رفتن به مطلب

طراحی و دکوراسیون داخلی مهد کودک


ارسال های توصیه شده

طراحی مهدکودک

کودکان اعضای کوچک ولطیف جامعه می باشند و قابلیت تاثیرگذاری بر شکل گیری محیطشان را با بیان تمایلات و نیازهای خود دارند،اما معماران ، دراین امر مهم به معمارانی آشنا به علوم رفتاری کودک احتیاج دارند.واقعیت مهمی که در جامعه امروز ایران با آن روبرو هستیم و تهدیدی جدی برای آیندگان بشمار می رود، اهمیت ندادن و یا بعبارتی دیگر ناچیز شمردن کودکان و جهان کوچک آنها، بخصوص رابطه نزدیکشان با طبیعت و فضای سبز می باشد.امروزه مکانهایی که به این قصد بنا شده اند،انگشت شمارند.اکثر این مکانها ساختمانهایی هستند که تغییر کاربری یافته اند.با این تفاسیر وجود چنین مکانهایی در امکانات مورد نیاز کودکان ،فضاهای متنوعی که نیازمندند، نورگیری ، تهویه، محوطه باز و فضای سبز اثرات سوئی دارد.طبیعت یک کامل کننده و متمم ضروری برای محیط ساخته شده دست بشر محسوب می شود. آمیختگی یا ترکیب با بافت زیست محیطی امری غیرقابل اجتناب بوده است ،بخصوص درصورتیکه این مکان متعلق به کودک باشد. فضاهای مرتبط با فعالیت آنان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی آنان باشد.(1)

کودکی که صبح ازخواب شیرین بیدارشده و استرس جدا شدن ازآغوش مادر را تحمل میکند علاوه برشرایط رفتاری که درمهدکودک در انتظارش هست باید درفضایی قرارگیرد که ناخودآگاه حس امنیت وآرامش و شادی را به او القا کند واین مهم نه تنها دراین سن وشرایط بر روح و روان کودک تاثیر گذار است بلکه در بزرگ سالی نیز برایش خاطره ای خواهد شد که همیشه فضایی با آن رنگ و بو و احساس موجود در ان فضا را به یاد خواهد آورد . و همه اینها را میتوان به واسطه دو دیدگاه پیش بینش و طراحی کرد.یکی فضای داخلی ودیگری ترکیب فضای داخلی و خارجی ، که در این مقاله ما به بحث معماری فضای داخلی مهدکودک پرداخته ایم.بنابراین تحقق این امر ازطریق بکارگیری ضوابط طراحی معماری ای که منطبق باشرایط جسمی وروانی کودک باشد ,امکان پذیر است.

اصول و ضوابط و فضاهای مورد نیاز مهد کودک:

لازم است که مهد کودک در یک یا دو طبقه طراحی گردد و در صورت دو طبقه بودن طبقه دوم به گروه سنی شیرخوار و نو پا و طبقه پایین به گروه نوباوه اختصاص یابد و راه اندازی مهد کودک در ساختمانهای چند طبقه با رعایت تمامی موارد ایمنی و تایید کمیته بلامانع می باشد . در ضمن به هیچ عنوان نباید مهدکودک بزرگ در زیر زمین راه اندازی گردد.

درب ورودی مهد کودک باید بزرگ و دو لنگه باشد و همچنین ورودی حیاط مهد از پارکینگ مجزا باشد و ضمناً در حیاط مهد کودک به هیچ عنوان نباید وسیله نقلیه پارک گردد.

رعایت تعداد و اندازه سرویس های بهداشتی ( توالت و دستشویی ) متناسب الزامی می باشد که به ازای هر 20 کودک یک چشمه توالت و یک دستگاه دستشویی در فضای باز مهد کودک پیشنهاد میشود.

فضایی جهت ثبت نام و بایگانی پرونده کودکان و کارکنان مجهز به لوازم اداری .

فضای سرانه با احتساب سه متر مربع برای هر کودک شیرخوار ، 2 متر مربع برای هر کودک نو پا و یک متر مربع برای هر کودک نوباوه.

حداکثر ظرفیت کلاس های آموزشی برای کودکان نوپا 15 نفر و نوباوه با احتساب سرانه مربوطه 20 نفر می باشد.

اتاق فعالیت کودکان مجهز به میز ، صندلی ، وسایل آموزشی ، کمک آموزشی ، وسایل بازی و...

اتاق بازی مجهز به خانه عروسکی و دیگر اسباب و لوازم مناسب گروه های سنی.

ناهار خوری مجهز به وسایل غذاخوری مناسب.

آشپزخانه مجهز به تجهیزات لازم نظیر یخچال ، فریزر ، اجاق گاز ، کابینت ، ظروف مناسب و...

اتاق خواب کودکان مجهز به تشک ، بالش ، ملحفه و تخت خواب برای هر کودک شیرخوار .

اتاق تعویض و شست و شو مجهز به دوش متحرک ، وان مخصوص شست و شو ، میز تعویض ، دست شویی با آب سرد و گرم ، سطل درب دار و...

حیاط یا فضای بازی ایمن سازی شده حداقل به مساحت 50 متر مربع ، مجهز به وسایل بازی مانند تاب ، سرسره ، الاکلنگ و... (2)

C:\Users\mahsa\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpgنور و رنگ در فضاهای آموزشی

شايسته است كه ساختمان ها و فضاهايي كه در آينده به آموزش و پرورش كودكان اختصاص مي يابند از اصول اوليه معماري براي تناسب نور و رنگ فضاها با كاركرد آموزشي بهره مند باشند. چرا که نور ضعیف باعث کم توجهی و حتی ابتلای ایشان به افسردگی میگردد.(3)

پژوهش های مربوط به مغز نشان می دهد که میزان و نوع رنگ بر یادگیری اثرگذار است . برین(1977) گزارش کرده است که رنگ های گرم و نور پردازی درخشان و چشم زننده،بر میزان گرفتگی عضلانی ،سرعت تنفس ،ضربان قلب،فشار خون و فعالیت مغزی می افزاید.نور ناکافی در محیط سبب خستگی چشم می شود .ترکیب رنگی نامتجانس محیط می تواند سبب کاهش واکنش و اختلال در انجام کار باشد.روشنایی و رنگ آمیزی مناسب سبب بهبود پردازش بصری اطلاعات و کاهش فشار روانی میشود.(1972-Berren)

در طراحی فضاهای آموزشی نباید فراموش شود که محیط طراحی شده ،محیطی برای رشد مغزی و ارتقای یادگیری دانش آموزان است ،هر گونه قصور می تواند آثار زیانبار جبران ناپذیری پدید آورد.

ادامه مقاله در فایل زیر موجود است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 3 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...

فایل زیر که درباره اصول طراحی کودکستان هستش به بررسی بخش های مختلف کودکستان پرداخته و ویژگی کلاس ها و رنگ بندی ها رو بیان کرده که امیدوارم مفید باشه:

 

اصول طراحی کودکستان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...