رفتن به مطلب

درباره نحوه صدور گواهی بکارت وچند نکته دیگر .....


ارسال های توصیه شده

چند نکته درباره نحوه صدور گواهی بکارت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]مهم‌ترین نکته پیش از صدور هر گواهی پزشکی، احراز هویت فردی می‌باشد که قرار است مورد معاینه قرار گیرد. این موضوع در امر صدور گواهی بکارت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید دقت و وسواس دو‌چندانی به خرج داد، چراکه ممکن است فردی به جای دیگری مراجعه و معاینه گردد و گواهی بکارت به نام کسی که باکره نیست، بگیرد و به این وسیله پزشک نادانسته دچار اشتباه گردد.

● نکته ۱

بیماری که صرفا جهت معاینه مراجعه می‌کند و قرار است که نتیجه معاینه بکارت به صورت شفاهی به وی گفته شود نیاز به احراز هویت ندارد، ولی اگر درخواست گواهی کند باید حتماً احراز هویت شود.

● نکته ۲

انجام معاینه بکارت باید با رضایت فرد مورد معاینه و یا والدین و سرپرست قانونی وی صورت گیرد. باید توجه داشت که حتی اگر انجام معاینه بکارت به درخواست مراجع قضایی باشد در این حالت نیز پزشک بدون اجازه فردی که قرار است مورد معاینه قرار گیرد حق معاینه ندارد واگر فرد مذکور اجازه معاینه ندهد باید در پاسخ استعلام مرجع قضایی چنین نوشت که: «نامبرده همکاری لازم جهت انجام معاینه بکارت را ندارد، لذا انجام این معاینه در حال حاضر مقدور نیست.

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]»

● نکته ۳

بهتر است که گواهی بکارت در دو نسخه تهیه گردد که یکی به فرد معاینه شده یا ولی وی تحویل شده و دیگری نزد پزشک صادرکننده یا در پرونده پزشکی بیمار باقی بماند.

همچنین بهتر است که روی هر یک از دو نسخه گواهی یک عکس جدید از فرد معاینه‌شده که ترجیحاً به صورت تمام‌رخ تهیه شده و با چهره فرد مورد معاینه هم‌خوانی دارد چسبانده شده و روی آن مهر پزشک معاینه‌کننده زده شود، به طوری که مهر هم عکس و هم برگه گواهی را بپوشاند و در نتیجه امکان تعویض عکس وجود نداشته باشد و سپس روی عکس ممهور را با چسب شیشه ای بچسبانیم تا تعویض آن غیرممکن گردد. در این موارد می‌توان گواهی را به این ترتیب نوشت: «از صاحب عکس الصاقی ممهور به مهر اینجانب بر روی این گواهی که بر اساس شناسنامه ارایه شده، خانم........

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نامیده می‌شود و اثر انگشت وی نیز در انتهای این گواهی ثبت شده است در تاریخ.... ساعت.

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD=colspan: 2]

... معاینه به عمل آمد و......

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

.».

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD]● نکته ۴

در امر صدور گواهی بکارت ضروری است که علاوه بر تاریخ، حتما ساعت دقیق معاینه نیز ثبت شود تا این گواهی در آینده مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد. برای بهتر مشخص شدن علت این امر به مثال زیر توجه نمایید: دختر خانمی‌توسط خانواده جهت معاینه بکارت در ساعت ۱۰ صبح به پزشک مراجعه نموده و تحت معاینه قرار می‌گیرد و برای وی گواهی بکارت در همان تاریخ صادر می‌گردد.

از نظر قانون این گواهی، بکارت فرد مورد معاینه را تاساعت ۲۴ آن روز اعلام می‌دارد، در حالی که ممکن است در طی ساعات باقی مانده از آن روز، هر اتفاقی رخ دهد! که در این حالت پزشک صادرکننده گواهی بکارت فرد مورد معاینه را تا آخرین ساعات آن روز گواهی نموده است.

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]از طرف دیگر لازم است که تاریخ و ساعت صدور گواهی هم به عدد و هم به حروف نوشته شود تا قابل دستکاری نباشد.

● نکته ۵

نکته بسیار با اهمیت دیگر این است که الزاماً باید گواهی صادر شده به خود فرد تحویل داده شود و اگر وی صغیر یا مهجور بود، گواهی باید تحویل ولی یا قیم وی گردد و پزشک اجازه ندارد گواهی را به سایر بستگان و دوستان فرد مورد معاینه تحویل دهد.

● نکته ۶

در موارد نادر ممکن است دختر خانمی‌دارای هایمن بدون سوراخ (Imperforated hymen) باشد که با اولین قاعدگی برای وی مشکلاتی پیش می‌آید که الزاماً باید توسط پزشک یک برش صلیبی‌شکل روی هایمن وی به منظور تخلیه محصولات قاعدگی ایجاد گردد.

باید توجه داشت که در موارد پرده بکارت بدون سوراخ لازم است که پس از گرفتن مجوز قانونی اقدام به جراحی و ایجاد برش روی پرده بکارت نمود، ولی در مواردی که باعث بروز علایم حاد شده و وضعیت اورژانسی را ایجاد کرده است، نیازی به اخذ مجوز نبوده و پزشک معالج می‌تواند پس از ثبت کلیه علایم و تشخیص، اقدام به درمان جراحی بنماید و سپس برای بیمار گواهی مبنی به انجام اقدامات درمانی صادر نماید.

● نکته ۷

انتخاب و پذیرش بیمار جهت معاینه هایمن: نظر به اینکه این معاینه (به جز در موارد تجاوزات جنسی) حالت اورژانسی ندارد و از طرفی نیاز به مهارت و تجربه دارد، پزشک می‌تواند بیمار خود را بپذیرد و یا رد نماید. مثلاً اگر بیمار به قصد دریافت گواهی سلامت هایمن مراجعه می‌کند، بدیهی است پزشک می‌تواند بیمار را مشروط به اظهارنظر شفاهی بپذیرد یا صدور گواهی را مشروط به سالم بودن‌هایمن نماید و یا با بیمار شرط کند که اگر تشخیص مشکل باشد، گواهی صادر نمی‌کند و باید به مرجع دیگری که تبحر بیشتری دارد مراجعه نماید.

● نکته ۸

در صدور گواهی بکارت بهتر است که چند پزشک با تجربه در کنار یکدیگر اقدام به معاینه و صدور گواهی نمایند، چرا که در این حالت امکان اشتباه بسیار کمتر خواهد بود و از نظر قانونی نیز ارزش و اعتبار این گواهی بالاتر می‌باشد و دفاع از گواهی صادر شده نیز بهتر صورت خواهد گرفت.

● نکته ۹

در صورت وجود هرگونه شک و ابهام در تعیین وضعیت بکارت فرد مورد معاینه، نباید اقدام به صدور گواهی کرد و لازم است وی را به فرد با تجربه‌تر یا به پزشکی قانونی ارجاع نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر سید مصطفی میرپور

متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

سوال >>>>

 

معاینه لایه بکارت از منظر پزشکی قانونی


با عرض سلام و تشكر خسته نباشيد

در تمامي باسخ سوالها شما اشاره به مراجعه به بزشك قانوني براي معاينه سلامت برده بكارت نموده ايد.

ميخواستم ببرسم آيا هر فردي براي اين معاينه ميتواند به آنجا مراجعه نمايد ؟ يا اينكه بايد از بزشك يا شخص خاصي نامه اي داشته باشد؟

ضمنا خواهشمند است شرايط مراجعه به بزشك قانوني براي معاينه و مراحل آن و زمان مراجعه ( چه روزهايي و چه ساعتي و كدام قسمت )‌ را نيز براي من توضيح دهيد؟ آيا در انجا سوالاتي در زمينه چگونگي از دست دادن و ...... برسيده ميشود؟

 

 

جواب >>>>>

 

هر زمان که مایل باشید میتونید به پزشکی قانونی مراجعه کنید.هیچ سوالی نمیپرسن.. فقط معاینه میکنن و نتیجه رو بهتون میگن

.هزینه هر بار معاینه هم 12000 تومن هست. نیازی به ارجاع از پزشک دیگری نیست. با گرفتن یک قبض در محل پزشکی قانونی مجوز معاینه پیدا خواهید کرد..

 

البته شناسنامه و مدارک اثبات هویت وی باید ارائه شود

لینک به دیدگاه

پرده اي است كه در دهانه مهبل در قسمت تحتاني دهليز آن قرار دارد .اين پرده در سنين پائين تر سطحي است : ولي با بالا رفتن سن و رشد لبيهاي بزرگ و كوچك فرج عمقي تر مي شود .اين پرده در محيط خود به جدار مهبل مي چسبد . شكل سوراخ وسط و همچنين قوام - رشد و ضخامت آن نوع پرده را مشخص مي كند كه در پزشكي قانوني حائز اهميت مي باشد . نسج پرده بكارت عمدتاً از بافت همبند الاستيك و كلاژن تشكيل شده و هر دو سطح داخلي و خارجي آن توسط اپيتليوم سنگفرشي مطبق پوشيده شده است . هيچگونه عنصر غددي يا عضلاني در پرده بكارت وجود ندارد و رشته هاي عصبي آن زياد نيست

 

پرده هاي ازاله نشدني معمولاً تا هنگام زايمان بدون پارگي به جاي مي مانند و سرانجام دخول مكرر و عبور نوزاد موجب پارگي آن شده و يا سائيدگي در لبه هاي اين نوع پرده ايجاد مي شود و بقاياي آن بصورت برجستگي هايي در دهانه مهبل باقي مي ماند .

 

در كتب پزشكي قانوني در اين مورد چنين امده است : در صورتيكه پرده بكارت از نوع الاستيك باشد - عمل دخول بدون پاره شدن پرده انجام مي گيرد و سالم بودن اين پرده ها دخول را رد نمي كند

لینک به دیدگاه

علائم زير نشانه هاي اصلي دوشيزگي است :

 

1- پرده بكارت سالم

 

2- حالت طبيعي در دهانه مهبل و دهليز ان

 

3- مهبل باريك ( تنگ با ديواره هاي چين دار )

 

اگر هر سه علامت با هم وجود داشت - دليل دوشيزگي محسوب مي گردد .

با توجه به نظرات اساتيد معظم بايد نتيجه گرفت كه در پرده هاي قابل اتساع عدم پارگي پرده بكارت براي تشخيص باكرگي ( دوشيزگي ) اصولاً مطرح نيست و در اين موارد وضع مهبل مشخص كننده مدخوله بودن است .

 

 

با توجه به نكات فوق در مي يابيم كه يكي از مشكلات دوشيزگان در هنگام ازدواج و دوره زناشوئي پرده هاي قابل اتساع مي باشد كه پر مراجعه ترين آنها پرده حلقوي قابل اتساع مي باشد و بيشتر پرونده هاي بحث انگيز ما را در اين موارد تشكيل مي دهد .

بخصوص پس از زفاف كه دامادها زير بار افاضات علمي ما در مورد سالم بودن دختر و دخول بدون ازاله بكارت كه در اينگونه پرده ها عادي است - نمي روند و فكر مي كنند دوشيزگي يعني آنكه در شب زفاف خونريزي ايجاد گردد .

لینک به دیدگاه

پرده هاي ازاله نشدني


در مورد پرده هاي ازاله نشدني هنر پزشكي قانوني در آن است كه مدخوله بودن يا مدخوله نبودن آنها را مشخص نمايد .

 

اصولاً معاينه دوشيزگان و زناني كه داراي پرده هاي ازاله نشدني هستند به يكي از صورت هاي زير مورد تقاضا است :

 

1- دوشيزگاني كه براي اخذ گواهي سلامت بكارت قبل از ازدواج مراجعه مي كنند :

در دوشيزگان پرده هاي ازاله نشدني به اشكال حلقوي - هلالي - دو لتي و كنگره دار و دندانه دار و ... داراي سوراخ مياني منظم و لبه هاي كاملاً صاف و مخاط مهبل با چينهاي روي هم خوابيده مي باشد كه خواب آنها رو به دهانه مهبل و مجراي مهبل بسيار باريك است .

در اين دوشيزگان گواهي بايد بدين صورت صادر گردد : پرده بكارت از نوع حلقوي ( اگر از انواع ديگر بود بايد نامشان ذكر گردد ) و قابل اتساع و طبيعي است . در اينگونه پرده هاي بكارت مقاربت ممكن است بدون ايجاد خونريزي و پارگي انجام گيرد .

 

 

 

2- تجاوز به دوشيزگاني كه داراي پرده هاي ازاله نشدني هستند كه به دو صورت زير ملاحظه مي شوند :

 

الف - تجاوز به تازگي صورت گرفته است كه در اين صورت علاوه بر معاينه پرده بكارت و ملاحظه مهبل با برداشتن ترشحات از دهانه مهبل و مخاط عميق مهبل و اثبات وجود مني به همراه تعيين گروه خون و دي ان اي فرد متجاوز - مي توان به تجاوز و حتي مشخصات متجاوز پي برد .

 

در اين دوشيزگان پرده متسع و مخاط آن كم و بيش غير منظم است و گاهي با استفاده از كولپوسكوپ مي توان تغييرات كوچك غير قابل مشاهده با چشم غير مسلح را در ناحيه پرده بكارت و فرج بررسي نمود .

 

 

ب- دوشيزه قرباني تجاوز - دير مراجعه مي نمايد و امكان برداشتن نمونه از مهبل و گردن رحم نيست .

 

ناچار فقط بايد به معاينه متوسل شد كه خود دو صورت دارد . اگر تجاوز يك بار صورت گرفته باشد و مدتي از وقوع ان گذشته باشد كه در اينصورت تصميم گيري سخت مي باشد . اما اگر چند بار تجاوز صورت گرفته باشد امكان تشخيص دخول وجود دارد .

 

 

3- پرده هاي ازاله ناپذير در زنان شوهر دار :

اگر تجاوز مكرر بود يا زن شوهر داري داراي چنين پرده اي باشد مساله مدخوله بودن با توجه به وضع مهبل بخوبي قابل تشخيص است و علائم زير در زن مدخوله داراي پرده هاي قابل اتساع ازاله نشدني مشهود است :

 

الف- اتساع دهليز فرج - دهليز فرج فاصله بين دو قسمت سطحي لبهاي فرج تا پرده بكارت است كه معمولاً 2/5 - 4 سانتيمتر طول دارد . بعلت آميزش مكرر لبهاي فرج از هم دور شده و دهليز متسع مي گردد .

 

 

ب - شلي پرده بكارت و متسع شدن سوراخ مياني ان .

 

 

ج - گشادي مجراي مهبل در اثر صاف شدن نسبي چينهاي مهبل - بطوريكه مجراي مهبل معمولاً تا حدود دو سوم طول خود كاملاً نمايان است . چينهاي باز شده مهبل بخوبي به چشم مي خورد و خواب چينها بر خلاف دوشيزگان همه به يك سو يعني بسوي دهانه مهبل نبوده و بطور نامنظم به اين سو و آن سو مي باشد .

 

 

د - بعلت شلي پرده بكارت و اتساع سوراخ مياني آن - دو انگشت به آساني وارد مهبل شده و با لمس ديواره مهبل - صاف شدن نسبي چينهاي مهبل بخوبي احساس مي گردد .

 

 

موارديكه گهگاه محرز مي باشد بيوه زناني هستند كه داراي چنين پرده هايي مي باشند و چون با مراجعه به ماما از نوع پرده بكارت خود كه ازاله نشدني است آگاه مي باشند از آن سوءاستفاده نموده و بعنوان دوشيزه در ازدواج مجدد - طلب مهريه سنگين مي نمايند .

وضع اينگونه زنان فقط با معاينه پزشكان قانوني با تجربه معلوم مي شود كه عليرغم عدم مشاهده پارگي در پرده بكارت با توجه به وضع مهبل و مخاط آن مدخوله بودن آنها به اثبات مي رسد

لینک به دیدگاه

مقايسه مهبل دوشيزگان داراي پرده هاي قابل دخول و مهبل مدخوله


دوشيزه ( باكره )

 

1- پرده بكارت قابل اتساع و داراي سوراخ بدون پارگي

 

2- دهليز فرج و دهانه مهبل

 

3- مخاط مهبل ضخيم و چين دار و داراي چينهاي روي هم خوابيده

 

4- خواب چينها معمولاً رو به دهانه مهبل است .

 

5- مجراي مهبل باريك و عمق آن قابل رويت نيست .

 

6- معاينه با انگشت مقدور نيست و در اثر اصرار به معاينه احتمال آسبي مخاط مي رود .

 

7- بعلت روي هم خوابيدن چينهاي مهبل - كانال مهبل كوتاه است .

 

 

مدخوله ( غير باكره )

 

 

1- پرده بكارت شل و متسع و داراي سوراخ بدون پارگي

 

2- دهليز فرج و دهانه مهبل وسيع

 

3- مخاط مهبل نسبتاً ضخيم و چينهاي اندكي صافتر و داراي چينهاي جدا شده از هم

 

4- خواب چينها نامنظم است و به يك سو نيست .

 

5- مجراي مهبل باز و معمولاً تا دو سوم آن قابل رويت است .

 

6- قابل معاينه با انگشت است و حتي باز كردن آن با اسپكولومهاي ظريف مقدور است و صدمه اي به مخاط وارد نمي شود .

 

7- بعلت باز شدن چينهاي مهبلي كانال مهبل طويل است .

 

کلیه اطلاعات به نقل از منابع پزشکی قانونی

__________________

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

با سلام

من با دوست پسرم از چند ماه پیش چند بار از مقعد رابطه داشتم ولی نه زیاد خشن که اسیب یا پارگی داشته باشم

میخواستم بدونم اینکه از پشت *** داشتم موقع گرفتن کارت سلامت تاثیر داره؟؟؟؟

موقع معاینه کهرت سلامت برای ازدواج مقعد هم معاینه میشود؟؟؟

اگه امکانش هست جواب رو به ایمیلم بفرستید

خیلی ممنون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...