رفتن به مطلب

عوامل اصلي در نگهداري يك آكواريوم


ارسال های توصیه شده

پس از تهيه آكواريوم و تامين وسايل مورد نياز اوليه كه براي نگهداري و حفظ سلامت ماهيان آكواريومي ضرورت دارد ، توجه و رعايت برخي از نكات، باعث داشتن ماهيان زيبا و شاد مي‌شود، كه رضايت هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌نمايد. اين عوامل عبارتند از :

1- اكسيژن كافي

 

اكسيژن مورد نياز ماهيان زينتي را بايستي توسط گياهان آبزي و تهويه مداوم آب آكواريوم بوسيله پمپ هوا و بطور همزمان تأمين كرد ،كمبود اكسيژن خطرناكترين عاملي است كه باعث تلفات سريع ماهي درآكواريوم مي‌‌شود .عواملي كه در تأمين اكسيژن بطور مستقيم و غير مستقيم دخالت دارند عبارتند از:

ـ تعداد ماهي در آكواريوم:

هر چه تعداد ماهي در آكواريوم زيادتر باشد، توليد اكسيژن نيز در آن بهمان نسبت بايستي بيشتر باشد .اكثراً هر جفت ماهي به حدود 20 الي 50 سانتي متر مربع از وسعت سطح آكواريوم نياز دارد البته اين مقدار به اندازه ماهي نيز بستگي دارد، مثلاً ماهي گوپي در حدود 20 سانتي متر به فضاي آكواريومي نيــاز دارد، در حاليكـــه ماهي دم شمشيري بزرگ در حدود 50 سانتي مترفضا نياز دارد. يك ماهي 9 سانتي متري در حدود 65 سانتيمتر فضا نياز دارد، در اين فضاي محدود فقط ماهيها زنده هستند و براي رشد و نمو به سه برابر اين فضا نياز دارند.

ـ سطح آب آكواريوم

يكي ديگر از عوامل توليد اكسيژن، سطح آب آكواريوم است كه هر چه سطح آب آكواريوم در مجاورت بيشتر هوا باشد، ميزان تبادلات گازي و در نتيجه اكسيژن محلول در آب افزايش خواهد يافت . زياد بودن سطح آب توانايي جذب اكسيژن هوا توسط ماهيها را در موقع قطع برق و كم شدن اكسيژن محلول در آب زيادتر خواهدكرد.

ـ گياهان آبزي

يكي از مهمترين عوامل تامين اكسيژن آب آكواريوم گياهان آبزي هستندكه در مقابل تابش نور خورشيد يا نور مصنوعي با عمل فتوسنتز توليد اكسيژن در محيط آبي مي كنند.

 

2- نور كافي

گياهان و ماهيها مانند اكثر موجودات زنده براي رشد و نمو و سلامت خود احتياج به نور دارند. بيشتر گونه هاي ماهيان زينتي مي توانند در نور كم سالم و زنده بمانند ولي رشد و نمو و توليدومثل آنها ممكن است بطور طبيعي انجام نشود زماني كه گياه آبزي در داخل آكواريوم وجود ندارد، بايد آكواريوم روزانه چندين ساعت در معرض تابش نور قرار گيرد.

بنابراين همواره بايستي آكواريوم در جايي قرار گيرد كه روزانه باندازه كافي نور خورشيد بطورغيرمستقيم به آن بتابد. در صورت استفاده از نور مصنوعي آكواريوم را در هر نقطه اي از اتاق مي توانــيم قرار دهيم، اما در موقع تاريكي مطلق، روشن كردن ناگهاني چراغ باعث ناراحتي ماهيها مي‌شود و گاهي اوقات در اثر روشن شدن ناگهاني چراغ ماهيها از آكواريوم به بيرون پريده و باعث مرگ و مير خود مي‌شوند.

 

3- درجه حرارت مناسب

اغلب مردم فكر مي كنند كه ماهيان زينتي بايد در درجه حرارت بالا نگهداري شوند، ولي بعلت اينكه برخي گونه‌هاي ماهيان زينتي جزو گونه‌هاي مناطق غيراستوايي و يا معتدل محسوب مي‌شوند ، نگهداري همه ماهيها در يك درجه حرارت يكسان كار درستي نمي باشد. ماهيها مي توانند 5 تا 6 درجه تغيير حرارت را در حالت طبيعي و يا بصورت تغييرات طبيعي تحمل نمايند و بعلت اينكه در طبيعت در شبها دماي آب حداقل چند درجه از روز كمتر مي‌شود ، اين تغيير درجه حرارت تاثير ناگواري بر روي ماهيها، حتي ماهيهاي باردار و يا تخم دار و نيز تخمها و نوزادهاي آنها نخواهد داشت.

بطور كلي افزايش درجه حرارت آب از حد مجاز خطرناكتر از كاهش آن مي باشد، زيرا با افزايش درجه حرارت بهمان نسبت از اكسيژن محلول در آب كاسته خواهد شد. بطور كلي درجه حرارت لازم براي نگهداري ماهيان زينتي بين 22 تا 25 درجه سانتي گراد مي باشد.

 

4- بهداشت آكواريوم

آكواريوم در صورت تميز و سالم بودن باعث لذت بيشتر آبزيان درون خود است. تميز بودن آكواريوم و سلامت ماهيها تا حدودي لازم و ملزوم يكديگر مي باشند. مواد زائد غذائي حاصله از تغذيه غير صحيح، تابش بيش از حد نور، تهويه نامناسب و عدم دقت كافي در گزينش و به كار بردن آنچه كه بايستي در داخل آكواريوم قرار‌گيرد، باعث اختلال در كار آكواريوم و خراب شدن آب و نامساعد شدن محيط زيست ماهيها و سرانجام آماده شدن محيط براي رشد و نمو انگلها، ميكربها و ساير عوامل بيماريزا و در نتيجه از بين رفتن ماهيها‌ مي‌شود.

 

5- تغذيه صحيح

تغذيه صحيح اثر بسيار مطلوبي در سلامت ماهيها و مقاومت آنها در برابر انواع بيماريها و انگلها دارد. هرچه شرايط داخل آكواريوم بهتر باشد، ماهيها سالمتر بوده و در برابر بيماريها مقاومتر خواهند بود. هر ذره از مواد غذايي زائد در داخل آكواريوم مي تواند باعث رشد و نمو عوامل ناخواسته و در نتيجه آلوده شدن آب گردد. اين مواد نه تنها رشد و نمو ميكربها و فيتوپلانكتونها را تسريع مي كند، بلكه باعث رشد و نمو قارچها و ساير عوامل آلودگي زا مي گردند.

در تغذيه ماهيها بايستي دقت كافي بعمل آيد تا پس از چند دقيقه هيچگونه غذاي زائدي در كف آكواريوم باقي نماند. اگر به ماهي كمتر از نيازش غذا داده شود بهتر از اين است كه آنقدر به آن غذا داده شود كه نتوانند بخورند و در كف آكواريوم جمع شود و باعث رشد و نمو باكتريها گردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...