رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مي خواهيم يك آكواريوم راه بندازيم!

 

خيلي از افراد يا با ديدن يك آكواريوم در منزل دوست يا فاميل و يا با گذشتن از پشت ويترين آكواريوم فروشي ها و يا مغازه هايي كه از آكواريوم براي تزئين دكور خود استفاده كرده اند، به فكر راه انداختن آكواريوم در منزل و يا محيط كار خود مي شوند.اما اكثرا بدون داشتن دانش خاصي به نزديكترين آكواريومي محل زندگي خود مي روند وانگار كه مي خواهند لباس بخرند شروع مي كنند به انتخاب كه به سه گروه تقسيم مي شوند، گروه اول در اوايل راه اندازي تانك خود يا با تلفات بالا روبرو مي شوند كه اين هم در اغلب موارد ناشي از نگذشتن سيكل ازت در تانكشان خواهد بود و يا ماهي هاي ناسازگار با هم و يا بيمار را انتخاب مي كنند ويا بيماري هاي رايج گريبان ماهيانشان را مي گيرد. گروه دوم كه از نگهداري آكواريوم به دليل ناآگاهي خسته شده اند و به دليل اطلاعات ناهماهنگي كه از دوستان و يا آكواريوم دارها به گوششان مي خورد، سردرگم مي شوند و عطاي داشتن آكواريوم را به لقايش مي بخشند، گروه سوم هم با تمام اين مشقتها به آكواريوم علاقه مند مي شوند كه تعدادشون كم است.

ولي بايد توجه داشت كه آكواريوم در دنياي كنوني يكي از تكنيك هاي رواني و آرامش بخش روز جهان است و متاسفانه در ايران به اين مورد زياد توجه نمي شود و شاهد اين موضوع آن است كه با بررسي هاي انجام شده در اروپا به اين نتيجه رسيدند كه در اروپ از هر 5 خانواده حداقل يك خانواده يك آكواريوم در خانه دارد ولي در ايران!!

 

خب پس چه بايد كرد و از كجا بايد شروع كرد؟

شما بايد اطلاعاتي را همانجور كه گفته شد در اول كار داشته باشيد كه به ترتيب اعلام مي كنم :

 

1)آكواريوم آب شور يا شيرين :

 

شما اول از همه بايد انتخاب كنيد كه آكواريوم آب شور مي خواهيد راه بي اندازيد يا آب شيرين، كه بنده توصيه ميكنم اگر اولين بار است كه اقدام به راه اندازي تانك مي كنيد ، آب شيرين را مدنظر بگيريد ، چون اول از همه هزينه كمتري دارد و دوم اينكه اطلاعات در دست درباره ماهيان آب شيرين و بيماري هايشان در ايران در دسترس تر و بيشتر است.

 

2)نوع ماهي ، اندازه تانك ، دكوراسيون :

 

اين سه مورد با هم ارتباط تنگاتنگي دارند،يعني شما نميتوانيد هر ماهي را در هر اندازه تانكي با هر دكوري نگهداري نماييد مگر آنكه به صورت موقت و فقط براي مدتي از آن نگهداري نماييد.مثلا براي آروانا عرض آكواريوم توصيه شده بايد از 50 سانتي متر كمتر نباشد به دليل آنكه اين ماهي هنگاميكه بزرگ مي شود به جايي نياز دارد كه دور بزند و در مكانهاي كوچك انحناي بدن ماهي نامناسب خواهد شد و در زيبايي ماهي تاثير خواهد گذاشت و همچنين دكوري بايد چيد كه محيط وسط تانك خالي و خلوت باشد تا اين ماهي احساس استرس كمتري داشته باشد.

بايد دانست ماهي گوشتخوار مي خواهيد و يا گياه خوار،البته لازم به ذكر است صرفا هيچ ماهي گوشتخوار و يا گياهخوار نيست،ماهيان همه چيز خوار هستند ولي تمايل ماهيان متفاوت است.حتي كوسه گاهي نياز به گياهان دريايي دارد.

در ضمن بايد دانست كه اندازه تانك به فيلتراسيون نيز ارتباط پيدا مي كند ،مثلا اگر تانك بزرگ بگيريد بايد فيلتراسيون شما نسبت به يك تانك كوچكتر به طبع بهتر باشد.توجه داشته باشيد نوع ماهي نيز در فيلتراسيون نيز تاثير ميگذارد مثلا ماهي اسكار آلودگي بيشري داردو فيلتراسيون قويتري مي خواهد.

نوع ماهي در دكوراسيون گفته شد موثر است،ماهياني مثل لوچ وسيچلايدها نياز به مخفي گاه دارند،گاهي اوقات هم هيچ وسيله اضافي نبايد در تانك باشد.

 

3)سازگاري ماهي ها:

 

شما بايد بدانيد ماهي كه به عنوان اولين ماهي يا انتخاب اول شما قرار دارد با چه نوع ماهي هايي سازگار است. حتي اگر گياه خوار باشند. شما مي توانيد به قسمت " سازگاري ماهيان آب شيرين " ويا " سازگاري ماهيان آب شور " رجوع كنيد.

 

4)تعداد ماهي ها:

 

بايد دانست كه براي هر تانكي نمي تواند هر تعداد ماهي كه خواست نگهداري نمود.شما مي توانيد به قسمت " اندازه تانك مناسب براي ماهيان " رجوع كنيد.

 

5)وسايل مورد نياز:

 

شما بايد نسبت به نوع ماهي ها،اندازه تانك ، نوع اكوسيستم(آب شور،آب شيرين) محل نگداري،داشتن گياه طبيعي يا نداشتن آن وسايل خود را انتخاب نماييد.

 

6)بيماري ها:

 

بايد تا حد كمي از بيماري ماهيان اطلاعاتي داشته باشيد تا در صورت بروز بيماري به مشكل گروه هاي اول و دوم بر نخوريد.

 

7) اطلاعات ديگر:

بايد تا مي توانيد اطلاعات كسب كنيد تا با خيال راحت كار را شروع كنيد، مثلا براي آكواريوم دارها بنده توصيه مي كنم علاوه بر تانك اصلي يك تانك كوچك 40ليتري به عنوان قرنتينه داشته باشند (براي اطلاعات بيشتر به تاپيك قرنتينه مراجعه شود)

من پيشنهاد ميكنم اول از همه محلي كه مي خواهيد تان را قرار دهيد آماده كنيد و بعد اقدام به خريد آكواريوم كنيد،كم كم وسايل را بچينيد و دكور مد نظر را بچينيد، صبر كنيد تا سيكل ازت طي شود و سپس با در نظر گرفت سازگاري اقدام به خريد كنيد.

در قسمتهاي بعد نحوه چيدمان تانك را توضيح خواهم داد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...