رفتن به مطلب

انواع رطوبت در بناهای تاریخی و روش های تشخیص


ارسال های توصیه شده

بین عوامل مختلف آسیب رسان به عامل رطوبت بیشتر توجه میکنیم چون آب میتواند به تنهایی یک بنا را کاملا نابود کند.

آب بر اثر فشار ها و نیروهای زیادی که وجود دارند به داخل انیه نفوذ کرده و اختلاف فشار هوا به دلیل وزش باد میتواند آب را با فشار بر هر سطحی بکوبد.

همچنین پدیده موئینگی هم به راحتی میتواند آب را در داخل مصالح به هر طرف هدایت کند.در خیلی مواقع به جز جنبه های مختلفی که گفته شد،نیروی فشاری قطرات آب هم میتواند خسارات زیادی وارد کند،طوری که مصالح را شستشو میدهد و با راندن آنها به کنار به تدریج به داخل آنها نفوذ میکند.خصوصا که بعضی مصالح در برابر آب بسیار آسیب پذیر بوده و یا بعد از مدتی کاملا از هم میپاشند.

 

عامل رطوبت از جبهه های مختلف میتواند به ساختمان حمله کند:

از سقف،از دیوار،از کف،از منافذ و...

 

بعد نفوذ رطوبت به ساختمان علایمی از این نفوذ پدیدار میشود که شامل:

لکه لکه شدن پیوسته دیوارها،مات و کدر شدن یکنواخت دیوارها0به علت وجود رطوبت اشباع)،وجود لکه های پراکنده در سطوح مختلف،به وجود آمدن شوره،کپک،قارچ،فرسودگی و پوسیدگی و....

لینک به دیدگاه

در یک تقسیم بندی کلی انواع رطوبت به دو گروه صعودی و نزولی تقسیم میشود.

 

رطوبت بالا رونده (صعودی):

نفوذ رطوبت بالارونده به داخل ساختمان بر اساس پدیده موئینگی اتفاق میفتد و چون پی وزیر سازی ساختمان تمام بارهای وارده را به زمین منتقل میکند اگر دچار آسیب دیدگی شود کل ساختمان در معرض تخریب قرار میگیرد ذا دفع این قبیل رطوبت ها از ساختمان بسیار حائز اهمیت است.به طور کلی عوامل مختلفی در به وجود آمدن رطوبت بالا رونده دخیل هستند.برخی از مهم ترین این عوامل عبارتند از:احداث باغچه و درختکاری در نزدیکی ساختمان،بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی ،کیپ شدن تاسیسات مختلف در ساختمان مثل چاه های فاضلاب و...،محوطه سازی غلط در اطراف ساختمان،به کار بردن مصالح جاذب آب (مصالح هیدروفیلی) در نقاط حساس ،به کار بردن مصالح غیر هیدروفیلی (مصالحی که جذب آب ندارند)در امور مرمتی(چو ن به این ترتیب رطوبت موجود در بنا گیر افتاده و تبدیل به رطوبت محبوس میشود که میتواند بسیار خطرناک باشد)مثل رنگ روغن،قیرگونی،....

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...