رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام به همه دوستای گل معدنی و عمرانی و نواندیشانی:wubpink:

 

در راستای آمــوزش نرم افزار گام به گام قصد داریم آموزش نرم افزار phase2 رو تو این تاپیک به صورت کاملا کاربردی و تا اونجایی که توانایی دارم با ذکر یک مثال به دوستان عزیزم آموزش بدم، باشد شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این رشته در کشورمان باشیم:w72:

از دوستان پیشاپیش به علت برخی از وقفه های نا خواسته که ممکنه بوجود بیاد به علت سرباز بودن اینجانب معذرت و از صبر و بردباریشون تشکر میکنم:w72:

 

اما ترتیب مراحل کار:

1_ لینک دانلود نرم افزار رو قرار میدم

2_توضیح کلی و نحوه کار نرم افزار در کامپیوتر که به روش عناصر محدود به تجزیه وتحلیل می پردازد

3_آموزش روزانه و تدریجی منوها نوار ابزارها و محاسبه و تحلیل نتیجه گیری در پایان

4_انجام پروژه ای کاربردی برای آشنایی کامل با نرم افزار

5_پاسخگویی به مسائل وپرسش و پاسخ در تاپیکی جدا تنها اینجا

 

مرحله اول:

 

لینک دانلود نرم افزار

:download2:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

cfvswtdr8q60rr2st6c3.jpg

5886.gif

لینک به دیدگاه

1-مقدمه :

نرم افزار (phase2) محصولی از شرکت نرم افزاری Rocscience می باشد که از روش المان محدود دو بعدی برای محاسبه تنش ها و جابجایی ها در اطراف فضاهای زیر زمینی حفاری شده استفاده می نماید . این نرم افزار می تواند مورد استفاده مهندسان معدن و عمران، مکانیک سنگ و .... قرار گرفته و با ارائه گراف ها و نمودارهای گوناگون بسیاری از مشکلات را مرتفع نماید .

همچنین بررسي پايداري سازه هاي مختلف، پايداري شيب و حتي تاثير آب هاي زيرزميني روي شرايط پايداري و مقاومت بخشي از قابليت هاي نرم افزار PHASE2 مي باشد.

از ديگر خصوصيات اين نرم افزار مي توان به توانايي بررسي نگهداري، شرايط سازه قبل و بعد از نگهداري، استفاده از Rock Bolt و Shotcrete و تاثيرات آنها و تحليل رفتار المان هاي مختلف سازه و فضاي اطراف آن و در نهايت انواع گزارش گيري اشاره نمود.

 

اما در تاپیکی جدا به بررسی روشهاي تحليل تنش در تونلها میپردازیم که اساس کار این نرم افزار می باشد

لینک به دیدگاه

در شکل (1) صفجه اصلی نرم افزار phase2 version5.0 را مشاهده می کنید که توسط دو خط کش در قسمت پایین و سمت چپ صفجه مشخص می باشند.

 

 

m91ha8tbajl7iagdm6kg.jpg

 

شکل(1) محیط نرم افزار phase2

 

 

1-نوار ابزار برای اجرای دستورات

 

2-میانبر های نوار ابزار که برای دسترسی سریع و آسان می باشد

 

3- کادر برای وارد کردن داده ها به صورت دستی :[Enter vertex[a=arc, esc=quit

4- قسمت وstage بندی که در پایان میتوان هر stage را جدا گانه یا پشت سر هم مشاهده نمود

لینک به دیدگاه

پس از اجرا کردن نرم افزار ابتدا باید محدوده مورد مطالعه تعیین گردد.بدین منظور لازم است تا از منوی view گزینه Limits انتخاب شود با این کار پنجره ای تحت عنوان View Limitsمطابق شکل 2 گشوده می شود.

 

همانطور که دیده می شود این پنجره دارای 2 کادر مجزا می باشد که در کادر بالایی مختصات حداقل X و Y و در کادر پایینی مختصات حداکثر آنها تعیین میگردد.

با این کار در حقیقت چارچوب اصلی صفحه نرم افزار که توسط دو خط کش مشخص می باشند تعیین می شود.

 

ekpn99kcxnn4k85eam8.jpg

 

 

شکل (2) تصویر پنجره View Limits

لینک به دیدگاه

مرحله بعد ایجاد فضای حفاری شده در صفحه اصلی نرم افزار می باشد. بدین منظور میتوان از طریق8sprgh3coy7fm9lncr0.jpg درمنوی Toolbar ویا گزینه Add Excavation از منوی Boundaries اقدام نمود. با انتخاب گزینه مذکور در قسمت نوار پایین صفحه اصلی نرم افزار در سمت راست عبارت :[Enter vertex[a=arc, esc=quit ودر مقابل آن کادری برای وارد کردن داده نمایان می شود.

برای مثال داده های زیر را به ترتیب وارد نموده و پس از هر سطر کلید Enter را فشار دهید.(قسمتی که به صورت پررنگ قرمز نوشته شده باید اجرا شود و بخش اول هر خط توسط نرم افزار در مقابل کادر ورود داده نوشته خواهد شد.)

Enter vertex [a=arc, esc=quit]: -5,10 press Enter

Enter vertex [a=arc, u=undo,esc=quit]: -5,0 press Enter

Enter vertex [a=arc, u=undo,esc=quit]: 5,0 press Enterter

Enter vertex [a=arc,c=close u=undo,esc=quit]:5,10 press Enter

Enter vertex [a=arc, u=undo,esc=quit]: a press Enter

Number of segments in arc: 20 press Enter

Enter second ar point [u=undo, esc=quit]: 0,15 press Enter

Enter third arc point[u=undo,esc=quit]: C press Enter

v3jfx216coj1h84yyoeq.jpg

 

 

شکل (3) تصویر اصلی نرم افزار پس از ایجاد فضای حفاری شده

لینک به دیدگاه

سلام با ادامه آموزش در خدمتتون هستیم

تا اینجا ما اومدیم اضلاع فضای حفاری شده را( که در پست قبل 4 خط اول دستور می باشد) رسم کرده.

با زدن حرف a در خط پنجم پست قبل به نرم افزار دستور ترسیم آرک داده شد.

همچنین در خط ششم باید تعداد سگمنت های واقع مقدار 20 که همون پیش فرض نرم افزار میپذیریم.

در خط دوم آرک تعیین شده و در نهایت با نوشتن حرف c درخط هشتم به نرم افزار دستور میدهیم که فضای بسته شده را به صورت یک شکل بسته در آورد.

لینک به دیدگاه

مرحله بعد تعیین کران خارجی می باشد بدین منظور بایدabb3tccw8p1m33574jq.jpg در TOOLBAR و یا گزینه ADD EXTERNAL از منوی BOUNDARIES انتخاب شود. با این کار پمجره ای موسوم به CREATE EXTERNAL BOUNDARY مطابق شکل زیر گشوده میشود.

 

 

4stkxn3o7wamgrfeqxs.jpg

 

در قسمت BOUNDARY TYPE پنجره مذکور نوع کران خارجی تعیین میشود که میتواند،مربعی، دایره ای و .... باشد.

همچنین در بخش EXPANSION FACTOR گستردگی کران خارجی تعیین میگردد. در نهایت OKکردن کادر کران خارجی روی صفحه اصلی نرم افزار در اطراف فضاهای حفاری شده ترسیم میگردد.

 

 

 

wu3d12lajvj1k546ymo.jpg

 

تعییین کران خارجی

لینک به دیدگاه

مرحله بعد افزودن مش شبکه بندی مربوط به روش المان محدود می باشد

مش بندی شامل دو بخش می باشد که عبارتند از:

 

* تقسبم بندی محیط فضای حفاری شده(Discretize)

* شبکه بندی کل کران خارجی(Mesh)

برای این کار باید m1asf0f3pn8cd6nssh44.jpg از Toolbar و یا گزینه Setup از منوی Mesh انتخاب شود با اینکار پنجره ای تحت عنوان Mesh Setupمطابق شکل زیر باز می شود.

در قسمت Mesh Type نوع شبکه بندی تعیین میشود که میتواند گرادی، یکنواخت، شعاعی و... باشد.

در بخش Element Type نوع المان ها تعیین خوهد شد.

x7wyi68ab9cuiuw8b0.jpg

 

 

المان ها میتوانند مثلثی با 3 گره با 6 گره وشکل های دیگر مثلا چهار ضلعی با هشت ضلعی باشند.در قسمت Gradation Factor ضریب درجه بندی تعیین شده و در بخش Default Number of Nodes on All Excavations تعداد گره های پیش فرض رئی کل محدوده حفاری شده تعیین میگردد.در نهایت با زدن دکمه Discretize شبکه یندی روی بدنه فضای حفاری شده اعمال شده و یا زدن دکمه Ok شبکه بندی تعیین شده ذخیره خواهد شد.

 

روش دیگر برای اعمال شبکه بندی روی بدنه فضای حفاری شده از 41xwbytxzddwsyaw1wzj.jpg در Toolbar و یا گزینه Discretize در منوی Mesh مش میباشد.

برای اعمال شبکه ایجاد شده نیز باید از nt9ed6dnkmoc4lyw124.jpg در Toolbar ویا گزینه مش از منوی مش Mesh استفاده نمود. با این کار شبکه بندی تعیین شده درمحدوده کران خارجی مطابق شکل زیر اعمال خواهد شد. همچنین در نوار پایین سمت چپ Nodes:845 Elements:1627 تعداد المان ها وگره های شبکه نمایش داده می شود.

 

 

6p0925l3shsvnj2kt.jpg

لینک به دیدگاه

در مرحله بعد باید تنش های میدانی بر منطقه اعمال شود. بدین منظور می توان از طریقjchtfp2w2qvnq6dfxt.jpg در tollbar و یا گزینه Faild Stress از منوی Loading اقدام نمود. با این کار پنجره ای تحت عنوان Field Stress Properties مطابق شکل زیر گشوده می شود.

 

5szz308sui7an8xvh7mw.jpg

 

همانطور که دیده میشود در بخش Field Stress نوع تنش میدانی تعیین میگردد. نوع تنش میتواند ثابت یا گرانشی باشد که بسته یه آن گزینه های دیگر نشان داده شده روی پنجره مذکور تغییر خواخد کرد. برای ادامه حل مثال نوع تنش را ثابت (constant) انتخاب نمود و بقیه مقادیر را مطابق شکل زیر پر می نماییم.

 

از آنجایی که زاویه را 30 درجه تعیین کرده ایم، شکل مربعی که در گوشه سمت راست صفحه نرم افزار دیده می شد، به اندازه 30 درجه چرخیده و همچنین بسته به مقادیر سیگماها به صورت مستطیل درآمده است.

28qq2t1te8y89txmqgtr.jpg

 

لینک به دیدگاه

پس از اعمال تنش نوبت یه تعیین خصوصیات مواد تشکیل دهنده منطقه می رسد. برای این امر لازم است l8esjlhdie22obnjb2y.jpg از منوی Toolbar انتخاب شده ویا از گزینه Define Materials از منوی Properties استفاده شود.بدین ترتیب پنجره ای مطابق شکل زیر تحت عنوان Define Materials Properties گشوده میگردد.

 

qjsawmu4fmo6pxhfgoy.jpg

شکل مربوط به خصوصیات ماده معدنی (Define Materials Properties)

 

 

 

در قسمت بالای پنجره تب های متفاوتی وجود دارد که هریک مربوط به تعریف یک ماده خاص می باشد.

به عنوان مثال تب اول تحت عنوان Material 1 را انتخاب میکنیم سپس در پنجره مذکور می توان نام، رنگ، خصوصیات الاستیک و پارامترهای مقاومتی آن را تعریف نمود

تمام خصوصیات ماده 1 را که به صورت پیش فرض شده پذیرفته، فقط میزان چسبندگی در بخش پارامترهای مقاوتی را 12 در نظر میگیریم در نهایت با زدن دکمه ok ماده تعریف شده ذخیره خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

مرحله بعد مربوط به خالی کردن فضای حفاری شده و اختصاص مواد تعریف شده به مناطق درون محدوده کران خارجی میباشد. بدین منظور میتوانیم از طریق 0iht5lne23jctq29x0r.jpg در Toolbar ویا گزینه Assign Mat مطابق شکل زیر باز می شود.

 

 

w2oczx6so3ivfv0wt4l3.jpg

 

 

 

 

در قسمت بالای این پنجره،مواد تعریف شده در نرم افزار لیست شده اند و در مقابل نام هر ماده، رنگی که به آن اختصاص داده شده است دیده میشود

نشانگر موس را روی Material 1 برده وکلیک میکنیم.

حال موس را به درون فضای کران خارجی (البته خارج از مقطع حفاری شده)آورده و کلیک می کنیم.

با این کار جنس مواد این محدوده معادل ماده 1 که خودمان تعریف کرده بودیم می شود و رنگ آن به رنگ تعیین شده یرای ماده 1 در می آید.

حال موس را روی کلمه Excavate که در پایین این پنجره دیده می شود آورده و کلیک می کنیم.

سپس موس را به درون فضای مقطع حفاری شده برده و در آنجا نیز کلیک می کنیم.

همانطور که دیده می شود مش بندی در آن منطقه حذف میگردد و این بدان معناست که آن فضا، فضا حفاری شده و نرم افزار آن را خالی فرض می نماید.

 

lyzlnwtcccapq3qjtwvt.jpg

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

با انتخاب این گزینه j5gzlgahbbqg5vjtr9bp.jpgمی توانیم تعداد مراحل را در حفاری تعیین کنیم . به طور معمول تعدادمراحل تعریف شده در مدل را یکی بیشتر از تعداد مراحل حفاری در نظر می گیرند، مثلاً اگر محل حفاری در دو مرحله حفر شده تعداد مراحل مدل را سه مرحله و یا اگر حفاری تنھا در یک مرحله انجام شود تعداد مراحل مدل را در دو مرحله در نظرمی گیرند. در جلوی گزینه Number of page می توانیم تعداد مراحل مدل را وارد کنیم.

fy92ozbv0xjx7quqkfol.jpg

 

 

برای آنکه تجریه و تحلیل مدل را شروع کنیم در ابتدا باید مدل ساخته شده را ذخیره کنیم. بدین منظور ازmobrvjjwqj0qylbhi21b.jpg در Toolbar و یا گزینه save از منوی File استفاده شود.

وقتی مدل را ذخیره نمودیم، نوبت به انجام محاسبات می رسد. برای این کار میتوان از طریق qgsfsvsufv8szh268q.jpgدر Toolbar ویا گزینه Compute از منوی File اقدام نمود.

بدین ترتیب پنجره ای مطابق با شکل زیر تحت عنوان FEA گشوده می شود و عمل محاسبات توسط نرم افزار با سرعت بالایی انجام می شود.

 

لینک به دیدگاه

خب دوستان گلم آموزش نرم افزار رو به روش گام به گام تا اینجای کار واستون گذاشتم از اینجا به بعد باید داده ها رو تحلیل کنیم چون ویندوز من مثل اینکه با برنامه سازگاری نداره نمیتونم عکسهارو آپلود کنم

اما یه خبر خوب دارم که دیگه حالشو ببرین چند روز پیش یکی از دوستا معدنیمون سکوت بره ها این pdf رو واسه من فرستاد که آموزش نرم افزار phase2 به روش گام به گام کامل توضیح داده هرچند به پای توضیح من نمی رسه اما در نوع خودش عالیه :ws37:

این pdf رو به صورت پیوست واستون میزارم امیدوارم که آموزش به دردتون خورده باشه:a030:

 

منتظر آموزش بعدی گام به گام ما باشید:lol:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 1 سال بعد...
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...