رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شيخ شهاب الدين يحيي بن حبشي بن اميرك سهروردي ، بي شك يكي از بزرگان حكمت و فلسفه و عرفان ايران زمين است .و اين حكيم فرزانه درمدت عمر كوتاه ولي پربار خويش ،آثار ارزنده و ماندگاري به جامعه بشري تقديم كرده است كه از زواياي گوناگون درخور توجه و دقت هستند . هدف اصلي او در پرداختن به مسايل فلسفي ، احياي تفكر فلسفي ايران باستان وبد و با حكيم ابوالقاسم فردوسي دريك مسير قرار گرفت . شهاب الدين ازكودكي انديشه اي نيرومندو هوش سرشار و براي تحصيل علم و طبعي حريص و مولع داشت . دوران كودكي و اوان حداثت سن و آغاز تحصيل را در مولدو مسقط خود سهرورد گذرانيد.

 

شهاب الدين دراصفهان كتاب «البصائر النصيريه »تاليف عمربن سهلان الساوي استاد مبرز علم و منطق و حكمت را نزد ظهير پارسي خواند و درمراغه ، پيش شيخ مجد الدين جبلي ،از بزرگان نامدار عصر الياس علوم و حكمت و اصول فقه را آموخت . سهروردي درضمن تحصيل علم و دانش به فعاليت هاي گوناگوني پرداخت . او درباب چگونگي تشكيل و تحقيق علم حصولي و ادراكات حصولي به مراتبي قائل بود كه عبارتند از : 1ـ ادراك عقلي 2ـ ادراك خيالي 3ـ ادراك حسي ز جمله استادان سهرورد مي توان به مجد الدين جبلي و طاهر الدين قاري اشاره كرد . طوريكه جبلي تحصيلات اوليه را به وي آموخته و قاري نيز تحصيلات عاليه را به او آموزش داده است . ا ز جمله استادان سهرورد مي توان به مجد الدين جبلي و طاهر الدين قاري اشاره كرد . طوريكه جبلي تحصيلات اوليه را به وي آموخته و قاري نيز تحصيلات عاليه را به او آموزش داده است . سهروردي درروز جمعه سلخ ذي الحجه ( يا پنجم رجب ) سال 587 هجري قمري وفات يافت .

 

اهميت وعمق فلسفه سهروردي كه مهمترين فعاليت آموزشي شيخ شهاب الدين سهروردي بود ،درهمين است كه دو اصل به ظاهر دوراز هم تفكر شرق و غرب را به يكديگر نزديك ساخته است . شيخ شهاب الدين يحيي بن حبشي بن اميرك سهروردي ، بي شك يكي از بزرگان حكمت و فلسفه و عرفان ايران زمين است .و اين حكيم فرزانه درمدت عمر كوتاه ولي پربار خويش ،آثار ارزنده و ماندگاري به جامعه بشري تقديم كرده است كه از زواياي گوناگون درخور توجه و دقت هستند . هدف اصلي او در پرداختن به مسايل فلسفي ، احياي تفكر فلسفي ايران باستان وبد و با حكيم ابوالقاسم فردوسي دريك مسير قرار گرفت .

 

شهاب الدين بسيار كم مي خورد و اغلب به يك هفته روزه مي گشود . به امور دنيا و ظاهر حال ، خوراك ،پوشاك ، جاه و مقام ، ضياع، عقار ، تعنيات مادي و تشخيصات اجتماعي بي اعتنا بود و حتي گاهي برخلاف عرف و عادت و منظور درهم شكستن قيود و حدود ،جامه و كلاهي دراز و سرخ مي پوشيد و يا خرقه اي ديگر بر سر مي افكند . اغلب روزها روزه دارو بيشتر شبها در مناجاب و بيدار بود . به آواز و ترانه خوش و نغمات موسيقي و سماع دلكش عشق مي ورزيد و در سخن گفتن دلير و بي با ك بود . شيخ اشراق درطرح وبيان تجربيات عرفاني خويش ، از تجربيات پيشينيان خود بويژه متون حماسي بهره برده است و نه تنها ادامه دهنده راه بزرگاني چون فردوسي دراحياي فرهنگي ايران باستان است ، بلكه درشيوه بيان اين مطالب نيز بيش از پيش تحت تاثير متون حماسي از جمله شاهنامه است .

 

آثار: حكمه الاشراق : اين اثر شاهكار فكري و ذوقي سهروردي است . زيرا درآن زبده و نخبه اصول و مسايل حكمت الاشراق يا فلسفه باستان را آورده است و بايد آن را عصاره انديشه و ذوق و خلاصه تفكر و تدبر و ره آورده سير و سياحت درآفاق وانفس و همچنين نتيجه و رياضيات و مكاشفات و حاصل تفحص و تتبع وي به شمار مي آورد .

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

پیشنهاد می کنم، حتما بیوگرافی ایشون رو در کتاب قلندر و قلعه بخونید .:icon_gol:

 

20157_3_20157_6_bookroom.ir_file_2376.jpg

 

 

قلندر و قلعه نوشته دکتر یحیا یثربی نشرقو – ۱۳۸۰

***

من طعمه کرم‌ها نخوام شد

زیرا جایگاهم را در آنسوی ستارگان به چشم خود دیده‌ام.

شهاب‌الدین سهروردی

***

 

قلندر وقلعه داستانی است بر اساس زنگی شهاب‌الدین سهروردی به قلم دکتر یحیا یثربی.

 

سهروردی در سن سی و هفت یا سی و هشت سالگی یعنی سال ۵۸۷ به فتوای علمای دمشق که افکار مترقیانه او را مانعی بر سر راه قدرت خود می‌دیدند کشته شد....

درباره این کتاب بیشتر بخوانید

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

icon_gol.gif

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 2%][/TD]

[TD=width: 37%] زبان: فارسی[/TD]

[TD=width: 2%] Author.gif[/TD]

[TD=width: 59%] نویسنده: شیخ شهاب الدین سهروردی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 2%] FileType.gif[/TD]

[TD=width: 37%] نوع فایل: PDF[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 2%] Pages.gif[/TD]

[TD=width: 37%] تعداد صفحات: 11[/TD]

[TD] Publisher.gif[/TD]

[TD] ناشر: انتشارات مولی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 2%]FileSize.gif[/TD]

[TD=width: 37%] حجم کتاب: 246 کیلوبایت[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

توضیحات

فی حقیقه العشق یا مونس العشاق اثر شیخ شهاب الدین سهروردی به کوشش حسین مفید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

حکمت مشائي ابن سينايي توسط حجت الاسلام ابوحامد غزالي در کتاب تهافت الفلاسفه مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما حکمت اشراق باب نويني در فلسفه اسلامي گشود و از اين طريق فلسفه به حيات خود ادامه داد.

 

 

حکمت اشراق چنانکه معروف است و بسياري از شارحان و مورخان فلسفه در جهان اسلام اشاره کرده اند منابع گوناگوني دارد. از سويي ريشه در حکمت فهلواني و خسرواني دارد و در برخي از مسائل و مطالب تمثيلي و نوشته هاي مرموز ملهم از داستانهاي اساطيري ايران است، از سويي ديگر از روش فلسفي مشائي به ويژه روش برهاني استفاده مي کند و سخت مي کوشد که بينش و حدس فلسفي افلاطوني را نظام پردازي کند و آن را در يک قالب فلسفي درآورد.

 

 

اين انديشه گر ايراني که او را “صاحب الايد و الملکوت”، “خارق البرايا” و حتي “المعلم الثالث” ناميده اند به" شيخ اشراق" معروف است. (نزهه الارواح، شهروزي، ج2، ص 120-119(

 

 

هانري کربن و سيد حسين نصر تلاشهاي وسيعي در مورد انديشه هاي سهروردي داشتند و از او به عنوان احياگر انديشه هاي ايران باستان تاکيد کرده و بارها متذکر اين نکته گرديده اند که آنچه را به طور عميق مورد توجه قرار داده اند ويژگي عرفاني انديشه سهروردي است

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سهروردی از معدود اندیشمندان و فلاسفه ایرانی اسلامی است که افزون بر نوشته های فلسفی حکمی خاص و خالص، نوشته هایی داستانی تمثیلی هم به رشته تحریر درآورده است. نوشته هایی که از روزگار نگارش شان در سده ششم هجری تا امروز بسیار مورد توجه اهل تحقیق و حکمت و ادب بوده است. سهروردی میان حکمای ایرانی چند شاخصه ویژه دارد:

 

 

۱) او را در ۳۸ سالگی به فتوای علمای ظاهرگرا و صلب اندیش به قتل رساندند و به تعبیری «شهید» کردند: "شیخ شهید"

 

۲) با وجود کم شماری سن و سال، آثار کوچک و بزرگ فراوانی از او به یادگار مانده و تنوع خاصی هم در این آثار به چشم می خورد: از حکمت اشراق تا قصه های کوتاه تمثیلی.

 

۳) سهروردی در کنار ابن سینا به عنوان دو پایه اساسی جریان های فلسفی اسلامی به حساب می آیند: یکی پدیدآورنده و گسترنده حکمت مشاء میان مسلمانان و دیگری بنیانگذار و نظریه پرداز حکمت اشراق.

 

۴) او ظاهرا نخستین کسی است که حکمت ایران باستان را با تفکر اسلامی و فلسفه یونانی به هم پیوند می زند و از دل این مثلث بارورِاندیشگانی، جریانی بدیع به نام «حکمت مشرقی» ایجاد می کند.

۵) فلسفه و تصوف که اغلب با یکدیگر سر ناسازگاری داشته اند، برای نخستین بار بطوری ریشه یی در آثار سهروردی به هم پیوند می خورند و فلسفه از محض تفکر ریاضی وار رها شده و به دل و درون و واردات قلبی و روحانی و تجلی و حضور و نور توجه می کند. این امر نه تنها حکمت اشراق را بلکه بعد از این تمام جریان فلسفه ایرانی اسلامی را به تصوف گره زد تا جایی که می بینیم بزرگ ترین فلاسفه اسلامی، خود جزو بزرگان تصوف و عرفان هم بوده اند: مانند صدرالمتالهین.

 

۶) حکمت سهروردی چنانکه پژوهشگران گفته اند و خود او هم اذعان کرده، برآمده از مسائل شخصی زندگی او و رویاها و تجلی هایی است که خود او آنها را دریافت کرده. نمونه اش رویایی است که او می گوید که "ارسطو" را در آن دیده و در آن پرسش و پاسخ مفصلی میان او با معلم اول درگرفته است و شیخ اشراق در این مجال توانسته از سرآمد همه حکمای مشایی دنیا، پاسخ بسیاری از پرسش های بنیادین و گره گشای خود را بگیرد. اما از اینها که بگذریم، رساله های تمثیلی سهروردی خود «گونه» ادبی خاصی در ساحت اندیشه حکمی هستند که البته پیش از خود معدود نمونه هایی داشته اند. ابن سینا، چنانکه می دانیم، در آخرین نوشته هایی که از او به جا مانده، بویژه در «حی ابن یقظان» گرایشی اشراقی می یابد. سهروردی آغاز کار خود را از پایان راه نیمه تمام ابن سینا بنیان می گذارد و مدعی است آغاز رساله «قصه الغربه الغربیه» درست از همان جایی است که رساله ابن سینا تنها با اشاره یی به آن به پایان رسیده. پس عملا می بینیم که سهروردی راه خود را جدای از راه ابن سینا نمی بیند و نمی داند، بلکه بر آن است که ادامه منطقی راه ابن سینا طریقی است که او پیش گرفته و در حقیقت یعنی ادامه حکمت مشاء چنانکه موسس آن داشت پیش می برد لاجرم به حکمت اشراق سهروردی می انجامیده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آثار و تالیفات:

 

آثار سهروردي را مي‌توان به چهار بخش کلي تقسيم کرد:

- 1کتاب‌هاي فلسفي که به زبان عربي است: تلويحات، المقاومات، مطارحات و حکمة‌الاشراق از اين جمله‌اند.

-2 رساله‌هاي عرفاني که به زبان پارسي و عربي است: عقل سرخ، آواز پر جبرئيل، صفير سيمرغ و لغت موران؛ و هياکل النور وکلمه التصوف .

-3ترجمه‌ها و شروحي که او بر کتب پيشينيان، قرآن و احاديث نوشته است. ترجمه فارسي رسالة الطير ابن‌سينا و شرحي بر اشارات و تنبيهات ابن‌سينا و نيز تفاسيري بر چند سوره قرآن کريم از اين گونه‌اند.

- 4دعاها و مناجات‌نامه‌هايي که به زبان عربي است و...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

از بررسي آثارش بر مي آيد که آنها را مقارن با يکديگر نوشته و لذا تعيين ترتيب تاريخي براي آنها ميسر نيست و نيز از مقدمه برخي آثارش برمي آيد که آنها را براي تدريس فراهم آورده است.

از ميان آثار فلسفي او الواح عمادي، پرتونامه، کلمه التصوف و هياکل النور، قرابت بسياري دارند جز اينکه الواح عمادي اندکي مفصل است و در آن به تاييد نظريات فلسفي با آيات قرآني، توجه خاص شده و در کلمه التصوف از جانب منصف اهتمام خاصي به تعريف اصطلاحات اخلاق و تصوف شده است.

در اين رسائل که با بياني روشن و خالي از قيل و قال نوشته شده است ابتدا مختصري از منطق و طبيعيات و بعد مسائل مهم الهيات به صورتي مفتح طرح شده است.

 

تنها حمکه االاشراق است که از لحاظ محتوي و زبان با ساير آثارش تفاوت دارد. در مورد اهميت اين کتاب خود سهروردي در بيشتر آثار فلسفي خود اشاراتي کرده است. و گفته شهروزي و نيز قطب الدين شيرازي در مقدمه شرح حکمه الاشراق قابل توجه است و چنين برمي آيد که اين کتاب از شهرت کافي برخوردار و همواره مطمح نظر انديشمندان بوده است

آثار وي داراي شروح متعددي بوده است که اين خود از اهميت آثار سهروردي حکايت مي کند برخي از مهمترين شروحي که بر آثار وي نگاشته شده است عبارتند از:

1- شرح حکمه الاشراق نوشته شمس الدين محمد شهروزي، قرن هفتم

2- الفنقيحات في شرح التلويحات نوشته ابن کمونه در قرن هفتم

3- شرح حکمه الاشراق نوشته قطب الدين شيرازي (634-710ق)

4- شرح رساله هياکل النور، نوشته جلال الدين دواني (830- 908ق.)

5- ترجمه و شرح حمکه الاشراق نوشته محمد شريف نظام الدين هروي در قرن يازدهم

6- تعليقه بر شرح حکمه الاشراق قطب الدين شيرازي نوشته صدرالدين محمدبن ابراهيم مشهور به ملاصدرا(979-1050ق(

 

لینک به دیدگاه

دكتر يحيي يثربيدر باب آثار شيخ اشراق گفت: حدود هفتاد درصد از آثار سهروردي بر اساس روش مشائياست. يك سلسله از رسالات فارسي او از حال و هواي عرفاني برخوردار است كه در آن به مسائلي اشاره شده كه قبل و بعد از سهروردي در آثار افرادي چون عطار و ابوطالب مكي به چشم مي خورد. برخي از آثار سهروردي جنبه تأسيسي دارد و او مي خواهد مكتب نويني را بنيان نهد. تبلور اين امر در كتاب “حكمت الاشراق” او به چشم مي خورد. اگرچه اين كتاب به فارسي ترجمه شده و شرح هايي هم بر آن نوشته اند اما اين ترجمه ها نيازمند ويرايش هستند و پس از اين همه سال نقدي بر آن ترجمه ها نوشته نشده است.

 

 

سهروردي علاوه بر ابداع در برخي از موارد از متكلمان و بزرگان پيش از خود تبعيت كرده است. برخي از آثار او مختص خود اوست. من باب مثال ارسطو جهان را در ده مقوله طبقه بندي مي كند كه متشكل از يك جوهر و نُه عرض است. سهروردي در اين طبقه بندي دخل و تصرف كرده، مقولات را به چهار مقوله عرضي و يك مقوله جوهري تقليل مي دهد. اين مسئله در تمام آثاري كه به سهروردي مي پردازد، ذكر شده است. اما هنوز در آثار او مسائل ابداعي ديگري به چشم مي خورد كه به آنها توجه نشده است. سهروردي جهان را بر اساس نور و ظلمت طبقه بنديكرده و معتقد است نور و ظلمت را مي توان به جوهر و عرض تقسيم نمود. او حتي در علم الهي نيز صاحب نظريات جديدي است و بر عهده مراكز علمي است كه به صحت و سقم اين نظريات توجه كنند.

 

سيزده رساله مختصر به زبان فارسي داردكه از ميان آنها در پنج رساله الالواح العماديه، عقل سرخ، صفير سيمرغ ، آواز پر جبرئيل و رساله الطير مستقيماً از مضامين اساطيري ايران باستان استفاده كرده است.

دكتر ابوالقاسم اسماعيل می گوید: سهروردي در داستان هاي تمثيلي خود از مضاميني كه در اوستابه كار رفته و شخصيتهاي اساطيري اوستا و شاهنامهبهره برده است البته مقصود اين نيست كه سهروردي اسطوره نوشته اما براي اثبات مقاصد فلسفياش از داستان هاي رمزي و سمبوليكاستفاده كرده است و به همين دليل مي توان از جنبه داستاني و ادبيات روايي به آثار او پرداخت.

 

 

در جاهايي كه اين تمثيلات رمزي مي شود و مربوط به نور و ظلمت است، دقيقاً سهروردي از بن مايه هاي اصيل ايراني بهره گرفته است. وقتي از فريدون در داستانهايش ذكر مي كند به ويژه در الواح عماديه درباره رستاخيز است اما تِم فريدون را به عنوان نماد انسان كاملي مي توان ديد و با اينكه كشنده ضحاك در اوستاست، در واقع جهاد با نفس مي كند و همچنين فريدون را مظهر نور و ضحاك را مظهر ظلمت مي داند. او نور وظلمت را به شكل اساطيري در تمثيلات خود وارد كرده است. حتي زماني كه از كيخسرو صحبت مي كند، او را به عنوان نمادي براي رهبري معنويذكر مي كند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دكتر ديناني درتبيين تأثيرپذيري سهروردي از شاهنامه فردوسي تصريحكرد: سهروردي بسيار از شاهنامه متأثر است و شايدبارها آن را خوانده است. اما از آنجا كه يكي از خصايص سهروردي مرموز بودن و با رمز و راز سخن گفتن است،وقتي مسائل اشراقي خاص خود را مطرح مي كند در هيچ جا از كسي يا منبعي كه ازآن بهره گرفته، اسم نمي برد. البته او در اينمسئله تعمد دارد. به همين سبب است كه حتي نام فردوسي را نياورده است، البته اين امر مي تواند دلايل سياسي و اجتماعي هم داشته باشد

دكتر يحيي يثربي استاددانشگاه و نويسنده داستان «قلندر و قلعه»كه براساس زندگي سهروردي نگاشته شده در ادامه نشست به اختصار درباره زندگيشهاب الدين سهروردي مطالبي را ايراد كرد. وي در باب پيامي كه از آراء وانديشه هاي شيخ اشراق مي توان دريافت کرد، اظهار داشت: پيام سهروردي اين است كه جسارت و جرأت داشته باشيم. اسير گذشته نباشيم و همه چيز را در گذشتهدنبال نكنيم. خود را دريابيم و به سوي آينده اي مستحكم ترگام برداريم

همه حقيقت آن چيزي نيست كه گذشتگان ما گفته اند. آراي گذشتگان گزارشي از فهم آنها از حقيقت است نه حقيقت ناب.چنانچه كسي موجودي گذشته اش را حقيقت ناب بپندارد، در گذشته در جامي زند. ما بايد گزارش گذشتگانمان را نقد و بررسي كنيم

دكتر ابوالقاسم اسماعيل پور در تبيين بهره گيري سهروردي از فرهنگ ايران باستان اظهار داشت:اگر معتقديم كه سهروردي فيلسوفي به تمام معنا ايراني است و از فرهنگ ايرانباستان استفاده كرده،يكي از اين موارد، بهره گرفتن ازاساطير ايران باستان است

محمدعلي سجادي-كارگردان سينما- در باب قابليتهاي بصري آثار سهروردي اظهار داشت: آنچه درسهروردي بسيار جالب توجه است، مسئله نوراست. تقابل بين تاريكي و روشنايي به لحاظ زيبايي شناختي بسيار جذاب است.ديگري قضيه و وجه سوررئاليستي بودن برخي از آثارسهروردي است. همچنين سهروردي بسيار متبحرانه وجوه فرهنگي ايران باستان و فرهنگاسلامي را در هم تنيده است. اين مسئله با شرايط روزگار ما بسيار همساز است و درعصر حاضر نمي توانيم اين دو را از هم تفكيك كنيم. شيوه روايت در آثار سهرورديبه شدت شرقي است.

وي در باب چگونگي به تصوير كشيدن آثاربزرگان ايراني گفت: براي به تصوير كشيدن اين آثار با دو شيوه مواجه هستيم: نخستاينكه به شيوه هاليوودي عمل كنيم يعني بازسازي كرده و تروكاژها را دربياوريم كهاين كار نه در يد قدرت ماست و نه اينكه كار تازه اي صورت مي گيرد. حتياحتمال دارد در انتها كار به شدت مضحك باشد چون امكانات و تكنولوژي غربيها رانداريم. روش دوم و بهترين روش كه من آن را تجربه كردم اين است كه بهكتيبه ها و نقاشيهاي ايراني توجه كنيم. مهم ترين نكته اي كه درنقاشي ايراني وجود دارد، حذف پرسپكتيو است. پس فيلمساز بايد به عكس هايي نخستدست يابد كه بسيار به نقاشي هاي ايراني نزديك است. عقلسرخ ذاتاً بسيار تصويري است و فيلمساز درساختن آن چندان با زحمت مواجه نمي شود .تنها كافي است بي واسطه عقل سرخ را بازخواني كند و آن را به صورت تصويري دراختيار مخاطب قرار دهد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ياقوت حموي درباره سهروردي مي‌نويسد:

شيخ شهيد از دوران کودکي در جست‌وجوي حقيقت بود. آن روز که در سهرورد هم‌سن‌هاي خود را ديد که به مکتب مي‌روند، آتش حقيقت‌جويي در وجود او ناگهان شعله کشيد:

گفت‌وگو: «در طفوليت بر سر کويي، چنان‌که عادت کودکان باشد بازي مي‌کردم. کودکي چند را ديدم که جمع مي‌آمدند. مرا جمعيت ايشان شگفت آمد. پيش رفتم، پرسيدم که کجا مي‌رويد؟ گفتند: به مکتب از بهر تحصيل علم. گفتم: علم چه باشد؟

گفتند: ما جواب ندانيم. از استاد ما بايد پرسيدن. اين گفتند و از من در گذشتند. بعد از زماني با خود گفتم: گويي علم چه باشد؟ چرا من با ايشان پيش استاد نرفتم و از او علم نياموختم؟ در پي ايشان رفتم، ايشان را نيافتم. اما شيخي را ديدم در صحرايي ايستاده، در پيش رفتم و سلام کردم. جواب داد و هرچه بر حسن لطف تعلق داشت، با من در پيش آورد.

من گفتم: جماعتي کودکان را ديدم که به مکتب مي‌رفتند. من از ايشان پرسيدم که غرض رفتن به مکتب چه باشد؟ گفتند: از استاد ما بايد پرسيدن. من آن زمان غافل شدم، ايشان از من درگذشتند. بعد از حضور ايشان، مرا نيز هوس[علم آموزي] برخاست. در پي ايشان برفتم، در ايشان را نيافتم. اکنون هم در پي ايشان مي‌گردم. اگر هيچ از ايشان خبري داري و از استاد ايشان، مرا آگاهي ده! شيخ گفت: استاد ايشان منم. گفتم: بايد از علم مرا چيزي بياموزي. لوحي پيش من آورد و الفبايي بر آن نبشته بود، در من آموخت. گفت: امروز به اين قدر اختصار کن... من به خانه رفتم و تا روز ديگر تکرار الفباي مي‌کردم. دو روز ديگر به خدمتش رسيدم که مرا درسي ديگر گفت. پس چنان شد که روزي ده بار مي‌رفتم و هر بار چيزي مي‌آموختم. چنان شد که خود يک زمان از خدمت شيخ خالي نمي‌بودم و بسيار علم تحصيل مي‌کردم».

از کتب او چنان مفهوم مي‌شود که در بصائر فکر بسيار کرده است. به اطراف و نواهي متعدده، بسيار سفر نمود و در اين اثنا با جماعت صوفيه نيز ملاقات کرد و صحبت داشت و از ايشان استفاده‌ها نمود... به رياضت و خلوات و افکار به جانب نفس خود متوجه و مشغول گشت تا آنکه رسيد به نهايت سِرّ و غايت مقامات حکما.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]انواع عقل از نگاه سهروردی [/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عقل را دارای انواع مختلف می‌داند

· عقل روباه

· عقل کاسب

· عقل سیاسی

· عقل عالم

· عقل سرخ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سهروردی برای تدوین فلسفه خویش منابع متعددی داشت که با گردآوری آنها و تنظیم شگفت انگیز ایشان در کنار هم فلسفه نوین خود را پایه گذاری کرد. این منابع به سه دسته کلی تقسیم شده اند:

 

۱) حکمت الهی یونان. سهروردی بر خلاف فیلسوفان پیشین که تنها به ارسطو توجه ویژه ای داشتند شیفته فیثاغورث و امپدکلوس و بویژه افلاطون بود، تا حدی که افلاطون را پیشوای حکمای اشراق می داند.

 

۲) حکمت مشاء. بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمه اشراق شده است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین بخصوص ابن سینا توانست این گونه از آراء مشاء در حکمت اشراق استفاده کند.

۳) حکمت ایران باستان. از نکات برجسته و جالب توجه سهروردی، علاقه خاص او به حکمت پارسی باستان است. این توجه ویژه به حدی است که برخی اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است. او در کتاب حکمت الاشراق، زرتشت را حکیم فاضل نامیده و حتی خودش را زنده کننده حکمت ایران باستان دانسته است. سهروردی حقیقت را امری واحد می دانست و آن را منسوب به خداوندی واحد دانسته و اصطلاح «الحق من ربک» را از قرآن وام گرفته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...