رفتن به مطلب

هزینه مکالمات ناموفق زیر 3 ثانیه حذف شد


ارسال های توصیه شده

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مصوبه حذف هزینه مکالمات ناموفق کمتر از 3 ثانیه مشترکان تلفن همراه را به اپراتورها ابلاغ کرد تا از این پس این هزینه در صورتحساب مشترکان محاسبه نشود اما هنوز رگولاتوری برای اجرای این مصوبه ضرب الاجلی تعیین نکرده است. به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این مصوبه را با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان موبایل و بهبود کیفیت این خدمات ابلاغ کرده تا هزینه تمامی مکالمات تلفن همراه زیر 3ثانیه که بر مبنای اطلاعات ثبت شده در فایل شارژینگ مشترکان به عنوان قطع ارتباط غیرمعمول ثبت می‌شود از صورتحساب مشترکان حذف شود.

براین اساس این مصوبه شامل مکالماتی خواهد بود که به دلیل کیفیت نامناسب شبکه، عدم پوشش مناسب و یا هرگونه اختلال در شبکه‌های تلفن همراه قطع می‌شوند اما مکالماتی که توسط خود مشترک و به صورت نرمال پایان می‌یابند شامل این طرح نخواهند بود.

 

حذف هزینه مکالمات ناموفق زیر 3 ثانیه پس از تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تاریخ 20 شهریورماه امسال برای اجرا به تمامی اپراتورهای ارائه کننده خدمات موبایل ابلاغ شده است اما هنوز مشخص نشده که اپراتورها از چه تاریخی نسبت به اجرای این مصوبه اقدام خواهند کرد.

 

عدم دریافت هزینه تماسهای ناموفق از قول وزیر

 

به گزارش مهر، یک سال پیش طرح سوال نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای دلایل دریافت هزینه تماسهای ناموفق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مجلس کشاند و میزان هزینه ای که اپراتورهای موبایل بابت قطع ناخواسته تماس از مشترکان دریافت می کنند مورد سئوال قرار گرفت.

 

در آن زمان کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رضا تقی پور دو هفته مهلت داد تا در مورد دریافت هزینه از مشترکان بابت قطع ناخواسته مکالمات توضیحات قانع کننده ای ارائه دهد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: "بابت تماسهای زیر سه ثانیه هزینه ای از حساب مشترکان کسر نمی شود" اما این پاسخ و دیگر دلایل ارائه شده در مورد دریافت هزینه از مشترکان از محل قطع ناخواسته مکالمات، نمایندگان را قانع نکرد.

 

بهمن محمدیاری عضو کمیسیون صنایع و معادن که یکی از سوال کنندگان در این زمینه بود معتقد است که مخابرات از محل تلفن همراه سالانه بالغ بر 1360 میلیارد تومان درآمد کسب می کند که بدون شک بخشی از این مبلغ مربوط به هزینه تماسهای ناموفق و جابجایی مکالمات است که به مشترکان تحمیل می شود. وجود اختلالات در شبکه های مخابراتی کشور مردم را ناچار می کند که چندین بار تماس بگیرند و ناخواسته مبالغی را برای برقراری ارتباطات بپردازند که وزیر ارتباطات باید در این مورد پاسخ دهد.

 

به نظر می رسد طرح سوال نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره، زمینه ساز تصویب طرح حذف هزینه مکالمات ناموفق زیر 3ثانیه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد که ریاست آن را رضا تقی پور عهده داراست.

 

جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست

 

به گزارش مهر، مسئولان اپراتور همراه اول مدعی اند که طبق مصوبه مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران تا یک سال پیش هیچ گونه هزینه ای بابت تماس های زیر سه ثانیه از مشترکان این اپراتور کسر نمی شد و با اتمام طرح های توسعه ای این اپراتور و زمانی که شبکه همراه اول به حالت نرمال رسید و تعداد تماس های ناموفق مشترکان کاهش یافت این مصوبه دیگر اجرایی نشد.

 

اما با تصویب طرح "حذف هزینه مکالمات ناموفق زیر 3ثانیه" به نظر می رسد بار دیگر اپراتور همراه اول و نیز اپراتور ایرانسل که تاکنون هزینه تماس های زیر 3 ثانیه را از حساب مشترکان خود کسر می کرد باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

 

با این وجود جزییات و چگونگی اجرای این مصوبه تاکنون اعلام نشده و هنوز مشخص نیست رگولاتوری برای تشخیص تماس های زیر 3 ثانیه ناموفق و نیز تماس های زیر 3 ثانیه ای که به اختیار و اراده مشترک قطع می شود چه مسئولیتهای فنی را به اپراتورها محول کرده است.

 

همچنین ضرب الاجل رگولاتوری برای اجرای این مصوبه توسط اپراتورهای موبایل هنوز اعلام نشده و اینکه آیا مشترکان سیم کارتهای دائمی در صورتحساب این ماه خود با کسر این رقم مواجه می شوند یا خیر سوالی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است .

 

کارشناسان معتقدند که ابهام در تماس بین اپراتوری مشترکان در صورت قطع ناخواسته و غیرمعمول زیر 3 ثانیه مکالمات و نحوه محاسبه این تماس از جمله مواردی است که همچنان وجود دارد.

 

به گزارش مهر ، به دلیل عدم اطلاع رسانی شفاف تاکنون مشخص نشده که سالانه و یا ماهانه چند درصد تماس مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در کمتر از 3 ثانیه به صورت ناخواسته قطع می شود و همچنین تکلیف تماس های ناموفقی که به طور قطع بیش ازاین زمان می برد چه خواهد بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...