رفتن به مطلب

ربات زنگ‌زدا و رنگ‌آمیز تیرهای چراغ برق در کشور ساخته شد


ارسال های توصیه شده

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان موفق به ساخت دستگاه رباتیک زنگ‌زدا و رنگ‌آمیز شدند که قادر است تیر چراغ برق را در مدت پنج دقیقه رنگ‌آمیزی و در 15 دقیقه زنگ‌زدایی کند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، سیما جلالی، مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه که به همراه جعفر غلامی موفق به ساخت آن شده‌اند، اظهار کرد: دستگاه رباتیک زنگ‌زدا و رنگ‌آمیز به برق وصل شده و به صورت حلقوی از پایین به دور تیر چراغ برق بسته می‌شود و به واسطه فنرهایی که چهار طرف آن قرار دارد خودش را با اندازه تیر هماهنگ می‌کند سپس توسط چهار موتور بالابری که روی ربات نصب است دستگاه به سمت بالای تیر هدایت می‌شود.

 

وی افزود: دستگاه به وسیله چند رشته سیم به یک ریموت وصل است که از پایین تیر توسط کاربر کنترل می‌شود.

 

جلالی در خصوص جزییات عملیات رنگ‌آمیزی تیر چراغ برق توسط این دستگاه، خاطرنشان کرد: مخزن رنگ در پایین‌ تیر قرار گرفته و توسط شلنگ به دستگاه وصل می‌شود. رنگ‌آمیزی سطح تیر چراغ برق در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول ضد زنگ با ضخامت بیشتری نسبت به رنگ اصلی با 16 پیسوله توسط نازل‌هایی که دور تا دور دستگاه نصب شده با فشار به سطح تیر پاشیده می‌شود سپس رنگ اصلی با هشت پیسوله به سطح تیر پاشیده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: برای عمل زنگ‌زدایی تیر چراغ برق، چند فرچه سیمی برای دستگاه تعبیه شده که سرعت آنها هشت هزار دور در دقیقه است. دستگاه به وسیله چهار موتور بالابر به سمت بالای تیر چراغ برق هدایت می‌شود و قادر است سطح تیر را در هر نقطه و ارتفاعی صاف کرده و آهن زنگ‌دار را بتراشد.

 

جلالی خاطرنشان کرد: این دستگاه تا به حال در رنگ‌آمیزی و رنگ‌زدایی 164 تیر چراغ برق در مسیر رشت – خمام و 415 تیر در مسیر رشت – امامزاده هاشم استفاده شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...