رفتن به مطلب

مصرف آبزیان


ارسال های توصیه شده

مقدمه :

در تمام مشاغل عوامل و فاكتورهای زیان آوری وجود دارند كه می توانند افرادی را كه به آن شغل اشتغال دارند دچار بیماری كنند. به این بیماریها ، بیماری ناشی از كار یا بیماری شغلی می گویند.

 

 

فاكتورهای زیان آور در محیط كار افراد به پنج گروه تقسیم می شوند كه عبارتند از :

عوامل زیان آور فیزیكی

عوامل زیان آور شیمیایی

عوامل زیان آور بیولوژیكی

عوامل زیان آور سایكولوژیكی

عوامل زیان آور اورگونومیك

در خصوص عوامل فیزیكی زیان آور درمحیط كار، عمده فاكتورهایی كه وجود دارند گرما‌، سرما ، سرو صدا ، افزایش و كاهش فشار وا رتعاش در میحط كار واشعه های یونیزان و غیره یونیزان است .

درخصوص عوامل شیمیایی نیز معمولا این مواد در محیط كار وجود دارند و تعدادشان بسیار زیاد است وهر روز هم به تعدادشان اضافه می شود كه بسیاری از این مواد حتی اثراتشان شناخته شده نیست اما یك سری از موادی كه پر مصرف تر هستند مانند گروههایی از فلزات و حلالها اثراتشان شناخته شده است .

درخصوص عوامل بیولوژیك زیان آورد ، فاكتورهایی وجود دارند مانند قارچها ، باكتریهای و ویروسها كه در بعضی مشاغل و عمدتا مشاغلی كه افراد درآن با انسانها، حیوانات یا با گیاهان سروكار دارند بیشتر دیده میشود .

فاكتور بعدی عوامل سایكولوژیكی یا روحی - روانی محیط كار است .استرسهایی كه در محیط كار افراد وجود دارد و فشارهای روحی وروانی كه ممكن است در اثر كار به افراد وارد شود به عنوان مثال كسانی كه در میحط كارشان كارهای طولانی مدت دارند ویااینكه دارای شیفت های كاری زیادند.

گروه بعدی عوامل ارگونومیك هستند كه در رابطه با عوامل ارگونومیك می توانیم به طراحی محیط كار اشاره كنیم. یعنی باید طراحی محیط كار به گونه ای باشد كه متناسب با فرد باشد و شخص دچار اختلالات مختلف از جمله ناراحتهای اسكلتی – عضلانی نشود.

در مشاغلی كه استرس زا هستند مثل گروه پزشكی مصرف ماهی سبب پیشگیری و كاهش افسردگی ، عصبانیت ، پرخاشگری و تحریك پذیری می شود.

در خصوص عوامل شیمیایی :

در افرادی كه با مواد شیمیایی و ضدعفونی كننده تماس مكرر دارند میتواند مشكلات پوستی ایجاد كند یا از طریق دستگاه تنفس جذب شوند واثراتی در این زمینه داشته باشند یا گازهای بیهوشی میتواند اثراتی در سیستم عصبی بگذارد .

ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامینهای گروه b است كه در تنظیم سلولهای عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند با مصرف ماهی میتوانیم به سلامت اعصاب ، شادابی ، طراوت پوست كمك كنیم .

در مورد عوامل ارگونومیك در بعضی موارد ممكن است افراد در محیط كار در بسیاری از ساعتهای روز سر پا بایستند یا اینكه وسایل سنگین جابجا وحمل كنند ویا ایتكه ساعتها در وضعیت نامناسب پشت دستگاهها بنشینند ،این امر اختلال زا است وممكن است درد گردن – درد كتف و یا در عضلات پشت و دیسك كمر ایجاد كند . تعداد وسایلی در گروههای پزشكی مختلف وجود دارد كه استفاده از خود این وسایل میتواند اختلالات اسكلتی و عضلانی – درد مفاصل و اندامها را بدنبال داشته باشد .

ماهی و روغن كبد ماهی به دلیل دارا بودن ویتامین a,d و فسفر موجب افزایش و رسوب كلسیم و رشد و ترمیم استخوانها می شود.

آسم شغلی شایع ترین بیماری تنفسی در كشور است .

در سطح جهان حدود سیصد میلیون نفر به آسم مبتلا هستند و سالانه حدود یكصد تا یكصد و پنجاه هزار نفر به دلیل ابتلا به آسم می میرند. این درحالی است كه در كشورها آسم شغلی شایع ترین نوع بیماری تنفسی گزارش شده است .

این بیماریها كه از تعامل بین عوامل محیطی مثل الرژی ها ، آلایندها و استرسها می باشد . كیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و از نظر اقتصادی و اجتماعی هزینه های زیادی به جوامع تحمیل می كند.

بعد از بیمار ایدز و سل بیماری آسم سومین بیماری است كه در سالهای اخیر بیشترین افزایش شیوع را داشته است . تغییر سبك زندگی از سنتی به مدرن وشهری یكی از دلایل بروز این بیماریها می باشد . مواد افزودنی مجاز كه بیش از پنج هزار نوع مواد شیمیایی را شامل می شود در غذاهای بسته بندی و همچنین افزایش استرسهای شغلی و حساسیت به قارچها ، گل و گیاه و آلودگی گیاه موجب بروز حساسیت می شود كه متاسفانه بین كودكان ، نوجوانان و سالمندان بیشتر به چشم می خورد.

بیش از سیصد عامل شغلی و شیمیایی منجر به آسم شغلی میشود كه شایع ترین بیماری شغلی تنفسی است .

آسم شغلی شامل ، آسم نانوایان ، آسم كشاورزان ، آسم صنایع مواد شیمیایی و پاك كننده ، صنایع نساجی ، صنایع غذایی ، كارخانه هایی كه با تركیبات دی ایزو سیانات سروكار دارند از جمله شایع ترین علت آسم است .

روغــن كبد ماهــی باعث مقاومت بدن در مقابل عفونتها و پیشگیری وكمك به درمان آسم و الرژی می شود.

شغلهایی كه عقل را از سر می برد:

شغل آدم فقط وسیله امرار معاش نیست بلكه رضایت شغلی در سلامت روح و روان فرد هم نقش دارد. اما اهمیت شغل این روزها از اینهم فرارتر رفته و به تازگی دانشمندان كشف كرده اند كه رابطه خاصی بین بعضی از شغلها و خطر زوال عقل در پیری وجود دارد. آنها معتقدند داشتن بعضی از شغلها خطر تحلیل رفتن مغز را افزایش می دهد و میتوانند بیماریهایی مثل آلزایمر و پاركینسون را بدنبال داشته باشند.

پژوهشگران این نتایج را از تحقیق بر روی دو میلیون و ششصد هزار فرد فوت شده در امریكا بدست آورده اند ومتوجه شده اند كه انواعی از شغلها میتوانند باعث افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر، پاركینسون ، زوال عقل زود رس و بیماری سلولهای عصبی حركتی شوند. البته قبلا هم ، چنین تحقیقاتی انجام شده بود و درآن مشخص شده بود كه بعضی از شغلها كه در آن فرد با مواد شیمیایی خاصی سروكار دارد ، مثل كشاورزی ، جوشكاری و آرایشگری می توانند باعث این خطرات شوند اما الان یافته هایی پیدا شده كه با این علت قابل توجیه نیست . مثلاً اینكه معلم ها ، روحانیها و كارمندان بانك هم در معرض این خطر قرار دارند.

پژوهشگران موسسه ملی سلامت و ایمنی كار در اوهایو می گویند بیشترین نسبت مرگ ناشی از آلزایمر در كارمندان بانك ، روحانیون ، مكانیك های هواپیما و آرایشگران بوده در حالیكه در مورد بیماری پاركینسون بیشترین خطر متوجه دانشمندان علوم زیستی ، معلمان ، روحانیون و سایر افرادی است كه شغل مذهبی دارند.

این بیماری ها به علت آسیبی برگشت ناپذیر و پیش رونده به سلولهای دستگاه عصبی مركزی رخ میدهند و تصور میرود ژنها نیز در بروز آنها دخیل باشند. اما اكنون شواهد بسیاری دال بر ارتباط عوامل محیطی ، از جمله موادی كه افراد به دلیل شغلشان با آنها روبرو می شوند نیز با این بیماریها وجود دارد. مثلاً كشاورزان به دلیل ارتباط دائمی با آفت كشها و جوشكاران به دلیل مواجه شدن با بخاراتی كه حاوی ماده معدنی منگنز است ، بیشتر در معرض ابتلا به پاركینسون قرار دارند. آرایشگران نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا آلزایمر ، زوال عقل زود رس و بیماری سلولهای عصبی حركتی هستند و دانشمندان میگویند در این مورد شاید بتوان تقصیر را به گردن رنگ موها ، محلولها و مواد دیگری كه در آرایشگاه ها استفاده می شود انداخت.

دندانپزشكان نیز شاید به دلیل ارتباطشان با جیوه و مواد شیمیایی صنعتی كه در داندانپزشكی كاربرد دارد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل زود رس یعنی زوال عقل پیش از 65 سالگی هستند

درباره شغلهای دیگری مثل معلمی وروحانیت تفسیر این یافته ها بسیار مشكل است.

مصرف دسته كم یك بار در هفته ماهی آثار پیری را بر مغز كند می كند و خطر بروز زوال عقل را كاهش می دهد، محققان دانشگاه شیكاگو با بررسی 800 نفر از افراد بالای 65 سال دریافتند افرادی كه حداقل یك باردر هفته ماهی مصرف كرده اند حدود 60 درصد كمتر از افرادی كه به ندرت ماهی مصرف كردند و یا اصلاً ماهی مصرف نمی كردند با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مواجه شده اند.

در یافته های اخیر مشخص شد كه بین اسیدهای چربی گوشت ماهی و غشای مغز ارتباط معناداری وجود دارد.

مارتاكلرموریس از مركز پزشكی دانشگاه راش در شیكاگو می گوید میزان كاهش قوای اداراكی دركسانی كه بیش از یك وعده در هفته ماهی می خورند ، درمقایسه با كسانیكه هر هفته ماهی نمی خورندسالیانه 10 تا 13 درصد كاهش می یابد ، این میزان كاهش درست مثل این است كه سه تا چهار سال جوانتر شده باشید .

نتایج یك تحقیق شش ساله در پایگاه اینترنتی رویتر نشان میدهد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی با تقویت عملكرد مغز خطر بروز سكته راكاهش می دهد ، مصرف مرتب ماهی از مغز در مقابل عوارض پیری و آلزایمر و دیگر عوامل زوال عقل محافظت میكند.

ماهیهای روغنی ازقبیل ماهی ازاد وسایر ماهی ها از قبیل شیر وقباد وحلوا واوزن برون دارای اسیدهای چرب مفید می باشند.

دانشمندان معتقد هستند كه این باعث كاهش خطر انعقاد خون وهمچنین ممانعت از افزایش چربیهای مضر خون میشوند .مصرف ماهی حداقل سه بار در هفته برای افرادی كه دارای سابقه بیماری قلبی وهمچنین افرادیكه مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه میشود..

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشكی تهران ، پژوهشگران دانشگاه بوستون با تحقیق روی 11 هزار نفر از كارگران امریكایی دریافتند، افرادی كه بیش از حد كار میكنند 61 درصد بیشتر به بیماری مبتلا می شوند ، این مطالعه نشان میدهد كه بیش از حد طبیعی كار میكنند یا چندین شغل دارند بیش از دیگران به بیماریهای قلبی، فشار روحی ، افسردگی ، عفونت و دیابت یا حتی مرگ زود رس دچار می شوند.

امگا 3موجب كاهش تجمع توده های پلاكتی ،كاهش سطح تری گلیسیرید، افزایش hdl خون و نیز به تنظیم فشار خون كمك می كند . امگا 3 دارای دو تاثیر مثبت بر روی عملكرد قلب است ، اولین اثر بر روی سیستم كنترل كننده ضربان قلب و دومین اثر جلوگیری از لخته شدن خون در شریانهاست كه میزان حملات قلبی را كاهش می دهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...