رفتن به مطلب

10 سال پس از سیل گلستان


ارسال های توصیه شده

10 سال پس از سیل گلستان:

دخالت انسان و تخریب جنگل، سریال سیل های گلستان را ساخت

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

روزهای 19 و 20 مرداد 1380 و 20 مرداد 1381 استان گلستان شاهد دو سیل عظیم بود اما از آن سال تا کنون، این سریال در مردادماه تکرار می شود و خسارات فراوانی را به این استان و مردم وارد کرده است.

 

بارش های شدید نوزدهم و بیستم مرداد ماه 1380 و بیستم مرداد 1381 در حوضه های آبخیز شرق استان گلستان باعث شد تا سیل های نسبتا بزرگی به طرف روستاهای شرق استان گلستان جاری شوند.

طی این بارش ها، سیلاب هایی که در مناطق «چشمه خان»، «قیزقلعه»، «کلمن دره» و «دشت شیخ» ایجاد شده بودند به هم پیوسته و با عبور از پارک ملی گلستان به سیلی بزرگ تبدیل شدند.

سیل باعث تخریب قسمت هایی از پارک ملی گلستان، اراضی کشاورزی و اماکن مسکونی شد و ضمن ایجاد تلفات انسانی قابل ملاحظه، آثار زیانبار گسترده اقتصادی و اجتماعی نیز بر جای گذاشت.

استانداری گلستان اعلام کرد که در سیل سال 1380، تعداد 300 نفر کشته و مفقود شدند و همین تعداد نیز مجروح شدند. 194 کیلومتر از از جاده ترانزیت گرگان-مشهد تخریب شد و 15 هزار هکتار از باغات و مزارع استان گلستان از بین رفت.

در جریان سیل این سال، پنج هزار 500 هکتار جنگل و بیش از 10 هزار هکتار مرتع تخریب شد و شش هزار دام نیز تلف شدند. علاوه بر این سه هزار باب منزل مسکونی و واحد تجاری، 130 دستگاه وسیله نقلیه، خطوط برق 373 روستا، هفت واحد مخابرات و شبکه آب پنج خط شهری و 84 نیز تخریب شد و 18 میلیون مترمکعب نیز به مخزن سد گلستان سرازیر شد.

اما این پایان ماجرا نبود؛ درست یک سال بعد سیل دیگری با همان سرمنشأ جاری شد. هرچند که خسارات سیل سال 1381 در مقایسه با سال پیش از آن کمتر بود، اما تکرار سیل به فاصله یکسال حکایت از اتفاقاتی در بالادست حوضه آبخیز داشت.

در سال 1381، آمار کشته و مفقود شدن افراد 46 نفر بود و پنج نفر نیز مجروح شدند. 182 کیلومتر از جاده گرگان مشهد و 400 هکتار باغ و مزرعه مورد تخریب قرار گرفت.

سیل سال 1380 به تخریب پنج هزار و پانصد هکتار جنگل منجر شده بود. به همین دلیل در سال 1381 که منطقه دچار سیل شد، جنگلی برای تخریب باقی نمانده بود و از همین رو در این سال تخریب جنگل گزارش نشد. اما 10 هزار هکتار مرتعی که سال 1380 تخریب شده بود و تا سال 1381 احیا شده بود، بار دیگر تخریب شد.

این بار هزار دام اهلی تلف شدند و یک هزار و 810 باب منزل مسکونی و واحد تجاری تخریب شد. 9 دستگاه وسیله نقلیه، پنج مرکز مخابرات، خطوط برق 40 روستا و سه خط آبرسانی شهری و 90 خط آبرسانی روستایی تخریب شد.

 

مداخلات انسانی و تخریب جنگل؛ متهمان ردیف اول

اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در گزارشی اعلام کرده است: عوامل متعددی در وقوع سیل نقش ایفاء می کنند که مداخلات انسانی در طبیعت و تخریب محیط زیست از مهم ترین آنها به شمار می روند.

این گزارش کی افزاید: مهم ترین علل موثر در بروز سیل در استان گلستان را می توان تغییر کاربری اراضی و کاهش تراکم پوشش گیاهی درمناطق جنگلی و مراتع بالادست در نتیجه آتش سوزی و تعلیف غیر مجاز دام معرفی کرد.

بنا بر این گزارش، تهدید ناشی از وقوع سيل هاي تابستاني در استان گلستان به قدری جدي است كه توجه بسيار بيشتری را نسبت به این مقوله مي طلبد. چنین وقایعی در زمره اتفاقات طبیعی به شمار نرفته و در حقیقت یک بلای طبیعی متاثر از فعالیت های انسانی است. این بدان معنی است که در صورت عدم چاره اندیشی در این خصوص یا تداوم تخریب طبیعت در استان، وقوع مجدد چنین حوادثی دور از انتظار نخواهد بود.

 

ادعای غافلگیری پذیرفته نیست

در این گزارش آمده است: تنها نگاهی به افزایش هفت برابری دفعات جاری شدن سیل در شمال کشور نسبت به 4 دهه گذشته و پیامد های زیانبارتر آن در استان گلستان همبستگی معنی داری را با روند تخریب جنگل ها و مراتع نشان می دهد.

این گزارش همچنین می افزاید: از زمان جاری شدن سيل در مرداد 1380 به بعد هر سال در اين موعد زماني شاهد جاري شدن سيل هاي كوچك و بزرگ در گلستان بوده ايم. از این رو وقوع مجدد چنین حوادثی قابل پیش بینی است و ادعای «غافلگیری» از سوی هیچ کس پذیرفته نخواهد بود.

مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان همچنین در گزارش خود آورده اند: رسانه ها نیز در اين رابطه رسالت بزرگي بردوش دارند و به نظر می رسد اختصاص سهم ویژه اي به مقوله محیط زیست و بلایای طبیعی در ستون هاي خبري و تحليلي رسانه ها ضروری است تا موضوع محيط زيست و وضعیت تخريب جنگل ها و مراتع و پيامدهاي مخرب آن همچون سيل، روند نابودی تنوع زیستی، رانش زمين و فرسایش خاک مورد توجه بیشتری واقع شود.

این گزارش با تاکید بر اینکه «سیل، ارتباط تنگاتنگی با فرايند روبه رشد تخريب جنگل ها و مراتع دارد» می افزاید: از سیل ویرانگر گلستان 10 سال می گذرد و تعداد زیادی از هموطنان گلستاني، عزیزان خود را از دست دادند. گلستان هنوز داغدار سیل است و این مسئله توجه بیشتر مسئولان را به حفاظت عرصه های جنگلی و مرتعی می طلبد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...