رفتن به مطلب

اکوکمپ ها الگوی توسعه اکوتوریسم در ایران


sookut

ارسال های توصیه شده

اکوکمپ ها الگوی توسعه اکوتوریسم در ایران

مینو حسنی اصفهانی - به جرات می توان گفت که در ایران مفهومی به نام "اکوتوریسم" وجود ندارد. یا بهتر بگویم اگر در اندک منابع علمی چنین مفهومی تعریف شده، هنوز به هیچ شکل کلان و خردی به اجرا در نیامده. تناقض ها بسیارند و هر آنچه که در حال حاضر از اندوخته های تجربی در دست داریم بیشتر به طبیعت گردی می ماند تا اکوتوریسم .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

طبیعت گردی نوعی از گردشگریست که تقریبا سه دهه قبل و در راستای دستیابی کشورها به توسعه پایدار دستخوش تغییرات بنیادین و اساسی شد تا اینکه کم کم با شکلی متفاوت در مقاصد جدید طبیعی و با پشتوانه تفکری " اکوتوریسم" به بازار گردشگری معرفی گردید. اما آنچه که در بخش مرتبط با گردشگری طبیعی کشورمان مانند سیاست گزاری های کلان کشوری ، اجرای تورها و منابع یا جوامع دانشگاهی و... ملموس است بیشتر رنگ و بوی طبیعت گردی دارد و نه اکوتوریسم. بارزترین دلیل براین ادعا مهم ترین سند فرادستی گردشگری طبیعی کشورمان است که با عنوان " سند توسعه و مدیریت طبیعت گردی ایران" تهیه و منتشر شده است. اما در این بی قائدگی و کسادی غم انگیز بازار گردشگری حضور گروهی اندک و تلاش های آنها در جهت تغییر زیر ساخت های تفکری و رفتاری گردشگری بسیار ستودنیست.

چند روز قبل اولین کارگاه مشورتی اکوکمپ های گردشگری در کنار تپه های ماسه ای دشت کویر برگزار شد. هدف از این کارگاه یک روزه که با حضور چندی از کارشناسان اکوتوریسم و محیط زیست برگزار شد بررسی رویکرد توسعه پایدار در گردشگری و جایگاه اکوکمپ ها در اکوتوریسم بود. بسیار خوشحال کننده است که در فقدان حضور بخش های دولتی مرتبط ، بعضی از فعالین بخش های خصوصی پای بند به تفکر مداری و استاندارد سازی در اکوتوریسم هستند. برگزاری کارگاه در اولین اکوکمپ کویری ایران با نام اکوکمپ " متین آباد " برای شرکت کنندگان تجربه ای هیجان انگیز و البته آموزنده بود. اکوکمپی مطابق با استاندارهای تعریف شده جهان که در دل بیایان کامل ترین خدمات رفاهی و تفریحی مطابق با اصول اکوتوریسم را به گردشگر ارائه می دهد. اکوکمپ متین آباد می تواند با اعمال اصل بومی سازی، الگویی قرار بگیرد جهت ساخت دیگر اقامتگاه های طبیعت محور اکوتوریستی در ایران.

اما باید بر این نکته توجه اکید کرد که بنا بر تعاریف جهانی یک اقامتگاه گردشگری وقتی می تواند نام اکوکمپ داشته باشد که در آن حداکثر استاندارهای بین المللی احداث و بهره برداری رعایت شود. این نکته یادآوری مهمی است برای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری که به راحتی به صدورمجوز ساخت اقامتگاه در مناطق طبیعی اقدام نکند. قبل از هر اقدامی آگاهی سرمایه گذاران، شرکت های مشاور و مجریان از اصول و تعریف اکوتوریسم و تفاوت آن با طبیعت گردی الزامیست، گرچه اشراف کارشناسان سازمان بر این موضوعات خود جای شک و بحث دارد!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...