رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

توفو (TOFU) ماده غذایی است، که شبیه پنیر است. و با افزودن مواد انعقاد دهنده به شیر سویا بدست می آید. . در حقیقت توفو، همان پنیری است که با انعقاد شیر سویا به دست می آید.

پنیر سویا نیز همانند پنیر معمولی باید در آب سرد و در یخچال نگهداری شود.

 

 

281506022519418024349215169431678863189200.jpg

 

 

توفو یکی از بهترین جایگزین های گوشت در رژیم های گیاه خواری است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارزش تغذیه ای توفو:

 

 

  • توفو همانند سایر فرآورده های سویا، ldl (کلسترول بد) خون را کاهش می دهد و مقدار hdl (کلسترول خوب) را در حد طبیعی حفظ می کند، در نتیجه احتمال بیمارهای قلبی را کاهش می دهد.

 

 

  • پنیر سویا نیز همانند شیر سویا منبع غنی پروتئین و ویتامین های گروه b است. که در رژیم گیاهخواری می تواند جایگزین گوشت شود.

 

 

  • توفو بر خلاف شیر سویا، حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

 

 

  • هضم پنیر سویا (توفو ) خیلی آسان است ، زیرا فیبر موجود در دانه های سویا طی عملیات کارخانه ای از آن جدا می شوند.

 

 

 

  • توفو منبع غنی ایزوفلاوون هاست. ایزوفلاوون ها خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند. همچنین احتمال سرطان سینه، سرطان پروستات و عوارض یاسئگی مثل گرُ گرفتگی و اختلالات روحی را کم می کنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

طرز تهیه توفو در منزل:

 

1- برای تهیه 400 گرم پنیر سویا، حدود 2 لیتر شیر سویا و دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی لازم است. برای تهیه پنیر سویا به صورت زیر عمل می کنیم:

 

 

1- جوشاندن شیر سویا : شیر سویا را در یک ظرف بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. سپس آن را خنک کنید تا دمای شیر به 70 درجه سانتیگراد برسد.

 

 

2- سولفات کلسیم، یک ماده منعقد کننده و در حقیقت "مایه پنیر" است. دو قاشق چایخوری سولفات کلسیم طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کنید. هر چقدر مقدار سولفات کلسیم کمتر باشد، توفو نرم تر و هر چقدر مقدار سولفات کلسیم بیشتر باشد، توفو سفت تر می شود.

 

 

3- محلول حاوی سولفات کلسیم را به آرامی در شیر سویای گرم بریزید و آن را هم بزنید. اگر بعد از افزودن محلول سولفات کلسیم ، باز هم قسمتی از شیر به حالت شل باقی مانده بود، یک مقدار دیگر سولفات کلسیم اضافه کنید.

 

 

4- اگر تمامی شیر سویا، منعقد شد( دلمه بست) و مایع آبكی زرد رنگی روی آن دیده شد ، یك پارچه سفید تمیز را در یك آبكش قرار دهید و شیر منعقد شده را روی پارچه بریزید . لبه های پارچه را روی پنیر برگردانید. سپس یك بشقاب ملامین پهن را روی پارچه ی حاوی پنیر قرار داده و یك وزنه یك كیلویی را مدت 20 دقیقه روی بشقاب بگذارید تا آب زردرنگ پنیر از آن جدا شود. بعد از این مدت پنیر آماده است. آن را برش دهید و در یك ظرف آب سرد قرار دهید. سپس ظرف را در یخچال نگه دارید و هر روز آب آن را عوض كنید.

 

 

 

 

* ضمن اینکه برای سهولت میتوانید این پنیر را از مراکز فروش محصولات انجمن گیاهخواران ایران تهیه کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آشپزی با پنیر توفو کمی مهارت لازم داره.

ولی وقتی دستتون بیاد که چطور میتونید در انواع غذا از اون استفاده کنید، میتونید بسیاری از نیازهای غذایی روزانه رو با ترکیب این پنیر با دیگر سبزیجات بدست بیارید.

 

 

خوبی این پنیر اینه که صد در صد گیاهیه و در اکثر روش های گیاهخواری استفاده میشه.

 

 

پنیر توفو انواع نرم و سفت داره که در غذاهای مختلف به شیوه های گوناگون مورد استفاده قرار میگیره.

 

 

پنیر توفوی تازه اصلا بو و مزه نداره و صرفا بخاطر ارزش غذاییش استفاده میشه.

پنیری توفویی که بو گرفته باشه از تاریخ مصرف گذشته ست و نباید استفاده کرد.

 

ترجیحا پنیر توفو رو برای مصرف روزانه استفاده میکنن.

ولی اگر مقداری از پنیر اضافه بیاد و یا برا مصرف بیشتر خریداری بشه بهتره که اون رو در یک ظرف شیشه ای قرار بدید و روی اون آب جوشیده شده و تمیز بریزید تا روشو کامل بپوشونه ...درب شیشه رو هم محکم ببندید تا در معرض هوای داخل یخچال قرار نگیره و بو نگیره. هر چند روز یک بار بهتره آب شیشه با آب تازه جایگزین بشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یکی از اولین ساده ترین روش های استفاده از این غذا رو پیدا کردم که براتون قرار میدم:

 

نام انگلیسی این غذا:

Deep fried Tofu with Sichuan Pepper and Salt and Lemon

 

 

 

پنیر توفو سرخ شده با فلفل و نمک سیچوآن و لیمو

 

مواد لازم:

 

  • بسته 300 گرمی پنیر توفوی نرم
  • روغن گیاهی برای سرخ کردن غوطه ور
  • 3/0 فنجان آرد معمولی
  • برگ گشنیز
  • یک قاشق چایخوری نمک و فلفل سیچوآن
  • یک عدد لیمو نصف شده

مناسب برای: 5 نفر

 

 

به آرامی توفو را از بسته بیرون آورده و داخل بشقاب برگردانید.با ایجاد یک برش طولی و دو برش در عرض توفو را به دقت به 6 قسمت مکعبی مساوی تقسیم کنید، بعد هرگونه مایع اضافی آن را آبکش نمایید.

p75_588.jpg

روغن را در یک تابه داغ حرارت داده تا زمانی که سطح آن از گرما شروع به لرزیدن کند.به آرامی توفوها را در آرد بغلطانید و با استفاده از کفگیر، با دقت آنها را داخل روغن داغ بیاندازید، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که توفوها را قبل از داغ شدن روغن، به آرد آغشته نکنید، چون در این صورت، پنیرها بسیار مرطوب و چسبنده می شوند.

 

p76_588.jpg

 

 

 

توفوها را به مدت 4 دقیقه در روغن غوطه ور سرخ کنید تا زمانیکه رنگشان کمی طلایی شده و روی آنها ترد و شکننده گردد.

 

p78_588.jpg

 

 

با یک قاشق سوراخ دار، آنها را از روغن بیرون بیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه روغن اضافی آنها را بگیرید.

 

p79_588.jpg

 

پنیرهای توفوی سرخ شده را در دیس بچینید و روی آنها را با برگ گشنیز تزئین کنید. مقداری فلفل و نمک سیچوآن روی توفوها پاشیده و همراه نصف لیمو، بلافاصله آنها را سرو نمایید.

 

p77_588.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...