رفتن به مطلب

اصول کار انواع فلومتر


ارسال های توصیه شده

امروزه اندازه گیری جریان سیال بعنوان یکی از مهمترین پارامترهای اندازه گیری در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در حقیقت اغلب کارشناسان پس از اندازه گیری دما مهمترین کمیت اندازه گیری در صنایع را فلو یا جریان سیال میدانند.با توجه به اهمیت اندازه گیری این کمیت و همچنین تنوع فرآیند صنایع گوناگون ، در طول زمان روشهای مختلفی برای اندازه گیری جریان سیال بوجود آمده است.انتخاب فلومتر مناسب برای هر کاربرد نیاز به دانش کلی نسبت به روشهای گوناگون فلومتری و در نظر داشتن پارامترهای اصلی اندازه گیری از قبیل دقت،قیمت تمام شده،هزینه های تعمیرات و کالیبراسیون، سازگاری عملکرد فلومتر با شرایط پروسه تولیدو...می باشد.اینک به چند نمونه از این فلومترها اشاره می کنیم.

فلومتر جرمی کوریولیس(coriolismass flow meter):

Coriolis_mass_flow_meter.summ.jpg

ساختمان این فلومتر شامل چهار قسمت می باشد:

1-لوله های موازی 2-تحریک 3-سنسورهای مغناطیسی 4-صفحه نمایش

در این روش دو وله موازی توسط یک سیم پیچ تحریک با فرکانس از پیش تعیین شده به نوسان در می آید.با عبور سیال درون دو لوله نیرویی در جهت عمود بر لوله ها وارد میشود که بنام نیروی کوریولیس معروف است.این نیرو هنگامی تولید میشود که سیال درون لوله در حال جابجایی بوده و بهطور همزمان لوله در حال نوسان می باشد.این نیرو در ورودی و خروجی فلومتر به صورت متضاد عمل میکند که باعث تغییر شکل جزئی در دو لوله میشود.این انحراف توسط سنسورهای مغناطیسی که در ورودی و خروجی لوله هستند اندازه گیری شده و اختلاف فاز میان نوسان دو لوله ناشی از نیروی کوریولیس بدست می آید.این اختلاف فاز با دبی جرمی سیال درون لوله متناسب است.همچنین فرکانس رزونانس لوله ها مطابق با چگالی سیال تغییر خواهد کرد که از این کمیت جهت اندازه گیری چگالی سیاال استفاده میشود.دامنه انحراف دو لوله نیز بستگی به دمای سیال دارد که در برخی دستگاهها با این روش میتوان دمای سیال را تخمین زد.این روش فلومتری جهت اندازه گیری فلوی جرمی مایعات و گازها صرفنظر از ضریب هدایت ،چگالی ،دما،فشار و چسبندگی سیال به کار میرود

فلومترهای التراسونیک(ultrasonic flow meter) :

 

MO-GW-FM500-L.jpg

فلومترهای التراسونیک از لحاظ کارکرد به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:transient time و فلومترهای Doppler به طور کلی در اندازه گیریهای دقیق خصوصا در گازها از روش transient time استفاده میشود که اساس آن بر اندازه گیری دقیق زمان استوار است.از لحاظ کاربرد نیز فلومترهای آلتراسونسک به فلومترهای اندازه گیری گاز و مایع قابل تقسیم هستند.

اساس کارکرد:

در فلومترهای آلتراسونیک ،سیگنالهای آلتراسونیک توسط ترانسدیسرهائی که در اطراف بدنه فلومتر قرار دارند تولید و بدرون سیال در حال حرکت منتقل میشوند. در روش transient time مدت زمان رفت و برگشت سیگنال در درون سیال time of flight اندازه گیری گردیده و فلومتر بر اساس اختلاف زمان رفت و برگشت امواج بین دو سنسور ،سرعت سیال را محاسبه مینماید.در واقع زمان رسیدن امواج کوتاهتر شده و زمانیکه جهت حرکت امواج سیال باشد زمان رسیدن امواج به سنسور مقابل طولانی تر خواهد بود.

از پارامترهای مهم در انتخاب فلومترهای التراسونیک ،جنس ترانسدیوسرها ، مقاومت نسبت به ذرات مزاحم درون سیال ،عدم تاثیر بدنه بر روی اندازه گیری ، محدوده دما و فشار فلومتر و ... میباشد.

فلومتر الکترو مغناطیسی(electro magnetic flow meter) :

 

ساختمان این فلومتر شامل چهار قسمت میباشد:

1-قسمت الکترونیک یا پروسسور

2-سیم پیجهای ایجاد میدان

3-الکترودها

4-بدنه فلومتر

اساس کار :

فلومترهای الکترومغناطیسی بد اساس قانون القا فاراده کار میکنند.بر اساس این قانون اگر یک جسم هادی درون یک میدان مغناطیسی حرکت کند ، ولتاژ در دو سر هادی القا میشود.این ولتاژ القایی متناسب با سرعت هادی خواهد بود.در روش فلومتری مغناطیسی معمولا مقدار رسانایی سیال را 5 میکرو زیمنس در نظر میگیرند که در نتیجه کاربرد این روش را محدود به سیالات رسانا میکند.

OSCILLATOR FLOWMETER:

این روش مشابه به روش اندازه گیری تفاضلی (D.P) میباشد.بدینگونه که سیال از یک اورفیس که درون فلومتر می باشد عبور داده میشود و دو گذرکاه فرعی (By pass) در دو قسمت اورفیس قرار دارد.فشار دینامیک اورفیس باعث میشود که قسمتی از سیال به درون گذرگاه فرعی وارد شود.مسیر فرعی مجهز به یک اسیلاتور بوده که در اثر ورود سیال به چپ و راست حرکت میکند و تولید فرکانس خروجی متناسب با سرعت سیال می کند که نهایتا این فرکانس توسط Hot wire اندازه گیری میشودو به سیگنال 4-20 میلی آمپر تبدیل میشود.

این روش از نظر اقتصادی بسیار با صرفه بوده و کاربرهای عمده آن عبارتند از :

-اندازه گیری هوای فشرده

-اندازه گیری گاز طبیعی –هیدروژن ،پروپان ،آرگون ،نیتروژن

-اندازه گیری مایعات رسانا و نارسانا(آب مقطر)

Thermal Mass FlowMeter:

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]TLF.jpg

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

اساس کار این فلومتر طبق روش انتقال پروفایل دمایی توسط جریان سیال است که مقدار مشخصی گرما به سیال اعمال میشود و تغییرات دما متناسب با دبی عبور سیال می باشد.بر خلاف روشهای اندازه گیری دبی حجمی ، در این روش نیازی به تصحیح دما و فشار سیستم نمی باشد و این روش برای اندازه گیری جریان انواع گازها ایده آل می باشد.

Vortex FlowMeter:

اساس کار این فلومتر همانگونه که از اسم آن پیداست بر اساس انتدازه گیری جریان های گردابی در سیال است بدین صورت که با قرار دادن یک مانع بر سر راه سیال ، جریان گردابی در پشت مانع تولید میگردد که باعث بوجود آمدن افت فشار می شود که متناسب است با سرعت سیال ،حال بوسیله یک سنسورپیزو الکتریک میتوان این نوسانات مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرد.

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

اصول عملکرد فلومتر

 

فلو متر یا دبی سنج وسیله ایست که حجم مواد عبوری را نسبت به زمان معرفی میکند . در بیشتر صنایع از جمله صنایع نفت و پتروشیمی و ... دانستن مقدار دقیق فلوی عبوری سیالی مانند گاز و یا نفت حیاتی است . توجه به این نکته که میزان کل فلو که معرف جرم ماده مصرفی است در بسیاری موارد نظیر پروسه های صنعتی کاربرد دارد . همچنین اندازه گیری دقیق فلو به دلیل ملاحظات مالی در فروش وخرید حجم مشخصی از ماده و کالا مانند کنتور گاز خانگی و تبادلات نفتی و ...اهمیت ویژه ای دارد.

تکنیکنهای مختلفی برای اندازه گیری فلو به کار میرود که میتوان به پاره از متداولترین آنها در زیر اشاره کرد .

روش جابجائی مثبت Positive Displacement

اوریفیس پلیت Orifice Plate

روش توربینی Turbine

روتامتری (variable area)

آلتراسونیک با پدیده دوپلر Ultrasonic: Doppler

آلتراسونیک با روش زمان انتقال و .... Ultrasonic: Transit Time, Time of Travel, Time of Flight

ونتوری Orifice Plate

مغناطیسی Magnetic

ورتکس Vortex Shedding

روتامتر) Variable Area (Rotameter

فلومتر مخصوص کانالهای باز Weir and Flume Open channel

کوریالیس Coriolis

گرمائی Thermal

پیتوت Pitot Tube

 

با تشکر از استارتر جهت ایجاد این پست...

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
سلام با تشکر

 

من یک فایل کامل دبی سنجها میخام میشه کمکم کنید

من فایل اصلی رو یه شهر دیگه جا گذاشتم ببینید اینا پراکنده ان امیدوارم بدرد بخوره

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سرعت اینترنتم خیلی پایینه رو همین حساب اگه هنوز به مطالبی نیاز دارید بگید تا خورد خورد همین قدری هم که اینجا دارم براتون بذارم اما سرچ کنید مطلب هست چه فارسی چه انگلیسی

لینک به دیدگاه

سلام

از همکاریت ممنونم اگه بازم مطلب درمورد جریان سنجها داشتی واسم بفرس.ایناکه فرستادی دبی سنجهای التراسونیک بودن (عالی بود)بیشتر درمورد دبیسنج گازها یا دبی سنج حرارتی موضوع کاملی داری واسم بفرست.

 

 

مر30

لینک به دیدگاه
سلام

از همکاریت ممنونم اگه بازم مطلب درمورد جریان سنجها داشتی واسم بفرس.ایناکه فرستادی دبی سنجهای التراسونیک بودن (عالی بود)بیشتر درمورد دبیسنج گازها یا دبی سنج حرارتی موضوع کاملی داری واسم بفرست.

 

 

مر30

 

 

کتاب ابزار دقیق مقدماتی تالیف فرزاد جعفر کاظمی /دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب این کتاب

فصل 5 این کتاب مطالب مورد نیازتونو داره

اگر مطلبی بود همینجا قرار میدم شما هم اینجا بگذارید تا سایرین هم استفاده کنن.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...