رفتن به مطلب

بررسي نسخه جديد لينوكس جنتو


Fahim

ارسال های توصیه شده

جدیدترین نسخه دیسک زنده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تنها پنج ماه پس از نسخه 2011,1 منتشر شد. این نسخه که دومین نسخه در سال ۲۰۱۱ است، 2011,2 نام گرفته و به صورت دیسک زنده منتشر می‌شود که البته قابلیت نصب به صورت مستقیم روی دیسک سخت را ندارد. این دیسک زنده جنتو مانند دو سه نسخه گذشته از میزکار KDE استفاده می‌کند و در قالب‌ DVD زنده منتشر شده است. حجم این نسخه بسته به معماری پردازنده متفاوت است. به عنوان مثال حجم این نسخه برای معماری AMD64 حدود 2,8 گیگابایت است که در نظر اول برای یک دیسک زنده بسیار حجیم به نظر می‌رسد اما با یک بار بارگذاری دیسک زنده جنتو این نظر تغییر خواهد کرد.

بارگذاری و بوت

سه دقیقه مدت زمان لازم برای بارگذاری جنتو از صفحه بوت لودر دیسک زنده تا نمایش برنامه مدیر ورود KDM است. تصویر زير صفحه بارگذار بوت دیسک زنده را نشان می‌دهد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با اين مدت زمان لود به این نکته می‌رسیم که در دیسک زنده نباید برنامه مدیريتي ورود به سيستم اعم از KDM یا GDM یا ... وجود داشته باشد؛ چون در این حالت کاربر استفاده کننده از نام کاربری و رمز عبور پیش فرض در دیسک زنده اطلاعی ندارد و ممکن است برای ورود به میزکار کمی معطل شود. حال شاید در برخی دیسک‌های زنده این کار انجام شود اما یک برنامه زمان‌گیر وجود دارد و پس از چند ثانیه در حالتی که هیچ نام کاربری و رمز عبوری وارد نشود، وارد میزکار کاربر پیش‌فرض دیسک زنده خواهد شد. این مورد هم دیگر نکته منفی این نسخه جنتو بود! اما نکته مثبت این که اولین نام کاربری و رمز عبوری که حدس زدم، همان نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض برای ورود به میزکار بودند. برای هر دو گزینه «gento».

 

KDE

دو دقیقه دیگر زمان مورد نیاز تا بارگذاری کامل میزکار پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در KDM است. از زمانی که اسپلش KDE نمایش داده می‌شود تا بارگذاری کامل میزکار و اجزای آن چند باری تصویر پس‌زمينه میزکار عوض می‌شود. در همین ابتدا تمامی پیش‌فرض‌های خود درباره جنتو که توزیع بسیار خشک و سفت و سختي است را به دور خواهید ریخت. تصاویر زير دو پس‌زمينه مختلف جنتو را نشان می‌دهند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

وجود یک میانبر برای نصب فلش پلیر ادوبی آن هم روی دسکتاپ اولین نکته جالب میزکار جنتو است. مورد دیگر در میزکار جنتو عدم وجود آیکون نصب روی دسکتاپ است که البته نه روی دسکتاپ و نه در هیچ کجای دیگر دیسک زنده جنتو این‌چنین آیکون یا برنامه‌ای را نخواهید یافت. این مورد برای کاربرانی که تازه از دیگر توزیع‌ها به جنتو آمده‌اند، کمی عجیب است اما برای یک جنتو کار نکته جدیدی نیست. چون اصولاً نصب جنتو با نصب توزیع‌های دیگر تفاوت دارد.

 

برنامه‌ها

جنتو 2011,2 مجموعه‌ای کامل و پربار از نرم‌افزارها را با خود دارد. به عنوان مثال بخش توسعه (Development) که در بیشتر توزیع‌ها برنامه‌های چندانی ندارد، در جنتو از Emacs و vim و Blue Fish گرفته تا IDEهایی مانند QT Creator و Anjuta و Kdevelop را در خود دارد. در بخش آموزشی نیز جنتو سنگ تمام گذاشته است و بخش‌های مختلفی مانند آموزش زبان و برنامه‌هایي مانند Klettres برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان تا Kparley برای گسترش دایره لغات را دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در بخش ریاضیات شش برنامه برای تمرین ریاضیات و انجام محاسبات در نظر گرفته شده است. در بخش علوم Kstars برای مشاهده و رصد ستارگان که شامل ۱۲۶۰۰۰ ستاره و ۱۳۰۰۰ اجسام آسمانی، ۸۸ صور فلکی و تمامی سیاره‌ها، خورشید، ماه و سایر اجرام آسمانی کهکشان راه شیری است، وجود دارد. تصویر زير آسمان تهران را در شب اول شهریور ماه سال جاری نشان می‌دهد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برنامه آموزش جغرافی نیز یکی دیگر از برنامه‌های این بخش است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جدول تناوبی عناصر و Rocs که ابزاری برای ترسیم گراف و نمایش نتایج الگوریتم گراف و در کل یک IDE برای تئوری گراف است، نیز در این بخش جای دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگرچه جنتو یک توزیع حرفه‌ای و جدی است اما در بخش بازی هم برای سرگرمی کاربران بازی‌های گوناگونی از جمله بازی‌های فکری و استراتژی و همچنین بازی‌هایی برای کودکان دارد. البته موجود نبودن بازی محبوب من یعنی Frozen Bubble در دیسک زنده جنتو ایراد من به بخش بازی دیسک زنده است!

تغییر خودکار و تصاویر پس‌زمینه جنتو از بخش گرافیک قدرتمند در این توزیع خبر می‌دهند. از برنامه رسم دیاگرام Dia گرفته تا برنامه‌های تبدیل فرمت و رسم و ویرایش تصاویر برداری و بیتی برنامه simple-scan برای اسکن کردن تصاویر و مستندات، همه و همه را می‌توانید در بخش گرافیک جنتو 2011,2 پیدا کنید. وجود Blender نسخه 2,5 در این بخش برای علاقه‌مندان انمیشین‌سازی و پویانمایی خود غنیمتی به شمار می‌رود.

در بخش اینترنت اگرچه مرورگرهای گوگل کروم، اپرا، Arora، Epiphany و Konquror موجود هستند اما در این جمع جای فایرفاکس واقعاً خالی است. البته برنامه‌های مختلف و مفید دیگری مانند برنامه‌های دریافت فایل از تورنت، خبرخوان‌ها و کلاینت‌های ایمیل و همچنین چندین برنامه دیگر برای مصارف شبکه‌ای در این بخش موجود هستند.

وجود VLC، Totem، Xine، Amarok، Dragon Player، Smplayer، Audacity ، Rhythbox و چند برنامه برای رايت و استخراج دیسک‌های مختلف CD وDVD نشان از توجه جنتو به این بخش دارد. در بخش مستندات هم LibreOffice نسخه 3,4,2 و چندین برنامه دیگر بخش پر باری را برای جنتو جديد رقم زده‌اند.

هسته

این نسخه از جنتو که هسته شماره سه لینوکس است با ماژول‌ها و درایورهایی مانند IPv6 و Nouveau کامپایل شده و نشان از جدیت جنتو در استفاده از جدیدترین و کامل‌ترین نسخه‌های هسته دارد. علاوه بر آن تنظیمات و پیکربندی‌هایی که روي جنتو 11,2 به صورت کامپایل شده، هم درون دیسک زنده موجود است و کاربران می‌توانند حتی نسخه‌های جدیدتر را به کمک این تنظیمات به راحتی کامپایل و نصب کنند؛ ‌اما این امکان در دیسک زنده وجود ندارد و باید نسخه جدید را در نسخه نصب شده جنتو مورد استفاده قرار داد.

نتیجه‌گیری

نگاهی به مقایسه نسخه‌های برنامه‌هایی که در این نسخه جنتو استفاده شده‌اند با نسخه جدیدترین برنامه‌ها نشان از به‌روز بودن فوق‌العاده جنتو دارد. شاید استفاده از سورس‌کد‌ها به جای ساخت بسته‌های باینری در این امر بی‌تاثیر نباشد اما نکته مهم‌تر از آن عزم تیم جنتو بر استفاده از جدیدترین نسخه‌ها و در عین حال سعی در پایداری بیش از پیش توزیع است.

من سیستم خود را با این نسخه جنتو بوت کردم و چندین روز به صورت شبانه‌روزی سیستم توسط دیسک زنده جنتو اداره می‌شد که نه افت سرعتی از آن دیدم و نه ناپایداری. تنها مشکل آن در آخرین ساعات استفاده از جنتو 11,2 بود که پس از اینکه حافظه فلش خود را به سیستم زدم و اطلاعاتي شامل عکس‌های این مقاله را از روی سیستم برداشتم، پس از Unmount کردن فلش سیستم دچار ناپایداری و سپس هنگ شد که چاره آن فقط بوت سرد و ریستارت کردن دوباره سیستم بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...