رفتن به مطلب

رنگدانه های مهم در گیاهان


ارسال های توصیه شده

1- بتاكاروتن

رنگدانه‌ بتاكاروتن، رنگ نارنجي هويج را به‌وجود مي‌آورد و يكي از قوي‌‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاي شناخته شده است. بهترين روش به دست آوردن آن، خوردن ميوه‌هاي نارنجي و زرد رنگ و سبزيجاتي از قبيل هويج، فلفل دلمه‌اي رنگي و كدو حلوايي است. سبزيجات سبز نيز حاوي مقادير بالايي از بتاكاروتن هستند.

نتايج مطالعات نشان داده كساني كه سبزيجاتي غني از بتاكاروتن را مي‌خورند، خطر ابتلا به سرطان معده در آنها نسبت به كساني كه كمترين مصرف ميوه و سبزي را دارند، 54 درصد كم‌تر است، پس اين نوع سبزيجات را حتما در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد.

2- ليكوپن

ليكوپن به فيتوكميكال مردانه شهرت يافته است، چون خطر ابتلا به سرطان پروستات و البته بسياري ديگر از سرطان‌ها را در صورتي كه به ميزان كافي دريافت شود، كاهش مي‌دهد. مطالعه‌اي از دانشكده پزشكي يال در آمريكا، حاكي از آن است مرداني كه ميزان ليكوپن در خون‌شان بسيار بالاست، كمتر به سرطان پروستات مبتلا مي‌شوند. فقط يادتان باشد كه ليكوپن آنتي‌اكسيداني قوي‌تر از بتاكاروتن است كه مي‌توان آن را از گوجه‌فرنگي (به‌خصوص آنهايي كه رسيده يا پخته اند) و همچنين گريپ ‌فروت صورتي رنگ و يا زردآلو به ‌دست آورد.

 

 

3- آليسين

اين تركيب كه در پياز و سير يافت مي‌شود، خاصيت آنتي اكسيداني دارد، به رقيق شدن خون كمك مي‌كند و احتمال لخته شدن خون و مسدود شدن رگ‌ها را كاهش مي‌دهد. همچنين خاصيت ضد باكتريايي، ضد ويروسي ، ضد قارچي و كاهش خطر ابتلا به سرطان در آليسين شناخته شده است. بنابر تحقيقات مشخص شده است افرادي كه سير و پياز مي‌خورند، خطر ابتلا به سرطان دهان ، گلو و مري در آنها نسبت به سايرين 88 درصد كم‌تر است.

4- آنتوسيانين

اين رنگدانه آنتي‌اكسيداني را مي‌توان از ميوه‌هاي ارغواني، آبي، سياه و سبزيجاتي از قبيل چغندر، زغال‌ اخته و انگور سياه به دست آورد. طي مطالعه ي مشترك آمريكا و نروژ كه 16 سال طول كشيده است، محققان دريافته‌اند كساني كه محصولات غني از آنتو‌سيانين را مي‌خورند، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در آنها 12 درصد كاهش مي يابد. پس بهتر است در فصل ميوه‌هاي ياد شده، تازه آنها را خريداري كرده و در دسترس اعضاي خانواده‌تان قرار دهيد تا زمينه‌هاي بروز بيماري‌هاي قلبي در آنها كاهش پيدا كند.

 

5- ايزوتيوسيانات

ايزوتيوسيانات در سبزيجاتي همچون كلم بروكلي يافت مي‌شود. اين سبزيجات حاوي تركيبات گوگردي هستند كه طعم آنها را كمي ناخوشايند كرده و به همين دليل بسياري از افراد تمايلي به خوردن آن ندارند. اما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كمي ذايقه خود را تغيير دهيد، زيرا اين مواد مي‌توانند احتمال ابتلا به بسياري از سرطان‌ها را كاهش دهند.

 

 

 

 

6- لوتئين

لوتئين نوعي كاروتنوئيد يعني از خانواده رنگدانه‌هاست كه مي‌تواند به سلامت چشمان شما كمك كند.

كاروتنوييد مي‌تواند خطر ابتلا به ضعف ماهيچه‌هاي چشم (ناشي از افزايش سن) را كه سبب بروز نابينايي مي‌شود تا 43 درصد كاهش دهد. شما مي‌توانيد لوتئين را در سبزيجات برگ سبز و ميوه‌هاي نارنجي و زرد رنگ به دست آوريد و به اين ترتيب سالم ماندن چشم‌هايتان را تضمين كنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...