رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 800, align: center]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نشنال ژئوگرافي نیوز؛ سرزمين ايران نشست مي‌کند[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 800, align: center]

[TR]

[TD=width: 600]

پايگاه اينترنتي نشنال ژئوگرافي نيوز نوشت: سرزمين ايران با ناپديد شدن منابع آبي نشست مي کند. اين پايگاه اينترنتي در مطلبي به قلم کيت راويليس نوشت: نتايج يک مطالعه جديد نشان داده است، تقاضايسيري ناپذير براي اب در ايران موجب شده است برداشت اب از سفره هاي اب خيز بسيار سريعتر از انصورت گيرد که امکان پرشدن مجدد انها وجود داشته باشد و همين امر منجر به فرو نشستن بخش هايي از اراضي زراعي و ترک خوردن ساختمانها مي شود.

080922-iran-groundwater_big.jpg

 

براوردها حاکي از ان است که سطح اب در سفره هاي اب خيز ايران طي پانزده سال گذشته به طور متوسط تقريبا يک و نيم فوت (نيم متر) در سال تنزل يافته است. کاهش آب موجب مي شود خاک و سنگ متراکم شوند و فروکش کنند.

 

مشاهدات ماهواره ايي که توسط گروهي در مرکز تحقيقات علوم جغرافيا در المان جمع اوري شدهاست نشان مي دهند اين مسئله بسيار جدي است. اين گروه با ترکيب تصاوير ماهواره اي از سطح زمين که به سال هزارو نهصدو نودو هفت باز مي گردد با اطلاعات مربوط به سطح اب نشان داد کاهش اب سفره هاي اب خيز مشكل به وجود مي اورد.

 

بيشتر بخش هاي ايران بسيار خشک است و فقط ده درصد اين کشور باران کافي براي براوردن نيازهايش دريافت مي کند. بقيه اين کشور به شدت متکي به اب هاي زيرزميني است و حدود پنجاه درصد اب ايران توسط سفره هاي اب خيز تامين مي شود.

 

اين درحالي است با افزايش عظيم تقاضا براي اب در ايران به علت رشد جمعيت همراه با توسعه اقتصادي و شکوفايي صنعت و زراعت، سفره هاي اب خيز که به کندي پر مي شوندنمي توانند پاسخگو باشند.

 

بين سالهاي 1971 و 2001 سفره آبي منطقه پنجاه فوت(پانزده متر) فروکش کرد و مشاهدات ماهواره اي ميزان نشست زمين را در بعضي جاها تا بيست اينچ(پنجاه سانتيمتر) در سال نشان داد.به گفته اين گروه که يافته هاي وي در نشريه نامه هاي تحقيقاتي ژئوفيزيکي منتشر شد، شکاف هايي با يک يا دو متر عرض و چند متر عمق ديده مي شود.

 

مناطق زراعي از قبيل ناحيه پرورش پسته در دشت رفسنجان در مرکز ايران نواحي اي بوده اند که بيشترين تاثير را ديده اند. اما شهرهاي ايران نيز از اين مسئله بي تاثير نبوده اند و در نواحي شهري مانند تهران واحدهاي مسکوني نيز نشست کرده اند و ترکها در ساختمانها، جاده ها و خطوط لوله ديده مي شود.

 

بر اساس اين گزارش البته ايران تنها کشوري نيست که با چنين مشکلاتي مواجه است.

 

به گفته رونالد بورگمان از دانشگاه کاليفرنيا، اتفاق مشابهي در قرن بيستم در غرب امريکاروي داد. امروزه شهرهايي مانند سان فرانسيسکو اب مورد نيازشان را از کوهستانهاي سيئرانوادا وارد مي کنند. به گفته بورگمان، طرح هاي مشابهي همراه با مديريت بهتر ذخاير اب ممکن است به تسهيل اين مشکل در ايران کمک کند اما به نظر بورگمان کار سختي خواهد بود. چون اينکار فقط با پيدا کردن اب در جايي ديگر يا کاهش قابل ملاحظه استفاده از اب براي زراعت، صنعت و استفاده هاي شخصي ممکن خواهد بود که هيچيک از انها در ايران يا بسياري کشورهاي ديگر که با بحرانهاي مشابهي مواجهند اسان نخواهد بود.

 

اين گزارش مي افزايد: الگوهاي هواشناسي کاهش بارش باران و توسعه مناطق خشک و نيمهخشک موجود مانند ايران را پيش بيني مي کنند. مرکز تحقيقات علوم جغرافيا در المان پيش بينيمي کند از بين رفتن منابع اب و متعاقبا فرونشستن زمين احتمالا به مشکلي در بسياري از کشورهاي خاورميانه تبديل مي شود.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...