رفتن به مطلب

اين دو: " يک ميليارد" مبهم !!!


ارسال های توصیه شده

اين دو: " يک ميليارد" مبهم

هفته پيش دو فوريت طرحي در مجلس شوراي اسلامي به راي گذاشته شد با اين مضمون که براي نجات درياچه اروميه دولت يک ميليارد متر مکعب آب را از دو رودخانه سيلوه پيرانشهر و ارس به اين درياچه پمپاژ کند. اين طرح البته تصويب نشد و ظاهراً براي بررسي بيشتر به کميسيون مرتبط برگشت. نايب رئيس مجلس صراحتاً کارشناسي نبودن طرح را دليل عدم تصويب آن دانست و از کارشناسان مرتبط دعوت کرد براي بررسي بيشتر اين طرح با مجلس و وزارت نيرو همکاري کنند. آنچه که آقاي باهنر گفته، البته خود بر مي تابد طرح موصوف چقدر ناپخته و خام به مجلس رفته. با اين وجود حتي فقط مرور کليات طرح نيز نشان مي دهد که ماجرا فقط ضعف کارشناسي نيست، در اين طرح به واقع ما با نقض بديهيات علوم محيطي روبرو هستيم:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

-رودخانه ها يا به يک حوزه آبگير داخلي مي ريزند يا خارجي، آنچه که در مورد دو رودخانه سيلوه و ارس نيز صادق است، پمپاژ چنان حجم آبي از اين دو رود يا حوزه آبگير و مصب آنها را با بحران روبرو مي کند، يا ما را درگير چالش هاي بين المللي خواهد کرد. همين الان هم چالش بزرگ ما با چهار کشور ديگر حوزه خزر اين است که آنها مي خواهند در اين دريا بازي را به عرصه اقتصاد و بهره برداري بکشانند، ما به عرصه زندگي و محيط زيست.ک اهش آب ورودي يکي از بزرگترين رودخانه هاي منتهي به خزر، آيا آنها را مجاب به بي اعتنايي به بازي ما و گسترش بازي خودشان نخواهد کرد؟

-جايي را خشکاندن براي جبران کم آبي جاي ديگر، منطبق با کدام منطق نه فقط محيطي بلکه عقلي است؟

-پمپاژ، بله، پمپاژيعني لوله و بتون و آهن و دستگاه وتسمه و نقاله و ...بلايي را که با دستکاري خامدستانه در طبيعت ايجاد کرده ايم، مي خواهيم با دستکاري افزونتر جبران کنيم! درياچه اروميه حق جايي ديگر را حق خودش را مي خواهد. ارس و سيلوه رگ حيات جاهاي ديگري هستند. درياچه اروميه حقابه طبيعي را که با سد سازي بي رويه از آن دريغ کرده ايم، مي خواهد. احتياجي هم به پروژه پيچ در پيچ پر هزينه نيست. کافي است که تعدادي از چند ده سد موجود را خلع يد کرده و آب پشت آنها را در درياچه رها کنيم. اما ظاهراً مشکل اين است که انجام اين کار سدسازي هاي بعدي را با ترديد روبرو مي کند و البته جذابيت اقتصادي، پمپاژ، بله، پمپاژ را ندارد.

-ممکن است گفته شود رها کردن آب پشت سدها به اقتصاد محلي منطقه لطمه مي زند. واقعاً چقدر لطمه مي زند؟ به گفته نماينده اروميه در مجلس، درياچه اروميه تا حداکثر سه سال ديگر کاملاً خشک مي شود. وي اشاره کرده به محض خشکيدن درياچه به واسطه آغاز وزش بادهاي نمک، زندگي در حداقل پنج شهر بزرگ منطقه ناممکن خواهد شد. آيا خسارت تعطيل کردن چند سد از خسارت متروک شدن چندين شهر و صدها روستا وبي خانمان شدن ميليونها نفر از هم ميهنان ما بيشتر است؟

-چند وقت پيش دولت گفته بود يک ميليارد دلار اختصاص داده به حل مسئله ريزگرد. يک ميليارد دلاري که هرگز مشخص نشد به چه صورت مي خواهد مشکل ريزگرد را حل کند. اگر دولت چنان پولي دارد، چه بهتر که همين الان آن را صرف مشکل بزرگتر، نزديکتر و زيانبارتر خشکيدن درياچه اروميه کند. اما نه با طراحي پروژه هاي ضد محيطي و ضد طبيعت تازه، همچون آنچه که هفته گذشته از صحن مجلس برگشت خورد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...