رفتن به مطلب

ساخت سریع‌ترین مبدل adc دوازده بیتی صنعت


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرگزاری الکترونیوز و به نقل از فیزورگ، شرکت نشنال سمای‌کنداکتور (Natoinal Semiconductor)، سریع‌ترین مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) دوازده‌بیتی موجود در صنعت را معرفی کرد. مبدل 12D1800 در سرعت 6/3 ملیارد نمونه در ثانیه (GSPS)، 6/3 مرتبه از سایر ادوات دوازده‌بیتی موجود، سریع‌تر است. عملکرد دینامیکی این مبدل با سطح نویزی برابر با 147- dbm/Hz، نسبت توان نویز(NPR) برابر 52 دسیبل و اعوجاج مدولاسیون داخلی(IMD) برابر 61- dBFS، نسل جدیدی از معماری‌ها و کاربردهای رادیوییِ تعریف شده به شکل نرم‌افزاری (SDR) را ایجاد کرده است.

علاوه بر مبدل 12D1800، این شرکت دو عضو دیگر از خانواده‌ی فوق سریع خود را به نام‌های 12D1600 با سرعت نمونه‌برداری بالای 3.2 GSPS و 12D1000 با سرعتی تا 2.0 GSPS معرفی کرده است. هر سه‌ی این مبدل‌ها در مدارهای پهن‌باند SDR شامل رادارها، کاربردهای مخابراتی، تنظیم کننده (STB)های چند کاناله، هوش سیگنال و نیز آشکارسازی نور و مسافت‌یابی (LIDAR) به‌کار خواهند رفت.

به دلیل توانایی‌ خانواده‌ی مبدل‌های جدید12D1x00 در دریافت دقیق سیگنال‌های مدوله شده و باند محدود در یک پهنای باند گسترده، تمامی معماری‌های جدید SDR قابل ایجاد و پیاده‌سازی هستند. برای مثال، در سیستم‌های رادار نظامی، یک مبدل تنها از این خانواده که با یک مبدل پایین‌آورنده‌ی دیجیتالی ادغام شده است، می‌تواند جایگزین مجموعه‌ای شود از میکسرهای چندگانه، *****ها، تقویت‌کننده‌ها و طبقه‌های اسیلاتور محلی که در تبدیلات دو یا سه مرحله‌ای هتروداین سنتی، در کاربردهای رادیویی استفاده می‌شوند.

در کاربردهای STB چند کاناله‌ی نسل بعدی ، یک مبدل از این خانواده قابل جایگزینی با تمام تنظیم‌کننده‌های STB است. انتقال اجرای چنین معماری‌هایی به یک SDR، به طرز چشمگیری فضای اشغالی برد، توان مصرفی و قیمت را کاهش خواهد داد؛ ضمن اینکه انعطاف‌پذیری سیستم را هم به شکلی قابل توجه بهبود خواهد داد.

از آنجایی‌که این سری جدید از SDRها به یک مبدل ADC برای نمونه‌برداری از سیگنال‌های پهن‌باند نیاز دارند، دسته‌ای جدید از سنجه‌ها مانند سطح نویز، NPR و IMD راهی کارآمد را برای سنجش قابلیت سیستم در استخراج اطلاعات باندباریک از یک طیف پهن‌باند فراهم می‌کنند. این مسأله در تضاد کامل با ویژگی‌های قدیمی مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال مانند نسبت سیگنال به نویز (SNR)، گستره‌ی دینامیکی بدون سیگنال مزاحم (SFDR) و تعداد مؤثر بیت‌ (ENOB) است که بر روی کارکرد تک‌آهنگ در پهنای باند نایکوئیست تمرکز می‌کنند و معیار بهینه‌ای را در تشخیص قابلیت نهایی یک سیستم ارائه نمی‌دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...