رفتن به مطلب

معدن شمس آباد اراک


ارسال های توصیه شده

سلام

خسته نباشید

نحوه اکتشاف ژئوفیزیکی معدن آهن منگنزدارشمس آباد به چه طریقی بوده ودرمورد خود معدن اطلاعاتی رامیخواستم ازقبیل ژئوشیمی معدن -نحوه حفر تونل -تعداد پله ها دراکتشاف روبازو...

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BlackTXT11, width: 846]

[TR]

[TD=align: right][TABLE=class: BlackTXT11, width: 842]

[TR]

[TD=align: right]1-گزارش عملكردكارخانه سنگ آهن منگنزدار شمس آباد

1-1-كليات

1-1-1- موقعيت جغرافيايي

معدن وكارخانه سنگ آهن منگنزدار شمس آباد در 30 كيلومتري جنوب شهرستان اراک و 3 کيلومتري روستاي شمس آباد واقع شده است. دسترسي به كارخانه ازطريق جاده شازند- خمين و جاده خاكي در حدود 2 كيلومتر امکان پذير است. جاده شمس آباد به خمين تا روستاي ورچه به طول 20 کيلومتر خاکي و از ورچه تا خمين آسفالت مي باشد. از نظر موقعيت جغرافيايي، سنگ آهن شمس آباد در طول جغرافيايي 49 درجه و44 دقيقه و51 ثانيه و عرض جغرافيايي 33 درجه و 48 دقيقه و51 ثانيه و در ارتفاع 2228 متر از سطح دريا قرار گرفته است]1[.

آب و هواي منطقه کوهستاني است. به علت ارتفاع کوه ساري سر که دربرگيرنده توده آهن مي باشد، فصل زمستان منطقه سرد و برفگير بوده و امکان کار در اين فصل، کم و يا غيرممکن است. لذا مدت زمان کار مفيد در سال 9 ماه خواهد بود. دماي هوا در تابستان بطور ميانگين 35-30 درجه سانتيگراد و در زمستان حدود 20- درجه سانتيگراد مي‌باشد. ميزان بارندگي در منطقه متوسط است. منطقه جهت کشاورزي و دامداري داراي جايگاه مناسبي است]1[.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 842]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=class: BlackTXT11, width: 834]

[TR]

[TD=align: right] BoxBullet2.gif 1-1-2- تاريخچه

كارهاي اكتشافي كانسنگ آهن شمس آباد در سال 1332، توسط شرکت داماک آلمان انجام شده است.

از سال 1369 شرکت تامين منگنز در اين معدن شروع به کار کرده است. معدن آهن ساري سر در قسمت شرقي توده بزرگ آهن شمس آباد مي باشد. نخستين درخواست جهت اکتشاف معدن سنگ آهن شمس آباد در سال 1369 از سوي آقاي کريم خاني صورت گرفته که محدوده مورد درخواست متوازي الاضلاع و به مساحت 7/19 کيلومتر مربع بوده است. پس از ميله گذاري محدوده و ارائه طرح اکتشافي پروانه اکتشاف به شماره 4262 در مورخه 15/8/69 اکتشاف صادر شده است. پس از دريافت پروانه اکتشاف در مورخه 29/11/79 مبلغ 49 ميليون ريال وام اکتشافي براي کاشف تصويب گرديده است. حدود يک سال پس از دريافت پروانه اکتشاف، شرکت ساري سر پروانه اکتشاف معدن را با شماره ثبت 4124 به نام خود منتقل نموده است[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=align: right][TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=align: right]-1-3- زمين شناسي

کانسار آهن منطقه شمس آباد در تشکيلات آهکي کرتاسه پايين به صورت جانشيني و تجزيه به وجود آمده است. در اثر نفوذ آب داغ و بخارآهن در داخل توده آهکي، يونهاي آهن دوبار مثبت جانشين يونهاي کلسيم مي شود، بنابراين کربنات کلسيم تبديل به کربنات آهن يا سيدريت شده است. تجزيه و تخريب سيدريت و خروج گاز دي اکسيد کربن و جذب يون کلسيم و وجود آب و يا بخار آب در محيط، يون اکسيد آهن به ليمونيت تبديل شده است.

نفوذ يون سيليسيم به همراه آهن داغ در داخل توده آهکي، بخشهايي از آهن پرسيليس را تشکيل داده است. همچنين همراه با محلول گرمابي آهن، يون منگنز نيز وجود داشته که به صورت اکسيد منگنز درآمده و کاني شاموزيت و نورنژيت را به وجود آورده است. ساختمان کانسار به شکل دايک عريض بوده که احتمالا در اعماق عريض تر مي شود. شيب توپوگرافي کانسار از سمت غرب به شرق به تدريج افزوده شده و در حدود 40 درصد مي باشد.

در خصوص وضعيت تکتونيک منطقه و اثرات آن بر روي کانسار با توجه به عدم وجود گسل در توده کانسار آهن و نبود جابجايي و چين خوردگي، به نظر مي رسد،کانسار جوان بوده و تحولات تکتونيکي را تحمل نکرده باشد و يا حداقل تا عمق اکتشاف شده جابجايي گسلي و يا چين خوردگي مشاهده نمي گردد]2[.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=width: 100%, align: right] BoxBullet2.gif 1-1-4- کاني شناسي

در آناليز سنگ معدن آهن منگنزدار شمس آباد به روشXRD وXRF نتايج حاصله،کاني گوتيت را تشخيص داده که داراي فرمول شيميايي FeO(OH) مي باشد و در اثر تجزيه تبديل به کاني هماتيت و ليمونيت مي گردد. با توجه به تعداد مولکول آب، کاني از ليمونيت زرد رنگ به هماتيت قرمز رنگ تبديل مي گردد. کاني هاي فرعي شامل سيليسيم، کلسيت، اکسيدهاي منگنز پيرولوزيت و پسيلوملان

مي باشد. مختصري از کانيهاي مس، سرب و روي به هنگام نفوذ آهن به داخل توده آهکي در اعماق پايين تر رسوب نموده اند که مقدار آنها ناچيز بوده و تمرکز ندارند. سنگ معدن ترکيبي از هماتيت، ليمونيت، سيليس و کربنات کلسيم مي باشد که بر حسب وجود مقدار سيليس بيش از 15 درصد پرسيليس و در بخشهاي کربنات کلسيم با بيش از 30 درصد پرکلسيت تلقي مي گردد]2[.

 

1-1-5- ميزان استخراج ساليانه ماده معدني و سنگ باطله

به توجه به راه اندازي جديد اين معدن و عدم تجربه بهره بردار در خصوص بهره برداري، بازاريابي و فروش در اولين دوره بهره برداري ميزان استخراج ساليانه را در حد ساليانه 40000 تن در نظر گرفته که بر طبق مقررات وزارت صنايع و معادن تا حد 50000 تن بدون کسب مجوز، قابل افزايش است. ليکن جهت استخراج و فروش بيشتر، اخذ مجوز لازم خواهد بود. همچنين با توجه به عدم بازگشايي کامل معدن، ميزان باطله برداري جهت ايجاد سينه کار و دسترسي به ماده معدني مرغوب در سالهاي اوليه زياد است و ممکن است در حد ا الي 5 برابر ماده معدني باشد که توجيه اقتصادي پروژه را تحت الشعاع قرار خواهد

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=align: right][TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=align: right]1-1-6- ذخيره يابي و ميزان ذخيره سنگ آهن

براي بهره برداري از يک معدن، تعيين ميزان ذخيره و نوع ماده معدني امري ضروري است. به همين منظور بر طبق طرح اکتشافي، جهت تعيين ذخيره، عمليات عمق يابي ماده معدني و پاکسازي ابتداي توده ماده معدني با طول 90 متر در ابتداي جنوب غربي کانسار احداث گرديده است. عمق ايجاد شده در اين کارگاه 5 متر است. با توجه به گسترش رگه ها در حد 270 متر طول ،150 متر عرض و 35 متر عمق و وزن مخصوص 3 تن بر متر مکعب، براي اين معدن ذخيره اي معادل 4252500 تن محاسبه گرديده است. در نهايت بعد از مطالعات اکتشافي، ذخيره ماده معدني 3 ميليون تن برآورد شده است که ذخيره احتمالي 1500000 تن مورد تاييد واقع شده است. اين مقدار ذخيره تامين کننده 8 سال استخراج معدن مي باشد]2[.

سنگ آهن معدن ساري سر شمس آباد، به صورت متراکم و سخت مي باشد. وجود سيليس و کربنات کلسيم در ترکيب اکسيد آهن اين معدن بر شدت سختي و تراکم آن افزوده است.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=align: center]1077_1.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: BlackTXT11, width: 100%]

[TR]

[TD=width: 100%, align: right] BoxBullet2.gif 1-1-7- نحوه استخراج معدن

سرمايه گذاري نسبتا پايين در اين معدن از روش انفجار مواد ناريه در داخل سنگ، جهت استخراج و خرد نمودن سنگ استفاده خواهد شد. بدين منظور، پله هاي استخراجي با ارتفاع 10 متر از بالاترين سطح ماده معدني به پايين احداث خواهد شد. در زمان انجام عمليات اکتشافي، يک پله استخراجي در ابتداي توده آهني، به سمت بالا و به طول حدود 80 متر ايجاد شده است. کف پله در تراز 2330 متر ايجاد شده، لذا تا تراز 2340 متر مي تواند به سمت شرق پيشروي نمايد. جاده ارتباطي اين پله از تراز حدود 2300 متر شروع شده، با شيب ملايم به تراز 2330 متر مي رود. پله بعدي از تراز 2340 تا 2350متر پيشروي خواهد نمود. به دليل شيب کم از سمت جنوب به سمت شمال، پله هاي10 متري استخراجي مي تواند در حد 200 متر و بيشتر باشد]2[.

در حال حاضر معدن داراي سه سينه کار مي باشدکه دو سينه کارآن که شامل جبهه مرکزي و شرقي است، فعال مي باشد. در شکل(1-1) نمايي از سينه کار معدن شمس آباد و در شکل (1-2) رمپ موجود در معدن مشاهده مي گردد. در شکل (1-3) نيز نمايي از دفتر معدن ارائه شده است]1[.

 

1-1-8- تجهيزات و ماشين آلات معدني

در جدول (1-1) ليست تجهيزات و ماشين آلات معدني مورد استفاده در معدن شمس آباد ارائه شده است. همانطور که در جدول مشاهده مي شود، معدن داراي بولدوزر، لودر، دامتراک، دستگاه حفاري و کمپرسور مي باشد. در شکل (1-4) نمايي از کاميونهاي آماده بارگيري کارخانه، نشان داده شده است]2[.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...