رفتن به مطلب

نویز چیست و راههای مقابله با آن کدام است؟


آریوبرزن

ارسال های توصیه شده

نویز چیست ؟

 

نویز یعنی سیگنال ناخواسته كه به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند :

1- Background Noise ( نویز زمینه )

2- Modulated Noise ( نویز نوسانی )

3- Interference Noise ( نویز مزاحم )

 

بیشتر بحث درباره گزینه سوم می باشد كه همانند یك سیگنال این امواج منتشر می شوند و سیگنالهای دریافتی ما را پوشش می دهند به نحوی كه باعث بهم ریختن سیگنال اصلی می شوندشكل زیر تاثیرپذیری سیگنال سالم توسط نویز را نمایش می دهد .

 

در زیر دسته بندی دقیق تری از نویز را داریم :

 

- Backgroud and system noise ( تاثیرات داخلی سیستم یا نویز زمینه )

- Earth thermal noise ( تاثیرات حرارتی یا گرمایی زمین بر ماهواره )

- Free space lose ( از دست دادن سیگنال توسط فضا و جو )

- Rainfade ( تاثیرات بارانی بر روی ماهواره )

- Terrestrail Interference ( امواج رادیویی یا میكرو ویو مزاحم ) *

- ( Solar outage ( sun transit , solar interference ( تاثیرات خورشیدی بر روی ماهواره )

 

نویزی كه هم اكنون در فضای تهران منتشر می‌گردد همان Terrestrial Interference می باشد . فرستنده های پخش پارازیت از اواسط سال 1381 توسط شركت اریكسون در تهران راه اندازی شدند

 

این امواج زمینی رادیویی یا میكرو ویو نامیده می شوند كه همانند سیگنال از برج رادیویی فرستاده می شوند و روی سیگنالهای اصلی ماهواره سوار می شوند و باعث می شوند كه تصاویر ماهواره شما بصورت شطرنجی دیده شوند . معمولا microwave tower ها یا این برجها در محلهای بلند شهر نصب می شوند . این امواج برای اولین بار در سال 1965 در آمریكا برای فرستادن امواج رادیویی بكارگرفته شد آنها می خواستند یك دهم هزینه اصلی فرستادن یك باند رادیویی را بپردارنداز این سیستم استفاده می كردند و با پیشرفت تكنولوژی تقریبا " از سال 1980 این سیستم منسوخ گردید.این امواج در همان برج رادیویی توسط دستگاهی مخصوص تولید شده و منتشر می گردد.

 

امواج پارازیتی علاوه بر کانالهای تلویزیونی، تلفنهای همراه، انترنیت و نتزورکها، درسیستم الکترونیکی کلیه دستگاههای ایمنی، از جمله سیستمهای پزشکی بیمارستانها، مراکز تحقیقاتی، علمی، سنجش، دما و هوا و... اختلال ایجاد میکند ضررهایی كه این امواج هنگام ارسال ایجاد می كنند

 

1- تداخل در سیستم هدایت هواپیما

2- تداخل در سیستم گیرندگی و فرستندگی كلیه دستگاههای ماهواره ای

3- تاثیرات بسیار منفی روی مغز و اعصاب انسانها

4- تاثیر منفی روی جنین كودك

5- عقیم شدن مردان و هزاران عوارض دیگر ....

 

امواج رادیویی را میتوان متفاوت بار دار کرد، سیگنالهای الکترونیکی قابلیت حمل هر نوع باری که بتوانند از طریق امواج رادیویی در هوا به حرکت در آیند و برای هدفهای متفاوتی بکار گرفته شوند، را دارند. امواج پارازیتی بدون ضرر وجود ندارد و در اساس نیز برای به هم زدن تعادل بکار گرفته میشود و مادام که پخش میشوند، بر روی هر رسانایی، از جمله بدن انسان، آب و موجودات می‌نشینند و عکس العمل نشان میدهند. امواج تنها در مسافت معیینی نمی مانند و در برخورد با کوهها، آبها ، ساختمانها، شیروانیها، آینه ها، وسایل نقلیه و ... میتوانند چند بار تکرار و تا مسافتهای طولانی باز پخش شوند.

 

لینک به دیدگاه

راههای مقابله با این امواج

 

در بسیاری از سایتها روش های گوناگونی را بیان می نمایند ولی همه آنها روی تغییر مكان آنتن ماهواره تاكید دارند . به شكل زیر توجه نمائید :

 

اگر جهت امواج رادیویی مزاحم قابل تشخیص است، سیگنال لازم را می توان با جابجا كردن آنتن وقرار دادن آن در پناه موانعی مانند دیوار، بنای بلند یا نرده دریافت كرد. این موانع باید بین آنتن و امواج مزاحم قرار گیرند. از آنجا كه امواج مزاحم از طریق انعكاس روی سطوحی نزدیك آنتن هم، در آن رسوخ می كنند، ایجاد مانع بین آنتن و منبع امواج مزاحم همیشه موثر نیست. بهترین حالت زمانی است كه آنتن در تمام جهات كاملا پوشیده باشد، بجز یک گشادگی در جهت ماهواره و با قوسی معادل بعلاوه یا منهای پنج درجه پهنای باند آنتن. در مورد آنتن مورد مثال ما این قوس 12 درجه خواهد بود.

 

برای یك آنتن كوچك چنین پوششی میتواند یك ساختمان، یك گودی بزرگ در زمین (مثلا یك استخر یا حوض غیرقابل استفاده) یا شبیه آنها باشد. اگر بیش از یك مانع در آن اطراف مشاهده می كنید بهتر است آنتن را نزدیك بلندترین مانع قرار دهید.

 

در یك ساختمان 3 آنتن a , b , c را می بینید همچنین نحوه گرفتن سیگنال از ماهواره و برج رادیویی كه امواج TI منتشر می نماید . آنتن های A , B چون جلوی آنها هیچ مانعی وجود ندارد هم سیگنال از ماهواره دریافت می نمایند هم امواج رادیویی ولی اگر خوب دقت نمائید آنتن شماره C با مقداری فاصله از یك مانع قرار دارد كه به راحتی سیگنال لازم را از ماهواره دریافت می كند و امواج TI به آن برخورد نمی كند پس می توانیم آنتن خود را در محلی مناسب با فاصله ای مناسب از یك مانع بزرگ مثل دیوار - درخت یا یك ساختمان قرار دهیم البته لازم به ذكر است كه اگر آنتن شماره C را به محل D منتقل نمائیم روی گیرایی سیگنال از ماهواره تاثیر می گذارد یعنی سعی كنیم فاصله لازم را رعایت نمائیم . در بعضی مواقع این امواج از چندین دكل در جهت های مختلف انتشار می یابند یعنی ممكن است از بقل هم آنتن شما تحت تاثیر این امواج قرار گیرد برای این منظور بهتر است آنتن درمحیطی محاط شود مثلا مابین كولرها یا قرار دادن آنتن در یك استخر یا حوض بدون مصرف به شكل زیر دقت نمائید :

 

کاری دیگری که برای دریافت امواج مناسب تصویری باید انجام داد تقویت امواج ماهواره ای برخورد کننده به آنتن می باشد این امواج بستگی به فاصله فرستنده و یا ماهواره از آنتن، قوی و یا ضعیف به آنتنها بر خورد میکنند و بستگی به نوع توان تقویتی آنتنها قابل دریافت هستند. آنتنهای ماهواره ای معمول در بازار در واقع گیرنده های ساده عمومی هستند که در همه کشورها استفاده میشوند و با توجه به اینکه فرستنده های ماهواره ای مانعی سر راه خود ندارند، احتیاجی به قدرت زیاد حتی 1 kw هم نیست که بتوانند امواج خود را به زمین و یا آنتنهای بشقابی برسانند. برای تقویت امواج ماهواره ای رله و دکالهای تقویتی را در نقاطی که مساعت شهر و یا منطقه ای را بپوشاند نصب میکنند و مجدادا امواج تقویت شده را بر روی آنتنها ویا دیشها میفرستند، در ایران نقاطی که این امکان وجود ندارد استفاده از دیشهای بزرگ این مشکل را تا اندازه ای حل میکند، ولی استفاده از بوستر که یک تقویت کننده شخصی است برای آنتنهای ماهواره ایLien In LNB Amplifier کمک زیادی به تقویت امواج میکند.

لینک به دیدگاه

Lien In LNB Amplifier در اندازه و شکلهای متفاوتی ولی معمولا با یک وردی و یک خروجی، توسط چندشرکت ساخته شده و از ابزارهای ساده و عمومی برای تقویت ال ان بی هاست. بااین تقویت کننده در مناطقی که پارازیت زیاد قدرت نفوذ نداشته باشد راحت کانالهای مورد علاقه اتان را میتوانید ببینید. کار اصلی آن تقویت امواج ماهواره ای در مناطق کوری است که امواج ضغیف هستند و احتیاج بهDich دیش بزرگ باشد. گروههای تفریحی تحقیقی و..... که به مناطق خارج از شهری، بیابانها و.... میروند و امکان نصب دیش بزرگ را بر روی وسیله نقلیه ندارند معمولا از چنین بوسترهایی استفاده می کنند. اگر دوستانتان از Lien - IN Amplifier استفاده میکنند ، میتوانید در منطقه مورد نظرتان آن را امتحان و بعدا برای تهیه آن اقدام کنید.

 

تقویت کننده تا 20 db دسیبل امواج را تقویت کرده و به Receiver رسیور منتقل میکند. شاید بالاتر از 20 db هم موجود باشد.

توجه کنید که فقط IN - Leine Amplifier و یا Lien - IN Amplifier را برای این کار میتوانید استفاده کنید.

اگر خروجی تیونر Receiver شما بیشتر از 18 ولت است، باید تقویت کننده هم بیشتر از 18 ولت باشد

 

 

اگر در اطراف آنتن موانع طبیعی وجود ندارد، می توان از شبكه های توری فلزی برای ایجاد حفاظ در برابر امواج مزاحم و تابش های آن استفاده كرد. این شبكه ها باید از توری های آلومینیومی یا فولادی ساخته شوند. تور مسی علیرغم كیفیت بهتر، گران و كمتر قابل دسترس است. فاصله بین سیم های شبكه نباید بیشتر از نیم سانتیمتر باشد. شبكه های توری معمولی که برای جلوگیری از ورود حشرات جلوی پنجره گذاشته می شود، با حفرههائی حدود یك دهم سانتیمتر بهترین است. شبكه توری فلزی محافظ باید كاملا دورتادور آنتن را بگیرد و یك متر از آنتن بلندتر باشد. شبكه ها نباید عمودی باشند بلكه باید با شیب 30 تا 45 درجه در اطراف آنتن قرار گیرند. پایه شبکه توری باید تقریبـاً یک متر با پایه آنتن فاصله داشته باشد. در صورت به كار گرفتن شبكه توری، زاویه میان پایین ترین نقطه رفلكتور آنتن و بلندترین نقطه شبكه توری باید تقریبا 5 درجه كمتر از زاویه ماهواره با افق باشد. مثلا، اگر زاویه ماهواره 10 درجه است، زاویه میان پایین آنتن تا بالای شبكه توری نباید بیش از 5 درجه باشد. در این مثال فاصله میان پایین شبكه تا آنتن باید 2 متر باشد. شبكه توری باید با سیم كشی برق به سیم زمین مرتبط شود.

 

راه دیگر پیچیدن فویل آلومینیومی بدور LNB می باشد می توانید دور LNB بپیچید بصورتی كه جلوی LBN كه بسمت دیش است بسته نشود و لبهای فویل را بسمت بیرون مانند پره درست نمائید البته اینكار فقط ممكن است تعدادی كانال را بدون اختلال درست نماید بجای فویل می توانید از قوطی آلومینیومی نوشابه برای LNB های گرد استفاده كنید دو طرف قوطی را پاره نمائید مانند یك استوانه سمتی كه به داخل دیش می باشد را بایستی مطابق شكل زیر برش دهید . باز یاد آور می شوم تغییر مكان دیش بهترین و راحتترین راه ممكن می باشد خودتان را به دردسر نیاندازید .

 

مطابق شکل زیر یک تکه توری آلومینیم تهیه کنید و یا قوطی کولا ، کمپوت تهیه کرده و دو سر آن را ببرید. آنتن خود را روی کانال مورد نظر پارازیت زده تنظیم کنید، حالا *****ی را که درست کرده اید روی LNB ببندید و حرکت دهید، در ابتدا احتمالا فقط صدا داشته باشید و یا فقط تصویر، در این مسیر، بمانید و با حرکت دادن یواش ***** به صدا و تصویر مناسب میرسید. اگر سیم ***** را به زمین وصل کنید امکان حذف پارزیت بیشتر میشود.

 

در این حالت سعی کنید قوطی و یا ***** را با نوار چسپ و یا هر وسیله دیگری ثابت کنید.

توجه کنید رابطهای فلزی که کابل را به LNB وصل میکنند را ایزوله کنید و در صورت امکان از کابل دراز استفاده نکنید.

 

دقت کنید که قوطی و یا توری که تهیه کرده اید را صافکاری نکنید، لبه های تیز آن باعث میشود که راحتتر پارازیتها را جذب کنند. لازم نیست دقیقا به اندازه قطر LNB باشد، کمی بزرگتر از آن هم ایرادی ندارد،

 

در تنظیمات اولیه قوطی و یا توری باید مطابق فلش بالا متحرک باشد و بتوان آن را به عقب و جلو Lnb حرکت داد. سیمی که به قوطی و یا توری نسب میشود، میتواند یک کابل معمولی روکش دار باشد که به بدنه دیش و یا یک تکه فلزی با فاصله زیاد ازLnb بسته میشود، این سیم امواج پارازیتی قوی را که به ***** برخورد می کنند باید به زمین و یا بدنه منتقل و دفن کند. دقت کنید که در صورت امکان این سیم را به میله، شیر آب ویا هر فلز دیگری که زیر خاک و یا لای دیوار است ببندید و سعی کنید محل آنتن از اشیا رسانا فاصله داشته باشد و هرگز رنگ پاشیده شده روی دیش و بدنه آنتن را نکنید و اگر جایی از آنتن را میبینید که رنگ آن پاک شده مجدادا رنگ کنید و سعی کنید در مرحله اول تنها قوطی و یا توری که تهیه کرده اید رنگ نخورده باشد.محل مناسب برای قرار گرفتن آنتن، زمین، باغچه و حیاط است، اگرناچار شدید جای دیگری را انتخاب کنید، حتما دقت کنید که محل آنتن از اشیا رسانا حداقل چند متر فاصله داشته باشد.

 

مطابق شکل زیر یک طرف قوطی را به اندازه 3 سانتی متر قیچی کنید، بریده ها را راست کرده و ***** را بر رویLNB قرار دهید به صورتی که قسمت پره دار به طرفDich دیش قرار گیرد، بقیه حالت درست مانند شکل اول است، تنها حرکت دادن پره ها کیفیت تصویری را بالا میبرد. در این روش پهنای باند دریافت سیگنالهای پارازیتی بازتر است و تنظیم آن احتمالا مشکلتر باشد.

 

به شكلهای زیر دقت كنید :

تنظیم آنتن

تنظیمی که برای جهت آنتن درنبود مزاحم انجام می شود، ممكن است پس از پدید آمدن امواج رادیویی مزاحم بهم بخورد زیرا اینگونه امواج رادیویی ایجاد کننده اختلال، احتمالا ً ازجهتی وارد میشوند که آنتن دارای قدرت دریافت بیشتری است. در اینگونه موارد یك تغییر جزیی جهت آنتن میتواند امواج مزاحم را بی اثر کند، بدون آنکه تاثیر نامطلوب چندانی در كیفیت سیگنال های ماهواره مورد نظر بگذارد. این تنظیم ها غالبا به كمك سمت Azimuth و زاویه Elevation قابل دسترسی است.

 

تلفیق تكنیك های مختلف

 

در اغلب موارد، استفاده از مجموعه تكنیك های مختلف، برای از بین بردن تداخل امواج مزاحم لازم است. بعنوان مثال اگر ساختمان مناسبی برای گذاشتن آنتن در داخل آن موجود باشد می توان با تعبیه شبكه توری های فلزی در دیوارها به پسزنی امواج مزاحم كمك كرد. در مواردی كه گودی مناسبی برای آنتن وجود دارد، توری ها می توانند كار محافظت را عمیق تر كنند. در شكل © توری های فلزی دور تا دور محل نصب آنتن قرار گرفته اند و سبب تقویت قدرت محافظت از امواج مزاحم می شوند اما فراموش نكنید كه در این مورد باید یك گشادگی در جهت ماهواره مورد نظر ایجاد كنید تا بتوانید سیگنال های مطلوب را به روشنی دریافت دارید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
  • 6 ماه بعد...

من شنیدم همین نویز , رو ابرهای باردار باران زا هم اثر میکنه و اونا رو خنثی میکنه. اگه این موضوع صحت داشته باشه , علت خیلی از خشکسالیهای بعد انقلاب و دریاچه ارومیه هم معلوم میشه.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

نویز چیست و راههای مقابله با آن کدام است؟

 

white-noise-pink-noise-what-color-is-your-tinnitus.jpg

نویز چیست ؟

نویز یعنی سیگنال ناخواسته که به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند :

1- Background Noise ( نویز زمینه )

2- Modulated Noise ( نویز نوسانی )

3- Interference Noise ( نویز مزاحم )

 

 

 

بیشتر بحث درباره گزینه سوم می باشد که همانند یک سیگنال این امواج منتشر می شوند و سیگنالهای دریافتی ما را پوشش می دهند به نحوی که باعث بهم ریختن سیگنال اصلی می شوندشکل زیر تاثیرپذیری سیگنال سالم توسط نویز را نمایش می دهد .

 

در زیر دسته بندی دقیق تری از نویز را داریم :

 

- Backgroud and system noise ( تاثیرات داخلی سیستم یا نویز زمینه )

-Earth thermal noise ( تاثیرات حرارتی یا گرمایی زمین بر ماهواره )

- Free spacelose ( از دست دادن سیگنال توسط فضا و جو )

- Rainfade ( تاثیرات بارانی بر روی ماهواره )

- Terrestrail Interference ( امواج رادیویی یا میکرو ویو مزاحم ) *

- ( Solar outage ( sun transit , solar interference ( تاثیرات خورشیدی بر روی ماهواره )

نویزی که هم اکنون در فضای تهران منتشر می‌گردد همان Terrestrial Interference می باشد . فرستنده های پخش پارازیت از اواسط سال 1381 توسط شرکت اریکسون در تهران راه اندازی شدند .

 

این امواج زمینی رادیویی یا میکرو ویو نامیده می شوند که همانند سیگنال از برج رادیویی فرستاده می شوند و روی سیگنالهای اصلی ماهواره سوار می شوند و باعث می شوند که تصاویر ماهواره شما بصورت شطرنجی دیده شوند . معمولا microwave tower ها یا این برجها در محلهای بلند شهر نصب می شوند . این امواج برای اولین بار در سال 1965 در آمریکا برای فرستادن امواج رادیویی بکارگرفته شد آنها می خواستند یک دهم هزینه اصلی فرستادن یک باند رادیویی را بپردارنداز این سیستم استفاده می کردند و با پیشرفت تکنولوژی تقریبا " از سال 1980 این سیستم منسوخ گردید.این امواج در همان برج رادیویی توسط دستگاهی مخصوص تولید شده و منتشر می گردد.

 

امواج پارازیتی علاوه بر کانالهای تلویزیونی، تلفنهای همراه، انترنیت و نتزورکها، درسیستم الکترونیکی کلیه دستگاههای ایمنی، از جمله سیستمهای پزشکی بیمارستانها، مراکز تحقیقاتی، علمی، سنجش، دما و هوا و... اختلال ایجاد میکند ضررهایی که این امواج هنگام ارسال ایجاد می کنند :

 

تداخل در سیستم هدایت هواپیما

تداخل در سیستم گیرندگی و فرستندگی کلیه دستگاههای ماهواره ای

تاثیرات بسیار منفی روی مغز و اعصاب انسانها

تاثیر منفی روی جنین کودک و...

امواج رادیویی را میتوان متفاوت بار دار کرد، سیگنالهای الکترونیکی قابلیت حمل هر نوع باری که بتوانند از طریق امواج رادیویی در هوا به حرکت در آیند و برای هدفهای متفاوتی بکار گرفته شوند، را دارند. امواج پارازیتی بدون ضرر وجود ندارد و در اساس نیز برای به هم زدن تعادل بکار گرفته میشود و مادام که پخش میشوند، بر روی هر رسانایی، از جمله بدن انسان، آب و موجودات می‌نشینند و عکس العمل نشان میدهند. امواج تنها در مسافت معیینی نمی مانند و در برخورد با کوهها، آبها ، ساختمانها، شیروانیها، آینه ها، وسایل نقلیه و ... میتوانند چند بار تکرار و تا مسافتهای طولانی باز پخش شوند.

 

منبع: eequt

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...