رفتن به مطلب

نکات مهم در دیمکاری


shirin.agro

ارسال های توصیه شده

ديم كاري در حال حاضر به صورت توليد گياهان زراعي با صرفه اقتصاد بدون آبياري در مناطقي كه بارندگي ساليانه آن 500 ميلي متر يا كمتر مي باشد شناخته مي شود. در مناطقي كه باران هاي سيل آسيا ، تند باد ، پراكنش نامطلوب بارندگي و يا ساير عوامل هدرروي آب وجود دارد مي توان با كاربرد صحيح ديم كاري بدون آبياري در شرايط بارندگي ساليانه 500 يا حتي 750 ميلي متر كشاورزي نمود.

وقتي در طول سال میزان بارش باران کمتر از 500 میلیمتر باشدبه کار گیری روش های دیمکاری ضرورت پیدا می کند. وقتي ميزان بارندگي بيش از 750 ميلي متر باشد در آن صورت از روش هاي كشاورزي مناطق مرطوب یا به عبارتی تامین نیاز کامل آبی گیاه از طریق باران استفاده مي كنند .

 

در مناطقي كه بارندگي ساليانه بين 500 و 750 ميلي متر باشد بسته به شرايط محل از روش هاي ديمكاري براي حفاظت موثر رطوبت در خاك استفاده مي كنند. بهر حال ، ديمكاري هميشه به كشاورزي تحت شرايط بارندگي ساليانه نسبتا" كم دلالت دارد. در شرايط ديم ، آب عامل محدود كننده توليد محصولات كشاورزي است.

 

اولين گام بسيار موثر در ديمكاري ذخيره بارش ساليانه در خاك است. از آب ذخيره شده در خاك ،ريشه گياهان زراعي مي توانند براي توليد محصول استفاده نمايند . در طول فصل رويش آب ذخيره شده در داخل خاك ممكن است با حركت رو به بالا و سطح زمين در اثر تبخير از دست برود. قسمتي از اين آب ذخيره شده در خاك توسط ريشه ها جذب شده و به صورت تعرق از محيط خارج مي شود.

 

رابطه گياهان زراعي با شرايط محيطي موجود از نظر سازگاري با محيط يكي ديگر از مشكلات ديمكاري مي باشد. برخي از گياهان زراعي نسبت به برخي ديگر از گياهان زراعيآب خيلي كمتري مصرف مي كنند . بعضي از گياهان زراعي و يا ارقام زراعي زود رس هستند . شناخت هر يك از خصوصيات گياه زراعي از نظر سازگاري با بارندگي كم و محيط خشك اهميت زيادي دارد. بعد از انتخاب گياه زراعي مناسب براي كشت ديم ، داشتن مهارت و دانش ديم كاري از نظر آماده سازي زمين ، بذركاري و غيره عامل مهم در زراعت ديم مي باشد.

 

رعايت موارد ذيل براي موفقيت در توليد محصول در شرايط ديم لازم و ضروري مي باشد:

ذخيره آب بارش ساليانه در خاك ، نگهداري رطوبت در خاك تا زمان مورد نياز گياه ،جلوگيري از تبخير مستقيم رطوبت از خاك در طي فصل رويش ، افزايش راندمان مصرف آب توسط گياهان زراعي ، انتخاب گياهان زراعي مناسب و سازگاري با شرايط ديم و کم آبی مي باشد

 

 

ترجمه از : اراز قلي قرنجيك

كارشناس ارشد حفظ نباتات و زراعت

gonbad-agri.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...