رفتن به مطلب

شمار مشترکان وایمکس 2 برابر می شود


ارسال های توصیه شده

منبع : مهر

 

به گزارش فاوانیوز به نقل از خبرنگار مهر، گسترش بخش ارتباطات بی سیم کشور از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه است که طی آن مقرر شده تا پایان سال 95 بیش از 60 درصد ارتباطات خانگی و ادارات به اینترنت پرسرعت تجهیز شوند.

با وجود فعالیت چندین ساله شرکتهای اینترنت پرسرعت ضریب نفوذ ADSL در کشور آن طور که باید چشمگیر نیست و آخرین آمارها نشان می دهد که تنها نزدیک به 2 میلیون مشترک از این فناوری استفاده می کنند که با این وجود باید به افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از طریق اینترنت وایمکس امیدوار بود.

هم اکنون "وایمکس" به یکی از پرطرفدارترین فناوریهای موجود در جهان برای توسعه اینترنت پرسرعت تبدیل شده به گونه ای که بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش کاملی را برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند.

در کشور ما نیز که امکانات فیبرنوری تا درب منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL نیز تاکنون موفقیت چندانی نداشته اند پیش بینی می شود دسترسی از طریق وایمکس یکی از اساسی ترین ابزارهای مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور باشد. براین اساس تلاش برای راه اندازی فناوری وایمکس در کشور یکی از راههای اساسی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن این تکنولوژی محسوب می شود.

ورود وایمکس به ایران و تلاش برای ورود به سبد خانوار

به گزارش مهر، عرضه خدمات اینترنت پرسرعت بی سیم برپایه فناوری وایمکس در سال 1387 در ایران مطرح شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طبق روال پروژه‌های دیگر فراخوان تعیین اپراتورهای آن را منتشر کرد که پس از ماهها بررسی چهار شرکت توانستند پروانه اپراتوری وایمکس را کسب کنند.

براین اساس شرکت ارتباطات مبین نت برای سراسر کشور، ایرانسل بر 7 استان، اسپادان در اصفهان و رایانه دانش گلستان برای استان گلستان به عنوان چهار اپراتور اینترنت بی سیم معرفی شدند و مهلت 9 ماهه ای به این اپراتورها داده شد تا بتوانند وایمکس را هر کدام در هر منطقه‌‌ای که در پروانه آنها قید شده بود، راه‌اندازی کنند.

مشکلات فراوانی از جمله مشکلات شبکه و تجهیزاتی که این چهار اپراتور باید در وضعیت تحریم ایران خریداری و وارد کنند موجب تاخیر در راه‌اندازی تکنولوژی وایمکس در کشور شد و هم اکنون با گذشت نزدیک به 3 سال از آن تاریخ ، بررسی ها نشان می دهد که وایمکس هنوز در سبد خانوار ایرانی جای نگرفته است.

هم اکنون اپراتور ایرانسل و مبین نت نسبت به سرویس دهی برای متقاضیان اقدام کرده اند و اپراتور اسپادان نیز در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده اما تاکنون خبری از سرویس دهی اپراتور رایانه دانش در استان گلستان نیست.

 

شمار مشترکان وایمکس 2 برابر می شود

به گزارش مهر، آمارهای ارائه شده نشان می دهد که شرکت‌های دارای پروانه ارائه خدمات ارتباطات بی‌سیم مبتنی ‌بر فناوری وایمکس از ابتدای سال تاکنون در تعداد مشترکان 131.5 درصد و در مقدار پهنای باند فروخته شده 182.5 درصد رشد داشته‌اند.

حسن رضوانی - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در گفتگو با مهر به روند رو به رشد شرکتهای دارنده پروانه وایمکس اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه بهبود کیفیت نظارت بر اپراتورهای این بخش و ساماندهی ساختارهای نظارتی، نوع تکنولوژی و تمایل بهره‌ برداران به دریافت این سرویس پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تعداد مشترکان این سرویس در سراسر کشور به بیش از 250 هزار مشترک برسد.

وی با اشاره به آنکه شمار مشترکان وایمکس در کشور نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، اضافه کرد: ماهیت ارائه خدمات ارتباطات مبتنی‌ بر فناوری وایمکس مانند بهره‌برداری سریع، سرعت بالای انتقال داده، کیفیت خدمات و امنیت بالا، پوشش وسیع و بی‌نیاز از سرمایه‌گذاری در استفاده از امکانات سیمی و کابلی و امکان ارائه خدمات VOIP،IPTV ،VOD وBackhaul از عواملی هستند که می تواند در گسترش این فناوری تاثیرگذار باشد.

آمار شکایات از سرویس وایمکس در ایران

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام برخی معایب و کاستی های وایمکس در ایران به مهر گفت: ارائه دهندگان وایمکس در ابتدای کار خود با مشکلاتی همچون عدم آشنایی و آگاهی مشترکان و بهره ‌برداران از سرویس مذکور، کمبود فضاهای زیرساختی برای نصب آنتن‌های BTS و افزایش ظرفیت مواجه هستند که تا حدی این موارد طبیعی است.

رضوانی با بیان اینکه به رغم کاستی‌ها و نواقصی که ارائه دهندگان سرویس وایمکس با آنها مواجه هستند تعداد شکایاتی که از این سرویس دریافت شده انگشت شمار است، تاکید کرد که مشترکان وایمکس می‌توانند موارد و مشکلات احتمالی را به سازمان رگولاتوری اطلاع دهند.

به گفته وی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بررسی موارد و مشکلات موجود در ارائه این سرویس با رعایت اصول رقابت، شفافیت و قواعد رگولاتوی در راستای اهداف خود در حال انجام وظایف نظارتی است که بازدیدهای دوره ‌ای از امکانات و تجهیزات و سایت‌های اپراتورهای وایمکس و همچنین انجام تست‌های میدانی دوره ‌ای مختلف برای بررسی و اندازه‌ گیری کیفیت شبکه از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: رگولاتوری برای رفع معایب و کاستی‌های موجود جلسات متعددی با دارندگان پروانه وایمکس برگزار می‌کند که مشترکان می‌توانند موارد و مشکلات احتمالی خود را برای مطرح کردن در این جلسات از طریق سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند.

ارائه خدمات وایمکس سیار در صورت افزایش مشترکان

به گزارش مهر، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اواخر سال گذشته از صدور مجوز برای ارائه اینترنت پرسرعت بی سیم سیار با رقابتی شدن بازار این فناوری خبر داد.

محمد کرم پور با اشاره به فعالیت اپراتورهای وایمکس در کشور و اعطای مجوز فعالیت برای ارائه سرویس وایمکس ثابت تاکید کرد که با افزایش شمار مشترکان وایمکس در کشور و ایجاد بازار رقابتی برای این فناوری، ارائه مجوز فعالیت در حوزه وایمکس سیار را نیز خواهیم داد.البته تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که رقابت پایدار در میان اپراتورها با توجه به جذب تعداد مشترک در حال انجام است مجوز وایمکس سیار را صادر نخواهیم کرد.

 

وی گفت: پیش بینی زمان انجام کار در این خصوص امکان پذیر نیست و زمان اعطای مجوز به نیاز و درخواست مشترکان و نیز کاربردی شدن استفاده از فناوری وایمکس مربوط می شود.

 

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت تصمیم برای صدور مجوز وایمکس سیار اولویت ارائه سرویس با اپراتورهایی است که دارای امکانات هستند و شبکه ای در این زمینه نیز ایجاد کرده اند اما ممکن است برای ارائه این سرویس از طریق مناقصه نیز اقدام کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...