رفتن به مطلب

محراب شکسته(ویژه نامه شهادت حضرت علی(ع)


sarevan

ارسال های توصیه شده

ابر رحمت در مصیبت على(ع)

 

على امشب چرا بهر عبادت بر نمى‏خیزد؟

چرا شیر خدا از بهر طاعت‏بر نمى‏خیزد؟

241661045353217217882082287017748100301.jpg

خداجوئى كه از یاد خدا یكدم نشد غافل

چه رو داده كه از بهر عبادت بر نمى‏خیزد

از آن ضربت كه بر فرق على زد زاده ملجم

یقین دارم كه از جا، تا قیامت‏بر نمى‏خیزد

به محراب دعا در خون شناور گشته شیر حق

دگر بهر دعا آن ابر رحمت‏بر نمى‏خیزد

ز كینه ابن ملجم آتشى افروخت در عالم

كه زین آتش بجز دود ندامت‏بر نمى‏خیزد

طبیب آن زخم سر را دید و گفتا با غم و حسرت

على دیگر از این بستر سلامت‏بر نمى‏خیزد

نهد سر هر كسى بر آستان مرتضى(خسرو)

ازاین درگاه تا روز قیامت‏بر نمى‏خیزد

لینک به دیدگاه

حضرت علی(ع) از منظر اندیشمندان/ سفارش امام به مالک اشتر در رعایت حق خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه:‌ حضرت علی(ع) نماد عدالت و مظهر شجاعت برای همیشه تاریخ است، آن بزرگوار از چنان ویژگیهای خاصی برخوردار است که بسیاری را به اظهارنظر و بیان خصایل امام و ستایش ایشان واداشته است. حضرت علی(ع) 13 رجب 1427 هجری قمری چشم به جهان گشود ، این بزرگ مرد در فتوت، مردانگی و جوانمردی، حق و عدالت سرآمد روزگار خود و حتی تاریخ بوده است .

پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبد مناف و مادر او فاطمه دختر اسد فرزند هاشم بن عبد مناف است.

مرتضی از القاب حضرت علی است و به این معناست که رفتار و کردار آن حضرت، مورد پسند خدا و رسول خداست. از دیگر لقبهای آن حضرت اسدالله (شیرخدا)، حیدر (شیر بیشه ایمان) و کاشف الکَرب (برطرف کننده غم) هستند.

نهج البلاغه

نهج البلاغــه برگزیده ای از خطبه ها نامه ها و سخنان کوتاه و حکمت آمیز حضرت علـی(ع) و قطره ای از اقیانوس بیکران معارف الهــی است که گذر زمان نتوانسته غبار کهنگی بر آن بنشاند .

حضرت علی(ع) از نگاه اندیشمندان

* شبلی شمیل ( از پیشتازان مکتب مادیگری) در فضایل امیرالمؤمنین می گوید: علی بن ابیطالب، بزرگ بزرگان، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب، نه در گذشته و نه امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است .

* جرج جرداق ( اسلام‌پژوه و نویسنده شهیر لبنانی ) می نویسد: چه می شد بر تو ای دنیا، اگر نیروهای خود را جمع می کردی و در هر زمانی یک علی می آوردی با عقلش و قلبش و با زبان و ذوالفقارش.

* امین نخله ( یکی از دانشمندان مسیحی) در خصوص اوج تأثیر کلام علی می نویسد: هر گاه کسی بخواهد بیماری روح وروان خود را درمان کند، باید به گفتار امام علی در نهج البلاغه روی آورد و راه و روش زندگی را در پرتو این کتاب ارزشمند بیاموزد.

* محمد بن ادریس ( رئیس مذهب شافعی از مذاهب اربعه اهل تسنن) درباره علی (ع) سروده ای دارد که مضمون آن چنین است: هر گاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دسته دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد، شافعی مُرد وعاقبت نفهمید علی پروردگار است، یا پروردگارش مال اوست.

* جبران خلیل جبران نیز می نویسد: علی از جهان درگذشت، در حالیکه شهید عظمت خود شد. در حالی که نماز میان دو لبش بود و دلش از شوق پروردگار لبریز بود. عرب حقیقت مقام و قدر علی را نشناخت، تا از میان همسایگان پارسی آنان، مردمی به پا خاستند و بین گوهر و سنگ ریزه را فرق گذاشتند.

* بارون کاردایفو ( دانشمند فرانسوی) می نویسد: علی مولود حوادث نبود، بلکه حوادث را او به وجود آورده بود، اعمال او مخلوق فکر وعاطفه و مخیله خود اوست، پهلوانی بود که درعین دلیری ، دلسوز و رقیق القلب، و شهسواری بود که در هنگام رزم آرایی، زاهد از دنیا گذشته بود. به مال و منصب دنیا اعتنایی نداشت و در حقیقت ، جان خود را فدا نمود. روحی بسیار عمیق داشت که ریشه آن ناپیدا بود و در هر جا خوف الهی آن را فرا گرفته بود.

شیوه های تبلیغی امیرالمؤمنین

 

موعظه

موعظه عبارت است از سفارش به تقوا و ترغیب به طاعتها و پرهیز از گناهان و بر حذر داشتن از اینکه کسی فریب دنیا را خورده و دل به زر و زیور آن نبندد. با بررسی نهج البلاغه در می یابیم که حضرت از این راه استفاده می کردند.

مجادله

مجادله در لغت به معنای پیچاندن طناب است و سپس به پیچاندن طرف مقابل و گفتگو برای غلبه به کار رفته است.

مجادله بر سه قسم است: مجادله احسن، مجادله حسن، مجادله غیر حسن(بد).

حقیقت گرایی و واقع نگری

سیاست اسلام و قرآن در تبلیغ بر اساس حقیقت گرایی و واقع نگری استوار است و تبلیغی را که بر اساس دروغ، ریا، سازش کاری، نیرنگ، به کارگیری ترفندها و سوژه های گمراه کننده باشد ، منع نموده است.

مخاطب شناسی

هر مبلغی باید بداند مخاطب کیست؟ فرد است یا گروه؟ گروه های سنی ، جنسی و اعتقادی مخاطبین چه کسانی هستند، شرایط اجتماعی و افکار عمومی محیط مخاطبین چگونه است و...

روانشناسی

یکی از مؤثرترین ابزارهای تبلیغ و عوامل موفقیت آن در جذب مخاطب، روانشناسی تبلیغ است.

"حق" از منظر امام علی(ع)

حق الناس، احترام به حقوق مردم، حقوق دوستان، رعایت حقوق و حدود دوستی، حقوق برادری، حقوق متقابل پدر و مادر، حقوق متفابل امام و امت از جمله حقوقی بودند که از سوی حضرت علی(ع) بسیار مورد توجه بوده و با دقت و وسواس در مورد آنها عمل و درباره آنها سفارش کرده است .

سفارش امام به مالک اشتر در رعایت حقوق مردم

" دوست داشتنی ترین چیزها در نزد تو در حق، میانه ترین و در عدل، فراگیرترین و در جلب خشنودی مردم گسترده ترین باشد، که همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزدیکان) را از بین می برد، اما خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر می کند. خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند، زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر، و در خواسته هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش کم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها، دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت تر هستند، در صورتی که ستون های استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهای ذخیره دفاعی عموم مردم هستند."

لینک به دیدگاه

منتخب سخنان امام علی (ع) - بخش حکمت های نهج البلاغه نرم خویی و کامیابی و درود خدا بر او، فرمود، کسی که درخت شخصیت او نرم و بی عیب باشد، شاخ و برگش فراوان است. (حکمت 214) حسادت، آفت دوستی و درود خدا بر او، فرمود: حسادت بر دوست، از آفات دوستی است. (حکمت 218) عدالت در قضاوت و درود خدا بر او، فرمود: داوری با گمان بر افراد مورد اطمینان، دور از عدالت است. (حکمت 220) آینده دردناک ستمکاران و درود خدا بر او، فرمود: بدترین توشه برای قیامت، ستم بر بندگان است. (حکمت 221) بی توجهی به بدی بدکاران و درود خدا بر او، فرمود: خود را به بی خبری نمایاندن از بهترین کارهای بزرگان است. (حکمت 222) حیا و عیب پوشی و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که لباس حیا بپوشد کسی عیب او را نبیند. (حکمت 223)

لینک به دیدگاه

فضایل شبهای قدر/ چرا شبهایی از رمضان "قدر" است خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه:‌ شبهای قدر از پر خیر و برکت ترین شبها و اوقات ماه رمضان هستند که چنانچه قدر دانسته شده و با آگاهی از ارزشهایی که دارند، برای کسب فیض و رحمت الهی به خوبی از آنها استفاده کنیم، توشه مناسبی برای دنیا و آخرت خود اندوخته‌ایم . همه می دانیم که در شب قدر، تقدیر یک ساله انسانها رقم خورده و گفته می شود با ارائه به ‏محضر مقدس حضرت صاحب الزمان(عج) صلاحیت آن امور مورد تأیید قرار گرفته و یا رد می شود .

شب قدر زمان مناسبی برای اتصال مخلوق به خالق است چرا که به خواست حق تعالی در این شب فاصله آسمان و زمین به حداقل رسیده و درهای رحمت الهی بیش از گذشته گشوده است، بندگان خداجوی می توانند بهترین بهره را از این شبها داشته و جهت کسب خیرات و برکات الهی، کوشا باشند .

دراین شب قرآن به یکباره بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و اهتمام به این کتاب آسمانی به منظور استفاده مناسب از آموزه های وحیانی آن در سازندگی فردی و اجتماعی بسیار مؤثر خواهد بود .

شب قدر، قدر نامیده می شود چون تمام مقدرات بندگان برای یکسال آینده در این شب تعیین می شود ، در همین رابطه در سوره دخان آیات 3 و 4 آمده است: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ. فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ؛ که] ما آن را در شبى فرخنده نازل کردیم [زیرا] که ما هشداردهنده بودیم. در آن [شب] هر [گونه] کارى [به نحوى] استوار فیصله مى‏یابد.

توبه، استغفار و طلب خیر دنیا و آخرت از مهمترین مواردی است که خداجویان و طالبان خیر و سعادت دنیوی و اخروی در این شبها بواسطه دعا و راز و نیاز از خالق خویش طلب می‌کنند .

لینک به دیدگاه

تنها خدا داند علی کیست

تو ای سرچشمه پاکی و رادی

که فطرت را، زجانت آب دادی

تو نوری ، دیگران شام سیاهند

تو فریادی و دیگر ها ، چو آهند

تو صبح روشنی ، ما کلبه غم

تو شادی ، ما سیاهیهای ماتم

تو از نور خدایی ، ما زخاکیم

تو دریایی و ما تیره مغاکیم

تو جان مطمئنی ، ما پریشیم

تو از خود رسته ، ما در بند خویشیم

مگر تو دیگری ، ما نیز ، دیگر

شگفتا از تو و الله اکبر

چه میگویم "تو و ما" ، این روا نیست

همانا جز قیاسی نابجانیست

خرد خندد بر این ناپخته سنجش

دل افتد زین "تو و مایی" به رنجش

تو مرد هرچه ای ، ما خویش هیچیم

همان بهتر که با مردان نپیچیم

تو "هر چندی" ، تو "هر گاهی ، تو بیشی

به جز حق و نبی ، از جمله پیشی

فلق خون تو را آب وضو کرد

رخت را قبله گاه آرزو کرد

سحر کز شام ، صبح روشن آرد

اشارتها به چشمان تو دارد

اگر کوهی ، بلند استاده کوهی

سرافرازی ، شکوهی ، بی ستوهی

گر اقیانوس ، اقیانوس آرام

نه آغاز تو پیدا و نه انجام

شب تاریخ را مرغ شبی ، شب

به جز حق حق نداری هیچ برلب

سحر آیینه ای پیش نگاهت

سپیده تیره فرشی پیش راهت

تو چون موسیقی نور ووجودی

جهان را بر لب از نامت ، سرودی

تو آهنگ بلند کهکشانی

فرا خود ، گوش کن ، باری زمانی!

اگر گوشی فرا داریم برچنگ

چه جز نام تو می گوید به آهنگ؟

توانایی ز نامت تاب گیر

سخن از آبرویت، آب گیرد

شرف ، بازوت گیرد تا بخیزد

محبت ، آب بر دست تو ریزد

چه گویم ، "مهربانی مادر توست

بزرگی" چون غلام قنبر توست

بهی ، همسایه ی دیوار کویت

نگاه راستی ، درجستجویت

شجاعت بیم دارد از تو ، آری

که در دست تو بیند ذوالفقاری

چو شمشیر تو با جسمی ستیزد

چنان افتد که هرگز برنخیزد

علی را دشمنی جز تیرگی نیست

در این عرصه ، امید چیرگی نیست

علی را دشمنی ، یکسر تباهی است

سیاهی ، در سیاهی ، در سیاهی است

سیه بادا ستم را روی ناپاک

جهان را ، روزگاران را ، به سر خاک

زمین را تفته بادا دل ، که گاهی

در آن ، نآن تفته دل، می کرد آهی

زمان ! خاکت به سربادا شب و روز

تو بودی و علی را دل پر از سوز؟

فلک رقصان ز آهنگ علی شد

علی در هرچه آمد منجلی شد

جهان موسیقی شیدایی اوست

زمان لبریز ، از مولایی اوست

بگو مهر علی ، مهری است خاتم

نگردد نامه ات بی آن فراهم

علی گل ، وین جهان چون شبنم اوست

خدا داند که دریا یک نم اوست

چراغ آفتاب عالم افروز

بود چون شعله ای زان آتش و سوز

دل هر ذره از مهر علی پر

جهان چون یک صدف ، مهر علی در

به مهرش ، مهربانی وام دارد

ز نامش گفته شیرین ، کام دارد

کجا داند کسی ، روح علی چیست؟

که می داند علی چون و علی کیست؟

جهانی پیش رویش ،ذره ای نیست

خدا ، تنها خدا داند علی کیست

لینک به دیدگاه

امشب تمام آینه ها راصدا کنید.

گاه اجابت است رو به سوی خدا کنید.

ای دوستان آبرودار در نزد حق،

درنیمه شب قدرمرا هم دعا کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...