رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

4177_634408989084730000_l.jpg

گروه معماری D+R Dipiuerre Architettura تصمیم دارد تا یک مجتمع بزرگ تفریحی را در جزیره کیش احداث کند.

 

زیربنای کل این پروژه 57500 متر مربع می باشد که از این میزان، 8000 متر مربع به ساختمان مجموعه و 49500 متر مربع به فضای باز مجموعه اختصاص دارد.

 

مدت زمان اجرای پروژه پارک رویایی کیش، 5 سال برآورد شده است که از سال 2011 تا 2016 میلادی ادامه خواهد داشت.

 

در سایت این پروژه، دو برج احداث خواهد شد که به صورت ساختمان های پویا و یکپارچه از کف زمین طراحی شده است. بنابر گفته مجریان این پروژه، مجموعه پارک رویایی جزیره کیش از خاک متولد خواهد شد و با توجه به ویژگی های باد شکل خواهد گرفت و در نهایت این پروژه به نمادی از ظرافت و پایداری جزیره زیبای کیش تبدیل خواهد شد.

 

kish-roya%2001.jpg

 

همچنین، فرم این پروژه با هدف منعکس کردن هویت کیش طراحی خواهد شد. مجموعه پارک رویایی جزیره کیش شامل مجتمع تجاری، هتل، پارک ها و باغ های متعدد می باشد که با بهره برداری حداکثری از فضا اجرا خواهد شد. در این پروژه، فضای کوچکی نیز درون آب تعبیه شده است که توسط یک راه باریک به جزیره متصل خواهد شد.

 

kish-roya%2002.jpg

 

این پروژه بازتابی از دریا و زمین سوخته و سبز کیش خواهد بود. بمنظور استفاده از انرژی های نو، توربین های بادی در پشت بام و سلول های فتوولتائیک در نمای برج ها تعبیه شده است و همچنین تقریبا در تمامی طبقات، فضای سبز اجرا شده است.

 

kish-roya%2003.jpg

kish-roya%2004.jpg

 

 

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 86
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

  • 1 ماه بعد...

4629_634438981980625000_l.jpg طرح مجموعه مسكونی فشم، متشکل از 8 ویلای اقامتی در اراضی پایكوهی كوهساران البرز در منطقه فشم شكل گرفته است. این پروژه توسط شرکت مهندسان مشاور طرح و آمایش، با مدیریت ابوالفتح سپانلو و با طراحیِ نگار قره و مزدک سپانلو اجرا شده است. محیط طبیعی طرح علاوه بر شیب عمومی زمین دارای درختان كهنسال و زیبای گردو و سپیدار است.

 

تركیب زیبای این عناصر (شیب، درختان گشن و سربه آسمان سا، كوهساران البرز، تنوع رخنمون‌های سنگی و …) محیط طبیعی جذاب و چشم‌نوازی را ساخته است.

بر چنین بستر رنگینی برنامه‌ی طرح برای ساخت هشت واحد مسكونی (در ابتدا برنامه شامل پنج واحد مسكونی بود كه در جریان اجرای طرح، مساحت زمین مجموعه افزایش یافت و تعداد واحد مسكونی آن نیز به هشت رسید) مجادله‌ای جدی بین محیط طبیعی و محیط انسان‌ساخت را شكل داده است.

 

fasham%2001.jpg

 

جدالی نه برای پیروزی كه برای رهایی. برای رهایی از تسلط نیرویی بر نیروی دیگر. مجادله‌ای رهایی بخش میان طبیعت و انسان ، با رعایت بیشترین حق و احترام برای دیگری كه به آزادی هر دو از سلطه‌ی دیگری انجامیده است. اینگونه است كه درختان كهنسال گردو و سپیداران زیبا با حجم‌های معماری شاخه‌زده بر ستونها تركیبی یگانه ساخته‌اند. هر جا درختی بوده است معماری خود را كنار كشیده و هر جاشیبی بوده است معماری بر پایه ایستاده تا شیب بگذرد.

 

fasham%2002.jpg

 

هرجا صخره‌ای بوده معماری بر آن نشسته به نظاره‌ی دیگری تا بگوید حضور یكی به معنای نفی دیگری می‌تواند نباشد. مجموعه مسكونی فشم از واحدهای گسسته و پیوسته‌ای شكل گرفته است كه بر نشستگاه‌های گونه‌گون محیط طبیعی و در ترازهای تغییر یابنده‌ی آن تجلی متفاوت معمارانه یافته‌اند. تركیبی بدیع از دست‌ساخته و طبیعت كه در هر پیچش و چرخش، سیمایی تازه از لایه‌های درهم‌تنیده فضا به تماشا می‌گذارد و برای رسیدن باید طی طریق كرد. گذری پیوسته از بیرون به درون از فرود به فراز و از این به آن، با گذار از جهانی انباشته از تجربه‌های گوناگون دیداری و سرشار از جزئیات مینیاتوری پرداخت فضا كه به تمامی چشم‌اندازی برای " دیدن" و " پیوندیافتن" ساخته است. معماری، وصل و فصل انسان با طبیعت را شكل داده است. رنگ و بافت و تركیب مشابه نماها، سقف‌های رها در فضا، عناصر معماری مشابه (سایه‌بانهای پنجره‌ها، كف‌پنجره‌ها و …) گونه‌گونی را یگانه ساخته است. تركیب‌بندی ، سلسله‌مراتب، توازن و تعادل تركیبی، آرایش متكی به عوارض طبیعی، تداوم حضور بیرون در درون، جریان جاری فضا در ابهام ناشی از رنگ سفید به تشدید ارزش‌های محیط انجامیده است.

 

مجموعه مسكونی فشم در پنج بلوك و هشت واحد مسكونی ساخته شده است. بلوك اول شامل دو واحد و سه بلوك بعدی هر یك از یك واحد مسكونی شكل یافته‌اند و بلوك پنجم شامل سه واحد مسكونی است. هر واحد مسكونی، خانه‌ای جداگانه است كه ورودی آن از حیاط خانه است. حیاط پاره‌ای جداشده و مشخص یافته از فضای پیرامون است. دسترسی به حیاط‌ها را مجموعه‌ای از پله‌ها با طرح‌های گوناگون ممكن می‌سازد.

 

پله‌هایی با تداعی حركت طبیعی در سربالایی و تغییر شكلی دورانی در تاج حركت و پله‌هایی هم‌چون آیینه در برابر طبیعت با بازتاب‌های زیبایی آن. در هم رفتگی واقعیت و مجاز. تركیب مكعبی حجم‌های معماری با كنده‌كاری‌‌های بسیار در آن تداعی كننده عبور فضا و طبیعت از میان جرم است. چنین است كه توده و فضا در هم می‌آمیزند و هر لحظه‌ای از معماری همین است و هم آن. نیروهای ثقلی جرم با احتیاط بر زمین فرو می‌آیند و یا بطور كامل بر آن می‌نشینند تا به نظر رسد كه انگار معماری از زمین بر آمده است.

 

پروژه مجموعه ی مسکونی فشم در سال 2008 موفق به دریافت جایزه از مسابقه بین المللی معماری مرکز هنرهای زیبای شیکاگو گردید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

1325634493573715739495201131195738.jpg

 

 

سالن ورزشی نور مبین برای موسسه ی آموزشی نور مبین که یکNGO است ،طراحی شده است.این مجموعه موسسه ای خیریه است که به منظور آماده کردن دانش آموزان با جو متفاوت آموزشی برپایه ی آخرین متدهای روزدنیا بدون هیچ هزینه ای ساخته شده است. این مرکز دارای یک جو آموزشی شاد و صمیمی است که دانش آموزان آن بسیار سخت کوش و خلاق هستند .موسسه ی نور مبینبه یک سالن ورزشی برای مجتمع آموزشی نیازداردکه در آینده ساخته خواهد شد که نه تنها مطابق با جو مجتمع آموزشی نور مبین است ومتفاوت با دیگر مدارس معمولی است بلکه ارزان تر از آن ها نیز است وبا بودجه ی 400,000دولاری به کار خود ادامه می دهد. سایت پروژه در حومه ی شهر بسطام(یکی از شهرهای قدیمی ایران,از توابع شهرستان شاهرود،سمنان )است.نزدیک به 28 هکتار برای مجتمع آموزشی نور مبین در نظرگرفته شده است. اندازه ی سالن ورزشی براساس اندازه ی زمین بسکتبال طراحی شده و همچنین امکان بازی ورزش های دیگر هم در نظر گرفته شده است.فضای پروژه که بستگی به زمین ان داشته وبه همراه تجهیزات ویک طبقه نیم لول برای تنیس روی میز مساحتی برابر 1400متر مربع را اشغال خواهد کرد. در این سایت ،چشم اندازی پانارامیک از ابرها،کوه هاودشت ها وجود دارد.این فکر باعث ایجاد ساختمانی شد که جزئی از یک اتفاق طبیعی است نه فقط به عنوان ساختمان تلقی شود بلکه خود یک منظر شهری(مانند یک ابر) به حساب آید.این موضوعی بسیار مهم بود که چگونه یک فرم طبیعی می تواند برگرفته از طبیعت باشد درحالی که وقتی این برنامه به آن اضافه شودوکشیده شود؛ باز هم یک طبیعت خوانده می شود. سازه ی این کار به شکل یک فریم باریک تیپ طراحی شده است که معمولا به عنوان سازه های ارزان قیمت در ایران به حساب می آید ولی با تغییرات مختصری در اجرا همراه است که این اثر را به ساختی جذاب تبدیل می کند.پوشش بیرونی دیوارها ازساندویچ پنل های آلومینیومی ساخته شده است که این امر خود باعث ایجاد ساختی سریع تروارزان تر می شود که عایق خوبی نیز به حساب می آید.

 

132563449357394016849020115419168.jpg سالن ورزشی موسسه ی نور مبین- باز پردازش طبیعت

 

1325634493574153240790201115193248.jpg سالن ورزشی موسسه ی نور مبین- باز پردازش طبیعت

 

1325634493574995130265201139195138.jpg دید ی از مجموعه به فضای اطراف

 

1325634493576029878490201122199878.jpg بازی نور وسایه توسط فرم فریم های

 

132563449357652092128020111219928.jpg هماهنگی مجموعه با فضای اطراف

 

1325634493576873867440201147193868.jpg فضای داخلی سالن ورزشی

 

132563449357703872017020113198728.jpg فضای داخلی سالن ورزشی

 

1325634493577207732790201120197738.jpg فضای داخلی سالن ورزشی

 

1325634493577912687670201131192688.jpg هماهنگی ساختمان با فضای اطراف به عنوان منظری طبیعی

 

1325634493578097363350201149197368.jpg هماهنگی ساختمان با فضای اطراف به عنوان منظری طبیعی

 

132563449357823379993020113193798.jpg هماهنگی ساختمان با فضای اطراف به عنوان منظری طبیعی

 

1325634493578454215510201125194218.jpg هماهنگی ساختمان با فضای اطراف به عنوان منظری طبیعی

 

132563449357902086869520112219868.jpg سایت پلان

 

1325634493579242065475201144192068.jpg پلان

 

132563449357945437610520115194378.jpg نماهای ساختمان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

132863449428131079231020115120798.gif

 

 

اين پروژه در زميني به مساحت 436 مترمربع طراحي شده است.ساختمان شامل هفت طبقه است که 5 طبقه اداري که هر يک داراي دو قسمت ،لابي و پارکينگي دو طبقه است. اين پروژه به قسمت خصوصي اختصاص داده شده است و بر اساس خصوصيات منطقه اي محيط و برنامه ي اداراي طراحي شده است. باتوجه به موقعيت سايت و مجاورت آن با يک رود خانه که در شرق واقع است و خيابان اصلي در غرب و همچنين ملاحظه 280مترمربع فضاي نسبتا کوچک ناحيه ي ساخته شده براي هر طبقه,قسمت ها در يک جهت يابي شرقي -غربي سازمان يافته اند، بطوري که هر کدام از قسمت ها مي تواند از هر دو چشم انداز استفاده ي مفيدي داشته باشد. اتاق هاي اداري در قسمت شرقي و فضاي عمومي در قسمت غربي واقع اند. بين قسمت اداري و فضاي عمومي يک جعبه ي سياه چوبي طراحي شده است.اين جعبه ي چوبي مشکي شامل همه ي تاسيسات و فضاهاي خدماتي مانند آبدارخانه , سرويس بهداشتي و واحدهاي پکيج است. محورطولي پروژه شامل لايه هايي مانند فضاي عمومي , دسترسي هاي عمودي و سرويس بهداشتي عمومي است. همچنين جهت يابي شرقي-غربي و محل عبور و مرور اصلي در سمت غرب سبب شد تابراي کنترل نور غربي در تابستان و همچنين ذخيره ي انرژي , نماي خارجي غرب دو پوسته طراحي شده که شامل يک لايه با دو لعاب در مجاورت فضاهاي داخلي و يک لايه استيل ضد آفتاب در قسمت خارجي است. نماي سنگي محتوي فضاهاي عمومي متقاطع بااين لايه است و به درون نماي خارجي نفوذ کرده است.

 

1328634494285908632795201130208638.gif 2

 

1328634494286004300500201140204308.gif 3

 

1328634494286104440575201150204448.gif 4

 

132863449428621424800020111204248.gif 5

 

1328634494286351026355201115201028.gif 6

 

1328634494286462532890201126202538.gif 7

 

1328634494286574156605201137204158.gif 8

 

1328634494286702224580201150202228.gif 9

 

132863449428682866180020112208668.gif 10

 

1328634494286972490485201117202498.gif 11

 

1328634494287138153710201133208158.gif 12

 

1328634494287312996035201151202998.gif 13

 

132863449428744335878520114203358.gif 14

 

1328634494287601346720201120201348.gif 15

 

132863449428773060602520113320608.gif 16

 

1328634494287854670350201145204678.gif 17

 

1328634494287982377020201158202378.gif 18

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

5135_634482210265468750_l.jpg این پروژه در فضایی با زیربنای کل 36000 مترمربع تعبیه شد. استراتژی اصلی در طراحی شهری مجتمع زیتون، توجه به قدمت هزارساله گنبد قابوس و احترام به ابعاد فرهنگی آن بود. همچنین برای اجتناب از رقابت با گنبد قابوس، بنا با سطح اشغال 58 درصد گسترش افقی داشته و در شش یا هفت طبقه با الگوی خاصی از مسیر ارتباطی سه بعدی شکل گرفته است.

 

هدف اصلی ایجاد بناهایی افقی و دوری از ساخت ساختمان های بلند به عنوان نشانه های شهری بوده است. سقف ها همچون تراس های باز شهری در سطوح مختلف طراحی شده اند. شبیه به آنچه در ماسوله می بینیم. این فضاها می تواند محلی برای گذراندن اوقات فراغت باشد. این مجموعه دو حیاط داخلی مرتبط به هم دارد که هم مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار میگیرد و هم به عنوان فضای باز بخش های تجاری و اداری استفاده می شود.

 

fma%2001.jpg

 

پروژه عمدتا به چهار لایه اصلی تقسیم می شود که به شکل سه بعدی درون یکدیگر سازماندهی شده اند:

 

1-لایه بازار و فضاهای عمومی، مانند سالن عمومی و رستوران ها

 

2-لایه فضاهای نیمه عمومی مانند فضاهای اداری

 

3-لایه فضاهای خصوصی مانند آپارتمان های مسکونی

 

4-لایه فضای سبز و تراس های عمومی روی سقف

 

fma%2002.jpg

fma%2003.jpg

fma%2004.jpg

fma%2005.jpg

fma%2006.jpg

fma%2007.jpg

fma%2008.jpg

fma%2009.jpg

fma%2010.jpg

fma%2011.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

5134_634482210554531250_l.jpg استودیوی طراحی بُن سار توانست در سال گذشته، رتبه اول مسابقه طراحی هتل گاندی تهران را کسب کند.

 

مدیریت این پروژه بر عهده محمد مجیدی با زیر بنای کل این پروژه نیز 12687 مترمربع می باشد.

 

مسابقه پروژه هتل گاندی در بهار 1389 به صورت خصوصی برگزار شد. برخلاف روال معمول مسابقات، جواز این پروژه قبل از برگزاری مسابقه اخذ شده و کارفرما از طرحی که بر اساس آن جواز گرفته بود رضایت نداشت.

 

بدین ترتیب مسابقه با هدف بهبود بخشیدن به طرح قبلی برگزار شد.

 

view-from-south%2001.jpg

 

در امتداد برنامه، مسابقه گروه ما با سه چالش مهم روبرو بود، روش برخورد ما با این موارد و نحوه حل آن ها در رسیدن به محور اصلی فرآیندطراحی پروژه تعیین کننده بود.اولین چالش ما در تحلیل برنامه این بود می توانیم پروژه را به دو ساختمان مجزا تقسیم کنیم.

 

اولی، هتل با ملزومات و متعلقات آن و دومی بیشتر شامل فضاهای عمومی مانند فضاهای تجاری بود. فضای تجاری از دید کارفرما بخش اصلی مهم پروژه بود که به دلیل دفن شدن در زمین ناشی از شیب تند خیابان، به کم اهمیت ترین موضوع در دید اول تبدیل شده بود.

 

view-from-south%2003.jpg

 

بنابراین احیای بخش تجاری به عنوان چالشی دیگر برای گروه طراحی مطرح شد، که از طریق امتداد شهر در درون بخش تجاری تحقق یافت. چالش آخر از درون خود پروژه برمی آمد. برنامه فضای داخلی هتل می توانست مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 

view-from-south%2005.jpg

 

برنامه توسط گروه طراحی ما تغییر داده شد که موارد چند به آن افزوده شد. علاوه بر موارد گفته شده، مورد دیگری حین پرداختن به مسائل کالبدی پروژه روشن شد که باید در فرآیند طراحی پروژه مورد توجه قرار می گرفت. جبهه غربی پروژه در مجاورت با همسایه مجاور، کاملا مسدود شده بود و این موضوع منجر به ایجاد یک نمای بسته شهری با ارتفاع 15 طبقه می شد. با توجه به موقعیت خاص پروژه که از نقاط مختلف شهر قابل رویت بود، نحوه سازماندهی فضاهای اقامتی داخل هتل، این امکان را فراهم کرد تا در جبهه غربی نیز ارتباط ساختمان با شهر قطع نشود و جبهه غربی به یک نمای فعال تبدیل شود.

view-from-south%2002.jpg

view-from-south%2004.jpg

view-from-south%2006.jpg

view-from-south%2007.jpg

view-from-south%2008.jpg

view-from-south%2010.jpg

view-from-south%2011.jpg

view-from-south%2013.jpg

view-from-south%2014.jpg

view-from-south%2012.jpg

view-from-south%2015.jpg

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1346634499708259044270201145269048.jpg

 

 

ایده فضایی ، عرضه کردن یک حجم فضایی بوده که ورودی تالار را با پیشخوان اتصال می دهد و سقف و دیوار را مانند یک جزء پیوسته می آراید.این حجم فضایی ، به طور غیر مستقیم نور مورد نیاز فضا را تأمین کرده و هرگونه نور زننده و مزاحم را از بین می برد.این فرم به واسطه ادغام و پیچش دو منحنی به وجود آمده که پرسپکتیوهای متنوع و تجربه هایی متضاد در هر مکان خلق می کند. برای اجتناب از تعدد مصالح ، دو متریال اصلی انتخاب شده تا کیفیت فضایی و جریانِ نورِ آرامش دهنده در فضا را افزون سازد.لایه ی کرم رنگ روشنی، سقف و دیوارها را پیوسته می پوشاند و چوبی تیره رنگ کف،بخشی از دیوارها،مبلمان،ورودی،پیشخوان و آشپزخانه را بلا انقطاع مستور می سازد.

 

1346634499708396887010201159266888.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

1346634499708533411475201113263418.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

134663449970865028876020112526288.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

1346634499708858625035201145268628.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

1346634499708965424840201156265428.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

134663449970907728291520117267288.jpg کافه تریای ام /هومن بالازاده

 

1346634499709298372280201129268378.jpg دیاگرام

 

134663449970944085339520114426858.jpg پلان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

136463450518610619352020113026199.jpg

 

این ویلا توسط مهندس پویان خزائلی پارسا درسال 89 در درویش آباد مازندران ساخته شد بسیاری از منتقدان این ویلا را گفت و گوی میان معماری سنتی ایران و معماری مدرن می دانندو خزائلی پارسا در مورد این پروژه می گوید: "من این خانه را برای همسرم (نسترن شهبازی) طراحی کردم او یک نقاش است ونه یک معمار واین فرصت خوبی بود تا من به کشف ایده های جدید فضایی بپردازم.این خانه در روستای کوچکی واقع در شمال ایران ودر نزدیکی دریای خزر قرار دارد." برای طراحی این چنین کارهایی ,معماری در فضای "مرموز" است که می تواند پیوند دهنده ی معماری ایرانی وآزادی مدرنیسم باشد.درواقع طبقه ی همکف سعی دارد با آنچه که او به نام "فضای آزاد" درمعماری مدرن می شناسد؛ رقابت کندو چشم اندازطبقه ی فوقانی هم رو به مرکز، به منظور ایجادحرکتی عمودی، از آسمان به زمین طراحی شده است. این گشایش فضایی همان ویژگی معمارانه ای است که می توان در معماری ایرانی دید.خزائلی پارسا در جایی دیگر می گوید:"اماجالب ترین بخش این خانه ،فضای مرکزی آن است ؛ جایی که فضای مدرن همکف با فضای ایرانی فوقانی گفت و شنودی را آغاز می کنندو فضای جدیدی در میان آن دو متولد می شود."

 

13646345051870577244152011527729.jpg دسترسی زیبا و با شخصیت ویلای درویش آباد

 

136463450518731806908020113128069.jpg دید پرنده از حجم کلی ویلا

 

136463450518779936640020111929369.jpg نورپردازی در کار ونقش تعیین کننده ی ان در تشدید حجم معلق ویلا

 

136463450518810295048520115022959.jpg پرداخت فضای مرکزی و بازی نور وسایه

 

136463450518860348485520114023489.jpg تاثیر فضای مرکزی بر سقف کار

 

1364634505188920017330201112219.jpg روند طراحی کار توسط معماراثر

 

136463450518916648593020113626489.jpg سایت پلان

 

13646345051894339395152011323939.jpg پلان طبقه ی اول

 

136463450518962154469520112221549.jpg برش

 

13646345051900378364102011327839.jpg پلان سازه ای ویلا

 

136463450519039789149020113927899.jpg مدلینگ ستون مرکزی ویلا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 138463451209255952506520111599529.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

طراحی و معماری ویلا برای معماران به دلایل مختلف همیشه جزو جذابیت های معماری بوده است . اما توقع معمارانه از طرح یک ویلا چیست ؟ساختمان خانه ای که قرار است در تعطیلات مورد استفاده قرار بگیرد , باید پاسخگوی چه نیازهایی باشد و ...

مروری بر معماری ویلای دماوند ایرج کلانتری تلاشی است برای یافتن پاسخ برای این سوالات و چند سوال دیگر. ویلای دماوند به عنوان خانه تعطیلات در محیط سرسبز و کوهستانی شهر دماوند طراحی شده است تا در فاصله ای حدود یک ساعت از شهر تهران فضایی خصوصی برای استراحت, ورزش و لذت بردن از طبیعت فراهم آورد .

زمین طرح , باغی شش هزار متر مربعی است که بخشی از آن در شیب قرار گرفته و همین موقعیت چشم انداز دلپذیری را به رودخانه و فضاهای باغی اطراف در دیدرس قرار داده است.پروژه ای از یک ویلای اصلی برای اقامت خانواده , استخر و شنا و دوش رختکن در مجاورت آن , زمین تنیس ,خانه سرایداری و در آخر پارکینگ تشکیل شده است . روش جانمایی این ساختمان ها در زمین باغ به نحوی که هیچ درختی قطع نشود و مداخله در توپوگرافی و شکل طبیعی زمین به حداقل برسد .از مبانی اصلی طراحی مجموعه بود .

ویلای سه طبقه روی شیب طبیعی زمین نشانده شده و به شکلی که از ورودی شمالی یک طبقه می نماید و خط آسمان محیط باغی پیرامون را بر هم نزده و از محوطه باغ با پایین ترین طبقه هم تراز است . پمجره های متعدددر هر طبقه و هر ضلع ساختمان , منظره ای چشم نواز و متفاوت را در برابر دیدگان می گشاید ,از پنجره های طبقه همکف چمن کاری و باغچه ها , از پنجره های طبقه میانی ,تنه درختان و مناظر دورتر و از پنجره های طبقه های بالایی شاخ و برگ درختان دیده می شود .

تراس ها و بالکن ها در اندازه ها و زاویه های گوناگون طبقات , فصل مشترکی میان طبیعت بیرونی و فضاهای داخلی ویلا به وجود می آورند . استخر و زمین تنیس در بخش بالنسبه مسطح باغ ساخته شده اند و با دیوارهای نیمه شفاف و سایبان , اشراف از بیرون و درونباغ به آنها محدود می شود. مصالح اصلی در نماسازی و دیوار کشی سنگ است که در نمای ساختمان اصلی از دو نوع سنگ بهرنگ های قرمز و سفید استفاده شده و در دیواره باغ همان سنگ قرمز به صورت قاب صفحات گچی در آمده تا به زبان معماری ییلاق دماوند وفادار بماند . سطوح شفاف شیشه ای ساختمان رو به جنوب دارد تا بیشترین بهره گیری از نور و گرمای آفتاب به ویژه در فصول سرد صورت گیرد اما پنجره های اظلاع شرقی , غربی و شمالی ساختمان سطوح محدودتری دلرند تا تابش های شدید و تبادل های حرارتی را کنترل کنند. فضاسازی باغ کاملا با حفظ درختان کهنسال هماهنگ است و محیط را با چمن کاری سرسبز تر و درختان را افزون تر کرده است.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

138463451209270969123520113099699.jpg خانه تعطیلات ـ ایرج کلانتری

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

138463451209283240799020114392409.jpg خانه تعطیلات ـ ایرج کلانتری

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

138463451209299602056520115996029.jpg خانه تعطیلات ـ ایرج کلانتری

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

138463451209532534413520115295349.jpg شناسنامه پروژه : ویلای دماوند - موقعیت : دماوند - مساحت زمین 8100 متر مربع - زیر بنا ساختمان اقامتگاه : تقریبا 780 متر مربع - ساختمان پشتیبانی شامل دوش , رختکن , استخر 80 متر مربع , ساختمان پارکینگ و سرایداری 160 متر مربع .تاریخ 1389

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

1429634518486199968210201119179969.jpg1429634519895508040965201110198049.jpg

 

 

شکل گیری خاطره های خوب و خوش زندگی , غیر از ما آدم هایی که خاطره می سازیم به مکانی برای وقوع اتفاق هم نیاز دارد.این مساله کاملا بین المللی است و ربطی به مرزبندی کشورها ندارد.بسیاری از خاطرات به یادماندنی بسیاری از مردم بسیاری از کشورها , در مکانی اتفاق افتاده که به عنوان یک فضای شاخص و شناخته شده , در نظر آدم ها جاودان هستند.

این جاودانگی , البته هم همیشگی نیست.ساخته های بشر گاهی با یک اتفاق طبیعی یا غیر طبیعی مثل زلزله یا آتش سوزی ز بین می روند و فقط خاطره اشان باقی می ماند.خاطره هایتان از سینما آزادی تهران که هنوز در خاطرتان هست؟همان ساختمان دوست داشتنی شهر , با آن سر در بزرگ آزادی , که چند سال پیش در آن سال هایی که سالنی به سالن های سینمایی ما اضافه نمی شد, سوخت.چند ماه بعد از حادثه , مالک سینما یعنی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مسابقه ای عمومی برای معماران برگزار کردتا بهترین طرح بازسازی آزادی انتخاب شود .

از میان تمام کسانی که به دلایل مختلف دوست داشتند در پرو ژه آزادی سازی شرکت کنند , بابک شکوفی برگزیده شد و قرار شد بعد از تمام تغییر و تحول های معمول در سازمان و در طرح و در اندازه زمین و زمان اجرای طرح , ساخت سینما با تاخیری چند ساله آغاز شد. بابک شکوفی که چند ماه پیش پروژه سینمایی دیگرش به نام "تماشا" در منطقه 22 تهران افتتاح شد , از سال 81 کار خود را برای راه اندازی مجموعه سینمایی آزادی و به همین نام , پنج سالن سینما , کافه تریا و رستوران , و فضای تجاری و خدماتی می بینیم . شکوفی عقیده دارد " در حال حاضر در هیچ جای دنیا ساخت یک سالن سینما به صرفه نیست .

به این دلیل که هم هزینه بالایی دارد و هم پاسخگوی نیاز های فرهنگی و تفریحی جمعیت امروز شهرها نیست. "در این مجموعه ها با کاربری های تفریحی و تجاری دیگری هم در کنار سالن سینما قرار گرفته اند که هرکدام از این کاربری های عمومی شهری ,نقش یکدیگر را تقویت می کنند . " در ایران مصوبه ای برای تشویق بخش خصوصی به ساختن سینما تصویب شد . براساس این مصوبه ,بخش خصوصی که سوددهی ساخت سالن نمایش فیلم را مطلوب نمی دید و پای خود را از این دایره بیرون کشیده بود , اجازه پیدا می کرد فضایی را به اندازه همان زمینی که در آن سینما می سازد , به ساخت مجموعه تجاری اختصاص دهد.

فکر می کنید این مصوبه چقدر به رونق ساخت و ساز سینما کمک کرده است؟ "آمار دقیقی از میزان علاقه مردم به ساخت سینما در دستم نیست اما با یک نگاه به نسبت دقیق می بینیم که بعد از این تصویب این مصوبه , سینماها به چند سالن تبدیل شدند و روند مجموعه سازی همچنان ادامه دارد." شکوفی توضیح می دهد :"مجموعه تجاری که از آن صحبت می کنیم لزوما به شکل مغازه نیست.رستوران ,کافی شاپ , محل بازی , سالن بولینگ و مکان های دیگری که می تواند زمان خوب و شادی برای مردم فراهم کند در فهرست این مجموعه تجاری قرار میگیرند . " وچون :"باتوجه به استانداردهای جهانی تمام شهرهای ایران با مشکل کمبود سالن سینما و مراکز عمومی و تفریحی رو به رو هستند , شیوه ای که در پیش گرفته شده به درد تمام شهرهای ما می خورد .

" از شکوفی می پرسم به عنوان معماری که در کارنامه خود طراحی دو مجموعه سینمایی دارد , آیا باز هم دوست دارد سینما بسازد؟بدون لحظه ای تردید پاسخ می دهد : " پروژه سینمایی بسیار شیرین هستند . به این دلیل که هم ماهیت فرهنگی و هم دست آدم باز است تا به طراحی اش قالب هنری بدهد و یک مجسمه شهری طراحی کند .سینما یکی فضاهای عمومی شهری است که طراحیآن برای یک معمار بسیار لذت بخش است . " میگوید در پروژه سینما آزادی سعی کرده ترکیب بندی سطوح واحجام و فضاهای پر وخالی و تلفیق مصالح مختلف شفاف و کدر طوری انجام شود که کل ساختمان به یک مجسمه شهری تبدیل شود .جایی برای اتفاق افتادن خاطره های شهروندان .

سال ها بعد , بچه های شما هم می توانند از یادآوری خاطره تماشای یک فیلم سینمایی و شامی که همراه شما در سینما آزادی خورده اند همچنان لذت ببرند . مثل خاطره های شادی بخش سینما رفتن دوران کودکی ما.

 

1429634519895858340810201145198349.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

1429634519895957875455201155197879.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

142963451989605660937020115196609.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

1429634519896146642670201114196649.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

142963451989969963792020119199639.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

1429634519899845341485201124195349.jpg ایران معاصر ـ سینما ازادی ـ بابک شکوفی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

144363452157350064099020115020649.jpg

 

 

نام اثر : فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن

طراح : بهروز احمدی

تاریخ شکل گیری اثر

مرحله اول 1353 – 1355 ه.ش

مرحله دوم 1374 – 1377 ه.ش

کارفرما

مرحله اول دفتر مخصوص فرح دیبا

مرحله دوم وزارت مسکن و شهرسازی

موقعیت : تهران

مساحت بستر طرح : 14000متر مربع

مساحت زیر بنا : 10000متر مربع

محوطه باز فرهنگسرای نگارستان باغی سرسبز در مجاورت دو بنای تاریخی کاخ مرمر و کاخ نگارستان است که توسط دیوارهای نیم بسته آجری از خیابان های اطراف جدا شده است . درمیان باغ , آمفی تئاتر روبازی طراحی شده که اطراف آن را درختان قدیمی , باغچه ها و پیاده رو ها و جدید باغ فرا گرفته اند . ساختمان اصلی فرهنگسرا کاملا در دل زمین ساخته شده است . و به جز دو حیاط ورودی و پلکان دسترسی و نورگیر وسیع سرسرای میانی نمود خارجی دیگری ندارد . علاوه بر ساختمان اصلی , دو بخش کوچک دیگر نیز در اطراف بستر طرح وجود داشته است که در هنگام اجرا از ساخت آن ها صرف نظر شده است . این ساختمان پس از بهره برداری به عنوان موزه قرآنقرار گرفته است.

در معماری این مجموعه «هندسه و سازه» نقش اصلی را ایفا می کند. عامل هندسه به ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف ها (به ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به ویژه در آمفی تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه ای در طراحی معماری این مجموعه به شمار می رود.

تلاش برای استفاده از نور و روشنایی طبیعی، از طریق تعبیه نورگیرها در بام مجموعه سبب شده سرسرا و کتابخانه، بخش هایی از موزه و نمایشگاه ها و قسمت اداری تا اندازه مطلوبی از نور بهره مند شوند.

در انتخاب مصالح، دوام زیاد، کاهش میزان نیاز به رنگ آمیزی و تعمیر و نگه داری با امکانات موجود و توجه به اهمیت نماهای داخلی (در بنایی که نمای خارجی ندارد) معیارهای اصلی بوده اند،و به همین جهت در قسمت اعظم بنا از آجرنما و بتن نمایان (بتن تیشه ای با سیمان سفید) استفاده شده است.

ذوق و سلیقه خوب در انتخاب مواد مصالح و اجرای دقیق کار (تا آن جا که ممکن بود) با استفاده از صناعت و مهارت استادکاران ایرانی در آجرکاری، کاشی کاری، نجاری، سنگ کاری و... به زیبایی فضاها و ایجاد احساس خوشایند ناشی از حضور در یک مکان مهم و عمومی فرهنگی کمک بسیار کرده است.

 

144363452157364250691020114202509.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521573782263590201118202269.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521573898945575201129208949.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521574037237505201143207239.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521574166106210201156206109.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521574302689265201110202689.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521574532117940201133202119.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521574643351055201144203359.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521575943424095201154203429.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

144363452157609874618520119208749.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521576301330875201130201339.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521577355374740201115205379.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521577581912975201138201919.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

1443634521578119564110201131209569.jpg ایران معاصر ـ فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن - بهروز احمدی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1444634521625373522085201117213529.jpg

 

 

نام اثر : بنای یادبود بوعلی سینا

طراح : هوشنگ سیحون

تاریخ شکل گیری اثر : 1328 – 1331 ه.ش

کارفرما : وزارت فرهنگ و هنر

مجری : هوشنگ سیحون

موقعیت : همدان

مساحت بستر طرح : 2600 متر مربع

مساحت زیر بنا : 650 متر مربع

بنای یادبود بوعلی سینا از دو بخش "آرامگاه " و " برج یادبود " تشکیل شده است . دیوارهای سنگی و تمام بسته " آرامگاه " بر گرداگرد محوطه ای نسبتا وسیع نشسته اند تا فضاهای نه چندان بزرگ این بخش - کتابخانه , موزه و مزار- را در بر گیرند.حد فاصل دیوار های خارجی و فضاهای داخلی تماما با خاک پر شده , و در آرامگاه جز در محل ورودی اصلی در شرق و ورودی غربی , ارتباطی با فضای باز اطراف ندارد . برج یادبود که دقیقا بر فراز مزار قرار دارد منشوری دوازده وجهی با ستون های ظریف و کشیده بتنی است که کلاهکی مخروطی از جنس بتن بر سر دارد . بنای یادبود بو علی امروز در میانه یکی از میادین شهر همدان , در بستری از سبزه و درخت و آب قرار گرفته است , حال آن که در ابتدا در حاشیه خیابان اصلی , در احاطه بافت مسکونی اطراف و چند بنای خدمات شهری و اداری واقع شده بود . به همین دلیل تحلیل این بنا فارغ از محیط پیرامون آن و تنها معطوف به طرح خود بنا خواهد بود .

 

1444634521625482450660201128212459.jpg ایران معاصر ـ آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون

 

1444634521625619404785201141219409.jpg ایران معاصر ـ آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون

 

1444634521625737346455201153217349.jpg ایران معاصر ـ آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون

 

144463452162585537601020115215379.jpg ایران معاصر ـ آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون

 

1444634521625983590460201118213599.jpg ایران معاصر ـ آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

144563452165853073582520113321739.jpg

 

 

مشاورطراح: مهندسین مشاور عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاران

تاریخ شکل گیری اثر : 1349-1351 ه.ش

کارفرما: شرکت ایران کانتینر

گروه طراحی : نادر اردلان , یحیی فیوضی

موقعيت: تهران

مساحت بستر طرح : 22400 متر مربع

مساحت زیر بنا : 7000 متر مربع

ساختمان مدرسه، در بستری سبز بر فراز تپه‌ای بنا شده است. بستر طرح، مستطیلی به ابعاد‌170×110‌متر است. فضاهای بسته که بر گرداگرد زمین استقرار یافته‌اند عموماً کم ارتفاع و یک طبقه‌اند و باغی به ابعاد 130×80 متر را در میان می‌گیرند. ورودی ساختمان به شکل بنایی دو طبقه در شرق بستر طرح بنا شده است. در میانه‌ باغ، کتابخانه قرار دارد که بنایی سه طبقه با قاعده هشت و نیم هشت، از فراز سکویی به هر سوی باغ می‌نگرد. اضلاع شمالی ـ جنوبی باغ را حجره‌های دانشجویان اشغال کرده‌ که در دل دیواری قطور پنهان شده و جداره‌های باغ را می‌سازند.ساختمان مدرس ها در جبهه مقابل ساختمان ورودی و در ترازی پایین تر نسبت به آن واقع شده است . مدرسه عالی مدیریت به عنوان شاخه ای از دانشگاه هاوارد ایالات متحده آمریکا بنابود که با همکاری استادان آن دانشگاه به تربیت مدیران و متخصصین بخش های خصوصی و دولتی بپردازد . بعد از انقلاب اسلامی این مدرسه با نام دانشگاه امام صادق اهداف دیگری در پیش گرفت . در سال های اخیر ملحقاتی همچون مجموعه خوابگاه ها و مسجد به طرح اولیه اضافه شد و عملیاتی از قبیل اضافه شدن بخش هایی به ساختمان مدرس ها , اضافه شدن زیر زمینی به عنوان سالن قرائت به کتابخانه و به دنبال آن برچیده شدن آبنمای سکوی میانی و تغییراتی در سالن غذا خوری و حجرات دانشجویان در آن انجام گرفت .

 

1445634521658992737505201119212739.jpg ایران معاصر ـ مدرسه عالی مدیریت - عبدالعزیز فرمانفرماییان

 

1445634521659105171715201130215179.jpg ایران معاصر ـ مدرسه عالی مدیریت - عبدالعزیز فرمانفرماییان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ساختمان کانون وکلای دادگستری اثر زنده یاد سید هادی میرمیران

 

 

big_23.jpg

 

 

ساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران در سال 1374 توسط سید هادی میرمیران طراحی شده است.عملیات ساخت این بنا در سال 1379 به پایان رسید. ساختمان کانون وکلای دادگستری در نزدیکی میدان آرژانتین برای فعالیت های گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده است و دارای عملکردهای اداری، آموزشی و حرفه ای است.

 

ساختمان کانون وکلای دادگستری در چهار طبقه روی همکف با دو طبقه زیر زمین ، جمعاً با 4700 متر مربع زیر بنا ، در زمینی مستطیل شکل ، شرقی – غربی به ابعاد 18×54(972 مترمربع ) ، اجرا شد .

 

 

big_22.jpg

 

 

احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا ، به محض ورود به طبقه همکف و رویت سطح زیرین طبقات شروع و با کشیده شدن نگاه به آسمان ، از درون شکاف بین دو بدنه ، که هر چه بالا میرود بازتر می شود ، تشدید ، و با حضور در طبقات و عبور از راهروهای پیرامونی که به دیواره های جانبی نچسبیده اند ، تکمیل می شود . مشاهده مکرر شکاف بین کف و دیواره راهروها احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد .

 

 

vokala-1.jpg

 

 

علاوه بر خیال انگیز بودن دفاتر کار شناور در میان فضا ، طراح توانسته است در یک زمین شرقی – غربی کشیده ، ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب ، روشنایی لازم برای همه فضاها را در همه طبقات تأمین کند . به همین دلیل کاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی به هیچ وجه تصنعی نبوده ، بلکه بازتاب صادقانه عملکرد ساختمان است .

 

 

vokala-5.jpg

 

 

کاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق ، که نقش رقیب و تشدید کننده نسبت به فضای شفاف و خالی احاطه کننده را ایفا می کنند ، باعث شده است که در عین حال مکمل نقش آفرینی سطوح شیشه ای در یک دور نمای شهری باشند . این پرداخت مس و برنج درداخل نیز ادامه یافته و کار تزیین سرسرای داخلی را به عهده می گیرد .

 

 

گرانیت مشکی کف طبقه همکف صفحه ای است که همه باریهای نور و رنگ و نیز محور

 

مرکزی کل فضا بر سطح سخت آن تعریف می شود .

 

 

آنچه به عنوان ویژگی های کالبدی طرح در نظر گرفته شده است عبارتند از :

- بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین

- انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت

- بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور :hxh5v6h2nsqgyuf5c8y

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

شهرک اکباتان یکی از بزرگ ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب و شمال غرب تهران و منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته‌است.عمر مفید این شهرک در حدود سیصد سال برآورد شده است.این شهرک یکی از محلات تهران است که دارای شورایاری است. طرح ساخت این شهرک در ابتدا بسیار وسیع بود، و بطور نمونه شامل ساخت دریاچهٔ مصنوعی و بزرگ ترین مجموعه فرهنگی ایران و غیره می‌شده‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

طراحی مجموعه شهرک بر عهدهٔ جردن گروزن آمریکایی، و ساخت آن بر عهدهٔ شرکت آمریکایی استارت (به انگلیسی: Starrett) بود.

بعد از انقلاب تغییراتی در مجموعه‌های رفاهی اقتصادی آن انجام گرفت و و یا متوقف شد.اما در حال حاضر و پس از سی سال طرح‌های آن بصورت مجموعه‌های رفاهی،فرهنگی و اقتصادی به سرعت در دستور کار ساخت قرار گرفته‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این شهرک از سه فاز تشکیل شده که هر فاز شامل چند بلوک و هر بلوک شامل چند ورودی می‌باشد:

* فاز یک شهرک اکباتان

* فاز دو شهرک اکباتان

* فاز سه شهرک اکباتان

این شهرک دارای ۳۳ بلوک ، ۱۵۵۹۳ واحد مسکونی و بیش از یکصد هزار نفر جمعیت می‌باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در این شهرک چهرهای مشهوری از جمله جمشید اسماعیل خانی ، هدیه تهرانی ، نیما نکیسا،علی رضا خمسه،احمد طالبی نژاد ،نادر مرتضی پور،مرحوم پروفسور دکتر رضا رضائی،مرحوم گلشیری،آرمین خوشوقت ، گوهر خیر اندیش ، آتیلا پسیانی و… به سر برده و یا به سر می‌برند.

فاز یک شهرک اکباتان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فاز یک شهرک اکباتان متشکل از ۱۰ بلوک است که توسط استادیوم شهید دستگردی(پاس) و استادیوم راه آهن به دو قسمت ۶ و ۴ بلوکی تقسیم گشته، به اصطلاح به ۴ بلوک شمال استادیومها بلوک بالا و به ۶ بلوک جنوب استادیومها بلوک پایین گفته می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فاز دو شهرک اکباتان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این فاز شامل ۱۹ بلوک می‌باشد. اولین و بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی ،رفاهی ،تجاری، فرهنگی ،ورزشی و توریستی ایران که سالن پاتیناژ نیز جزو آن است با مشارکت یک شرکت مالزیایی روبروی فاز ۲ در حال ساخت است. بلوک ۳ توسط تعاونی مسکن دانشکده فنی دانشگاه تهران و بلوک ۵ توسط تعاونی مسکن وابسته به دولت تکمیل گردیده‌است. اما هیچکدام ساخت و ساز ، معماری و امکانات و استحکام بلوک‌های دیگر را ندارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فاز ۲ همچنین دارای ۳ بازارچه و ۴ مدرسه در داخل خود می‌باشد. با وجود گذشت حدود سی سال از بهره برداری اولین بلوک اکباتان، هنوز این مجموعه در ایران کاملأ بی‌نظیر و در خاورمیانه هم تقریبأ کم نظیر است. عمر مفید آن را حدود سیصد سال بر آورد کرده‌اند و شهرداری تهران نیز فعلأ صد سال آن را جهت در یافت وام و امور دیگر پذیرفته‌است. ساخت و ساز ضد زلزله و معماری دقیق و جذاب آن هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کند. به طوری که ساکنان اکباتان به سختی قادر خواهند بود در جای دیگری از تهران زندگی کنند. ساختار جمعیتی اکباتان نیز به دلیل افزایش قیمت آن از متوسط به متوسط بالا و مرفه در حال تغییر است.

فاز سه شهرک اکباتان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

یکی از فاز‌های شهرک اکباتان است که دارای ۴ بلوک به نام‌های: E1 E2 D1 D2 می‌باشد.

این فاز دارای یک مجتمع تجاری با ۴۰ واحد تجاری میباشد. این فاز در سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید و از فاز‌های یک و دو جدیدتر است. همچنین دو مدرسه به نام های حضرت فاطمه(س) و شهید اشرفی اصفهانی در این فاز قرار دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مجتمع تفریحی و توریستی ویلاژتوریست در یکی از مهمترین موقعیت اقتصادی و گردشگری شهر مقدس مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده ییلاقی طرقبه قرار گرفته است.دسترسی سریع و آسان به اصلی ترین بزرگراهها، این پروژ را از لحاظ موقعیت به عنوان یکی از ممتاز ترین پروژه های تجاری و توریستی کشور مطرح نموده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نزدیکی به ایستگاه مرکزی قطار شهری، با فاصله ۸۰۰ متر، کوهستان پارک شادی، پارک جنگلی وکیل آباد، منطقه گردشگری سرزمین تمدن ها، سد چالیدره، بند گلستان و دیگر جاذبه های طرقبه، جایگاه ویژه ای را از نظر سرمایه گذاری سودآور و مطمئن برای این پروژه رقم زده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سازه ومعماری پروژه ویلاژتوریست بصورتی خاص ومنحصربفردطراحی ودرحال اجرا میباشدبطوریکه معماری ان باپیشرفت فیزیکی۶۰% به مراحل اجرایی مشروحه ذیل رسیده است:اتمام اجرای کلیه دیوارهای برشی – اتمام طراحی سازه گنبد – شروع ساخت سازه پله های حلزونی جلوی ساختمان – اجرای %۷۰ عملیات بنایی سرویسهای بهداشتی اجرای %۷۰ عملیات بنایی سایرتیغه های داخلی غیرازمغازه ها…

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در سال ۱۳۴۰ «مجتمع مسکونی شهرک غرب» در شمال غربی تهران‌، با طراحی و معماری مهندسان آمریکایی و براساس مدل نمونه برج‌های مسکونی ایالات متحده آمریکا ساخته و به همین دلیل نام این منطقه شهرک غرب شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این شهرک در گذشته محل اسکان خارجی‌هایی بود که وارد تهران می‌شدند.

در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی، متخصصان و صنعت گرانی که برای گسترش فعالیت‌های علمی و صنعتی به ایران آمده بودند، در «مجتمع مسکونی شهرک غرب» و چندخانه ویلایی آن زمان ساکن شدند و طرح‌های شهرسازی به سبک جدید و کاملاً متفاوت با تهران قدیم توسط شرکت‌های ساختمانی خارجی در زمین‌های تقسیم شده اطراف روستای تاریخی خوردین آغاز شدند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آمریکایی‌ها که در آن موقع اکثریت جامعه ساکن این محله را تشکیل می‌دادند، با استفاده از نفوذ خود، مدرسه، ورزشگاه و امکانات تفریحی وسیعی را با کمک‌های دولت پهلوی در شهرک غرب به وجود آوردند و آنرا گسترش دادند. به عنوان مثال، فقط مدرسه آمریکایی‌ها در این منطقه به قدری مجلل و وسیع بود که پس از انقلاب اسلامی با اینکه به دو مدرسه جداگانه برای دختران و پسران در کلیه مقاطع تحصیلی، ورزشگاه، محل برگزاری سیرک و نمایش، سالن سینما و… تبدیل شد، باز هم فضاهای بدون استفاده زیادی درون ساختمان‌های آمریکایی وجود داشت که حتی نگهداری این ساختمان‌ها را برای مصادره کنندگان دشوار کرده بود. بخشی از این ساختمان‌ها را نیز به دانشگاه آزاد اسلامی(دانشکده تربیت بدنی) واگذار کرده‌اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[TABLE]

[TR=class: Break]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 1543634545625832525525201131825210.gif [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center] پروژه , سنگ های بومی بازیافت شده را به روشی امکان پذیر و مدرن با سنت های محلی بهم متصل می کند. این پروژه در محلات , یکی از شهرهای کوچک مرکز ایران که بیش از 50% اقتصاد در برش سنگ است , طراحی شده است. با بازیافت بقایای سنگ ها که قسمت اصلی اقتصاد محلات را تشکیل می دهد , ما قادر خواهیم بود که خود و پروژه یمان را با مفهوم یکتای شهر پیوند دهیم.سنگ های بازیافت شده که برای خلق قسمت خارجیاستفاده می شوند تاثیری دقیق روی هندسه ی پروژه دارد. مخلوط سنگ های بازیافت شده با زمختی ملایمی که دارند منجر به خلق بافتی گرم می شوند. در نتیجه پروژه که با زبان معماری مدرن صحبت می کند به طرزی یگانه آمیزه ایست از سبزه ی درختان و محیط اطراف محلات ,که شهری قدیمی است که بیش از هزاران سال قدمت دارد. چنین ارتباطی زمینه ی استفاده از سنگ های بازیافت شده ی محله ای و همچنین پیچیدن آوازه ی پروژه را ایجاد می کند.جایی که ساختار ساده توسط دیوارهای سنگی که فضایی خلق کرده اند برجسته شده است . انرژی محله ی تکنولوژی برش سنگ در محلات را به طور گسترده سوخت فسیل تامین می کند.مقدار زیادی انرژی برای حفاری و بریدن سنگ ها مصرف می شود.به دلیل ضعف در تکنولوژی برش سنگ کمتر از 50% از سنگ ها مورد استفاده قرار گرفته و بقیه به عنوان زباله دور ریخته می شود و طبیعت اطراف را آلوده می کند. در این پروژه ما با بازیافت بقایای این سنگ ها از آن ها هم در دیوار های خارجی و هم دیوار های داخلی استفاده می کنیم.با این کار ما نشان می دهیم که چگونه یک راه حل معماری به شیوه ای خلاقانه و اقتصادی می تواند به ما در حفظ منابع طبیعی گرانبها کمک کند. این پروژه در مرکز شهر محلات واقع شده است.جایی که معمار تقریبا تمام کودکی خود را آنجا گذرانده است .این آشنایی و درک چیزی که محلات را برای ساکنان آن بی همتا و خاص کرده است, بالا بردن کیفیت پروژه را موجب شده است. هزینه ی بالای سازه و قیمت پایین فروش واحدهای مسکونی , برای به حقیقت پیوستن پروژه موانع بزرگی بودند.در راستای حل این مشکل ما تعدادی فضای جزئی به طبقه ی همکف اضافه کردیم و نهایتا پروژه را امکان پذیر کردیم. پروژه از فضاهای جزئی در طبقه ی همکف و هشت واحد مسکونی در چهار طبقه ی بالا تشکیل شده است.هر طبقه شامل دو دستگاه آپارتمان سه خوابه می شود .با ارتباط سنگ های محلی بازیافت شده در دیوار خارجی به نمای داخلی پروژه , روی ساختار سازه توسط این دیوار های سنگی تاکید شده است که به خلق فضایی طبیعی و صمیمی می انجامد. حائل های جلوی پنجره می توانند با توجه به وضعیت آب و هوا آزادانه باز و بسته شوند.در تابستان حائل های بسته با ایجاد سایه برای هر واحد می توانند مانند یک وسیله ی خنک کننده عمل کنند و در زمستان حائل های باز با جلوگیری از عبور نور خورشید از پنجره می توانند مانند یک دستگاه گرمایشی عمل کنند. این انعطاف پذیری ارائه شده توسط این حائل ها کیفیت زندگی ساکنان را بالا می برد و همچنین به آن ها در زخیره ی انرژی در طول سال کمک می کند.[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456260072799652011201872710.gif 2

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1543634545626498352050201191883510.gif 4

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456268679865952011461879810.gif 3

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456269920606852011591820610.gif 5

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456272581276402011251881210.gif 6

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1543634545627621776240201121817710.gif 7

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456278049383452011201849310.gif 8

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456279482397202011341882310.gif 9

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456280891096102011481891010.gif 10

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15436345456281977061752011591877010.gif 11

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1543634545628330353935201113183510.gif 12

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BorderBox]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]206339789723249162502009323149112.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center] در حالی که از زمان طراحی میدان شهدای مشهد توسط دکتر علی اکبر صارمی همواره بحث های هویتی و عدم هماهنگی آن با شهر مشهد جریان داشته، خبرگزاري فارس در گزارشی به جنبه های فنی و کارکردی آن پرداخته است. به گزارش فارس: مدير اجرايي طرح بزرگ ميدان شهدا مشهد از پروژه عرصه ميدان به عنوان نخستين پلازای دو طبقه جهان ياد كرد و ادامه داد: اين حيات شهري با در نظر گرفتن شرايط ويژه آب و هوايي مشهد و قابل استفاده بودن در تمام فصول سال به صورت دو طبقه طراحي شده است. به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد به نقل از شهرداري مشهد، مهدي درهمي در بازديد شهرداران مناطق زنجان از اين پروژه در پاسخ به سئوال يكي از شهرداران مناطق زنجان مبني بر چگونگي كنترل رفت و آمد عابر پياده در عرض خيابان گفت: عابر پياده هرگز از عرض خيابان عبور نخواهد كرد، لذا براي تحقق اين امر 16 پل هوايي عابر پياده و دو طبقه عرصه ميدان جهت ايجاد امنيت رواني شهروندان شكل گرفته است. وي با اشاره به ناكارآمد بودن و مشكلات ترافيكي و شهري اين ميدان در گذشته گفت: مطالعه طرح ميدان شهدا در سال 81 با اولويت گسترش رفتار اجتماعي و مدني در مركز شهر مقدس مشهد آغاز شد. وي طرح ميدان شهدا را در برگيرنده حدود يك صدم بافت فرسوده مشهد دانست و افزود: مهم‌ترين اتفاق در اين طرح ايجاد عرصه ميدان است كه كاركردهاي مدني و ديدارهاي چهره به چهره اين شهر زائرپذير را تقويت خواهد كرد. وي از پروژه عرصه ميدان به عنوان نخستين پلازاي دو طبقه جهان ياد كرد و ادامه داد: اين حيات شهري با در نظر گرفتن شرايط ويژه آب و هوايي مشهد و قابل استفاده بودن در تمام فصول سال به صورت دو طبقه طراحي شده است. درهمي از پرده آب، نمايش نور و فضاي سبز متناسب عرصه ميدان به عنوان جاذبه‌هاي شهري نام برد و گفت: مجهزترين پرده آب كشور در طرح ميدان شهدا طراحي شده كه در طول 30 متر توسط نرم‌افزار رايانه تصاويري از قطرات آب به منظور تلطيف روحيه رهگذران ايجاد مي‌كند. شهردار زنجان هم در اين ديدار با اشاره به قرار گرفتن طرح بزرگ ميدان شهدا در آستانه انتشار پنجمين دوره اوراق مشاركت و تجربه موفق شهرداري مشهد در چهار دوره گذشته گفت: انتشار اوراق مشاركت به عنوان بيمه‌اي براي طرح ميدان شهداي مشهد عمل مي‌كند. حسن موسوي انتشار اوراق مشاركت را يكي از بهترين راه‌هاي تامين اعتبار پروژه‌هاي عمراني عظيم شهري خواند و افزود: به دليل عدم تأمين اعتبارات سنگين توسط شهرداري‌ها انتشار اوراق مشاركت راهي مناسب براي جلب همكاري سرمايه‌گذاران و شهروندان بوده و پيشبرد كار مطابق برنامه زمانبندي را تحقق مي‌بخشد. ناگفته نماند که معماری صارمی اینروزها (علی الخصوص بعد از تکمیل برج بلور تبريز) و معماری میدان شهدای مشهد حتی قبل از شروع به ساخت آماج مخالفت های طیف های گوناگون معماران قرار گرفته است. دراین راستا جعفر بزاز، معمار و نویسنده معماری در وبلاگ خود در مطلبی با عنوان "وقتی یک معمار به حداقل ها بسنده می کند" به نقد معماری صارمی در برج بلور تبریز می پردازد. پیش از این نیز روزنامه همشهری در مطلبی در حاشيه برگزاري جلسه دوم از سلسله جلسات نقد جامعه مهندسان معمار (پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۷) با اشاره مستقیم به طرح میدان شهدی مشهد که در آن زمان هنوز ساخته نشده بود آن را داراي مشكلات اساسي در زمينه نظري و هويتي می داند؛ این گزارش که حدود 5 سال از آن می گذرد در نقدی کوبنده معمار را - با توجه به طرح میدان شهدای مشهد - به درماندگی "حتي در تحليل و خلاقيت در ساده ترين محدوديت ها وشرايط شهري" محکوم کرده است: "منتقدان معتقدند شيشه عمر معماري دكتر صارمي به طرزي دردناك آماج سنگ هاي كهنگي و تخليه تئوريك قرار گرفته است. هر چند معمار در جلسات نظري سعي دارد با تمسك به نظريات و ديدگاه هاي نومنتج از عصر اطلاعات و قرن ۲۱ (بيشتر با الهام از انديشه هاي حوزه جهاني شدن و نيز خوانش مجدد آثار اروپا) كمي تاريخ مصرف انديشه هاي معمارانه خود را تمديد كند، اما به عقيده منتقدانش در پروژه هايي كه حتي در بهترين حالت و علي الظاهر با شركت در مسابقات معماري برنده شده است نيز در حالي كه انتظار مي رود بهترين قابليت هاي خود و گروهش را در مهندسان مشاور تجير، ارايه كند، حتي در تحليل و خلاقيت در ساده ترين محدوديت ها وشرايط شهري - معماري در مي ماند. آنها معتقدندآخرين پروژه علي اكبر صارمي - مجموعه ميدان شهداي مشهد - كه در رقابت مربوطه به مقام اول رسيده و جواد بنكدار نيز با صارمي در طراحي آن همكاري داشته است، نه تنها در حد و اندازه هاي يك موفقيت معمارانه كسب شده توسط يك معمار ۶۱ ساله نيست، بلكه شايد بتوان آن را آغازي بر پايان دكتر علي اكبر صارمي دانست...". جالب اینجاست که ظاهرا - حال به هر دلیل - پیش بینی مقاله روزنامه همشهری در مورد این معمار پیرامون در زمینه تاثیر منفی یک اثر بی هویت در سوابق یک معمار با تجربه به وقوع نپیوست.... البته شاید 5 سال برای قضاوت زود باشد و باید منظر روزهای بهره برداری از این میدان بود.[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

20633978972611947500200913119412.jpg 2

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

206339789730483537502009443183512.jpg tajir-shohada

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

206339789735271037502009323171012.jpg 3

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...