رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

file_25298_549031.jpg

 

چند روز پیش که اتفاقی داشتم 20:30 رو نگاه میکردم یه تویوتا لندکروز که از زیر پرده داشت بیرون میومد توجهم رو جلب کرد ولی هر چی نگاه کردم دیدم این لندکروزه تموم نمیشه ! تا اینکه فهمیدم پای یک خودروی جدید در میونه ....

 

همونطور که تمام علاقمندان به دنیای خودرو در این چند روز اخیر باخبر شدند ایران به عنوان دومین کشور سازنده لیموزین در جهان معرفی شد .

 

این خودرو VIP پنج ستاره که امپراطور نامگذاری شده توسط تیم فنی شرکت خودروسازان جنوب طراحی و از نوع SUV با سیستم Stretch Limousine است که حدود 8.5 متر طول ، 2 متر عرض و 4 تن وزن دارد.

 

کابين راننده شامل 2 عدد صندلی از جنس فوم طبی و روکش چرم طبيعی با کنترل الکتريکی هشت حالته، جنس داشبورد ABS با روکش چرم و با آفتابگيرهای مخمل با طرح آينه دار و نوع کمربند ايمنی جلو Point 3 با زاويه عملکرد 10 درجه است.

 

در قسمت VIP نوع پوشش کف Felt و Carpet با 8 عدد کمربند ايمنی و صندلی هايی از جنس فوم طبی با روکش چرم طبيعی می‌باشد.

 

اين خودرو داراي 2 عدد باک با ظرفيت ( 110 = 60 + 50 ) ليتر و سيستم آن انژکتوری با کنترل الکتريکی است که در زير خودرو در قسمت عقب قرار دارد . جعبه دنده خودرو ، 5 دنده تيپ ترونيک با عملکرد و دنده کمک مکانيکی و برقی است .

 

نکته جالب قدرت موتوره این خودرو بود که در بسیاری از سایت ها 5500 اسب عنوان شده که یعنی بیش از 5 برابر بوگاتی ویرون و اندازه قدرت یک لوکومتیو متوسط !!!!

 

حداکثر سرعت اين ليموزين 120 کيلومتر با حداقل شعاع گردش 6.11 متر و مصرف سوخت 20 ليتر در 100 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

 

قیمت وارداتی این خودرو با توجه به تعرفه ها و قوانین گمرکی کشور در حدود 500.000.000 تومان است که با تولید و عرضه آن در داخل کشور ، قیمتی در حدود 150.000.000 تومان خواهد داشت.

 

file_25298_54906.jpg

 

file_25298_54914.jpg

 

file_25298_54910.jpg

 

file_25298_54908.jpg

 

file_25298_54907.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبيل زانتیا

sis-sokh-zant1.jpg

 

ویژگیهای سیستم سوخت رسانی الکترونیکی

 

1- تنظیم دقیق مقدار سوخت مورد نیاز.

 

2- تنظیم دقیق زمان جرقه.

 

3- بی نیازی از تنظیم موتور.

 

4- عملکرد مناسب موتور در شرایط مختلف جوی .

 

 

 

اجزای تشکیل دهندۀ سیستم انژکتوری الکتریکی

 

1- ECU (Electronic Control Unit) محاسبه گر موتور.

 

2- سنسور ها

 

3- عملگرها(actuators).

 

4- منیفولد هوا

 

5- ریل سوخت و رگلاتور فشار سوخت.

 

6- دسته سیم انژکتور.

 

7- چراغ عیب یاب سیستم انژکتور.

 

 

 

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 1800

 

ECU

 

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 1800 که موتور XU7 JP4 LFY برروی آن نصب شده است از نوع:

 

BOSCH MP 7.3 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L4 یا EURO 2000 میباشد.همچنین این سیستم از مزیت استفاده از E.O.B.D برخوردار است. پاشش سوخت به ترتیب احتراق و جرقه دوتائیست.

sis-sokh-zant2.jpg

 

استاندارد L4

 

مخفف Level 4 Emission Standard میباشد. در این استاندارد میزان گاز های آلایندۀ موتور در حد Euro 2000 یا Euro III میباشد.به این منظور قطعات زیر به سیستم انژکتور اضافه شده اند :

 

سنسور تعیین موقعیت میل سوپاپ

 

سنسور شتاب سنج

 

پمپ هوا

 

سنسور اکسیژن دوم (up stream)

 

 

 

میزان گازهای آلا ینده در Euro X

 

 

sis-sokh-zant4.jpg

sis-sokh-zant5.jpg

معرفی سیستم E.O.B.D

 

این سیستم وظیفۀ کنترل عملکرد اتومبيل از جهت انتشار گازهای آلاینده را بعهده دارد و در صورت بروز اشکالاتی که موجب افزایش آلایندگی میگردندد ، با روشن کردن چراغ عیب یاب سیستم انژکتور اعلام خطر مینماید.

 

European On Board Diagnostic System.

 

 

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 2000

 

ECU

 

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 2000 که موتور XU10 J4R RFV برروی آن نصب شده است از نوع:

 

BOSCH MP 5.2 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L3 یا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژکتور ها در آن جفت جفت میباشد.و جرقۀ آن مانند 1800 است.

 

 

 

سنسور ها

Sensors

 

سنسور ها بطور کلی وظیفۀ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز E.C.U را بعهده دارند. ساختمان آنها بعضی القائی و بعضی دیگر نوعی مقاومت متغییر و برخی از موادی که ولتاژ تولید میکنند ، میباشد. که بر حسب ساختمان داخلیشان خروجی آنها متفاوت است.

 

 

 

سنسور های القائی

 

مبنای کار این نوع سنسور ها القای جریان الکتریکی در سیم پیچِ در حال عبور از میدان مقناطیسی میباشد . پس در این ماجرا دو عضو اساسی لازم است :

 

1- سیم پیچ .

 

2- میدان مقناطیسی .

 

دررابطه با عملکرد سنسورهای القائی بکار رفته در زانتیا نیازی به استفاده از آهنربای دائمی نمیباشد و تنها یک قطعه فلز آهنی کافیست.

 

سیم پیچ مورد نیاز در خود سنسور تعبیه شده است.

 

بسته به نوع سنسور بعضی به ولتاژ + تغذیه نیاز داشته و بعضی نیاز ندارند.

 

sis-sokh-zant8.gif

سنسورهائیکه در آنها مقاومت متغییر بکار رفته

 

ساختمان داخلی برخی سنسورها از مقاومت متغییر تشکیل شده است .

 

این مقاومت بسته به نوع سنسور و اینکه چه چیزی را چگونه حس کند انواع مختلفی دارد و از انواع زیر میباشند :

 

مقاومت متغییر نسبت به فشار.

 

مقاومت متغییر نسبت دما که خود دو نوع دارد NTC,PTC

 

مقاومت متغییر نسبت وجود نوعی گاز.

 

پتانسیو مترها.

 

 

 

NTC

 

مخفف Negative Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه عکس دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن کمتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن بیشتر میگردد.

 

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداکثر دما

 

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداقل دما

 

 

 

PTC

 

مخفف Positive Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن بیشتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن کمتر میگردد.

 

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداقل دما

 

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداکثر دما

 

 

 

مقاومت متغیر حساس به گاز

 

برای سنجش مقدار اکسیژن موجود در محیط از دو نوع سنسور اکسیژن استفاده میشود، یک نوع مقاومتی است که نسبت به مقدار اکسیژن متغیر است ، نوع دیگر بسته به مقدار اکسیژن موجود در محیط تولید جریان میکند.

 

 

 

پتانسیو مترها

 

نوعی مقاومت متغیر میباشند که نسبت به جابجائی یک عضو متصل به آن مقاومت متغیری از خود نشان میدهند .

 

از این نوع سنسورها معمولاً برای سنجیدن تغیر مکان اعضاء یا سنجش سطح مایعات استفاده میشود .

sis-sokh-zant9.gif

 

منبع:خودروها

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان عزیز این فایل به صورت word می باشد

 

دانلود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سنسور فشار هوا

این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای 3 پایه است .

• در صورت خرابی ، اتومبيل در هنگام شتاب گیری (گاز خوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود .

• علائم خرابی این سنسور شبیه به علائم خرابی سنسور TPS میباشد . روش تشخیص خرابی سنسور TPS بعداً بیان میگردد .

• روش تست آن با مولتی متر پیچیده و در کارگاه تقریباً غیر ممکن است لذا برای این کار از دستگاه عیب یاب کمک میگیریم .

sis-sokh-zanti1.jpg

 

سنسور ضربه

• این سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ تولید میکند . و به این وسیله به ECU اعلام میکند که اتومبيل دچار ناک (کوبش) شده که در پی آن ECU با تصحیح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه یافتن ناک جلوگیری میکند .

• این سنسور زیر منیفولد هوا روی بلوک سیلندر نصب شده است . دارای 3 پایه و رنگ سوکت آن سبز است .

• هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 کیلو گرم متر بسته شود تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد .

• خرابی آن با lexia قابل تشخیص است و در صورت خرابی بر کشش اتومبيل اثر میگذارد .

 

sis-sokh-zanti2.jpg

sis-sokh-zanti3.jpg

 

 

نکاتی در رابطه با ایجاد ناک

• اکتان پائین سوخت ، زمان جرقه خیلی آوانس ، نسبت سوخت به هوای خیلی غنی ، نسبت تراکم بالا و دمای بالا از عوامل ایجاد ناک میباشند .

• بدلیل نسبت تراکم بالای زانتیا (4/10 به 1) اکتان سوخت مورد استفاده در آن بالای 95 است . استفاده از سوخت با اکتان پائین تر باعث وارد شدن ضربه به موتور اتومبيل میگردد .

• رعایت حد مجاز کف تراشی سرسیلندر الزامیست .

• خرابی سنسور های دمای آب، دمای هوا ، فشار هوا ، اکسیژن و نشتی بیش از حد انژکتورها و خرابی رگلاتور تنظیم فشار سوخت نیز از عوامل ایجاد ناک میباشند .

 

سنسور شتاب سنج

• این سنسور همانند سنسور ناک در اثر ضربه یا شتاب وارده از خود تولید جریان میکند. در سمت راست محفظۀ موتور نصب شده و سوکت آن مشکی با 3 پایه میباشد.

• وظیفه این سنسور گزارش ناهمواری های جاده به ECU جهت جلوگیری از تغییرات ناگهانی دور موتور میباشد .

• تاثیر این سنسور در عملکرد موتور در حالات عادی ناچیز است و در صورت خرابی آن علامت آشکاری در عملکرد موتور دیده نمی شود ، فقط آلایندگی موتور را در حد ناچیزی افزایش میدهد .

sis-sokh-zanti4.jpg

 

سنسور های اکسیژن

• سنسور اکسیژن در مقابل اکسیژن موجود در محیط از خود ولتاژ تولید میکند .

• وظیفه آن اعلام وضعیت مخلوط سوخت وهوا به ECU جهت تنظیم آن میباشد.

• در اتومبيل 1800 دو سنسور و در 2000 یک سنسور وجود دارد .

• این سنسور ها از دو قسمت گرمکن و سنسور اکسیژن تشکیل شده اند .

• دمای عملکرد سنسور اکسیژن 300 درجه میباشد .

• رنگ سوکت up stream سبز و down stream آبی و تعداد پایه های آنها 4 عدد است ، پایه 1و2 مربوط به گرمکن و 3و4 مربوط به سنسور است و مقاومت پایه 1و2 در دمای محیط حدود 10 اهم میباشد .

 

• تشخیص خرابی سنسور اکسیژن توسط دستگاه عیب یاب امکان پذیر است.

• با مولتی متر فقط خرابی گرمکن قابل تشخیص است .

• در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن اتومبيل قادر به تنظیم دقیق مخلوط سوخت و هوا نمیباشد که این مسئله در کشش اتومبيل قابل مشاهده است در صورتیکه آسیب وارده به مجموعه سنسور های اکسیژن زیاد باشد خاموش شدن و نوسان دور موتور را نیز در پی خواهد داشت .

• بدلیل هزینه بالای قطعات و سیستم های مرتبط زیاد با این مجموعه لازمست که در عیب یابی و پیدا کردن منشاء خرابی دقت بسیاری مبذول گردد .

• در صورت هشدار سیستم EOBD ( روشن شدن چراغ موتور) لازمست که جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به سایر قطعات (مانند کاتالیزور و سرسیلندر و ...) سریعاً اقدام نمود و خرابی را برطرف ساخت.

 

• درصورت روشن شدن چراغ موتور و یا خرابی سنسور های اکسیژن لازمست که تمامی قطعاتی که در تنظیم مخلوط سوخت و هوا نقش دارند مورد بررسی قرارداد . این قطعات بشرح زیر میباشند :

• سنسور دمای آب.

• سنسور دمای هوا .

• سنسور فشار هوا .

• موتور پله ای .

• شمع ها .

• رگلاتور سوخت .

• انژکتورها .

• فیلتر هوا و بنزین .

• پمپ هوا .

• ناک سنسور .

 

• همچنین باید کاتالیزور را از نظر گرفتگی مورد بررسی قرارداد.

• لازم به ذکر است سرب موجود در بنزین و مواد افزودنی به بنزین (مکمل ها) و وجود مواد اضافی در بنزین مانند آب و نفت و ... به کاتالیزور و سنسورهای اکسیژن صدمه میرساند .

• استفاده از بنزین با اکتان بالا ( بنزین سوپر) الزامیست .

• روغن سوزی نیز از عوامل آسیب رساننده به کاتالیزور و سنسورها میباشد لذا بررسی کمپرس سیلندرها و بررسی موتور از لحاظ روغن سوزی ، اطمینان بخش است .

sis-sokh-zanti5.jpg

 

سنسور دریچه گاز

• این سنسور یک پتانسیو متر است که به چرخش دریچه گاز (بازوبسته شدن) مقاومت های مختلفی از خود نشان میدهد .

• رنگ سوکت آن سفید و دارای 3 پایه است ، و در زیر اطاقک شتاب نصب شده است .

• با چرخش محور آن مقاومت بین پایه 2و3 تغییر میکند.

• از آنجائیکه ECU به پایه 2 ولتاژ 5+ میدهد لذا درعمل با چرخش محور پتانسیومتر ولتاژ خروجی از پایه 3 بین 5/0 تا 5 ولت تغییر میکند .

• در صورت خرابی TPS موتور در هنگام گاز خوردن ریپ میزند یا دور موتور از یک حد خاصی بالا تر نمی رود .

• مقدار ولتاژ خروجی سنسور را در دستگاه عیب یاب میتوان دید چنانچه اختلال دور موتور همزمان با اختلال ولتاژ خروجی باشد سنسور خراب است.

• چنانچه اختلال در دور موتور همزمان با گاز دادن بروز نماید ولی ولتاژ خروجی TPS دچار اختلال نباشد سنسور فشار هوا معیوب است .

sis-sokh-zanti6.jpg

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عملگرها

اکنون که با سنسور های موجود در اتومبيل آشنا شدیم به معرفی عملگرها میپردازیم.

عملگرها قطعاتی هستند که دستورات صادره از ECU را اجرا مینمایند .

عمده وظیفه عملگرها تنظیم مقدار سوخت و هوا میباشد .

بطور کلی هر قطعه ای که مطابق با دستور ECU تحریک شده یا عمل نماید عملگر مینامیم .

 

• رله دوبل main relay

• پمپ بنزین fuel pump

• پمپ هوا air pump

• کویل coil

• انژکتورها injectors

• موتور پله ای stepper motor

• شیر برقی کنیستر canister electro valve

 

 

رله دوبل

• این رله کلید قطع و وصل برق قطعات زیر میباشد که این کار را با فرمان ECU انجام میدهد.

در مرحله اول:

• برق گرمکن سنسورهای اکسیژن .

• برق 12+ ولت انژکتورها .

• برق شیر برقی کنیستر .

در مرحله دوم :

• برق کویل .

• برق پمپ بنزین .

 

پس خرابی رله دوبل بطور کلی مانع روشن شدن اتومبيل میگردد . جهت بررسی عملکرد آن بطور خلاصه میتوان به صدای تیکِ عمل کردن آن در هنگام باز کردن سوئیچ اشاره کرد .

چنانچه سوئیچ باز شود رله دوبل برق را به نقاط گفته شده وصل میکند و اگر تا 3 ثانیه اتومبيل روشن نشود رله مجدداً برق را قطع میکند .

چنانچه سیستم ضد سرقت اتومبيل در شناسائی کلید دچار مشکل باشد رله دوبل عمل نخواهد کرد زیرا ECU فرمان عمل کردن را به آن نمی دهد .

چنانچه فیوز f 7 جعبه فیوز داخل موتور که تامین کننده برق رله دوبل است سوخته باشد باز هم رله عمل نمی کند .

چنانچه سوئیچ اینرسی در اثر ضربه وارده به آن عمل کرده باشد باز هم رله دوبل( در مرحله دوم ) عمل نخواهد کرد .

نکته : سوکت رله دوبل و ECU نسبت به آب حساس است و در صورت نفوذ آب به داخل محفظه ECU احتمال نامنظم کارکردن و یا خاموش شدن اتومبيل زیاد است .

 

 

sis-sokh-zanti8.gif

 

پمپ بنزین

پمپ بنزین و درجه آن در داخل باک نصب شده است. سوکت آن دارای 4 پایه میباشد که پایه های 2و4 مربوط به موتور پمپ و 1و3 مربوط به درجه نشانگر سطح بنزین داخل باک است . جهت انجام آزمایش و تست عملکرد آن میتوان پمپ بنزین را با دستگاه عیب یاب بطور جداگانه راه اندازی کرد .

پمپ بنزین را با ابزار مخصوص مربوطه باز میکنند .

در هنگام جازدن به خار و جهت آن توجه نمایید .

فیوز f 9 جعبه فیوز داخل موتور تامین کننده برق پمپ بنزین میباشد .

کثیفی فیلتر بنزین (علیرغم وجود سوپاپ اطمینان در خود پمپ) باعث وارد آمدن صدمه به پمپ میگردد .

 

sis-sokh-zanti9.jpg

 

پمپ هوا

پمپ هوا وظیفه تزریق هوای تازه پشت سوپاپ دود در مواقعی که موتور سرد است را بعهده دارد .

هنگامیکه موتور سرد است بدلیل غنی بودن سوخت و احتراق ناقص در موتور هیدروکربنهای نسوخته در محصولات احتراق زیاد میباشند ، در بدو خروج این گازها از سیلندر ، گازها هنوز دمای خود را از دست نداده اند لذا در معرض جریان هوای تازه پمپ شده میسوزند و به این ترتیب از رسوب دوده در کاتالیزور جلوگیری میگردد . جهت راه اندازی این پمپ ECU برق + به پایه 2 رله پمپ هوا (واقع در جعبه فیوز داخل موتور) وصل کرده وبدین صورت پمپ راه اندازی میگردد .سوکت آن مشکی 2 سیمه میباشد .

sis-sokh-zanti10.jpg

 

کویل

کویل بصورت یک پارچه برروی سرسیلندر بالای شمعها نصب شده است و دارای یک سوکت مشکی 4 پایه ای است ، پایه 4 برق 12+ ارسالی از رله دوبل ، پایه 1و2 به ترتیب مربوط به سیگنال منفی جرقه 1-4 و 2-3 ارسالی از ECU و پایه 3 مربوط به خازن میباشد .

جرقه کویل ، دوبل است یعنی سیلندرهای 1،4 و 2،3 با هم بطور همزمان جرقه دارند. که یکی از جرقه ها انفجار را انجام میدهد و دیگری هرز میرود .

لازمست که شدت جرقه متناسب با دور موتور متغییر باشد، لذا زمان شارژ کویل بر حسب میلی ثانیه توسط ECU (زمان وصل بودن منفی از ECU به کویل) محاسبه و اعمال میگردد .

 

sis-sokh-zanti11.jpg

انژکتورها

• انژکتورها شیرهای برقی هستند که به فرمان ECU ( اتصال ولتاژ منفی یا بدنه به پایه شماره 2 انژکتورها) برای مدت محاسبه شده اقدام به پاشش سوخت تحت فشار به پشت سوپاپ هوا مینمایند .

• سوکت خاکستری رنگ 2 پایه دارند که پایه 1 آنها از رله دوبل برق 12+ گرفته و پایه 2 آنها از ECU فرمان پاشش را بصورت پالس منفی میگیرد .

• مقاومت سیم پیچ انژکتورها حدود 12 تا 14 اهم است .

• انژکتورها ممکن است که بسوزند یا نشتی بیش از حد داشته باشند که در صورت اول موتور 3 کار میکند وچنانچه بیش از یک انژکتور سوخته باشد موتور روشن نمی شود و در صورت دوم موتور غنی کار میکند .

 

sis-sokh-zanti12.jpg

 

موتور پله ای

وظیفه تنظیم هوای دور آرام را به عده دارد و در سایر مواقع ( در دورهای بالا) در غنی یا رقیق کردن مخلوط نقش دارد .

محل نصب آن در اطاقک شتاب بوده و دارای سوکت مشکی 4 پایه ای میباشد مقاومت پایه های 1-4 و2-3 در حدود 50 تا 52 اهم میباشد .

این موتور با پالس کار میکند . از اتصال برق مستقیم 12 ولت به آن خودداری نمائید .

لازمست که پس از تعویض ، موتور جدید را کالیبره نمائید .

این عمل با یک بار ACTUATOR TEST یا باز نمودن سوئیچ به مدت 10 ثانیه انجام میگردد .

 

خرابی های موتور پله ای

در صورت از کارافتادن موتور پله ای اتومبيل در دور آرام خاموش میشود .

در صورت کثیف شدن یا گیر کردن پیستونِ آن نوسان دور موتور در حالت آرام بروز مینماید .

همچنین نوسان دور موتور و یکی از دلایل خاموش شدن موتور هنگام کولر گرفتن گیر کردن و کثیفی موتور پله ای میباشد .

از دستکاری نمودن پیستون و حرکت دادن آن با دست خودداری نمائید .

برای تمیز کاری نوک پیستون و نشیمنگاه آن میتوانید از بنزین یا اسپری های مخصوص این کار استفاده نمائید .

sis-sokh-zanti13.jpg

 

شیر برقی کنیستر

شیر برقی کنیستر وظیفه بازو بسته کردن مسیر کنیستر به منیفولد هوا را در مواقع لزوم بعهده دارد .

با بازو بسته شدن متناوب شیر بخارات بنزین انباشته شده در کنیستر وارد منیفولد شده و در موتور میسوزد .

 

آشنائی با عملکرد اجزاء در سیستم

 

کنیستر

کنیستر محفظه ایست که بخارات بنزین جمع شده در باک را در خود ذخیره مینماید و از انتشار آن در محیط جلوگیری میکند .

همانطور که میدانید بنزین یکی از جدی ترین آلاینده های محیط زیست میباشد .

بخارات بنزین جمع شده در کنیستر در هنگام روشن شدن اتومبيل و بیشتر در هنگام کارکرد دور آرام موتور به فرمان ECU توسط شیر برقی به منیفولد هدایت شده و سرانجام در موتور میسوزد . به این ترتیب از انتشار بخار بنزین آلاینده در محیط زیست جلوگیری میگردد .

پاشش

پاشش سوخت در سیستم های انژکتوری و زمان صحیح جرقه دو عامل مهم و هدف اصلی هر سیستم انژکتور میباشد.

حال میخواهیم به عوامل موثر درتعیین مقدار پاشش بپردازیم .

 

هدف اصلی

نسبت سوخت به هوا

1:14.7

 

نسبت 1 به 7/14 نسبت استویکیو متریک و ایده آل ترین نسبت جهت احتراق مناسب میباشد ،ولی بر حسب نیاز گاهی در موقع شتاب گیری نسبت غنی تر و گاهی در موقع برداشتن پا از روی پدال نسبت رقیق تر مورد نیاز است .

برای تهیه نسبت تعیین شده F/A توسط ECU به اطلاعات زیر نیاز میباشد .

1- مشخصات بنزین .

2- مشخصات هوا .

 

مشخصات بنزین از قبیل حجم و جرم حجمی و ... نسبتاً ثابت است .

اما برای تعیین مشخصات هوا به اطلاعات محیطی مانند دما و فشار هوا نیاز میباشد زیرا مقدار هوا و جرم حجمی و حجم آن به پارامترهای ذکر شده بستگی دارد .

برای محاسبه حجم هوای ورودی به موتور ECU از اطلاعات سنسور دریچه گاز و فشار هوا و دمای هوا و دور موتور استفاده میکند .

پس از محاسبۀ حجم هوای ورودی به موتور (در این مرحله مخرج کسر معلوم گردیده) نوبت به تعیین سوخت مورد نیاز یعنیengine load میرسد .

 

فشار سوخت موجود در ریل سوخت در حد 3 بار ثابت است پس با ثابت بودن فشار پاشش فقط لازم است زمان پاشش تعیین گردد که زمان پاشش پس از محاسبه در ECU از طریق پالس ارسالی به انژکتورها اعمال میگردد .

sis-sokh-zanti14.jpg

 

برای جلوگیری از صدمات احتمالی ناشی از دور موتور بیش از حد ECU پاشش سوخت را در دور 6740 دور در دقیقه قطع میکند تا با این کار دور موتور کنترل شود و از حد مجاز فرا تر نرود .به این عمل cut off میگویند.

علاوه بر این برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بیش از حد به موتور در دور موتور زیر 800 دور و بالای 6000 دور سیستم تهویه مطبوع توسط ECU از کار می افتد .

 

جرقه

هدف دیگر سیستم انژکتور تعیین زمان دقیق جرقه است .

زمان جرقه در ایجاد یک احتراق صحیح سهم مهمی دارد .

ویژگی یک جرقه خوب :

1- قدرت کافی (ولتاژ مناسب).

2- زمان مناسب .

قدرت جرقه با توجه به دور موتور توسط ECU با تعیین زمان شارژ کویل تامین میشود .

 

بهترین زمان

زمانیست که احتراق را در چند درجه (بسته به طراحی محفظه احتراق) بعد از مرگ بالا کامل نماید .

چنانچه احتراق زودتر ( قبل از TDC یا دقیقاً در هنگام آن) کامل شود پدیدۀ کوبش رخ میدهد که باعث گرم شدن موتور وکاهش کشش آن و وارد شدن فشار بیش از حد به پیستون میگردد .

در اینجا به اهمیت آوانس یا ریتارد پی میبریم .

 

عوامل تعیین کننده

هر عاملی که در سرعت سوختن سوخت در سیلندر اثر گذار باشد تعیین کننده زمان جرقه نیز میباشد :

- نسبت سوخت به هوا .

- دمای محفظه احتراق (یا دمای هوا).

- فشار مخلوط در محفظه احتراق .

- دور موتور .

 

با توجه به مطالب ذکر شده . قطعات زیر در نسبت سوخت به هوا نقش دارند:

- رگلاتور سوخت .

- انژکتورها .

- سنسور دمای آب .

- سنسور فشار و دمای هوا .

- سنسور TPS .

- سنسورهای اکسیژن .

- موتور پله ای .

- فیلتر هوا و بنزین .

- دریچه گاز .

- منیفولد هوا ( از نظر نشتی).

- برنامۀ ECU .

- شیر برقی کنیستر .

 

قطعات زیر در جرقه نقش دارند

- سنسور فشار و دمای هوا .

- سنسور دمای آب .

- دور موتور .

- سنسور ضربه .

- فیلتر هوا .

- نوع سوخت .

- شمع ها .

- کویل و زمان شارژ آن .

-سنسور موقعيت ميل بادامك

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پراید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

پراید

 

پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا (saipa) آغاز شد. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، بزودی به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار دارد.

 

تاریخچه

 

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید می‌شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آم به سایپا منتقل شد.

 

مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹

 

فورد فستیوا

 

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با دو نام نسیم (پراید هاچ بک) و صبا (پراید سدان) در ایران عرضه کرد. در این مدت از کیفیت ساخت پراید به شدت کاسته شد و در بازار انحصاری ایران ساخت چنین خودرویی دور از انتظار است. نداشتن امکانات روز دنیا مثل abs و کیسه هوا کیفیت پائین ترمزها و سیستم صوتی صداهای عجیب از داشبرد و قدیمی بودن بدنه.یکی از دلایل فروش بالای این خودرو عوارض بالای ورود خودرو به ایران است و دست رسی نداشتن مردم به ماشینهای روز جهان است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سایپا ۱۳۲ یکی از مدل‌های خودروی پراید محصول کشور ایران است.

مشخصات

 

مشخصات فنی موتور: قطر و کورس سیلندر: ۶/۸۳ *۷۱ میلیمتر

 

مدل: M۱۳NI

 

نوع: ۴ سیلندر خطی

 

نسبت تراکم:۱ : ۹، ۷

 

تعداد سیلندر: ۴ سیلندر

 

حجم موتور: ۱۳۲۳ سی سی

 

ظرفیت روغن موتوربا فیلتر: ۳٫۴ لیتر

 

 

 

مشخصات فنی موتور در حالت بنزینی

 

سیستم سوخت رسانی: انژکتوری

 

حداکثر توان: hp/rpm ۶۲٫۵/۵۵۰۰

 

حداکثر گشتاور: N.m/rpm ۱۰۳٫۳/۲۸۰۰

 

ظرفیت باک: ۳۷ لیتر

 

 

سیستم ترمز:

 

نوع: هیدرولیک بوستردار

 

ترمز جلو: دیسکی

 

ترمز عقب: کاسه‌ای

 

سیستم الکتریکی:

 

باطری: ۱۲V-۵۰Ah

 

دینام: ۱۲V-۶۵A

 

استارت: ۱۲V-۰٫۸۵Kw

 

سیستم تعلیق:

 

اکسل جلو: مک فرسون + فنرلول

 

اکسل عقب: پیچشی + فنرلول

 

 

 

سیستم فرمان:

 

نوع: دنده شانه‌ای

 

حداقل شعاع چرخش: ۴٫۵۵ متر

 

گیربکس:

 

نوع : دستی- ۵ دنده جلو + یک دنده عقب

 

مصرف بنزین: (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

 

مصرف سوخت در سیکل برون شهری: ۵، ۳

 

مصرف سوخت در سیکل شهری: ۹، ۵۵

 

مصرف سوخت در سیکل ترکیبی: ۶، ۸۹

 

ظرفیت باک: ۳۷ لیتر

 

 

 

ابعاد: (میلیمتر)

 

طول: ۳۹۵۲

 

عرض: ۱۶۰۵

 

ارتفاع: ۱۴۵۵

 

 

 

وزن:

 

وزن خودرو بدون سرنشین : ۸۵۰ کیلوگرم

 

رینگ و تایر

سایز تایر ۱۶۵٫۶۵R ۱۳

نوع رینگ فولادی

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یک فایل PDF هست که این خودرو ر امعرفی کرده :icon_gol:

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

show.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کارايي

 

مدل موتور : XU7JP/L3

حد اکثر سرعت : 185 KM/HR

نسبت تراکم : 9.3:1

تعداد سيلندر : خطي 4

حجم موتور : 1761cc

سيستم سوخت رساني : انژکتوري پاششي (MPFI)

حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقيقه

حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقيقه

قطر سيلندر : 83mm

کورس پيستون : 81.4mm

گيربکس

 

گيربکس : دنده اي

نسبت دنده 1 : 0.2894

نسبت دند ه 2 : 0.5384

نسبت دنده 3 : 0.7812

نسبت دنده 4 : 1.0512

نسبت دنده 5 : 1.3428

دنده عقب :0.3

کلاچ

 

كلاچ

نوع كلاچ : تك صفحه اي خشك

قطر خارجي کلاچ : 200mm

قطر داخلي كلاچ : 132mm

ديفرانسيل : ديفرانسيل جلو و دنده خورشيدي

سوخت

 

ظرفيت مخزن سوخت: 70 ليتر

عدد اکتان : 95 RON

درجه آلودگي : Euro II

مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : 9.2 ECE R84

ترکيبي بر اساس استاندارد : 8.5 ECE R101

با سرعت ثابت 90 : 6.8Lit

با سرعت ثابت 120 : 9.2Lit

آلودگي منواکسيد کربن با کاتاليست کانورتور : %0.5

سيستم فرمان

 

شعاع چرخش با هيدروليک 5.5 متر

جعبه فرمان هيدروليک - شانه اي

زاويه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : 6.0-5.0 mm

زاويه چرخش چرخها به سمت داخل : 5.43mm

سيستم الکتريکي

 

باطري : 12 V 35 Ah

دينام : 80A

استارت : 0.9 KW

نوع باطري : اسيد سرب

وزن (kg)

 

وزن خودرو : 1200 (KG)

وزن روي اکسل جلو : 716 (KG)

وزن روي اکسل عقب : 468 :(KG)

تعليق

 

مستقل از نوع مک فرسون : جلو

مستقل از نوع فنر پيچشي : عقب

ترمز

 

دو مداره تحت کنترل با بوستر : سيستم ترمز

ديسکي با پره هاي خنک کننده : ترمز جلو

توپي : ترمز عقب

سيستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابي

توع سيستم ضد قفل :4 کانال با سيستم قدرتي EBD توزيع ترمز الکترونيکي

مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS

چرخها

 

تاير : 65/185 88H R15

چرخهاي استاندارد : فولادي 6J15

چرخهاي انتخابي : آلومينيومي 6.5J15

ECU (واحد کنترل الکترونيکي): S2000

 

 

 

· ECU (واحد کنترل الکترونيکي): S2000

 

· سيستم خنک کننده : 7.4

 

· روغن گيربکس : 2

 

· روغن سيستم فرمان : 1

 

منبع :

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فني كشنده زامياد

 

mosh-zamiad.jpg

 

مدل موتور

Iveco 8210.42L، ديزلي مجهز به اينتركولر+توربو شارژر و با تزريق مستقيم سوخت

 

نوع موتور

MP 720 E 42H

 

حجم موتور

13798cc

 

توان اسمي

420 hp @ 1900 rpm

 

حداكثر گشتاور

1900 n.m @ 1100 rpm

 

سيستم فرمان

هيدروليك با ستون فرمان دو تكه و قابل تنظيم

 

گيربكس

ZF 16 s 221، تمام سنكرونيزه

 

كلاچ

كششي ،تك صفحه اي خشك با عمل كننده هيدروليكي و تنظيم اتوماتيك

 

 

 

 

 

 

اوزان كلي

حداكثر فشار بار در اكسل جلو

---

 

حداكثر فشار بار در اكسل عقب

---

 

وزن ناخالص خودرو

33000kg

 

 

 

 

ابعاد خودرو

طول

---

 

عرض

---

 

ارتفاع كل

---

 

فاصله دو محور

3200/1380mm

 

 

 

 

 

سيستم تعليق

جلو

فنر 3 لايه پارابوليك + كمك فنر هيدروليكي تلسكوپي + ميله موج گير

 

عقب

فنر لايه اي پارابوليك + كمك فنر هيدروليكي تلسكوپي

 

سيستم ترمز

جلو

بادي دو محوره

 

عقب

بادي دو محوره

 

 

منبع : سايت شركت زامياد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فنی خودرو ریو

Rio_%2815%29lq_0_41349.jpg

 

 

 

 

 

 

مشخصات عمومی 1 نوع خودرو سواری 2 نوع موتور انژکتوری 3 نوع گیربکس 5 دنده معمولی اتوماتیک 4 سرعته (option) 4 نام تجاری LS 5 نوع کاربرد سواری شخصی 6 سال شروع ساخت 1384 موتور 7 چهار سیلندر DOHC 8 قطر سیلندروکورس mm83.4*75.5 9 حجم موتور 1493 cc 10 نسبت تراکم 9.5:1 11 حداکثر گشتاورkg.m/rpm 4500/13,5 12 حداکثر قدرتPs/rpm 5500/97 جعبه دنده 13 نوع دستی-اتوماتیک نسبت تبدیل 14 دنده1 3,417-2,800 15 دنده2 1,895-1,540 16 دنده3 1و296-1,000 17 دنده4 0,968-0,700 18 دنده5 0,780 19 دنده عقب 3و272-2,333 دیفرانسیل 20 نسبت تبدیل 4,167-3و736 ظرفیت خودرو 21

حجم روغن موتور

3,4 lit 22

حجم مخزن سوخت

45 lit 23

ظرفیت آب سیستم خنک

6 lit عملکرد 24 مصرف سوخت ترکیبی 6,9 لیتر در صد کیلومتر 25 حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت سیستم سوخت رسانی 26

ظرفیت باک

45 27

محل باک

عقب در زیر صندوق و صندلی عقب 28

نوع پمپ سوخت رسانی

الکتریکی-مستقر در باک 29

نوع سوخت رسانی

انژکتوری-چند نقطه ای

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فني خودروي صبا

 

روی عکس کلیک کنید و وارد سایت اصلی شوید

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فنی تندر 90

روی عکس کلیک کنید و وارد سایت اصلی شوید

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فنی پژو 405 glx

روی عکس کلیک کنید و وارد سایت اصلی شوید

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

روی عکس کلیک کنید

مشخصات فني پژو 407

پژو 407 - PG-110

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فني پارس

 

 

روی عکس کلیک کنید

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات خودروی MVM 110

روی عکس کلیک کنید

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فني روا

روی عکس کلیک کنید

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مشخصات فني خودروي سرير

روی عکس کلیک کنید

 

 

 

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...