رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

روش استخراج انباره اي به طور عمده در مورد کانسارهاي غير لايه اي پر شيب به کار ميرود. و از اين لحاظ درکنار روشهاي استخراجي مانند استخراج از طبقات فرعي ٬ vcr و تخريب در طبقات فرعي قرار ميگيرد. که در دسته بندي هارتمن از روش استخراج انباره اي از روش بدون نگهداري مصنوعي نام برده شده است.

اساس اين روش که روشي با استخراج در جهت رو به بالا و قائم ميباشد انبار نمودن حدود 3/2 از سنگ معدني خرد شده در فضاي خالي کارگاه استخراج ميباشد. هدف از اين کار ايجاد يک سکو براي انجام عمليات استخراج توسط کارگران و خنثي کردن نيروهاي سطحي وارد بر کمر بالا و پايين ماده معدني مي باشد.

پيش روي رو به بالا در داخل کارگاهها با برشهاي افقي ماده معدني انجام ميگيرد. سنگ پس از استخراج نسبت به حالت بکر خود حدود 30 الي 40 درصد افزايش حجم پيدا ميکند بنا بر اين بايد روزانه اين مقدار حجم افزايشي به بيرون منتقل گردديده و بقيه تا پايان عمليات استخراج به صورت انبار شده در درون کارگاه باقي مي ماند. اين روش به طور عمده روش دستي بوده و قابليت مکانيزاسيون آن در قياس با ساير روشهاي استخراج بسيار اندک ميباشد.

 

به سه دليل عمده در روش انباره اي نمي تون از ماشين آلات مکانيزه استفاده کرد :

 

1 )سطح ناصاف ماده معدني و عدم استحکام آن بعد از عمليات آتشباري

 

2 ) کوچک بودن فضا براي ماشين آلات بزرگ مکانيزه

 

3 )عدم تخليه مواد خورد شده به دليل فشرده شدن در اثر رفت و آمد ماشين آلات

 

◄ شرايط کاربرد روش استخراج انباره اي:

اين روش استخراج معمولا براي کانسارهاي رگه اي باريک و در بسياري از موترد کاتنسارهايي که ساير روشهاي استخراج براي آنها قابل استفاده و يا اقتصادي نباشند به کار ميرود. ويژگي هاي مهم براي استفاده از اين روش عبارتند از :

 

1) شيب :

زاويه شيب ايده آل براي کاربرد اين روش 90 درجه ميباشد و شيب هاي کمتر از 90 و تا حدود 70 درجه نيز براي استفاده از اين روش مطلوب است. هرچه زاويه به 90 نزديکتر باشد شرايط بهتري ايجاد ميشود. علت اين امر سادگي و روان تر شدن تخليه مواد استخراجي تحت زاويه شيب ميباشد.

 

2) ضخامت :

ضخامت رگه اي کانسارهاي مناسب براي اين روش از 1 تا 3 متر متغير ميباشد اما کاتنسارهايي که ضخامت آنها بين3 الي20 مترباشد مطلوب ترند. انتخاب ضخامت در روش انباره اي خود به شرايط زير بستگي دارد :

 

الف ) پايداري کانسار

ب ) پايداري کمر بالا بدون نگهداري

 

3) يکنواختي :

کانسار بايد نسبتا يکنواخت بوده و تغييرات شيب و ضخامت آن کم باشد. چرا که در غير اين صورت جريان مواد به سمت پايين در نقاطي که ضخامت کم مي باشد کند شده و مانعي در جهت تخليه مواد خواهد بود.

 

4) پايداري ماده معدني :

در روش استخراج انباره اي کانسنگ بايد کاملا مقاوم ٬ پايدار و مقاوم با شد. استحکام ماده معدني در اين روش بيشتر از ساير روشها اهميت دارد چراکه در اين روش کارهاي استخراجي بالاي سر کارگر قرار دارد وبه منظور ايمني بيشتر در اين روش استحکام بيشتر ماده معدني نسبت به سنگ ديوار بسيار حائز اهميت ميباشد.

ارتعاش حاصل از ماشين آلات چالزني نيز ميتواند هرگونه مواد سست ر ا به پايين بيندازد و مشکل ايمني براي کارگران ايجاد نمايد بنابر اين ماده ي معدني بايد کاملا پايدار باشد و علاوه بر اين پس از عمليات آتشباري و قبل از شروع عمليات چالزني کار لق گيري کاملا انجام شود.

 

5) پايداري ديواره ها :

در اين روش سنگ ديوار نيز بايد محکم باشد ٬البته استحکام ديواره ميتواند کمي پايين تر از استحکام ماده معدني نيز باشد. گاهي اوقات براي استحکام بيشتر ديواره ها در داخل کار گاه پيلار باقي ميگذارند تا کارگاه بسته نشود.

 

6) خواص فيزيکي ماده معدني :

مادهي معدني بايد فاقد خواص فيزيکي نامطلوب از قبيل خودسوزي ٬ چسبندگي ٬ و آبداري باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...