رفتن به مطلب

ساخت آجر فوق سبک سلولزی مقاوم با زباله‌های بازیافتی


ارسال های توصیه شده

یک محقق ایرانی با استفاده از مواد بازیافتی زباله‌های شهری موفق به ساخت آجر فوق سبک سلولزی شد.

 

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی سرامیران به نقل از ایسنا، محمد علیُ ، دانش‌آموخته شیمی کاربردی از دانشگاه آزاد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ماده اولیه این آجر از سلولز (مواد بازیافتی از زباله‌های شهری، کاغذ، روزنامه و مقوا) است؛ به این صورت که پس از جداسازی این مواد از خط زباله، مواد را وارد خط تولید آجر سبک می‌کنیم که در خط تولید آجر، توسط پلیمرهای خاص، مقاوم‌سازی شده، سپس به صورت خمیر درآمده و با درصدهای مختلفی از سیمان مخلوط می‌شود.

 

به گفته وی، سلولز، پلیمر طبیعی است که با مخلوط پلیمرهای شیمیایی دیگر تقویت می‌شود.

 

علیُ، سبک بودن، نیاز نداشتن به کوره و سوخت فسیلی و کاهش آلودگی هوا را از مزیت‌های این آجر دانست و در خصوص ویژگی‌های دیگر آن گفت: از آن جا که در ساخت این آجرها از الیاف استفاده شده، سه برابر آجرهای معمولی در برابر ضربه مقاوم است و مانند آجرهای معمولی نیازی به مواد نگهدارنده (ملات) ندارد و به سازه اصلی ساختمان وصل می‌شود.

 

وی همچنین تصریح کرد: انعطاف‌پذیری، امکان عایق حرارت، قابلیت برش، مقاومت در برابر شعله مستقیم، اثر شوره‌زایی نداشتن در بلوک، مقاومت در برابر محیط‌های اسیدی و زلزله از قابلیت‌های دیگر این آجرهاست.

 

این محقق در پایان با بیان این که از این آجرها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح که در مرحله نیمه صنعتی است، تحت حمایت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار دارد.

 

 

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...