رفتن به مطلب

نگاهی به کاربرد rfid در صنایع دارویی و بیمارستانها


ارسال های توصیه شده

rfid ، مجموعه­ای از روش­های فنی است که به کمک امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص به شناسایی پرداخته و در گستره­ی وسیعی از صنایع کاربرد دارد. لذا می­توان با تمرکز روی هر یک از کاربردهای این فناوری و شرح فرآيندهای پیاده­سازی آن، گامی به سمت فراگیر شدن استفاده از این فناوری برداشت.

با توجه به اهمیت مبحث سلامت در جامعه، این مقاله، نگاهی به امکان و نحوه بکارگیری rfidدر تأمین و ارتقای سطح سلامت جامعه داشته و با اجتناب از توضیح کامل مباحث فنی و با تمرکز بیشتر بر نحوه انجام فعالیت­ها به یافتن فرآیندهای لازم برای پیاده­سازی و اجرای یک سیستم کنترل و شناسایی rfidدر کاربردهای مرتبط با سلامت جامعه پرداخته است.

ببمارستان­ها و تولید و توزیع کنندگان دارو از عواملی هستند که نقشی اساسی و تعیین کننده در سلامت افراد داشته و می­توان با تمرکز بر این نقش اساسی و ارتقای سطح کیفی آنها گامی بزرگ به سمت اهداف مطرح شده برداشت.

تولید و عرضه داروهای تقلبی و غیرقابل مصرف نیز امروزه به بحرانی اجتماعی تبدیل شده است که ضررهای جبران ناپذیری به سلامت و اقتصاد جامعه می­زند. در این مقاله روشی برای شناسایی داروهای نامعتبر توسط فناوری rfidارائه می­شود که با توجه به کارهای انجام شده در دنیا، راه حلی مناسب برای مبارزه با این معضل به نظر می­رسد.در انتهای مقاله هم یک نمونه عملی از بکارگیری فناوری rfidدر تولید و عرضه دارو ارائه می­شود.

تکنولوژی شناسایی از طریق فرکانس رادیویی امکان برچسب­گذاری الکترونیکی و شناسایی بی­سیم اشیاء را از طریق امواج رادیویی برای استفاده در صنایع مختلف امکان‌پذیر می­سازد. همچنین rfidبه عنوان زیرمجموعه­ای از طیف وسیع تکنولوژی شناسایی اتوماتیک و تصرف کردن دادهمطرح می­شود که شامل سیستم­های استفاده از بارکد پیشرفته، شناسایی نوری کاراکترهاو سیستم­های شناسایی مادون قرمز است [1].­ به طور خلاصه، تکنولوژی شناسایی اشیاء از طریق فرکانس رادیویی، ارائه راه­حل­های مفید برای پیگیری اشیاء به صورت محلی و عمومی را امکان­پذیر می­سازد.

امروزه شرکت­های مختلف در خارج از کشور به شدت درحال توسعه سیستم­های خود با استفاده از رویه­های شناسایی خودکار در زنجیره­های تولیدی هستند . تکنولوژی مورد بحث اغلب به صورت یکپارچه با صنایع itدر کشورهای مختلف مطرح می­شود [3].

این تکنولوژی دارای کاربردهای گوناگونی نظیر سیستم­های کنترل دسترسی، پیگیری محصولات و اشیا در کارخانجات، جلوگیری از ورود داروی تقلبی به بازار دارو، کنترل بیماران در بیمارستان­ها و غیره است.

به طور کلی سادگی استفاده از تکنولوژی rfidدر محیط­های صنعتی عمده­ترین خصوصیتی است که آن را از سایر تکنولوژی­های مشابه متمایز می­سازد. یکی از امکانات ساده­ای که rfidدر اختیار کاربران قرار می­دهد، عدم نیاز به یک خط مستقیم بین برچسب و رمزخوان برای شناسایی است، به طوری که برچسب­ها در هر جهتی نسبت به رمزخوان و یا حتی از داخل بسته­بندی از طریق امواج الکترومغناطیسی قابل شناسایی خواهند بود. همچنین رمزخوان­ها می­توانند چندین برچسب را به طور همزمان شناسایی کرده و اطلاعات آن­ها را بخوانند. برچسب­هایrfidحافظه­هایی با قابلیت خواندن و نوشتن را با استفاده از تکنینک­های امنیتی بالا در اختیار کاربران قرار می­دهند. امروزه اکثر حافظه­های موجود در برچسب­ها به صورت خواندنی/نوشتنی با قابلیت پارتیشن­بندی طراحی می­شوند، به طوری که می­توان برخی از پارتیشن­ها ( به عنوان مثال پارتیشن مربوط به شماره سریال) را به صورت غیر قابل تغییر تنظیم کرد [2]. در شکل 1 حداقل اجزای موجود در فناوری rfidنشان داده شده است.rfid، از یک میکروچیپ بر روی برچسب برای ذخیره اطلاعات استفاده می­کند. اطلاعات توسط امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص از برچسب­ها خوانده و یا بر برچسب­ها نوشته می­شوند. یک رمزخوان rfidامواج را توسط آنتن خود، در اطراف پراکنده می­کند تا بتواند برچسب­های اطراف را شناسایی نماید. برچسب­ها توسط این امواج، انرژی لازم خود را برای ارسال پاسخ تامین کرده و اطلاعات را به رمزخوان می­فرستند و رمزخوان نيز آنها را به کمک مدارات واسط، به کامپیوتر برای ذخیره‌ در پایگاه داده و پردازش ارسال می­کند.

 

دانلود مقاله

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

امروز یکی از سیستم های پیشرفته در مخابرات فناوری RFID است

با این فناوری آشنا شوید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...