رفتن به مطلب

مقاومت علیه انتی بیوتیک ها .


Himmler

ارسال های توصیه شده

شعار روز جهانی بهداشت در سال جدید ( روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ ) “” مقاومت به داروهای ضد میکروبی ، یک تهدید جهانی “” می باشد . ( Antimicrobial Resistance And Its Spread Worldwide ) . تمرکز سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر روی مقاومت به داروهای ضد میکروبی به علت مقاومت به داروها و گسترش جهانی آن است که باعث از بین رفتن اثربخشی بسیاری از داروهایی است که در حال حاضر درمان بیماری های زیادی موثر است .

 

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، استفاده نامناسب از دارو، عدم تجویز دوز کافی برای درمان، عدم مصرف داروی تجویز شده تا انتها، کیفیت پایین دارو، نسخه اشتباه، پیشگیری و کنترل ناکافی عفونت، عوامل ایجاد مقاومت به دارو هستند.

داروهای ضد میکروبی چیست؟

داروهای ضدمیکروبی برای درمان عفونت هایی به کار می روند که توسط میکروارگانیسم هایی مثل باکتری، قارچ، انگل و ویروس ایجاد شده اند. کشف این داروها یکی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه بهداشت است و توانسته است جان میلیون ها انسان را در طی ۷۰ سال گذشته نجات دهد.

داروهای ضدمیکروبی شامل آنتی بیوتیک ها، ضدقارچ ها، ضد انگل ها، داروهای شیمی درمانی و ضدویروس ها هستند.

مصرف و سوء مصرف این داروها در پزشکی و دامپروری ، تعداد و انواع میکروب های مقاوم به این داورها را افزایش داده است و این موضوع باعث افزایش تعداد مرگ ها، ناتوانی و آسیب بیشتر و افزایش هزینه های بهداشتی شده است .

برخی تحقیقات انجام شده در کشور ایران نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک و به طور خودسرانه مصرف می‌شوند و در این میان داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهند و همین موضوع منجر به مقاومت دارویی در بیماران می شود .

مصرف بی رویه دارو نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به یک نگرانی تبدیل شده است چراکه بدنبال بروز شواهدی مبنی بر ایجاد مقاومت به داروهای ضد میکروبی در رابطه با برخی بیماری‌های میکروبی، نتایج تحقیقات علمی بیانگر آنست که ارگانیسمهای مقاوم از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و برخی انگل‌ها در برابر حمله داروهای ضد میکروبی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌ویروس‌ها و ضد مالاریاها و بطور کلی درمانهای استاندارد، بی‌اثر بوده و به این ترتیب عفونت‌ها در بدن فرد باقی ‌مانده و احتمال سرایت آن به دیگران وجود دارد.

لینک به دیدگاه

مقاومت ضد میکروبی چیست؟

“مقاومت ضدمیکروبی” که اغلب به عنوان “مقاومت دارویی” شناخته می شود، هنگامی اتفاق می افتد که میکروارگانیسم هایی مانند باکتری، ویروس، قارچ و انگل به گونه ای تغییر کنند که داروهایی که قبلا برای درمان عفونت های حاصل از آن ها استفاده می شد، بی اثر شوند.

هنگامی که میکروارگانیسم ها نسبت به بیشتر داروهای ضدمیکروبی مقاوم شوند، اغلب به عنوان superbugs نامیده می شوند. این موضوع یک نگرانی عمده است، زیرا یک عفونت مقاوم ممکن است کشنده باشد، به دیگران منتقل شود و گسترش پیدا کند و باعث تحمیل هزینه های سنگین به افراد و جامعه شود.

در واقع دستاوردهای پزشکی مدرن به وسیله مقاومت به دارو در معرض خطرند. عدم تاثیر داروهای ضدمیکروبی در درمان و پیشگیری از عفونت ها، موفقیت درمان هایی از جمله پیوند، شیمی درمانی و جراحی های مهم را به خطر می اندازد.

مقاومت ضد میکروبی می تواند با استفاده نامناسب از داروها تسهیل شود، به عنوان مثال هنگامی که دوز کافی برای درمان تجویز نمی شود و یا داروی تجویز شده تا انتها به مصرف نمی رسد.

کیفیت پایین دارو، نسخه اشتباه، پیشگیری نامناسب و کنترل ناکافی عفونت نیز می توانند به گسترش و پیشرفت مقاومت دارویی کمک کنند.

لینک به دیدگاه

عوامل ایجاد کننده مقاومت دارویی

Antimicrobial resistance) AMR) همان مقاومت‌های ضد میکروبی نتیجه استفاده نادرست و نابجا از داروهای ضد میکروبی است و هنگامی که میکروارگانیسمی جهش یافته یا ژن مقاومی را کسب می‌کند بوجود می‌آید؛ بطور مثال: زمانی که بیماری دوره درمان با داروی ضد میکروبی تجویز شده را کامل نمی‌کند یا داروهای نامرغوب استفاده می‌کند،میکروارگانیسمهای مقاوم پدید آمده و منتشر می‌شوند.

همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) در سال ۱۹۹۷ گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که: ۵۰ درصد از تمام آنتی‌بیوتیک‌های مصرف شده بی‌مورد بوده و ضرورتی نداشته است و حدود ۸۰درصد از بیماران دوره درمان خود را تکمیل نکرده‌اند و در واقع درمان، ناقص انجام شده است.

مشکل مهم نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک و رعایت الگوی صحیح مصرف است و باید دانست که از بین رفتن علائم بالینی دلیل بر این نیست که درمان کامل صورت گرفته است بلکه باید طول درمان کامل شود. آنتی‌بیوتیک‌ها را نمی‌توان ناقص مصرف کرد یا میزان مصرف آن را به تدریج کاهش داد، بلکه آنتی‌بیوتیک را باید در یک فاصله زمانی مشخص مصرف کرد، حتی اگر علایم بالینی از بین رفته باشد.

لینک به دیدگاه

چرا مقاومت به دارو یک نگرانی جهانی است؟

مصرف نامناسب و غیر منطقی داروهای ضد میکروبی، شرایط مناسبی را برای ایجاد میکروب های مقاوم به دارو، گسترش و باقی ماندن آن ها فراهم می کند. عفونت هایی که به علت میکروارگانیسم های مقاوم ایجاد می شوند به درمان های معمول پاسخ نمی دهند و این امر منجر به طولانی شدن بیماری و و افزایش خطر مرگ می گردد .

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی (who)، در حال حاضر ۴۴۰ مورد جدید بیماری سل مقاومت دارویی پیدا کرده‌اند که منجر به مرگ ۱۵۰ هزار نفر در جهان شده است. همچنین مقاومت‌هایی که نسبت به یکسری داروهای مالاریا بوجود آمده، تقریبا جهانی است و تمام دنیا را در بر می‌گیرد. در رابطه با یکسری داروهای مورد استفاده برای بیماران ایدزی نیز این اتفاق افتاده است. بر این اساس بنظر می‌رسد مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید و نگرانی جهانی است .

لینک به دیدگاه

مقاومت بر علیه انتی بیوتیک ها .

 

 

از نظر نگارشی مشکل داره:jc_thinking:

 

خب وقتی ( انتی بیوتیک ) رویهمرفته یه اسم است حالا بجای ( بر علیه ) چی باید بنویسیم ؟؟؟؟ یا به عبارتی تیتر موضوع رو چگونه بنویسیم ؟

لینک به دیدگاه
یا باید بر بنویسی یا فقط علیه:icon_redface:

 

باشه قبوله ولی این سوال پیش میاد . ایا این همه عبارت بر علیه با هم در همه جا میخونیم اشتباهه ؟؟

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
ممنون مطلبه خیلی خوبی بود!:icon_redface:

 

من فکر نمیکردم که استفاده ناقص از انتی بیوتیک ها هم باعث مقاومتشون میشه:a030:

 

پس چی فکر کرده بودی ؟؟:ws37:

لینک به دیدگاه
پس چی فکر کرده بودی ؟؟:ws37:

 

فکر میکردم استفاده مکرر از انتی بیوتیک و خودسرانه باعث مقاومتشون میشه... نه اینکه استفاده ناقص:ydm47612zsesgift969

 

چون من همیشه بیشتر از 2 روزشو نمیتونم بخورم ... وقتی علائم بالینیش از بین بره دیگه قرصارو کامل مصرف نمیکنم:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
فکر میکردم استفاده مکرر از انتی بیوتیک و خودسرانه باعث مقاومتشون میشه... نه اینکه استفاده ناقص:ydm47612zsesgift969

 

چون من همیشه بیشتر از 2 روزشو نمیتونم بخورم ... وقتی علائم بالینیش از بین بره دیگه قرصارو کامل مصرف نمیکنم:icon_pf (34):

 

در ایران احتمالا استفاده خود سرانه از همه بیشتر باشه الته یه امار تایید نشده در این تاپیک گفته 15% ولی باید بیشتر باشه .. البته ناتمام خوردن دارو دریک شخص حتما به معنای این نیست که میکرب های خاصی در بدن انشخص حتما مقاوم میشن . امار ها رو در وسعت بالای اجتماعی میگیرن .. یکی دیگه از علل نیز خودپزشکان هستند که با امدن یه نسل تازه ازیک انتی بیوتیک بلافاصله جهت خوش امد بیمار انرا مینویسند !!!

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

آنتي بيوتيک ها چه هستند؟

داروهايي قوي هستند که مي توانند بعضي عفونت ها را کنترل و زندگي ها را نجات دهند. اگر اين مواد نابجا مصرف شوند نه تنها خوب نيستند بلکه آسيب می رسانند. اشخاص مي توانند با دانستن اينکه چه موقع از آنها استفاده نمايند و چه موقع از مصرفشان پرهيزكنند، سلامتی خود و افراد خانواده خود را حفظ نمايند.

آيا آنتي بيوتيك ها سرما خوردگي يا آنفلوآنزا را كنترل مي نمايد؟

خير، اين داروها فقط بر عليه ميكروب ها (باكتري ها) عمل مي نمايند. و بر روي ويروس ها كه عامل ايجاد سرماخوردگي يا آنفلوآنزا هستند تأثير ندارند. لازم به يادآوري است كه در بيشتر اوقات علت گلو درد و يا سرفه نيز مي تواند انواعي از ويروس ها باشد.

مقاومت ميكروبي چيست؟

معمولاً آنتي بيوتيك ها باعث توقف رشد و افزايش تعداد ميكروب يا مرگ آن ها مي گردند، اما بعضي از ميكروب ها آنقدر قوي بوده يا رشد سريع دارند كه اين گروه از داروها ممكن است مؤثر واقع نگردند. علت اين مسئله مصرف مكرر و بي موقع آنتي بيوتيك است كه ميكروب ها را مقاوم كرده و در موقع لزوم به دارو جواب نمي دهند. در اين موقع از داروهاي تزريقي و معمولاً با بستري کردن بيمار در بيمارستان استفاده مي شود.

لینک به دیدگاه

چگونه اشخاص مي توانند به خود يا افراد خانواده خويش كمك نمايند؟

 

اولاً نبايد انتظار داشت آنتي بيوتيك ها تمام امراض را درمان نمايند. ثانياً آنتي بيوتيك ها را براي درمان سرما خوردگي يا آنفلوآنزا مصرف نكنند، بطوري كه در اين مواقع بهترين اقدام اين است كه اجازه دهيد بيماري خود به خود بهبود يابد. اگر چه يك تا دو هفته طول بكشد. لازم به تذكر است گاهي در شرايط خاص ممكن است ميكروب ها در حين يك بيماري تضعيف كننده ويروسی به بدن حمله نمايند كه در اين صورت تجويز و مصرف دارو فقط با مشاوره پزشك قابل انجام است

لینک به دیدگاه

چگونه خود اشخاص مي توانند حدث بزنند كه به آنتي بيوتيك نياز دارند؟

جواب بستگی به علت عفونت دارد، در زير به رئوس مطالب راهنمايي كننده اشاره گرديده است:

1- در سرما خوردگي و آنفلوآنزا نياز به مصرف آنتي بيوتيك نيست.

2- سرفه و التهاب مجاري تنفسي (برنشيت): تقريباً اكثر اوقات علت ويروسي است، اما اگر مدت آن به درازا بكشد با مشورت پزشك معالج ممكن است نياز به مصرف آنتي بيوتيك باشد.

3- گلــودرد: بيشتــر گلــودردهــا نيـاز به آنتي بيوتيك ندارند. فقط گلودردهاي استرپتوككي (كه نوعي باكتري مي باشد و عواقب بدي را مي تواند به دنبال داشته باشد) پس از كشت گلو پزشك درمان آنتي بيوتيكي خواهد نمود.

4- عفونتهاي گوش: در بيشتر انواع آن مصرف آنتي بيوتيك توصيه مي شود ولي نه همه آنها.

5- عفونت هاي سينوس: حتي اگر بيمار آبريزش بيني زرد رنگ يا سبز داشته باشد ممكن است نياز به آنتي بيوتيك نباشد مگر آنكه اين قضيه دو هفته يا بيشتر ادامه پيدا كند كه آن وقت با نظر پزشك توصيه خواهد شد.

6- ساير موارد عفونت ها: با نظر پزشك ممكن است نياز به مصرف آنتي بيوتيك داشته باشد كه در اين صورت دارويي مناسب نوع ميكروب، ارزان، كم عارضه، آسان از نظر نحوه مصرف بهتر است توصيه گردد.

در موارد خاص داروهاي تزريقي عضلاني يا وريدي با بستري بيمار در بيمارستان تجويز می شود.

لینک به دیدگاه

مصرف نابجاي آنتي‌بيوتيك مانند تجويز سم است

 

رييس هفتمين همايش سالانه انجمن عفوني اطفال گفت: مصرف نابجاي آنتي‌بيوتيك مانند تجويز سم است، چرا كه به عنوان مثال آنتي‌بيوتيك‌ها تاثيري در درمان سرماخوردگي و بيماري‌هاي ويروسي ندارند. از سوي ديگر لازم است بيماران آنتي‌بيوتيك‌ها را در دوز صحيح و در مدت زمان تجويز‌ شده مصرف كنند.

 

دكتر محمد‌ بلورساز در نشست خبري هفتمين همايش سالانه انجمن عفوني كودكان كه امروز در انجمن پزشكي كودكان برگزار شد، افزود: 50 تا 70 درصد از مبتلايان به سرماخوردگي توقع مصرف آنتي‌بيوتيك دارند، اين در حالي است كه بيماري آنان ويروسي است و براي درمان آن نيازي به استفاده از آنتي‌بيوتيك نيست اما 60 درصد از اين افراد نمي‌دانند كه علت ابتلاي آنان به سرماخوردگي ويروس است.

 

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: بيش از 140 كشور به داروهاي ضد سل مقاوم هستند و هيچ آنتي‌بيوتيكي براي درمان سل موثر نيست.

 

ايران جزو 20 كشور پرمصرف آنتي‌بيوتيك است

 

بلور‌ساز افزود: ايران جزو 20 كشوري است كه در آن نسبت به ساير كشور‌ها آنتي‌بيوتيك بيشتر مصرف مي‌شود به گونه‌اي كه سالانه 400 ميليارد تومان هزينه‌ي مصرف نابه‌جاي آنتي‌بيوتيك در ايران است و از هر چهار ايراني يك نفر دارو مصرف مي‌كند.

رييس انجمن عفوني اطفال با بيان اين‌ كه سازمان بهداشت جهاني در سال جاري، چهار تكليف را براي كشور‌ها در زمينه‌ مقاومتميكروبي تعيين كرده است، گفت: برقراري نظام مراقبت ضدميكروبي در بيمارستان‌ها، مصرف منطقي آنتي‌بيوتيك از طريق آموزش پزشكان به مردم، وضع قوانين به منظور ممنوعيت فروش بدون نسخه آنتي‌بيوتيك‌ها، رعايت اصول كنترل و پيشگيري از عفونت‌ها تكليفي است كه سازمان بهداشت جهاني براي كشور‌ها در سال جاري وضع كرده است.

لینک به دیدگاه

رييس هفتمين همايش سالانه انجمن عفوني اطفال تصريح كرد: براي مقابله با مقاومت ميكروبي لازم است وزارت بهداشت، پزشكان و مردم تعامل نزديكي با يكديگر داشته باشند و ما به اين موضوع در هفتمين همايش انجمن عفوني اطفال مي‌پردازيم و در پايان اين رويداد علمي در قالب قطعنامه از وزارت بهداشت مي‌خواهيم تا اقدامات موثر‌تري در زمينه‌ي مقابله با مقاومت ميكروبي داشته باشند.

 

وي با تاكيد بر شست‌وشوي دست‌ها اظهار كرد: لازم است افراد به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني طي شبانه‌روز چندين بار دست‌هاي خود را بشويند.

 

در ادامه‌ي اين نشست دكتر علي‌اكبر رهبري‌منش - دبير هفتمين همايش انجمن عفوني اطفال- با بيان اين‌كه هزينه‌ درمان بسيار افزايش يافته است، اظهار كرد: اگر پيش از اين تجويز پني‌سيلين موجب درمان يك بيماري مي‌شد ولي در حال حاضر براي درمان همان بيماري نياز به استفاده از داروهاي گران‌قيمت است.

 

عفونت تنفسي شايع‌ترين علت مصرف نابجاي آنتي‌بيوتيك‌هاست

لینک به دیدگاه

رهبري منش افزود: لازم است آزمايشگاهها و بيمارستان‌ها موظف به تهيه شناسنامه براي ميكروبها شوند و هر سال اين فايل‌ها بازنگري شوند. البته اين كار به طور پراكنده در ايران انجام مي‌شود ولي لازم است در اين زمينه ساماندهي‌هايي صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: آنتي بيوتيك تنها دارويي است كه عوارض آن تنها گريبان‌گير بيمار نمي‌شود بلكه جامعه نيز از مصرف بي‌رويه و نادرست آن آسيب مي‌بيند.

 

رهبري منش در ادامه شايع‌ترين عفونت‌ها را عفونت‌هاي تنفسي و گوارشي برشمرد.

 

استفاده از آنتي هيستامين باعث تشديد عوارض سرماخوردگي مي‌شود

 

افراد هنگام سرماخوردگي آسپرين مصرف نكنند

 

وي درباره درمان سرماخوردگي اظهار كرد: شست و شوي بيني با آب نمك و مصرف استامينوفن درصورت ابتلا به تب موثر است اما استفاده از آنتي هيستامين باعث تشديد عوارض سرماخوردگي مي‌شود.

 

رهبري منش‌ تاكيد كرد: لازم است افراد هنگام سرماخوردگي آسپرين مصرف نكنند چرا كه ممكن است برخي از ‌آنان دچار سندرم «ري» شوند. اين سندرم بسيار كشنده است و باعث به كما رفتن بيمار و مرگ او مي‌شود.

 

وي درباره بيماري‌هاي عفوني شايع اظهار كرد: پس از عوارض ريوي و گوارشي، عفونت‌هاي ادراري و مغزي شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني هستند.

لینک به دیدگاه

وي با اشاره به سه مساله بيولوژيك در دنيا گفت: Hiv، بيوتروريسم (حمله به انسان‌ها به وسيله داروهاي تكنولوژيك) و مقاومت ميكروبي سه مساله بيولوژيك دنيا هستند.

در ادامه اين مراسم دكتر پرويز طباطبايي -عضو هيئت مديره انجمن عفوني اطفال- اظهار كرد: خوشبختانه بيماري‌هاي انگلي در ايران در سال‌هاي اخير كاهش يافته است اين در حالي است كه در سال‌هاي قبل موارد ابتلا به بيماري‌هاي مانند آسكاريس و كرمك زياد بود اما در حال حاضر به علت رعايت نكات بهداشتي مانند شست‌وشوي دست‌ها پيش از صرف غذا موارد ابتلا به اين گونه بيماري‌ها كاهش پيدا كرده است.

 

وي با اشاره به يكي از بيماري‌هاي انگلي اظهار كرد: پونومونوسيس تيس،انگلي است كه بسياري از مبتلايان به hiv و سرطان‌ها به علت ابتلا به آنها فوت مي‌كنند چرا كه بدن آنان به داروها مقاوم شده است.

 

اين عضو هيئت مديره انجمن عفوني اطفال با اشاره به بيماري‌هاي قارچي گفت: در سال‌هاي اخير به علت مصرف بي‌رويه داروهاي ضدقارچ، قارچ‌ها به داروها مقاوم شدند. شمار مبتلايان به بيماري ايدز نيز در ايران افزايش يافته است.

 

طباطبايي در پايان درباره دلايل ابتلا به سينوزيت گفت: سرماخوردگي مكرر، استعمال سيگار و آلودگي هوا از جمله عوامل ابتلا به اين بيماري است البته شايع‌ترين علت دچار شدن به سينوزيت، پنوموكوك است.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
ممنون مطلبه خیلی خوبی بود!:icon_redface:

 

من فکر نمیکردم که استفاده ناقص از انتی بیوتیک ها هم باعث مقاومتشون میشه:a030:

 

 

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - ساري

دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي داروهاي وزارت بهداشت گفت: مصرف نيم تا يك سوم آنتي‌بيوتيك‌ها بي‌مورد است و كشور ما نيز از اين قضيه مستثني نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه مازندران، فاطمه سليماني در اولين كنگره ملي تجويز منطقي آنتي بوتيك‌ها در دانشگاه علوم پزشكي مازندران، اظهار داشت: دليل انتخاب شعار بهداشت جهاني براي كنترل مصرف آنتي بيوتيك‌ها، مصرف روزافزون داروهاي آنتي بيوتيكي در جامعه پزشكي است.

وي تصريح كرد: روند تجويز مصرف روزافزون آنتي بيوتيك تنها مشكل جامعه ايران نيست و اين مشكل جامعه جهاني پزشكي را درگير كرده است.

سليماني با بيان اينكه امروز كارخانه‌هاي داورسازي نيز تمركز توليد خود را به سمت بيماري‌هاي نوپديد اختصاص داده‌اند، گفت: با روند فعلي تجويز بي رويه آنتي بيوتيك‌ها جامعه جهاني پزشكي به سمتي مي‌رود كه براي درمان برخي بيماري‌ها هيچ گونه داروي موثري وجود ندارد.

دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي داروهاي وزارت بهداشت با بيان اينكه در حال حاضر 235 ميليون دوز آنتي بيوتيك در جهان مصرف مي‌شود، گفت: مصرف نيم تا يك سوم آنتي بيوتيك‌ها بي مورد است و كشور ما نيز از اين قضيه مستثني نيست.

وي با اعلام اينكه پرمصرف‌ترين دارو به لحاظ ريالي در كشور ما آنتي بيوتيك‌ها است، گفت: براي 80 درصد بيماري‌ها آنتي بيوتيك تجويز مي‌شود و حدود نيمي از بيماران در كشور ما آنتي بيوتيك مصرف مي‌كنند.

دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي داروهاي وزارت بهداشت در ادامه به مصرف نامناسب آنتي بيوتيك‌ها در بين مردم اشاره كرد و گفت: توزيع آنتي بيوتيك‌ها در داروخانه بدون تجويز پزشك نيز چشم گير است.

وي در ادامه به بررسي 67 ميليون نسخه در سال 88 اشاره و خاطرنشان كرد: در 49 درصد نسخ تجويزي پزشكان، يك قلم آنتي بيوتيك مشاهده شد.

وي با بيان اينكه دگزامتازون بيشترين داروي تزريقي تجويزي در نسخ پزشكان كشور است، يادآور شد: بعد از دگزامتازون ويال پنسيلين وسفتري اكسون بيشترين داورهاي تزريقي را به خود اختصاص دادند.

دبير كميته كشوري تجويز و مصرف منطقي داروهاي وزارت بهداشت با اشاره به رعايت مصرف ميانگين كشوري آنتي بيوتيك در دو استان كشور گفت: در مورد مصرف ميانگين نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن وجود دارد.

وي در ادامه با بيان اينكه در بيماران بستري نيز الگو تجويز منطقي آنتي بيوتيك‌ها رعايت نمي‌شود، گفت: برنامه وزرات بهداشت و درمان حل و فصل وضعيت فعلي مصرف آنتي بيوتيك‌ها است و از امسال با تمركز بيشتر و با آموزش به مردم بايد روند فعلي تجويز مصرف آنتي بيوتيك‌ها كنترل شود.

سليماني در پايان از ديگر برنامه‌هاي وزارت بهداشت را نظارت بر عملكرد تجويز داروها اعلام كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...