رفتن به مطلب

سرد شدن شدید کوره بلند و روش های فعال کردن مجدد آن


ارسال های توصیه شده

(Chilled blast furnace)

 

مقدمه

واحدهاي فولادسازي به‌دليل سرد شدن كوره بلند دچار شرايطي حاد مي‌شوند. در اثر سرد شدن شديد كوره درجه حرارت چدن و سرباره كاهش يافته و ارتباط بين فورم‌هاي هواي دم و مجددا قطع مي‌‌شود. سرد شدن كوره بلند به سه درجه تقسيم مي‌شود:

 

1 ـ ملايم 2 ـ متوسط 3 ـ شديد

 

روش‌هاي فعال‌سازي يا (Recovery) در حالت‌هاي مختلف متفاوت است.

 

امروزه بعضي از شركت‌ها توانسته‌اند به تكنولوژي جديد دسترسي پيدا كنند.

 

 

تكنولوژي لانس (Oxy ـ fuel)

 

اين تكنولوژي كارآيي بهتري نسبت به روش سنتي دارد و كوره بلند در زمان كمتري به شرايط نرمال با توليد حداكثر مي‌رسد.

 

در 18 سال گذشته شركت (‌Danieli corus) توانسته، 34 كوره بلند را به شرايط نرمال برساند. ركورد فعال‌سازي كوره بلند كه ركوردي بي‌نظير و حدود 200 ساعت است.

 

 

علل سرد شدن شديد كوره بلند

 

معمولا سرباره در 1390-1350 درجه حرارت سيلسيوس شروع به سفت شدن مي‌كند كه بستگي به تركيب سرباره، از جمله Al2o3 , Sio2 , cao + mgo دارد. به‌علاوه درصد Feo هم نقش مهمي را بازي مي‌كند وقتي سرباره سفت شود، نفوذپذيري آن به بوته كم و بوته حرارت لازم براي خروج مذاب و سرباره را ندارد.

 

دلايل سرد شدن شديد كوره بلند عبارتند از:

 

1. نفوذ بيش از حد آب از طريق فورم، آمبرازور، خنك كننده و... به داخل كوره

 

2. تغييرات اساسي در كيفيت مواد اوليه بخصوص كك (افزايش رطوبت ـ كاهش استحكام)‌ ـ تغيير درجه بازي سرباره

 

3. خراب شدن ابزارهاي اندازه‌گيري‌

 

4. عدم آموزش كافي تكنولوژها و اپراتور‌ها و پايدار نبودن شرايط كوره

 

5. نبود اطلاع به موقع خرابي سيگنال‌ها و دياگرام‌هاي كوره توسط اپراتورها به مسئولان ذيربط

 

6. حوادث غيرمنتظره (حادثه اختلال در سيستم بارگيري، سيستم گرمايي كائوپرها، محوطه كوره، قطع آب، برق و...) ‌

 

در موقع اختلال كوره بلند بايد هواي دم كاهش يابد و خروج چدن و سرباره در حداقل زمان انجام پذيرد. اگر عمليات موفقيت‌آميز نبود و كوره دچار آويختگي و ريزش مواد شده و سرد شدن شديد به‌وجود مي‌آيد.

 

در اثر سرد شدن شديد كوره امكان سوختن فورم و سيستم‌هاي دمش وجود دارد.

 

با توجه به اين‌كه امروزه كوره بلندها با 200 kg/ton پودر زغال كار مي‌كنند. در صورتيكه توقفي پيش آمد زمان زيادي براي نرمال كردن كوره صرف مي‌شود و آنچه مهم است علائم سرد شدن كوره توسط اپراتورها به موقع تشخيص داده شود. اگر مراحل اوليه به خوبي شناسايي ‌شود براي فعال‌سازي كوره و رسيدن به شرايط نرمال زمان كمتري صرف مي‌شود.

 

معمولا متخصصان كوره بلند با تشكيل جلسات منظم و همفكري مناسب مي‌توانند بهترين روش براي فعال كردن كوره بلند در حداقل زمان را انتخاب كنند. معمولا زمان فعال كردن بين 8 الي 12 هفته طول مي‌كشد.

 

 

فعال ساختن كوره بلند Recovery

 

براي فعال كردن كوره بلند بايد برنامه منظم و حساب شده‌اي در نظر گرفته شود.

 

پروسه فعال‌سازي عبارت است از:

 

1. تخمين مواد آهن دار و كك در كوره

 

2. برآورد مقدار چدن و سرباره

 

3. مشخص كردن تركيبات شيميايي مواد آهن‌دار و سرباره

 

4. مشخص كردن زمان باز كردن مجرا

 

5. تخمين مقدار كك و بازيسيته مواد شارژ شده

 

6. تميز كردن سيستم‌هاي هواي دم (فورم‌ها، لوله‌هاي هوا)

 

7. مشخص كردن شماره فورم‌هايي كه بايد باز باشد.

 

اگر بوته كوره خالي از مواد مذاب باشد فعال‌سازي به مراتب آسان‌تر از زماني است كه تخليه انجام نگرفته و مواد مذاب و سرباره در بوته منجمد شده‌اند. آنچه در مرحله بعدي مهم است ارتباط مجدد بين فورم‌ها با مجرا واضافه كرن ذخيره گرمايي براي ذوب مجدد چدن و سرباره كه امكان خروج از مجرا را نداشته‌اند.

 

براي فعال‌سازي موفقيت آميز كوره بلند بايد جلسات منظم روزانه برگزار ‌شود و پس از بررسي هر مرحله تصميم‌گيري‌ براي اجراي مراحل بعدي انجام گيرد. تحقق يافتن مراحل كار با استفاده از متخصصان و تصميم‌گيري‌ به موقع و صحيح در حداقل زمان امكان‌پذير است.

 

 

پروسه فعال‌سازي كوره (‌The Recovery Process)

 

اولين گام براي فعال‌سازي كوره بلند، برقرار كردن ارتباط بين مجرا و فورم‌هاي هواي دم است. براي برقراري اين ارتباط از لانس حرارتي در محيطي پر تنش و گرم استفاده مي‌شود.

 

گرماي حاصله از لانس حرارتي باعث ذوب مجدد سرباره شده و سرباره از منطقه فورم‌ها به بوته و سپس به بيرون از كوره خروج مي‌يابد.

 

تكنولوژي اكسي ـ فيول فعال‌سازي كوره بلند را در حداقل زمان و بهتر از روش سنتي انجام مي‌دهد. معمولا در مجراي كوره سوراخي ايجاد مي‌‌كنند و لانس را در محل سوراخ قرار داده و با حداكثر ظرفيت توليد گرما مي‌كند.

 

آنچه در پروسه فعال‌سازي مهم است اين‌كه فورم هواي دم خودبخود باز نشود چون با شروع مذاب سيم‌هاي هواي دم از سرباره و مذاب پر مي‌شود.

 

بعد از قرار دادن لانس و آتش زدن آن ابتدا حجم اكسيژن و گاز كم و سپس براساس شرايط افزايش مي‌يابد.

مقدار اكسيژن و گاز در اين پروسه خيلي مهم است اگر اكسيژن زياد باشد باعث سوختن لانس و اگر كم باشد ذوب بخوبي انجام نمي گيرد. مقدار مناسب را متخصصين بر اساس شرايط كار تعيين مي‌‌كنند.

 

با باز شدن تعدادي از فورم‌ها و توليد مذاب لانس بريده شده و مذاب خارج مي‌‌شود و بر اساس شرايط كوره بقيه فورم‌ها باز مي‌شود، در صورتيكه 50 درصد از فورم‌ها فعال شود مي‌توان گفت كه وضعيت پايداري حاصل شده است.

 

 

شرايط لازم براي فعال‌سازي موفقيت‌آميز (Conditions for a successful recovery)

 

پارامترهاي اصلي براي ارايه كار و فعال كردن موفقيت آميز كوره بلند عبارتند از:

 

1. مقدار كك كافي در مركز كوره

 

2. سوراخكاري مجراها طبق برنامه

 

3. جلوگيري از نفوذ آب بداخل كوره (اگر آب وارد كوره شود فعال‌سازي با امكان كمتر يا اصلا انجام نمي پذيرد)

 

 

مديريت فعال‌سازي (Managing a Recovery)

 

در مورد فعال كردن كوره بلند بايد ساده انگاري و تصورات معمولي را كنار گذاشت و با مديريت خوب و كنترل روز به روز شرايط دمش را فراهم كرد.

 

فعال‌سازي كوره بلند وقتي موفقيت‌آميز است كه سيستم مستقر در كارگاه و متخصصان امر همكاري لازم را كنند. كميته‌اي تشكيل و برنامه‌ريزي شفاف و صحيحي اتخاذ شود و به‌صورت دو شيفت 12 ساعته با تقويت مسائل روحي، رواني پرسنل عمليات ادامه يابد. معمولا در جلسات برنامه 12 ساعت گذشته بررسي و براي 12 ساعت آينده برنامه‌ريزي مي‌‌شود و در مورد نحوه كار در منطقه فورم‌هاي محوطه‌هاي ريخته گري و مواد تعميراتي نيز بحث مي‌شود.

 

آنچه براي پروسه فعال‌سازي بسيار مهم است شناسايي علت به‌وجود آمده است كه اگر علت مشخص شد؛ نحوه برطرف كردن آن براحتي انجام مي‌گيرد و اولين اصل ارتباط بين مجرا و منطقه فورم‌ها است.

 

در سال‌هاي اخير تعدادي از كوره بلند‌ها توسط متخصصين امر فعال شده‌اند كه مي‌توان بعنوان مثال در مورد 3 كوره بلند موارد كاري شرح داد.

 

مثال يك:

كوره بلند با حجم 2780 m3

تعداد مجرا 3 عدد

فاصله مجرا از منطقه فورم‌ها 5/3 متر

زاويه مجرا 10 درجه

تعداد فورم 29 عدد

 

اين كوره بلند يك هفته بعد از راه‌اندازي با توجه به اشكال پيش آمده در برج‌هاي هوا گرمكن دچار سرد شدن شديد شد. فورم‌ها و لوله‌هاي هواي دم پر از سرباره و مذاب شد و كوره دچار ماسيدگي شديد شد.

 

براي فعال كردن كوره دو سوراخ بطول 5/4 متر در بوته ايجاد شد با استفاده از بعد از لانس اكسي فيول بعد از 21 ساعت و باز كردن 4 عدد فورم اولين خروج انجام گرفت و هر 10 الي 12 ساعت فورم‌هاي ديگر باز و بعد از 200 ساعت كوره بلند به‌طور كامل در پروسه توليد قرار گرفت.

 

مثال 2:

كوره بلند با حجم 3600 m3

تعداد مجرا 4 عدد

محوطه ريخته‌گري 2 عدد

تعداد فورم 38 عدد

فاصله مجرا از فورم 3/4 متر

فاصله كف بوته از مجرا 5/2 متر

زاويه مجرا 10 درجه

آخرين بازسازي در سال 2001

 

به‌دليل اشكال در سيستم دهانه كوره و عدم بارگيري مناسب كوره متوقف شد و سرد شدن شديد

به‌وجود آمد.

 

با توجه به اين‌كه قبل از حادثه كوره نرمال و با kg/ton 120 پودر زغال كار مي‌كرد. برآورد اوليه اين بود كه كوره 5 ماه متوقف مي‌‌شود.

 

دو سوراخ در بوته به طول 5/4 متر ايجاد شد. يك سوراخ در مجرا و ديگري با زاويه صفر در منطقه مرده. درجه حرارت مركز كوره 150 درجه سانتيگراد بود.

 

لانس Oxy-Fuel در بيرون آتش زده و بداخل سوراخ‌ها هدايت شد عمليات حدود 30 ساعت طول كشيد. در اولين مرحله 6 فورم باز شد حدود 50 تن مذاب خارج شد. بعد از آن هر 8 الي 10 ساعت دو عدد فورم جديد باز و بعد از 155 ساعت كوره فعال شد.

 

مثال 3:

كوره حجم 2134m3

تعداد مجرا 2 عدد

محوطه ريخته گري 2 عدد

فاصله مجرا از فورم 9/3 متر

فاصله مجرا از كف 5/2 متر

زاويه مته 10 درجه

آخرين بازسازي در سال 1992

 

كوره بلند براي آستر زدن بدنه متوقف شد. سطح مواد تا منطقه فورم‌ها پايين آورده شد. عمليات آسترزني 9 شبانه روز طول كشيد. روش راه‌اندازي كوره با توجه به بارگيري مواد غيرآماده و سرد با استفاده از لانس انجام گرفت.

 

وقتي لانس در مجرا تعبيه شد احتراق بخوبي انجام نگرفت و گاز با فشار پس مي‌زد. مجبور شدند مجددا با استفاده از مته سوراخ ايجاد كرده و در مجرا قرار دهند بعد از 26 ساعت بريده و 30 تن مذاب خارج شد. با بازكردن فورم‌هاي ديگر در شرايط مناسب كوره نرمال شد.

 

 

نتيجه (Conclusions)

 

آنچه براي واحد كوره بلند مهم است عوامل و مفروضاتي كه باعث سرد شدن شديد بوته و كوره شده و هر كوره بلند بايد يك دستورالعمل مدون در مورد نحوه برخورد با حوادث (مثلا سرد شدن شديد بدنه) داشته باشد.

 

امروزه با استفاده از تكنولوژي لانس‌هاي حرارتي Oxy-Fuel مي‌توان كوره بلند را در حداقل زمان به شرايط نرمال برگرداند. كاهش زمان و رسيدن به توليد منفعت زيادي به كوره بلند مي‌رساند.

 

 

کاووس علی قاسمی،مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...