتر و با پیچش اندکی اتوموبیل خود را در گاراژ پارک نماید.

اتاق های نشیمن ها یا طبقه فوقانی با پنجره های روبان مانند پوشیده شده اند که به نرمی در نمای سفید و سخت خانه گم شده اند، که خود باعث عاری بودن نما از هر گونه چند دستگی می گردد. پنجره های روبان مانند شروع به شکل دادن به مفهوم ورودی و خروجی می گردند که البته این مفهوم تا کسی وارد خانه نشود به طور کامل ابراز نمی گردد.

در هر صورت با ورود به خانه، ادراک روشنی از تقابل فضایی حاکم بین فضاهای عمومی و خصوصی داخلی دست می دهد. قاعدتا، فضاهای نشیمن هر خانه نسبتا خصوصی، بسته و تا حدودی ایزوله می باشند. اما لکربوزیه فضاهای نشیمن را دورتادور تراس خارجی عمومی که بوسیله دیواره شیشه ای از منطقه نشیمن جدا گشته اند، قرار داده است. نکته خصوصی سازی فضاها در داخل فضای عمومی، به صورت روال معمولی در پروژه های بعدیلکربوزیه نیز تداوم می یابد.

هر دو طبقه تحتانی و فوقانی بر اساس ایده نقشه بازی به اجرا درآمده اند که ساکنان را تحریک به رفت و آمد مداوم در بین فضا ها می نماید. به عنوان یک شاهکار معماری،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مجموعه ای از اتصالات را از طبقه تحتانی تا باغ پشت بام پیش می برد که ساکنان را وادار به تاخیر و تجربه حرکت بین فضاها می نماید.

ویلا ساواخانه ایست که بر پایه یک گردشگاه معماری ساخته شده است. تجربه کردن حرکت در میان فضاها. که البته تا زمانی که فرد با غرابت ماهرانه ای به کار رفته در ساخت بنا آشنا نشده؛ میسر نمی شود. مهارتی که بوسیله حرکت و تناسب فضاها حس عظمت ساختمانی را در حومه شهر پاریس بیدار می کند.

324634319217446875000201144296871.gif

 

324634319217568437500201156298431.jpg

 

32463431921769515625020119295151.jpg

 

3246343192170806250002011829621.jpg

 

 

324634319217241093750201124291091.jpg

 

 

324634319217339687500201133299681.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

درود...

 

ممنون از اطلاعات مفیدی که شاهین عزیز به اشتراک گذاشتن...

 

یکی از کتاب های خوبی که در زمینه ی آثار معماری این معمار بزرگ ترجمه شده کتاب لوکوربوزیه،مولف:جفری اچ بیکر،ترجمه رضا افهمی هست...

 

بخشی از این کتاب(از صفحه 195 تا 214) به توضیح نسبتا مفصلی از ویلا ساوا پرداخته شده...

 

19 صفحه اسکن این بخش رو در اختیارتون قرار می دم...

 

این عناصر رو تحلیل کرده تو ویلا ساوا با نوشتار و دیاگرام ها

 

نیروهای سایت

مسئله

هندسه بنیانی

موضوع اصلی

حجم ورودی

محدوده فضایی

پیانو سلطنتی

احجام وسطوح

جداره روی بام

فرم و فضا

سطوح

سیستم هندسی

حرکت

زیبایی ماشینی

زبان بین المللی

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

البته مطالب سام عزیز شامل این مطالب هم میشه، اما گفتم به صورت تایپ شده هم بذارمشون شاید خالی از عریضه نباشه:icon_gol::a030:

 

حجم ویلا ساوا ، همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد)

 

11.jpg

 

3d model of Villa Savoye

 

 

 

دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد

که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند.

 

 

3.jpg

Main foyer from north

 

 

ویلا ساوا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به او اجازه می دهد تا مسکن ایده ال دهه ۳۰-۱۹۲۰ را طراحی نماید.

 

 

او ایده های بیان شده در مدل سیتروهان را تکمیل نمود و در مجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد.ویلا ساوا به منظور پذیرش نور همچنین آنتنی بشقابی بر فراز چشم انداز جای گرفته است.

 

ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابد در یک دور نمای وسیع و بر فراز پیلوتی (نمونه معاصر ستون های کلاسیک) قرار گرفته است.

 

 

10.jpg

Master bath from east · Villa Savoye · Poissy, France

 

 

ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکر قدم به قدم لوکور بوزیه است. در مرحله اول او هر بنا جزئی از شهر تخیلی خود می داند و ثانیا می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا می بخشد .

 

واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است.

لینک به دیدگاه

شیشه ای و شفاف این محدوده اولیه محرک انسان برای نفوذ به بنا است.

 

دیواره شیشه ای در میان قابها ی ساختاری ستون ها جای گرفته است و توسط یک تیر شکافته شده است این تیر روی محور اصلی ساختمان قرار گرفته است و محل ورودی را مشخص می کند .

 

قدرت و جهت این تیر توسط دو تیر نمایان موازی که ستون ها طرفین ورودی را به یکدیگر می پیوندند تقویت شده است قرار گیری ورودی در ابتدای رامپ که با اوج گرفتن خود یک گردش معمارانه را به آرامی اشکار می سازد حالتی رسمی و تشریفاتی به ورودی می دهد.

 

در سمت چپ رامپ یک پله چرخان ساده قرار گرفته است که نشانه چرخش و حرکت عمودی در درون فضاست و در امتداد حرکت منحنی جداره شیشه ای شکل گرفته است.

 

 

6.jpg

 

interior spiral stair · Villa Savoye · Poissy, France

 

 

 

پیانو سلطنتی

 

محدوده زندگی به صورت یک حجم پیانو مانند درون قطعه مکعب مستطیل شکل جای گرفته است رمپ مربع را به دو بخش عمومی و خصوصی مجزا تقسیم کرده است در محدوده عمومی جعبه شیشه ای سالن با فضای باز تراس ترکیب شده است.

 

لوکوربوزیه این نفوذ فضایی را با به کار بردن احجام کدر سطوح مات یا شفاف کنترل میکند تا دیدهای مشخصی را در جهات مختلف تعریف نماید جداره های شیشه ای رمپ وپنجره های نواری قرار گرفته در طول تراس امکان دید های مشخصی را به خارج و داخل بنا فراهم می سازد.

 

7.jpg

 

villa-savoye-livingroom-towards-interior

 

 

 

این تجارب بصری وسیع با بهره گیری از اجتماع احجام و سطوح بیان کننده میزان محصوریت فضاها و بعد جدید ناشی از حضور سطوح شیبدار رامپ تغییر مکان از درون به برون نمایش می گذارد و یک زبان متنوع معمارانه را به وجود می آورد.

 

رمپ ماشین معماری گردشگاهی است .

 

جاگیری مرکزی مسیر حرکتی تجارب متفاوتی را ازاین معماری به نمایش میگذارد . بعنوان مثال آغاز حرکت از محدوده محصور گارا و منتهی شدن آن به فضای وسیع تراس بام یاد آور ارتباط میان طبقات مختلف ویلا است.

لینک به دیدگاه

جداره روی بام

 

نقطه پایان معماری گردشگاهی در پشت بام قرار دارد.

جایی که لوکوربوزیه نوع جدیدی از تراس بام را خلق می کند . تراس توسط یک صفحه (اخرین عنصر طراحی) محصورمی شود . صفحه یک علامت پیچیده دارای حس رهایی و جلوه ای از ایده آزادی موجود در کل بنا است.

 

4.jpg

 

 

این صفحه مبین شخصیت و پیام ویلا و به مثابه کتیبه یک معبد یونانی است. سطوح معقر/ محدب صفحه علاوه بر محصور نمودن فضا معرف بنا در چشم انداز پیرامون هستند.

فرم توسط شبکه سازماندهی کل طراحی کنترل شده و در یک انتهای آن حجم هندسی محصور کننده پله مدور منتهی به بام قرار گرفته است.

 

بسته به جهت دید صفحه نهایی بصورت صفحه یا حجم دیده می شود ( شبیه جعبه پیانو شکل فضای عمومی که هم چون یک حجم در بر گیرنده فضا درک می گردد)

 

مگر زمانی که درون تراس قرار گرفته ایم که صفحه و حجم در بر گیرنده پله مدور یک مجموعه همگن را بوجود می آورند.

 

 

 

سیستم هندسی

 

سیستم هندسی اولیه یک شبکه عمود بر هم فاقد جهت بود که لوکوربوزیه با بهره گیری از آن محدوده نشیمن را طراحی کرده است .

 

این مکعب یک خط مبنای منظم پدید می آورد که به تحقق موضوع اصلی طراحی یعنی ارتباط فرم و محیط پیرامون کمک نماید .

 

صفحه تراس بام و حجم ورودی بیان کننده تنش میان منحنی ها و سیستم عمود بر هم هستند.

 

 

هریک از فضاها اجزای هدفمندی دارند که به نیاز های عملکردی و نمادین طراحی پاسخ می دهند .

بیشترین تنش در تقسیمات فضایی /سلولی طبقه اول و در پویایی قدرتمند فرم حاصل از مدول بندی و غنای آشکار سطوح است.

 

12.jpg

 

 

این پویایی فزاینده توسط سیستم شبکه خطوط عمود بر هم کنترل شده است خصوصا توسط نیروهای دوگانه ناشی از تاثیرات فرمهای اصلی بر سیستم: اولین نیرو توسط محور اصلی محدوده حجمی طبقه اول اعمال شده است .

 

محدوده نشیمن اثر پذیری بیشتری را نشان می دهد و حجم پیانو شکل آن تابعیت از این نیروی برتر آرام و تنها را به نمایش می گذارد. شبکه خطوط عمود بر هم سازه با روری سیستم دومینو را در تغییر ابعاد سطوح و قطعات با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص پلان نشان میدهد.

لینک به دیدگاه

حرکت

همچون تمامی کارهای لوکوربوزیه در طول دهه 1920 مسیر حرکتی مفهومی خاص دارد و بین تجارب بصری مختلف و پیوسته موجود در ویلا ارتباط برقرار می کند . طبیعت پیوسته این حوادث یک زنجیره ارتباطی را میان عناصر طراحی برقرار می سازد .

 

 

توجه لوکوربوزیه به ارتباط متقابل میان عناصرو مسیر حرکتی قابل مشاهده است. در طول تجارب بصری پیوسته در می یابیم که مسیر حرکتی یک عنصر خطی دارای پویایی واحساس تداوم است که با تقارن و ایستایی قطعه معلق (تصویر عمومی قابل درک از ویلا) تضاد دارد.

 

بر خلاف سازماندهی ویلا مسیر یک بعد زمانی است که قدرت آن با تسلسل حرکتی حاصل از تجارب بصری فرم و فضا افزایش یافته است. حس پویایی توسط مسیر منحنی سواره پیرامون حجم ورودی کشف و توسط حرکت نمادین رامپ تقویت می گردد .این عنصر نمادین و مهم قدرت اصلی را افزایش می دهد .

 

5.jpg

 

Ramp to terrace · Villa Savoye

 

 

طبقات را می شکافد و همچون پله برقی بیننده را در قلب طرح به چرخش و حرکت وا می دارد. بر اثر فشردگی فرم درک زنجیره تجارب بصری از محدوده حرکتی خارجی (مسیر سواره پیرامون حجم ورودی) آغاز می شود .

 

محل قرار گیری در ورودی از مسیرحرکتی موجود در داخل ویلا پیروی می کند و ارتباط میان دو فضای داخلی و خارجی را بر قرار می سازد . کشش جهت دار ممتد و قدرتمند رامپ علاوه بر نفی مفهوم استراحت و سکون در فضای ورودی حالت پویای فضا و پیوستگی زنجیره تجارب بصری را حفظ می کند.

 

16.jpg

 

فضاهای محصور و مکعب مستطیل شکل محدوده های مختلف و مجزای فضای نشیمن پیانو شکل را تشکیل می دهند و تراس محدوده نشیمن ارتباط میان این فضاها را برقرار می سازد. بازشوهای یکسان و ممتد نمای غربی پیوستگی این فضاها را افزایش می دهد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

plans, sections & elevation of villa savoye

 

 

 

 

منابع:سایت:naghsh-negar.ir_سایت:great building

لینک به دیدگاه
  • 5 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...