رفتن به مطلب

ویژه نامه ی محرم 1390


Himmler

ارسال های توصیه شده

[FLASH=width=200 heigh=300]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/FLASH]

 

 

 

 

 

________>>>>ما در ره عشق نقض پيمان نکنيم

______________>>>>گر جان طلبد دريغ از جان نکنيم

________________>>>>دنيا اگر ازيزيدلبريزشود

____________________>>>>ما پشت به سالار شهيدان نکنيم

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 89
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

دیدگاه شریعتیشریعتی نسبت به واقعه عاشورا نگاهی ویژه دارد. وی نمی‏پذیرد که امام حسین علیه‏السلام برای یک حرکت نظامی و سیاسی، همانند حرکت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و علی علیه‏السلام در احد و صفین به پا خاسته باشد. امام در شرایطی قرار دارد که نه می‏تواند بجنگد و نه ساکت بنشیند؛ نه سلاحی دارد و نه سربازی. حتی کسی از بنی‏هاشم هم نیست که با او همصدا شود. بنابراین تنها وسیله‏ای که می‏تواند اسلام را نجات دهد و در جامعه تحرکی ایجاد کند، کشته شدن است. مبنای استدلال شریعتی در این باره، عبارتی از نهج‏البلاغه است: «والشهادة استظهارا علی المجاهدات». از نظر شریعتی، فلسفه شهادت آن هم از نوع شهادتی که شهید فقط به خاطر کشته شدن می‏رود، جهاد و مخاصمه نیست، این است: شهید به خاطر آشکار شدن آنچه انکار و کتمان شده است، کشته می‏شود. از دیدگاه وی آنچه انکار شده است و در واقع اولین انحراف به حساب می‏آید، جدا کردن اسلام به عنوان یک دین از پایگاه اجتماعی آن است. اسلام علاوه بر رستگاری فردی، دارای رسالت دیگری است و آن ایجاد یک امت است؛ جامعه‏ای با زیربنای قسط و نفی اشرافیت، تضاد طبقاتی، استثمار نیروی کار به وسیله پول، و با یک روبنای امامت، نفی استبداد و حاکمیت فردی است. از نظر شریعتی، این انحراف نخست با طرح کردن اصل اجماع آرای مردم و پیش آوردن جریان سقیفه آغاز شد و به‏تدریج خلافت به جای امامت قرار گرفت و بعد از مرگ معاویه تبدیل به وراثت گردید. در این پنجاه سال، اسلام پله پله به صورت مجموعه‏ای از شعائر عبادی، احساسات فردی، عقاید ذهنی و ظواهر و قوالب درآمده است. دین برای مردم یک عامل تخدیر، برای طبقه برخوردار یک عامل توجیه و برای حکومت یک پایگاه قدرت و غارت شده بود. بنابراین در شهادت امام همه چیز ظاهر شد و تمامی خصایص ضد اسلامی و استعدادهای ضد انسانی و دژخیمی قدرت حاکم برملا گردید. در فرهنگ ما، شهادت مرگی نیست که دشمن بر مجاهد تحمیل کند. شهادت مرگ دلخواهی است که مجاهد با همه آگاهی و همه منطق و شعور و بیداری و بینایی خویش، خود انتخاب می‏کند. «شهادت دعوتی است در همه عصرها و بر همه نسل‏ها که اگر می‏توانی بمیران و اگر نمی‏توانی بمیر.» در نگاه شریعتی به واقعه عاشورا، جنبه اسطوره‏پردازی غلبه دارد و کمتر به وقایع‏نگاری پرداخته شده است. شریعتی در مقابل انتقاداتی که نویسنده شهید جاوید به او وارد می‏کرد، هیچ پاسخی ارائه نکرد و در واقع با سکوت خود آن انتقادات را پذیرفت. صالحی حتی نشان داد که در جمله نهج‏البلاغه (والشهادة استظهارا علی المجاهدات)، منظور از شهادت، گواهی دادن شهود در نزد قاضی است و ربطی به شهید شدن ندارد. شریعتی بیشتر به دنبال طرح سمبولیک و نمادین این جریان است و این برداشت‏های حماسی از قیام عاشورا را در راستای حرکت اصلاحی خود می‏داند.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

محرم حسین...

رنگ و بوی شهرا یه جور دیگه است..

نمیدونم شاید اسمش اعتقاد باشه ..شاید هم عادت

اشتباه نشه...

مرز ظریفیه....

گاهی اعتقاد به یه چیز...ممکنه خیلی راحت به مسیری دیگه کشیده بشه...

بحث اعتقاد درست یا نادرست یه چیز دیگه س

اینا نوشته های دلم هستن نه چیز دیگه ای..

دلم با اینک ه اصلا اماده این روزا نبود

بازم رفت به عمق....

حس محرم پارسال

و بودنم برای سالی بعد....

دوستان بین درد دل های قشنگتون

مارو یادتو ن نره...

لینک به دیدگاه

________>>>>اي سخت شيرين!

________>>>>تو دهان تاریخ را آب انداخته ای

________>>>>ای بازوی حدید

________>>>>شاهین میزان

________>>>>مفهوم کتاب ، معنای قرآن!

________>>>>نگاهت سلسله تفاسیر،

________>>>>گام هایت وزنه ی خاک

________>>>>و پشتوانه ی افلاک

________>>>>كجاي خدا در تو جاري ست

________>>>>كز لبانت آيه مي تراود؟

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

:icon_gol:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دیدگاه‏های شهید مطهری

دیدگاه ایشان شباهت قابل ملاحظه‏ای با نظرگاه شریعتی دارد. مطهری کلید شخصیت امام حسین علیه‏السلام را حماسه می‏داند. وی نیز همچون شریعتی، حرکت امام از مدینه به مکه را نه به جهت امنیت، بلکه به واسطه اعلام مخالفت با بنی‏امیه و یک حرکت تبلیغاتی می‏داند. مطهری عقیده دارد که حسین، خونین شدن این صحنه را می‏خواست و خودش آن را رنگ‏آمیزی می‏کرد؛ اهل‏بیت خود را همراه برد تا صحنه کربلا را داغ‏تر کند و آنها را با دست دشمن تا قلب حکومت شام می‏فرستد تا این صدا به عالم برسد.

مطهری سه عامل را در قیام عاشورا مؤثر می‏داند: تقوای امام در پاسخ منفی او به تقاضای نامشروع یزید (بیعت)، دعوت کوفیان از امام که حجت را بر امام تمام می‏کرد، امر به معروف و نهی از منکر. مطهری امام علیه‏السلام را در عامل اوّل مدافع می‏داند و در عامل دوّم متعاون و در عالم سوم مهاجم و انقلابی. ایشان دعوت مردم کوفه را علّت قیام امام نمی‏داند؛ بلکه نهضت امام را علت دعوت کوفیان می‏شمارد.

در مجموع، محمدتقی شریعتی و آیتی نیز در تحلیل عاشورا بر همین عقیده‏اند.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

__________________>>>>ایا کسی هست مرا یاری دهد ؟؟

امام حسین (ع)

 

 

[FLASH=width=200 heigh=300]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/FLASH]

لینک به دیدگاه

__________________>>>>برای باغبان یاس آفریدند

__________________>>>>علی را أشجع الناس آفریدند

__________________>>>>وفا داری و مردی و شجاعت

__________________>>>>یکی کردند و عباس آفریدند

لینک به دیدگاه

چه ساده روزامون میرن...

پشت سرهم...

و باز...تاسوعا و عاشورا

و غم شام غریبان...

ای خدا.................................................

یاحسین شهید..

یا حســـــــــــــــــــــــــــیــــــــــــــــــــــــــــــــــــن(ع)...:icon_gol:

لینک به دیدگاه

آدرس هیئت های بزرگ شهر قم

1.هیئت خادم الرضا مداح:واعظی مکان:ورزشگاه حیدریان

2.هیئت فاطمیون مداح:حاج مهدی سلحشور مکان: خیابان عماریاسر

3.هیئت... مداح:میر داماد مکان:مجتمع امام خمینی

لینک به دیدگاه

Ali_Akbar1s.jpg

 

بر لوح قلبم رهبر عرفان نوشته اي عاشقان اين كربلا شهر بهشته

من دوره ديده در نظام ذوالفقارم من غنچه گلهاي باغ هشت و چهارم

چون ذوالفقار حيدري دارم به دستم خيبر گشاي ديگري در روزگارم

من اولين جانباز اردوي حسينم چون انقلاب كربلا را پاسدارم

من زنده كردم نام جدم مرتضي را من اكبرم يا حيدر دلدل سوارم

هرگز ندارم افتخاري بهتر از اين من حجله بسته در بهار كار زارم

حاج داوود یداللّهی (قطره)

لینک به دیدگاه

__________________>>>>خاک آدم تا ابد گلگون توست

__________________>>>>از خدا تا خاک رد خون توست

__________________>>>>زخم دیدی تا زمین غلغل کند

__________________>>>>تیغ خوردی تا شقایق گل کند

__________________>>>>تو به خاک و خون کشیدی تیغ را

__________________>>>>با رگان خود بریدی تیغ را

__________________>>>>لاشه زنجیر بر راه تو ماند

__________________>>>>نعش خنجر در گلوگاه تو ماند

__________________>>>>ماند جای سینه‌ات بر تیرها

__________________>>>>تا ابد زخم تو بر شمشیرها

__________________>>>>ای مچ زنجیر را وا کرده تو

__________________>>>>تیغ را تا حشر رسوا کرده تو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...