رفتن به مطلب

بررسي دو فرمت اصلي دوربين‌هاي فيلم‌برداري در بازار ايران


ارسال های توصیه شده

محمد نادر

 

اشاره: نشريه عصر شبكه - اين روزها تقريباً در هر خانه‌اي مي‌توانيد يك دوربين عكس‌برداري يا فيلم‌برداري ديجتيال را پيدا كنيد. در واقع بهره‌گيري از فرمت‌ها و رسانه‌هاي ديجيتال آن‌قدر كار را براي كاربران خانگي آسان كرده كه بسياري از ما به سراغ اين ابزارهاي قدرتمند رفته‌ايم...

اين روزها تقريباً در هر خانه‌اي مي‌توانيد يك دوربين عكس‌برداري يا فيلم‌برداري ديجتيال را پيدا كنيد. در واقع بهره‌گيري از فرمت‌ها و رسانه‌هاي ديجيتال آن‌قدر كار را براي كاربران خانگي آسان كرده كه بسياري از ما به سراغ اين ابزارهاي قدرتمند رفته‌ايم.

 

در گذشته اگر مي‌خواستيد چند عكس با كيفيت خوب را از جشن تولد فرزندتان تهيه كنيد، مجبور بوديد چند حلقه فيلم را مصرف كرده و اميدوار باشيد كه حداقل تعدادي از عكس‌هاي شما كيفيت مناسب براي چاپ را داشته باشند. از سوي ديگر، فيلم‌هاي خانوادگي تهيه شده با دوربين‌هاي فيلم‌برداري آنالوگ نيز با توجه به دردسرهايي كه براي تدوين آن‌ها وجود داشت بيشتر به همان صورت خام با تمام بخش‌هاي ناخواسته و اضافي باقي مي‌ماندند.

2camera1_s.jpg

 

با گذشت زمان و ورود به دوران رسانه‌هاي ديجيتال، حالا شما مي‌توانيد به عكاسي در يك مهماني خانوادگي بپردازيد، در حالي كه خود دوربين وظيفه اعمال بهترين تنظيمات را بر عهده مي‌گيرد، به‌طور خودكار روي صورت مهمانان فوكاس مي‌كند و حتي تشخيص مي‌‌دهد كه آن‌ها چه زماني لبخند مي‌زنند. هيجان‌انگيزترين بخش كار اين است كه شما مي‌توانيد در همان لحظه عكس‌هاي خود را بازبيني كرده و در صورتي كه از يك عكس راضي نيستيد، صحنه مورد نظر را مجددا تكرار كنيد.اين وضعيت در مورد دوربين‌هاي فيلم‌برداري نيز صادق است. اين روزها شما مي‌توانيد دوربين فيلم‌برداري خود را به آساني و از طريق درگاه‌هاي مختلف به يك كامپيوتر متصل كرده، فيلم‌هاي خانوادگي‌تان را به هاردديسك كامپيوتر منتقل نموده و به تدوين آن‌ها بپردازيد. به اين ترتيب ديگر اثري از صحنه‌هايي كه دوربين در وضعيت نامناسبي براي مدت طولاني از كف اتاق فيلم گرفته يا زماني كه يك نفر از جلوي دوربين شما عبور كرده، وجود نخواهد داشت. با كمي سليقه و آشنايي با ابزارهاي نرم‌افزاري، شما با استفاده از يك كامپيوتر متوسط امروزي مي‌توانيد فيلم‌هاي خانوادگي خود را به خاطرات ديجيتال زيبايي تبديل كنيد كه براي هميشه در كنارتان باقي خواهند ماند.

2camera2_s.jpg

 

با توجه به استانداردسازي فرمت‌ها، رسانه‌ها و حسگرهاي ديجيتال، خط متمايز كننده دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري در حال حاضر به‌صورت بي‌سابقه‌اي در حال محو شدن است. در واقع دوربين‌هاي فيلم‌برداري به شما اجازه مي‌دهند كه عكس‌هايي با كيفيت قابل قبول را تهيه كنيد و دوربين‌هاي عكاسي امروزي نيز از قابليت فيلم‌برداري با كيفيت HD برخوردارند. اين موضوع به كاربراني كه نيازهاي خاصي ندارند و صرفا مي‌خواهند از رويدادهاي خاص زندگي خود تصاويري براي يادگاري تهيه كنند، اجازه مي‌دهد تا به‌جاي صرف هزينه براي خريد دو ابزار و به همراه داشتن هر دو ابزار با تجهيزات جانبي آن‌ها در شرايط مختلف، تنها يك دوربين را خريداري كرده و تمام نيازهاي خود را با آن برآورده سازند. وضعيت كلي درباره دوربين‌هاي عكاسي تقريباً مشخص است، شما يك دوربين DSLR يا كامپكت را انتخاب كرده و به كار با آن مي‌پردازيد. اين دوربين‌ها به‌طور مشخص از كارت‌هاي حافظه استاندارد موجود در بازار استفاده مي‌كنند و بر حسب مدلي كه انتخاب كرده‌ايد مي‌توانيد تجهيزات جانبي معيني را براي دوربين خود در نظر بگيريد.

 

اما وقتي نوبت به انتخاب دوربين‌هاي فيلم‌برداري مي‌رسد، شرايط كاملاً متفاوت است. اگر مد‌ل‌هاي آنالوگ را به‌كلي از مجموعه موجود حذف كنيم، تا همين اواخر سه فرمت اصلي در بازار دوربين‌هاي فيلم‌برداري ديجيتال وجود داشت. دوربين‌هايي كه از فيلم‌هاي mini-DV براي ذخيره‌سازي كليپ‌ها استفاده مي‌كردند، دوربين‌هاي مبتني بر ديسك‌هاي DVD و دوربين‌هايي با هاردديسك‌هاي داخلي.يكي از نكات مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است كه گرچه خانواده دوربين‌هاي mini-DV از نوارهاي مغناطيسي براي ذخيره‌سازي ويديو استفاده مي‌كردند اما كليپ‌هاي خود را با يك فرمت ديجيتال ضبط مي‌كنند. در واقع هنوز اكثر قريب به اتفاق دوربين‌هايي كه در رده حرفه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرند از نوارهاي mini-DV بهره‌ مي‌گيرند. با اين‌حال، نوارهاي مذكور با مشكل محدوديت زمان ذخيره‌سازي مواجه بودند و در عين حال دردسرهايي را در زمينه نگهداري، حمل و نقل و استفاده به همراه داشتند. به همين دليل، با عرضه رسانه‌هاي ديجيتال كه استفاده از آن‌ها بسيار راحت‌تر بود، اين نوارها به تدريج جايگاه خود را در بازار مصرف‌كنندگان عام از دست دادند و امروزه ديگر كمتر مي‌توان دوربيني را در اين بازار پيدا كرد كه به نوارهاي مغناطيسي تكيه داشته باشد.

2camera3_s.jpg

 

به‌عنوان نتيجه كلي تمام اين فرآيندها و گرايش‌ها، اكنون در بازار دوربين‌هاي فيلم‌برداري مخصوص مصرف‌كنندگان عام با دو نوع كلي از محصولات مواجه هستيم كه براي ضبط كليپ‌هاي خود از DVD يا هاردديسك استفاده مي‌كنند. البته مدل‌هاي محدودي نيز وجود دارند كه براي اين منظور فقط از كارت‌هاي حافظه بهره مي‌گيرند، اما اين نوع دوربين‌ها كمتر در بازار عمومي به محبوبيت بالايي دست يافته‌اند. از سوي ديگر، تقريباً تمام دوربين‌هايي كه در دو گروه فوق‌الذكر قرار مي‌گيرند، به شما اجازه مي‌دهند كه از كارت‌هاي حافظه نيز براي ذخيره‌سازي كليپ‌هاي خود بهره‌گيري كنيد. ما در اين مقاله به سراغ دو دوربين از شركت سامسونگ رفته‌ايم كه هر يك در كلاس خود به‌عنوان محصول صدرنشين اين شركت در بازار فعلي ايران شناخته مي‌شود. بررسي دو دوربين از يك شركت واحد كه در دو گروه متمايز از محصولات موجود قرار مي‌گيرند، به شما كمك خواهد كرد تا هنگام جست‌وجو براي خريد يك دوربين فيلم‌برداري خانگي، با ديد بازتري تصميم‌گيري كنيد.

 

از سوي ديگر، بايد توجه داشته باشيد كه هدف اصلي ما مقايسه مستقيم اين دو محصول نيست، بلكه توصيه مي‌كنيم بيشتر به نحوه بررسي مشخصات و عملكردهاي اين محصولات توجه داشته باشيد. به‌طور دقيق‌تر بايد بگوييم كه مقايسه مستقيم اين دو دوربين تقريباً بي‌معني است زيرا يكي از آن‌ها يك دوربين با فرمت SD كار مي‌كند در حالي كه ديگري از قابليت تصويربرداري با كيفيت HD برخوردار است. دوربين‌هاي شركت‌كننده در اين مقاله، مدل‌هاي VP-DX10 H و HMX-H203 هستند كه اولي براي ضبط ويديوها از ديسك‌هاي DVD استفاده مي‌كند اما دومي به يك SSD داخلي مجهز است. همان‌طور كه احتمالاً حدس زده‌ايد، دوربين اول مبتني بر فرمت SD بوده و دوربين دوم قابليت ضبط ويديوي HD را دارد.

 

بسته‌بندي DX10 به‌طور محسوسي از بسته‌بندي دوربين ديگر بزرگ‌تر است و البته اين تفاوت اندازه در مورد خود دوربين‌ها نيز به‌چشم مي‌خورد. DX10 داراي بدنه‌اي با تركيب رنگ‌هاي سفيد و نقره‌اي است. علاوه بر خود دوربين، شما مي‌توانيد دستگاه كنترل از راه دور، يك باتري، يك ديسك DVD-RW خام با ظرفيت نگهداري 30 دقيقه ويديو، شارژر دوربين، كابل‌هاي ويديويي، كابل USB، ديسك نرم‌افزار و دفترچه راهنماي دوربين در داخل بسته‌بندي آن پيدا كنيد. شي جالب توجه ديگري كه در بسته‌بندي اين دوربين وجود داشت و كمي ما را غافلگير كرد، يك پوشش عروسكي جالب و زيبا بود كه روي دهانه لنز دوربين قرار گرفته و به شما امكان مي‌دهد تا با سرگرم كردن بچه‌هاي كوچك از آن‌ها فيلم يا عكس بگيريد.

2camera4_s.jpg

 

باتري دوربين در زير محل قرارگيري LCD آن نصب مي‌شود و با فشار كليد كوچكي كه در پايين آن قرار گرفته مي‌توانيد باتري را از محل خود خارج كنيد. براي آن‌كه بتوانيد ديسك DVD را در داخل دوربين قرار دهيد، بايد ابتدا آن را روشن كنيد. يك كليد Open در قسمت پشتي دوربين به شما اجازه مي‌دهد تا درب درايو اپتيكال دوربين را باز كرده و ديسك را در داخل آن قرار دهيد. از آنجايي كه هد اين درايو كاملا در معرض ديد و دسترسي قرار دارد، بهتر است تعويض ديسك‌ها را در يك محيط پاكيزه و با احتياط كامل انجام دهيد تا به درايو آسيبي نرسد.به‌عنوان يك قابليت جالب توجه، DX10 به شما اجازه مي‌دهد كه چه از قسمت پشتي و چه از بخش جلويي فرآيند فيلم‌برداري با آن را كنترل كنيد. در واقع كليدهاي ضبط و همچنين زوم (T/W) در هر دو بخش مذكور تعبيه شده‌اند. به اين ترتيب با توجه به قابليت چرخش نمايشگر LCD دوربين شما مي‌توانيد آن را به سمت خودتان نشانه رفته و با كنترل كامل از خودتان فيلم بگيريد.

 

محل قرارگيري كارت حافظه +SDHC / MMC در قسمت زيرين دوربين تعبيه شده است. از سوي ديگر، 4 گيگابايت حافظه فلش نيز در داخل خود دوربين جاسازي شده كه به شما اجازه مي‌دهد در شرايط فيلمبرداري عادي (SP) تا 80 دقيقه ويديو را روي آن ذخيره كنيد. به اين ترتيب حتي زماني كه تمام رسانه‌هاي قابل تعويض خود مثل كارت حافظه يا ديسك‌هاي DVD را استفاده كرده‌ايد، هنوز مي‌تواند 80 دقيقه ديگر فيلم بگيريد. توجه داشته باشيد كه در صورت استفاده از حالت LP، اين زمان به 180 دقيقه افزايش پيدا مي‌كند.بد نيست به اين نكته اشاره كنيم كه شما مي‌توانيد ويديوهاي ضبط شده روي حافظه داخلي يا كارت حافظه اين دوربين را تنها با فشار يك كليد به ديسك‌هاي DVD منتقل كنيد. به اين ترتيب هر وقت فرصت داشته باشيد مي‌توانيد حافظه دوربين خود را تخليه كرده و فيلم‌هايتان را روي رسانه‌هاي قابل اعتمادتري ذخيره كنيد.

 

DX10 به يك سنسور CCD يك مگاپيكسلي با اندازه 2,0 اينچ مجهز است. سنسورهاي CCD عموماً در نور پايين در مقايسه با سنسورهاي CMOS استعداد بيشتري براي ايجاد نويز در تصوير دارند، اما بايد به اين نكته نيز اشاره كنيم كه در حال حاضر هر دو فناوري تا حدود زيادي بالغ شده‌اند و تفاوت چنداني در عملكرد آن‌ها به چشم نمي‌خورد. DX10 در عين حال از مكانيزم‌هاي تثبيت تصوير استفاده مي‌كند. اين مكانيزم كه سامسونگ آن را با نام Hyper Image Stabiliser معرفي كرده، تركيبي از عملكرد تثبيت تصويري اپتيكال و الكترونيكي را فراهم مي‌كند. به هر حال شما مي‌توانيد با دوربين DX10 در محيط‌هايي كه سطح روشنايي آن‌ها حداقل 4 لوكس باشد به فيلم‌برداري بپردازيد. البته عملكرد دوربين در شرايط نوري ضعيف چندان قابل قبول نيست. اين دوربين قادر است كليپ‌هاي ويديويي را با تفكيك‌پذيري استاندارد سيستم PAL يعني 560×720 پيكسل ضبط كند. اين ويديو با فرمت MPEG2 ذخيره خواهد شد كه فرمت استاندارد DVDهاي ويديويي است.

2camera5_s.jpg

 

در هنگام عكس‌برداري، شما مي‌توانيد عكس‌هايي با تفكيك‌پذيري 864×1152 پيكسل را ذخيره كنيد. البته اين تفكيك‌پذيري به هيچ‌وجه با استانداردهاي فعلي دوربين‌هاي عكسبرداري قابل مقايسه نيست و امروزه حتي بسياري از گوشي‌هاي موبايل نيز كيفيت بالاتري را در اختيار شما مي‌گذارند. با اين‌حال همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم، قابليت عكس‌برداري در اين دوربين تنها به‌عنوان يك قابليت اضافي در نظر گرفته شده است. در واقع وقتي يك سنسور تصويري و رسانه ذخيره‌سازي ديجيتال در ابزاري وجود دارد، چرا نبايد قابليت عكس‌برداري داشته باشد. عكس‌هاي شما با فرمت JPEG روي كارت حافظه دوربين ذخيره مي‌شوند.دوربين از يك نمايشگر LCD م 7,2 اينچي با 112000 پيكسل استفاده مي‌كند. اين نمايشگر از نوع لمسي بوده و به‌شما اجازه مي‌دهد كه با تماس انگشتان خود منوها و گزينه‌هاي مختلف دوربين را كنترل كنيد. تصوير كلي نمايشگر قابل قبول است اما در زير نور مستقيم خورشيد تقريبا هيچ چيزي روي آن ديده نمي‌شود.

 

دوربين از يك لنز Schneider استفاده مي‌كند كه ديافراگمي معادل 6,1 تا 4,3 دارد. اين لنز زوم اپتيكالي معادل 26× را فراهم مي‌كند. زوم ديجيتال دوربين به 1200× مي‌رسد. البته همه ما مي‌دانيم كه چنين سطحي از زوم ديجيتال در عمل چندان قابل استفاده نخواهد بود. لنز دوربين با فشار يك كليد پشت دريچه‌اي مخفي مي‌شود كه از آسيب‌ديدن يا كثيف شدن آن جلوگيري مي‌كند. در زمينه صدا، شما مي‌توانيد صداي دو كاناله دالبي AC3 را با نرخ نمونه‌برداري 48 كيلوهرتز ضبط كنيد.شما مي‌توانيد دوربين را با استفاده از يك كابل USB از بخش پشتي دوربين به كامپيوترتان متصل كنيد. كانكتور اتصال آداپتور و شارژر دوربين نيز در كنار كانكتور USB در همين بخش و زير يك درپوش از جنس بدنه دوربين قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

اشاره: نشريه عصر شبكه - اين روزها تقريباً در هر خانه‌اي مي‌توانيد يك دوربين عكس‌برداري يا فيلم‌برداري ديجتيال را پيدا كنيد. در واقع بهره‌گيري از فرمت‌ها و رسانه‌هاي ديجيتال آن‌قدر كار را براي كاربران خانگي آسان كرده كه بسياري از ما به سراغ اين ابزارهاي قدرتمند رفته‌ايم...

اين روزها تقريباً در هر خانه‌اي مي‌توانيد يك دوربين عكس‌برداري يا فيلم‌برداري ديجيتال را پيدا كنيد. در واقع بهره‌گيري از فرمت‌ها و رسانه‌هاي ديجيتال آن‌قدر كار را براي كاربران خانگي آسان كرده كه بسياري از ما به سراغ اين ابزارهاي قدرتمند رفته‌ايم.

براي اتصالات ويديويي، شما بايد از كابل همراه دوربين استفاده كنيد كه خروجي Composite را در اختيارتان قرار مي‌دهد. اين كابل به كانكتور ويژه‌اي در قسمت جلويي دوربين متصل مي‌شود كه باز هم در زير يك درپوش مخفي شده است. به عنوان چند نكته نهايي، اجازه بدهيد اشاره كنيم كه DX10 ابعادي معادل 121×2,89×8,53 ميلي‌متر دارد و وزن آن به 380 گرم مي‌رسد و شما با هر بار شارژ دوربين مي‌توانيد تا 70 دقيقه فيلم بگيريد. حال اجازه بدهيد به سراغ دوربين ديگر برويم تا ببينيم كه چه قابليت‌هايي را در اختيار شما قرار مي‌دهد. همانطور كه قبلاً هم اشاره كرديم، HMX-H203 در يك بسته‌بندي كوچك‌تر نسبت به همكار خود عرضه مي‌‌شود. علاوه بر خود دوربين، باتري، يك كابل ويديوي Component، يك كابل USB، شارژر، دفترچه راهنما و ديسك نرم‌افزارهاي دوربين را در اين بسته‌بندي خواهيد يافت. در اين بسته‌بندي از پوشش عروسكي داخل بسته‌بندي DX10 خبري نيست.

2camera6_s.jpg

 

H203 يك دوربين بسيار كوچك و جمع‌وجور با بدنه‌اي سياه رنگ است. در واقع بدنه اين دوربين بيشتر به استوانه‌اي شباهت دارد كه يك نمايشگر LCD در بخش جانبي آن نصب شده است.بارزترين ويژگي اين دوربين، توانايي ضبط ويديو با كيفيت HD است. به‌طور دقيق‌تر، شما مي‌توانيد كليپ‌هاي خود را با تفكيك‌پذيري 1920x1080/60i، 1280x720/60p يا 720x480/60p ضبط كنيد. اين ويديوها با فرمت H.264 ذخيره خواهند شد. اين دوربين در رده مدل‌هاي مبتني بر هاردديسك قرار مي‌گيرد. با اين‌حال سامسونگ آن را به يك SSD داخلي با ظرفيت هشت گيگابايت مجهز كرده است. استفاده از يك درايو SSD براي اين منظور، برتري‌هاي خاصي را براي H203 فراهم مي‌كند. پيش از هر چيز، زمان راه‌اندازي دوربين و آماده شدن آن براي فيلم‌برداري كاهش پيدا كرده. در عين حال، درايو SSD سرعت بسيار مناسب‌تري را براي ضبط ويديو با كيفيت HD فراهم مي‌كند. از سوي ديگر، استفاده از چنين انباره ذخيره‌سازي باعث شده تا مصرف برق دوربين به‌طور چشمگيري كاهش پيدا كرده و بتواند براي مدت بيشتري از هر شارژ خود بهره‌گيري كند.

 

باتري دوربين در قسمت پشتي آن نصب مي‌شود و كاملاً در معرض ديد قرار دارد. اين باتري كه به‌طور طبيعي از نوع Li-Ion است، به شما اجازه مي‌دهد براي مدت 120 دقيقه از دوربين خود استفاده كنيد. در كنار محل قرارگيري دوربين، يك كانكتور اتصال آداپتور و شارژر در زير يك درپوش تعبيه شده است كه به شما اجازه مي‌دهد علاوه بر شارژ باتري، براي مدت زمان دلخواه خود از دوربين با تغذيه مستقيم برق استفاده كنيد. اين دوربين به يك نمايشگر LCD م 7,2 اينچي با 230 هزار پيكسل مجهز است. همانطور كه مي‌بينيد، اگر چه اين نمايشگر ابعادي معادل نمايشگر تعبيه شده روي DX10 دارد، اما تفكيك‌پذيري آن دو برابر است. بايد بگوييم كه تفاوت كيفيت اين دو نمايشگر كاملاً محسوس است. نمايشگر H203 نيز از عملكرد لمسي پشتيباني كرده و به شما اجازه مي‌دهد كه با تماس انگشتان خود، منوها و گزينه‌هاي دوربين را كنترل كنيد.

2camera7_s.jpg

 

اين نمايشگر عملكرد فعالي دارد. به اين معني كه اگر وقتي دوربين خاموش است آن را باز كنيد، دوربين به‌طور خودكار روشن خواهد شد. بيشتر كليدهاي عملكردي دوربين از جمله كليد Power آن در زير محل قرارگيري نمايشگر پنهان شده‌اند. در عين حال، درگاه‌هاي ارتباطي دوربين نيز در قسمت پايين همين بخش و زير يك دريچه قرار گرفته‌اند. به‌طور دقيق‌تر H203 يك درگاه USB، يك درگاه mini-HDMI و يك درگاه ويديويي خاص براي اتصال كابل ويديوي Component را در اختيار شما قرار مي‌دهد. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه در اين زمينه شما با هيچ محدوديتي مواجه نيستيد. وجود درگاه به شما امكان مي‌دهد تا دوربين خود را به‌طور مستقيم به يك HDTV متصل كرده و از ويديوهايي كه با كيفيت بالا تهيه كرده‌ايد، لذت ببريد.

 

درست در سمت ديگر دوربين، دريچه ديگري قرار دارد كه يك اسلات SDHC در زير آن تعبيه شده است. به اين ترتيب شما مي‌توانيد ظرفيت ذخيره‌سازي دوربين خود را به‌طور چشمگيري افزايش دهيد. H203 نيز از يك لنز Schneider بهره مي‌گيرد. اما در اينجا لنز كمي بزرگ‌تر بوده و در عين حال از كيفيت بهتري برخوردار است. اين لنز بزرگ‌نمايي اپتيكالي معادل 20× را فراهم مي‌كند. از سوي ديگر، بزرگ‌نمايي ديجيتال دوربين معادل 200× است كه گرچه باز هم در شرايط واقعي چندان قابل استفاده نيست، اما بسيار منطقي‌تر از زوم ديجيتال DX10 به نظر مي‌رسد. در پشت لنز، دوربين به يك سنسور BSI CMOS با اندازه 2,0 اينچ مجهز شده است. اين لنز داراي تفكيك‌پذيري اسمي 32,3 مگاپيكسل است، اما تفكيك‌پذيري موثر آن به 7,2 مگاپيكسل مي‌رسد.

2camera8_s.jpg

 

سنسورهاي BSIم (Backside-Illuminated) داراي طراحي متفاوتي هستند كه به آن‌ها امكان مي‌دهد حساسيت بسيار بالاتري را در شرايط نوري ضعيف فراهم كرده و در نتيجه نويز كمتري را در اين شرايط ايجاد كنند. به‌‌عنوان يك نكته جانبي بد نيست به اين موضوع اشاره كنيم كه شركت اپل براي ارتقاي كيفيت دوربين گوشي‌هاي آي‌فون 4 خود، از همين سنسورها استفاده كرده است. در مجموع و با توجه به عملكردي كه سنسورهاي مذكور از خود به نمايش گذاشته‌اند، مي‌توان انتظار داشت كه H203 عملكرد خوبي را در شرايط نوري ضعيف به نمايش بگذارد. آزمايش‌هاي عملي ما نيز اين موضوع را ثابت كردند. در واقع كيفيت ويديوي ضبط شده دو دوربين مورد بحث در اين مقاله در شرايط نوري ضعيف (بدون در نظر گرفتن تفكيك‌پذيري آن‌ها) به هيچ‌وجه با يكديگر قابل مقايسه نبودند. در هنگام عكس‌برداري، دوربين به شما اجازه مي‌دهد عكس‌هاي خود را با تفكيك‌پذيري 1620×2880 پيكسل ذخيره كنيد. اين تفكيك‌پذيري كه تقريبا معادل 5 مگاپيكسل است، كيفيت قابل قبولي براي عكاسي با يك دوربين فيلم‌برداري كوچك مثل H203 به‌شمار مي‌آيد.

 

H203 نيز همانند همكار خود، از مكانيزم‌هاي تثبيت تصوير برخوردار است. اين قابليت به دوربين امكان مي‌دهد تا حد امكان لرزش‌هاي دست شما را جبران كرده و تصوير واضح‌تري را ضبط كند. مكانيزم مذكور در اين دوربين با نام Smart OIS يا به‌طور دقيق‌تر Smart Optical Image Stabiliser معرفي شده است. مكانيزم‌هاي تثبيت تصويري اپتيكال هميشه نتايج بهتري را در مقايسه با راه‌حل‌هاي الكترونيكي فراهم كرده‌اند. اين تفاوت به‌خوبي در عملكرد دو دوربين مورد بحث ما قابل مشاهده بود و H203 توانست تصاوير واضح‌تري را نسبت به همكارش ضبط كند. با توجه به كيفيت بالاي ويديويي كه توسط اين دوربين ضبط مي‌شود، پياده‌سازي يك مكانيزم تثبيت تصوير با عملكرد بهتر كاملا منطقي به‌نظر مي‌رسد زيرا وقتي روي صفحه يك تلويزيون بزرگ مشغول تماشاي يك ويديوي HD هستيد، اشكالات تصويري نيز درست به همان اندازه جزييات زيباي تصوير مشهودتر خواهند بود.

2camera9_s.jpg

 

نكته جالب توجه بعدي در مورد H203، اين است كه سامسونگ نرم‌افزار Intelli Studio را به‌صورت توكار در داخل آن پياده‌سازي كرده است. اين ويژگي به شما امكان مي‌دهد تا به‌راحتي دوربين خود را از طريق يك كابل USB به كامپيوتر متصل كرده و بلافاصله بدون هيچ مشكلي به تماشا يا تدوين ويديوهاي ضبط شده‌تان بپردازيد. در بازاري كه محصولات آن براي مصرف‌كنندگان عام در نظر گرفته شده‌اند، هر قابليتي كه به خريداران امكان دهد با دردسر كمتري از ابزار مورد نظر استفاده كنند، بسيار مطلوب خواهد بود. در واقع به‌هيچ‌وجه از كاربران اين بازار انتظار نمي‌رود كه داراي دانش فني بالايي بوده و با تكنيك‌هاي خاص استفاده از ابزارهاي آشنايي داشته باشند.

 

اين دوربين در عين حال از چند ويژگي مفيد ديگر برخوردار است كه جذابيت آن را بيش از پيش افزايش مي‌دهند. براي مثال، مي‌توان به قابليت فيلم‌برداري Time Lapse يا «گذشت زمان» اشاره كرد كه به شما امكان مي‌دهد براي مثال از فرآيند باز شدن يك گل فيلم‌برداري كنيد. اين قابليت به شما امكان مي‌دهد رويدادي كه براي مثال يك روز تمام طول مي‌كشد را تنها در چند ثانيه نشان دهيد. فوكاس لمسي نيز يك قابليت مفيد ديگر است كه به شما اجازه مي‌دهد تنها با لمس يك سوژه روي نمايشگر دوربين، روي همان سوژه فوكاس كنيد. در نهايت شما مي‌توانيد با اتصال دوربين خود به كامپيوتر از طريق كابل USB، باتري آن را نيز شارژ كنيد.

2camera10_s.jpg

 

اين دوربين داراي ابعادي معادل 112×3,59×5,58 ميلي‌متر است و وزني معادل 271 گرم دارد. همان‌طور كه مي‌بينيد، هر دو دوربين مورد بحث ما قابليت‌هاي مفيد و ارزشمندي را ارايه مي‌كنند، اما با توجه به اين كه H203 يك دوربين HD به‌شمار مي‌آيد، ويژگي‌هاي آن ارزش بيشتري پيدا مي‌كنند. آزمايش‌هاي عملي نشان دادند كه به هيچ‌وجه نمي‌توان ويديوهايي كه توسط اين دو دوربين در شرايط مختلف (به‌خصوص در روشنايي ضعيف) تهيه شده است را با يكديگر مقايسه كرد. البته نبايد اين نكته را فراموش كنيم كه DX10 با قيمتي معادل 355000 تومان عرضه مي‌شود، اما براي خريد H203 بايد هزينه‌اي در حدود 550000 تومان بپردازيد. البته در عين حال بايد توجه داشته باشيد كه در برابر پول پرداخت شده چه امكاناتي را به‌دست مي‌آوريد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...