Amin 6,457 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 اسفند، ۱۳۸۸ با آغاز توليد نسل ششم اين خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جايگزين GLC گرديد و همچنين با خريد قسمت عمده ای از سهام مزدا توسط كارخانه فورد ، خودرويی از اين سری با نام Mercory Tracer با همان اتاق Familia توسط كارخانه فورد آفريقای جنوبی عرضه شد . همين تعدد نامها باعث بروز مشكلاتی براي خريد و فروش و عرضه قطعات يدكی اين خودروها شد ٬ چرا كه نام اين سری در همه جا يكسان نبود و همگان هم از وجود نامهای ديگر اين خودرو در كشورهای ديگر اطلاع نداشتند ، پس كارخانه مزدا كه پيش بينی افزايش تعداد نامهای اين خودرو در نسل های بعدی را نيز می كرد ، تصميم گرفت تا با اختصاص كدهای ۲ حرفی نامی مشترك برای هر يك از نسل های سری ۳۲۳ اختصاص دهد و اين كد گذاری با كد BF برای نسل ششم ( ۱۹۸۵-۱۹۹۰ ) آغاز شد . از سال ۱۹۹۰ و با شروع توليد نسل هفتم بود كه تعداد نامهای اين خودرو افزايش يافت و اين خودرو كه در مدلهای ۴ درب سدان و ۳ درب هاچ بك توليد می شد ، در نقاط مختلف با نامهای زير عرضه می شد: ۴ درب سدان : Protege ( آمريكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسيايی ) ، 323 ( اروپا ، ساير كشورهای آسيايی ، اقيانوسيه و آمريكای لاتين ) ، Haima CA 7130 ( چين ) و Mercury Tracer ( آفريقای جنوبی ) . ۳ درب هاچ بك : 323 ( در تمام نقاط جهان ) . كد نسل هفتم ، BG نام گرفت و اين خودرو با موتورهای ، B8 ) SOHC 1.8l ) همچنين BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) عرضه گرديد .اين سری با مقبوليت خاصی به خصوص در آمريكای شمالی روبرو شد و توليدش تا سال ۱۹۹۵ ادامه يافت تا اينكه در اين سال جای خود را به نسل هشتم با كد BH داد و اين مدل ، همان مدلی است كه در كشورمان با نام 323F شناخته می شود . موتورهای بكار رفته در اين سری نيز ، Z5 ) DOHC 1.5l ) همچنين BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) می باشد . اما در مدل موجود در ايران از موتور مدل B6 كه از موتورهای نسل قبلی مزدا ( نسل هفتم BG سالهای ۹۴-۹۰) می باشد و در ديگر نقاط دنيا كمتر بر روی نسل هشتم نصب شده و تنها برای دو مدل AWD برای مدت محدودی بكار برده شد ، استفاده شده است . ليست نامهای مختلف سری BH ( همان 323F خودمان ) را در زير می بينيد : ۴ درب سدان : Protege ( آمريكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسيايی ) ، 323 ( اروپا ، ساير كشورهای آسيايی ، اقيانوسيه و آمريكای لاتين ) ، Haima ( چين ) ، Mercury Tracer ( آفريقای جنوبی ) و Ford Escort ( آسيا ). ۳ درب هاچ بك : 323 ( آسيا ) ، Familia ( ژاپن ) و 323P ( اروپا ) . ۳ درب فست بك : 323C ( اروپا ) ، 323 ( كانادا ) و Familia Neo ( ژاپن ) . ۵ درب هاچ بك : 323F ( اروپا ) ، Astina ( اروپا و اقيانوسيه ) و Lantis ( ژاپن ) . اما همانطور كه ملاحظه نموديد نام 323F به خودروهای ۵ درب هاچ بك موجود در اروپا اطلاق می شود و نامگذاری اين خودرو با اين نام در كشورمان برای خودروی ۴ درب سدان ، بدعتی ديگر در نامگذاری اين خودرو محسوب می شود ، به هر روی با وجود مجهز بودن نسل هشتم به مواردی چون Air Bag و ABS و ... در ديگر نقاط جهان ، خودروی موجود در ايران حتی از داشتن گرمكن شيشه عقب نيز بی بهره است و موتور قديمی B6 بكار رفته در آن نيز كه با سيستم جرقه دلكو دار و سيستم انژكتور بدون سنسور اكسيژن ( بدليل اينكه سرب كاركرد سنسور اكسيژن را مختل می كند و در زمان توليد اين خودرو ، بنزينهای كشورمان سرب دار بودند ، بجای سنسور اكسيژن از يك مقاوت متغير با قابلبت تنظيم دستی در اين خودرو استفاده شده ) كار می كند ، از ديگر نقاط ضعف اين خودرو است سال ۱۹۹۸ پايان توليد سری BH بود و از ابتدای سال ۱۹۹۹ سری جديدتر ، با كد BJ روانه بازار گرديد ، اين خودرو كه در كشورمان با نام 323GLX شناخته می شود از مقبوليت بسياری در سطح جهان برخوردار شد ، بطوريكه هشت كشور از جمله ايران ، اقدام به مونتاژ اين خودرو نمودند ، اين خودرو كه دارای موتورهای ، ZM ) DOHC 1.6l ) همچنين FP ) DOHC 1.8l ) و FS ) DOHC 2.0l ) می باشد نسل نهم سری ۳۲۳ محسوب می شود ( تعداد محدودی از اين سری در برخی کشورها مجهز به موتورهای 1.3 و 1.4 ، نيز می باشد ) . نامهای مختلف اين نسل در كشورها و يا قاره های مختلف به شرح زير است : ۴ درب سدان : Protege ( آمريكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسيايی ) ، 323 ( قسمتی از اروپا ، ساير كشورهای آسيايی از جمله ايران ، اقيانوسيه و برخی كشورهاي آمريكای لاتين ) ، Allegro ( آمريكای جنوبی ) ، Etude ( آفريقای جنوبی ) ، 323Protege ( قسمتی از آسيای جنوب شرقي ) ، Ford Laser ( آسيا ) ، Haima Familia ( چين ) ، Ford Lynx ( آسيا ) ، Isamu ( تايلند ) . ۵ درب هاچ بك : Protege5 ( آمريكای شمالی ) ، 323 ( اروپای غربی ) ، 323F ( اروپای مركزی ، شرقی و هندوراس ) ، Familia S-Wagon ( ژاپن ) ، Astina ( اقيانوسيه ) ، Astina NU ( هنگ كنگ ) ، Etude S-Wagon ( آفريقا ) ، 323M-RV ( تايوان ) . خودروی موجود در كشورمان از موتور نوع ZM بهره می برد كه به سيستم جرقه DLI ( بدون دلكو ) مجهز می باشد ، اما باز هم بدليل نبود بنزين بدون سرب در زمان آغاز توليد اين خودرو در كشورمان ، اين خودرو نيز فاقد سنسور اكسيژن بوده و يك مقاومت متغير با تنظيم دستی جايگزين سنسور اكسيژن آن شده ، خودروی عرضه شده در كشورمان از لحاظ امكانات رفاهی و ايمنی نيز در سطح بسيار پايينی قرار دارد . از سال ۲۰۰۱ اين خودرو ( سری BJ ) دچار تغييرات مختصری گرديد ، بطوريكه موتور FS ) 2.0l ) بطور كل جايگزين موتور FP ) 1.8l ) گرديد ، سيستم صوتی بهبود يافت و چند تغيير جزئی ديگر نظير افزوده شدن چراغهای مطالعه و ... انجام شد و از همه مهم تر ؛ قسمت جلوی خودرو نيز دچار تغيير شكل شد ، كه اين امر شامل حال مدلهای موجود در ايران نيز شد و همگام با تغيير شكل قسمت جلو ، بدليل حذف سرب از بنزينهای ايران ، سری تغيير شكل يافته 323 كه در كشورمان با نام (323GLX (FL شناخته می شود به سنسور اكسيژن نيز مجهز گرديد ، همچنين ترمز ABS مجهز به EBD نيز به صورت استاندارد از سوی گروه بهمن (مونتاژ كننده مزدا ۳۲۳ در ايران ) بر روی اين خودروها نصب گرديد و تيپهای ۵ گانه ای نيز جهت مجهز كردن اين خودرو به Air Bag ، Sunroof و دنده اتوماتيك ارائه گرديد ، كه البته مورد آخر يعنی دنده اتوماتيك هنوز به مرحله توليد نرسيده و شروع توليد آن از ابتدای مهر ماه خواهد بود . به هر شكل مزدا ۳۲۳ نسل نهم ، خودرويی با ظاهر اسپرت و جوان پسند می باشد و به دليل به روز بودن ظاهر خودرو ( توليدی ۱۹۹۹-۲۰۰۳ ژاپن )مقبوليت زيادی بين جوانان ايرانی دارد و با توجه به تيپهای جديد ارائه شده ، در تيپهای ۳ و ۵ ، قابليت رقابت با خودروهای همرديف خود از جمله زانتيا را خواهد داشت . اين خودرو ، تنها خودروی كشورمان است كه با تغيير خط توليد در كشور سازنده ، با تاخيری حداكثر يكساله در ايران نيز به روز ميشود و با توجه به پايان توليد مزدا ۳۲۳ نسل نهم در اكثر نقاط دنيا و شروع توليد مدل جايگزين يعنی Mazda 3 از آغاز سال ۲۰۰۴ ، اميدواريم ظرف يكسال آينده ، گروه بهمن Mazda 3 را جايگزين ۳۲۳ نموده و شاهد حضور اين خودروی بی نظير در كشورمان باشيم . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .