رفتن به مطلب

افزایش کاربرد سرامیکهای تخصصی


XMEHRDADX

ارسال های توصیه شده

2khbvthddoa2hqqmynw4.jpg

 

بعد از گذشت نيم قرن، در 10 سال اخير پيشرفت‌ها در دنياي سراميك‌هاي تخصصي سرعت و شدت گرفته‌اند. كاربردهاي نوين و بازارهاي جغرافيايي جديدي پيش روي اين سراميك‌ها گشوده شده‌اند به‌طوري كه در زمينه‌هايي از قبيل پزشكي، الكترونيك و هوافضا مصرف اين سراميك‌ها استمرار دارد كه نشانگر رشد سالم اين محصولات است. در اين مقاله ما مروري بر بازارهاي عمده مصرف‌كننده سراميك‌هاي تخصصي خواهيم داشت.

 

رشد سالم در بسياري از بخش‌هاي بازار سراميك‌هاي تخصصي يك فضاي مطمئن و بسيار اميدواركننده را براي آينده اين صنعت رقم زده است. اين امر با وجود روند اخير افزايش بهاي انرژي و سطوح سخت رقابتي، نه تنها بين شركت‌ها بلكه بين مواد جايگزين نيز صورت پذيرفته است.

 

يك محدوده كلي از استفاده رايج مواد سراميكي پيشرفته از قبيل آلومينا، زيركونيا، كاربيد سيليسيم، نيترات سيليسيم و سيالون وجود دارد كه مي‌تواند از نظر خواص، قيمت و با همان كاربردها با مواد ديگر مشابه رقابت كند.

 

يك حقيقت اساسي در رابطه با اطمينان موجود در صنعت اين است كه اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه به‌طور كلي در شرايط اقتصادي كنوني بسياري از بازارهاي عمده مصرف‌كننده از قبيل كاربردهاي پزشكي، تجهيزات الكترونيكي و كاربردهاي هوا و فضا كه نسبت به ديگر بازارها وابستگي كمتري دارند.

 

اين رشد منجر به افزايش مصرف مواد معدني، به‌خصوص براي عيارهاي آلومينا و زيركونيا با خلوص بالا شده است. هرچند مصرف مواد معدني در بخش سراميك‌هاي صنعتي تنها يك سهم اندكي از مصرف كلي را به‌خود اختصاص داده است البته با يك ارزش افزوده بالاتر.

 

روند اصلي براي توليدكنندگان سراميك‌هاي تخصصي، توليد مجموعه‌اي از مواد تخصصي‌تر و با خصوصيات فني‌تر است.

 

ديگر ويژگي برجسته عرضه مواد معدني مورد لزوم صنعت سراميك‌هاي تخصصي، در كنار ارزش افزوده بالا و ظرفيت پايين‌شان، اين است كه از نظر بازار حامي اين توليدكنندگان بوده و رابطه‌اي بين مصرف‌كنندگان محصولات آنان باشند.

 

سراميك‌هاي صنعتي يا پيشرفته يك گروه بزرگ و متنوع از مواد را شامل مي‌شوند كه براي كاربردهاي وسيعي جهت مصارف خاص و غالب اوقات سفارشي براي يك هدف معين توليد شده‌اند.

 

اين بدان معني است كه هيچ‌گونه تعريف مشخصي براي سراميك‌هاي تخصصي وجود ندارد، بلكه شامل يك چتري است كه مواد سراميكي بسيار ويژه با خواص مكانيكي، الكتريكي، حرارتي، بيولوژيكي و شيميايي بسيار بالا را پوشش مي‌دهد. سپس اين مواد براي استفاده به‌عنوان اجزاي سازنده دركاربردهاي‌هايتك (تكنولوژي بالا) بهينه مي‌‌شوند.

 

سراميك‌هاي مهندسي اصطلاح ديگري است كه اغلب به‌طور گسترده‌اي در مورد سراميك‌هاي به‌كار گرفته شده در صنايع ساختماني، محيطي و فرآيندهاي شيميايي استفاده مي‌شود و در الكترونيك چندان كاربردي ندارند.

 

در سال 2007 كل بازار سراميك‌هاي مهندسي در اروپا در حدود دو ميليون و 900دلار بالغ شده و در همين سال بازار براي سراميك‌هاي مهندسي در ايالات متحده 2 هزار ميليون دلار بوده و تا سال 2012 مصرف سراميك‌هاي مهندسي در اروپا متجاوز از چهار ميليون 100 دلار و در ايالات متحده دو ميليون و 600 دلار تخمين زده شده است.

 

از نظر جغرافيايي، آلمان بزرگترين مصرف‌كننده سراميك‌هاي تخصصي در اروپا است كه بالغ بر 43 درصد ميزان مصرف كل اروپا را به خود اختصاص داده است. همچنين، آلمان در اين زمينه يك توليدكننده بزرگ نيز به حساب مي‌آيد كه بيش از مقدار مصرفش توليد مي‌كند، در حالي كه ايالات متحده يك واردكننده صرف است.

 

به تعدادي از اين بازارها در جدول ضميمه اشاره شده است كه كاربردهاي وسيع صنايع استفاده كننده سراميك‌هاي تخصصي به روشني در آن مشخص شده است.

لینک به دیدگاه

هوا و فضا

 

سراميك‌هاي تخصصي نقش‌هاي كليدي بسياري را در صنايع هوافضا بازي مي‌كنند. آلومينا، نيتريد سيليسيم، و نيتريد آلومينيوم به دليل حفظ پايداري ابعادشان در محدوده‌هاي دمايي بسيار بالا و دارا بودن استحكام مكانيكي بالا، در قطعات حساس مورد استفاده قرار مي‌گيرند. همچنين اين مواد داراي مقاومت شيميايي و نسبت سفتي به وزن بسيار خوبي هستند.

 

آلومينا، نيتريد سيليسيوم و نيتريد آلومينيوم در سيستم‌هاي كنترل و تجهيزات هواپيما، سيستم‌هاي هدايت موشك و تجهيزات موقعيت‌‌يابي ماهواره‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ديگر كاربردهاي اين مواد شامل چسب‌هايي براي موتورهاي توربيني گازي، نصب خطوط انتقال سوخت، سيستم‌هاي احتراق موتور، سيستم‌هاي آشكارسازي و اطفاي حريق، صفحات نمايشگر تجهيزات و سرعت‌سنج‌ها است.

 

همچنين مواد سراميكي الكترونيكي (پيزوالكتريك و دي الكتريك) نيز در صنعت هوا و فضا در حس‌گرهايي براي تعيين لرزش، ژيروسكوپ‌ها (گردش‌نما) و حس‌گرهاي سطح‌ياب براي مخازن سوخت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به‌عنوان مثال كارخانه سراميك‌هاي تخصصي Morgan در شهر ساوت ‌همپتون كشور انگلستان، در حال حاضر تامين‌كننده قطعات براي هواپيماي بويينگ 777 با يك تجهيزاتي شامل پيزوسراميك‌ها براي 52 حس‌گر مافوق صوت مخزن سوخت آن و حس‌گرهاي مشابه كه در هواپيماهاي جنگنده مورد استفاده قرار مي‌گيرند، است.

 

در حال حاضر شركت‌هاي هواپيمايي تجاري و همچنين برنامه‌هاي فضايي و دفاعي از نظر كاهش هزينه‌ها تحت فشارهاي زيادي قرار دارند و هم زمان ملزم به افزايش كارآيي خود هستند. هرچند با افزايش تقاضا براي حمل و نقل مسافر و محموله‌هاي تجاري، فروش آن در بخش‌هاي نگهداري، تعمير و بازرسي رونق خوبي گرفته است. همچنين بخش ساخت هواپيماهاي جديد از قبيل هواپيماهاي عظيم‌الجثه براي حمل كالا و جت‌هاي داخلي نيز با افزايش فروش مواجه شده است.

 

يكي از كاربردهاي آتي اين مواد در كاوش‌هاي فضايي است كه توسط بخش سراميك‌هاي تخصصي Morgan واقع در Erlangen كشور آلمان در دست ساخت است و در رابطه با برنامه توسعه فضايي اروپا بوده كه شامل مخازن تخليه بار از جنس آلومينا براي سيستم نيروي محركه يوني است. موتورهاي يوني مي‌توانند از نظر وزني يك جايگزين سبك براي موتورهاي شيميايي باشند كه سفينه‌ها را قادر خواهند ساخت تا 10 برابر سريعتر حركت كرده و مسافت‌هاي بيشتري را بپيمايند.

لینک به دیدگاه

صنعت خودرو

 

در حال حاضر در صنايع اتومبيل‌سازي بيش از 50 كاربرد متفاوت براي سراميك‌هاي تخصصي وجود دارد و اين كاربردها به‌طور روزافزون در حال افزايش هستند. در طي 10 سال گذشته، خواص قدرتمند حرارتي، الكتريكي و شيميايي، سراميك‌ها را به‌طور فزاينده‌اي به يك جايگزين پردوام جذاب و ارزان قيمت به جاي فلزات مبدل كرده است.

 

سراميك‌هاي تخصصي داراي كاربردهايي براي كاهش سروصدا، كنترل حرارتي، *****اسيون و سايش در تمامي بخش‌هاي صنعت حمل و نقل از تراكتورها گرفته تا اتوبوس‌ها و موتورسيكلت، هستند.

 

هم آلومينا (اكسيد آلومينيوم) و هم زيركونيا (اكسيد زيركونيوم) در دماهاي بالا يك استحكام مكانيكي بالا و پايداري ابعادي را از خود نشان مي‌دهند. سختي آلومينا اين ماده را به يك جايگزين ارزان به جاي فلزات به‌عنوان درزگير در موتورهاي ديزلي به دليل اينكه بتونه‌هاي فلزي پوششي سريعا پوسيده مي‌شدند و اكثر اوقات نياز به جايگزين داشتند، مبدل كرده است.

 

همچنين در حال حاضر، صفحات آلومينا در كاميون‌هاي سنگين براي كنترل سوپاپ‌هاي هواي فشرده لازم جهت تنظيم سطح تعليق كابين، شاسي يا صندلي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

در پمپ‌هاب آب نيز، ياتاقان‌هاي سراميكي جانشين مناسبي براي ياتاقان‌هايي با محوري از جنس فولادهاي كربني شده‌اند. ياتاقان‌هاي سراميكي در برابر تاثيرات سايشي ذرات موجود در آب مقاومت بيشتري را نشان داده و در نتيجه ضريب اطمينان را افزايش مي‌دهند. با توجه به كارگيري از اين سراميك‌ها در دستگاه‌هاي توربوشارژر و ياتاقان‌ها، رشد استفاده از موتورهاي ديزلي به‌ويژه در بازار كاميون با افزايش مواجه شده است.

 

با توجه به نياز به كنترل مواد آلاينده خصوصاً توسط كاميون‌هاي سنگين، بازار سراميك‌هاي تخصصي در مبدل‌هاي كاتاليكي با رشد همراه بوده است. دكتر جان بريگز اظهار داشت كه كاربردهاي كاتاليزور در اگزوزهاي اتومبيل‌هايي با موتور ديزلي به رشد خود ادامه خواهد داد، چون در ظرف دو تا سه سال آينده در اروپا و ايالات متحده آمريكا مقررات جديد آلودگي هوا به كار گرفته مي‌شود.

 

هم‌اكنون، در اروپا استفاده از *****هاي ذرات ريز و كاتاليزورهاي اكسيداسيون نسبت به ايالات متحده آمريكا رواج بيشتري پيدا كرده است. به هر حال يكي از زمينه‌هاي رشد عمده در هر دو منطقه است و در آينده در ديگر مناطق نيز به اجرا در خواهد آمد.

 

نظر به اين كه در صنايع هوافضا، خواص پيزوالكتريك سراميك‌هاي PZT، در حس‌گرهاي سطح‌سنج اولتراسونيك در مخازن سوخت خودروها منجر به ارائه دقت بيشتر مي‌شود، از اين رو اين سراميك‌ها جايگزين گيج‌هاي شناور متداول شده‌اند.

 

سراميك‌هاي PZT نشان داده‌اند كه در شرايط بد سوختي بسيار مقاوم هستند. همچنين پيزوسراميك‌ها به شكل قوس‌هاي موجود در سيستم‌هاي صندلي‌هاي راحت در مدل‌هاي پيشرفته خودرو به‌كار گرفته مي‌شود كه با استفاده از دريچه‌هايي ايجاد اثرات ماساژ مي‌كنند.

 

پيزوسراميك‌ها همچنين در سيستم‌هاي كنترل فشار لاستيك اتومبيل‌ها به كار گرفته مي‌شوند كه در ماه نوامبر سال 2006 در كشور ايالات متحده تبديل به يك استاندارد ايمني مجاز شد. سراميك در داخل لاستيك اتومبيل قرار مي‌گيرد و توانايي منحصر به فرد آن براي تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي بدين معني است كه هر وقت نيروي مكانيكي بر اثر حركت لاستيك بر روي زمين بر سراميك اعمال مي‌شود، سراميك از خود الكتريسيته ساطع مي‌كند كه بر روي مانيتور خودرو مشاهده مي‌شود.

 

طبق سخنان دكتر Zimmermann مديرعامل شركت CeramTec در سمينار اخير، در آينده كاربرد سراميك‌ها در خودروهاي مدرن و پيشرفته افزايش خواهد يافت كه به سراميك‌هايي با كارآيي بالا در موتورهاي هيبريدي، باتري‌هاي سوختي (APU) و كامپوزيت‌هايي با زمينه فلزي مي‌توان اشاره كرد.

لینک به دیدگاه

رونق تسليحات دفاعي سراميكي

در طول چهار سال گذشته، هزينه‌هاي دفاعي در زمينه كاربرد تركيبات سراميكي افزايش چشمگيري پيدا كرده و تسليحات سراميكي سريع‌ترين رشد را در بازار در كشور ايالات متحده داشته‌اند.

 

تا 11 سپتامبر، هزينه‌ها با ركود مواجه بود اما جنگ در عراق و افغانستان بازارهاي تسليحات سراميكي در ايالات متحده را بين سال‌هاي 2003 و 2006 با ده برابر افزايش مواجه شده و در سال 2006 بالغ بر 550 ميليون دلار شد.

 

هرچند هزينه‌ها در آمريكا، به‌‌عنوان بزرگترين بازار، به اوج خود رسيده و احتمال مي‌رود با كاهش اندكي مواجه شود چون بخش اعظم ارتش ايالات متحده در طي اين دوره دوباره تجهيز شده است.

 

 

تجهيزات الكترونيكي

 

كاربردها براي سراميك‌هاي تخصصي در بخش الكترونيك شامل ارتباطات، ليزرها، تكنولوژي‌هاي الكترونيك نوري و سخت‌افزار فناوري اطلاعات(IT) است. به دنبال افزايش چشمگير در تقاضا براي ذخيره‌سازي اطلاعات در رايانه‌هاي خانگي از قبيل ذخيره‌سازي فايل‌هاي صوتي، تصويري و عكس‌ها و همچنين در حالت پيشرفته‌تر براي بازپخش برنامه‌هاي تلويزيوني و ضبط آنها، رشد در بازار سخت افزار IT سرعت گرفته است.

 

همچنين قطعات ساخته شده از سراميك‌هاي صنعتي در پيريزهاي لمسي و اتاق‌هاي پردازش، تجهيزات پردازش نيمه رسانا و وافرهاي توليد در كارخانه‌هاي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

بازار ليزر نيز از مصارف روزافزون سراميك‌هاي تخصصي بي‌نصيب نمانده و تعداد كاربردهاي آن به‌عنوان قطعات كوچكتر و به صرفه‌تر از نظر اقتصادي با افزايش مواجه شده است. در اين راستا رشد بازار شامل تجهيزات دندانپزشكي، ابزار جراحي، وسايل علامت‌گذاري محصولات و همچنين ابزار طيف‌سنجي نيز شده است.

 

رشد به واسطه افزايش تقاضا براي تجهيزات نقشه‌برداري در ارتش و كاربردهاي تجاري است.

 

 

پزشكي

 

قطعات و اجزاي فرعي ساخته شده از سراميك‌هاي تخصصي به دليل دوام بلندمدت و سازگاري با شرايط بدن در بسياري از روش‌هاي رشته پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

مهمترين كاربردهاي اين مواد به‌عنوان اندام مصنوعي و ابزارهايي با قابليت ايمپلنت كه به‌طور فزاينده‌اي پيشرفت كرده‌اند و همچنين تجهيزات جراحي و عيب‌يابي است.

 

در حال حاضر استفاده از اين سراميك‌ها در مفاصل سراميكي ران يكي از تكنولوژي‌هاي ايجاد شده مناسب است و ديگر مفاصل از قبيل زانوها، انگشتان و ايمپلنت‌هاي نخاعي در مرحله آزمايشات بيمارستاني است. از ديگر موارد كاربرد اين مواد مي‌توان به سيستم‌هاي ليزر و جابه‌جايي سيالات اشاره كرد.

 

با توجه به نسبت جمعيت سالمند در آمريكاي شمالي و اروپا، اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه بازار سراميك‌هاي تخصصي در بخش پزشكي به روند رو به رشد خود ادامه مي‌دهد. علاوه بر آن حركت به سوي تكنيك‌هاي جراحي بسته يك نياز براي توسعه قطعات سراميكي كوچكتر و پيچيده‌تر را ايجاب مي‌كند.

 

در آمريكاي‌شمالي واقع در Coorstek ايالات متحده، در مطالعات اخير تعدادي از انواع مواد معدني، با علامت تجاري CeraPure، كه به‌طور ويژه براي بازارهاي پزشكي طراحي شده و شامل آلومينا، زيركونيا و اكسيد زيركونيوم تقويت شده با اكسيد آلومينيوم هستند كه شركت اين محصولات را به نام نسل آينده معرفي كرده است.

لینک به دیدگاه

پاكسازي محيطي

 

بزرگترين بازار در كاربردهاي محيطي براي سراميك‌هاي تخصصي، *****هاي مخصوص و كاتاليزورهاي تقويتي براي وسايل نقليه و كارخانه‌هاي صنعتي و پوشه‌ها يا غشا‌ها هستند. اين موارد يك دامنه وسيعي از صنايع را در بر مي‌گيرند كه شامل كاتاليزورهاي سه راهه اتومبيل، كاتاليزورهاي اگزوز موتورهاي ديزلي، كاتاليزورهاي تقويتي نيروگاه‌ها و تشعشعات صنعتي و همچنين در صنايع نفتي و شيميايي است.

 

با افزايش توليدات جهاني براي پاسخگويي به رشد فزاينده تقاضاي انرژي، فروش در بخش فرايندهاي هيدروكربني براي حذف آلودگي با افزايش مواجه شده است.

 

به‌طور كلي، پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2009 بازار سراميك‌هاي سازگار با محيط زيست در اروپا به حدود 361/1 ميليون يورو و در ايالات متحده به 871 ميليون يورو برسد. برخي از اين آمارها متعلق به كاتاليزور سراميكي de-NOx مورد استفاده در صنايع به ويژه در ايالات متحده آمريكا است.

 

 

ديرگدازها

 

با توجه به تعدد پروژه‌هاي پتروشيمي و فولادي در كشور چين، كشورهاي خاورميانه و همچنين هند در طي دو تا سه سال گذشته، دنياي سراميك‌هاي تخصصي حرارتي، به خصوص ديرگدازها بسيار سودآور بوده است. همچنين پيش‌بيني مي‌شود مصارف ديرگدازهاي با كارآيي بالا در كشورهاي چين و هند با در ميان مدت رشد مواجه شوند.

 

در صنايع ديرگداز يك روند رو به رشد در استفاده از آلومينا‌هاي واكنش پذير( اكسيدهاي آلومينيوم آسياب شده بسيار ريز) در ديرگدازهاي يكپارچه با كارآيي بالاتر با استفاده از سيمان‌هاي محتوي آلوميناي بالاي كمتر، وجود دارد.

 

همچنين اكسيد آلومينيوم ويژه به‌كار گرفته شده در ديرگدازهاي ريخته‌گري مداوم ( دريچه‌هاي كشويي و مناطق كنترل سيال) و در پاتيل‌هاي فولادي با رشد مواجه شده است. به همين دليل، به‌واسطه افزايش توليد فولاد و علاوه بر آن در نتيجه ارتقاي كيفيت محصولات فولادي شركت‌ها و استفاده از ديرگدازها با ارزش افزوده بالا تا حدي رشد وجود داشته است.

 

در بلندمدت نيز، آلوميناي ويژه مي‌تواند جايگزين محصولات كم تاثيرتر شود و همچنين به‌عنوان يك جايگزين از مشكلات بهداشتي آنها كم كند. با توجه به تجهيزات كوره، بازار براي كئورديريت در حال تنزل بوده ،در حالي كه بازار كاربيد سيليكون با ارزش بالا در حال رشد است.

 

 

ابزار برشي و سايشي

 

مصرف سراميك‌هاي تخصصي در ابزار با كارآيي بالا براي برش چدن و فولادهاي سخت شده، شايد تنها يك سهم 200 ميليون دلاري از بازار جهاني 6 ميليارد دلاري را به خود اختصاص دهد كه در ميان بخش‌هاي صنايع خودروسازي، هوانوردي و مهندسي مكانيك پراكنده شده است.

 

رشد در اين بخش در نتيجه دگرگوني سراميك‌هاي پيشرفته مزايايي از قبيل افزايش ظرفيت توليد و بهره‌وري براي فروشندگان آنها به همراه داشته است.

 

بازار سمباده‌ها به‌ويژه براي پرداخت كاري ظريف در بازار صنعت خودروسازي در حال رشد است. مشتريان آماده براي پرداخت پريميوم براي محصولاتي هستند كه بتوانند زمان توقف ماشين را 3 تا 4 برابر بيشتر كاهش دهد. همچنين در ميزان ظرافت سنگ زني قطعات نيز پيشرفت‌هايي به‌وجود آمده به‌طوري كه توليدكنندگان به منظور اتصال بهتر قطعات مختلف و كاهش مصرف سوخت به دنبال دقت و ظرافت بيشتر هستند. اين امر دوباره نويد يك رشد در مصرف سراميك‌هاي تخصصي به ويژه براي آلوميناي تصفيه شده را مي‌دهد.

لینک به دیدگاه

مواد معدني استفاده شده در سراميك‌هاي تخصصي

 

مواد معدني استفاده شده در سراميك‌هاي تخصصي از نظر توليد بسيار پرهزينه هستند، اما اين موضوع در مقابل درآمد حاصل از تقليل هزينه و خصوصيات بسيار كارامد ارائه شده توسط مواد تشكيل‌دهنده اين سراميك‌ها بي اهميت است.

 

اين مواد عبارتند از:

 

• اكسيد آلومينيوم با خلوص بالا

 

• اكسيد زيركونيوم با خلوص بالا

 

• كاربيد سيليسيوم

 

• كاربيد بور و نيتريد كربن

 

 

آلومينا

 

اكسيدهاي آلومينيوم بالاتر يكي از مهمترين ويژگي‌هاي سراميك‌هاي تخصصي صنعتي است و توليدكنندگان آلومينا در جست‌وجوي توسعه سريع بازار مصرف توليدات خود هستند به نحوي كه محصولات به‌طور مستمر گسترش مي‌يابند تا پاسخگوي نياز مشتريان باشند.

 

سراميك‌هاي با اكسيد آلومينيوم بالا خواصي از قبيل استحكام بالا، مقاومت در برابر ضربه و سختي را از خود به نمايش مي‌گذارند و همچنين اين مواد داراي مقاومت حرارتي بسيار بالايي نيز هستند.

 

يكي از بزرگترين بازارهاي آلومينا، سراميك‌هاي مقاوم در برابر سايش و ابزار برشي هستند كه بالغ بر حدود 35 تا 40 درصد از مقدار كل مصرف را به خود اختصاص مي‌دهند. اين بازار در حدود 60 تا 70 هزار تن در سال در ايالات متحده و همان مقدار در اروپا برآورد مي‌شود.

 

پيش‌بيني مي‌شود كه اين روند رو به رشد با نرخ 3 تا 4 درصد در هر سال ادامه يابد. قطعات سراميكي سايشي داراي كاربرد وسيعي در بازار شامل ورق‌هاي سايشي، ورق‌هاي تخليه، نازل‌ها، قطعات سوپاپ‌ها يا دريچه‌ها، قطعات پمپ‌ها و ديگر اقلام مقاوم در برابر سايش است.

 

بازار سراميك‌هاي الكتريكي (عايق‌ها و شمع‌ها) از ديگر بازارهاي مهم براي اين مواد هستند. در حقيقت سراميك‌هاي عايق موجود در شمع‌ها محتوي 85 تا 90 درصد آلومينا هستند و از اين رو يك بازار بزرگ براي اكسيد آلومينيوم تصفيه شده در سراميك‌هاي تخصصي به‌شمار مي‌آيند. البته بازار براي شمع‌هاي سراميكي نيز با سرمايه‌هاي صنايع خودروسازي پيوند خورده است.

 

از ديگر كاربردهاي الكتريكي سنتي براي مصرف آلوميناي تصفيه شده، عايق‌هاي مقاوم در برابر ولتاژهاي بسيار بالا براي خطوط انتقال برق و نيروگاه‌ها است. اين كاربردها ناشي از خواص دي الكتريك عالي آلوميناي با كربنات كلسيم پايين و واكنش پذيري بالا است.

 

اما بازار براي اكسيد آلومينيوم در عايق‌هاي سراميكي رو به كاهش است. نه تنها آلومينا مي‌تواند جايگزين ديگر مواد در عايق‌هاي سراميكي شود، بلكه به‌طور كلي عايق‌هاي سراميكي منسوخ شده‌اند و به‌تدريج جاي خود را به كامپوزيت‌هاي مواد پليمري بخشيده‌اند. يكي از دلايل بالا اين است كه آلومينا توانسته است زمينه را براي جايگزيني كوارتز در عايق‌هاي رزيني كه داراي وزن كمتري در مقايسه با عايق‌هاي سراميكي سنتي هستند، فراهم نمايد.

 

همچنين نظر به اين كه زير لايه‌هاي اكسيد آلومينيوم داراي مقاومت حرارتي بالاتري نسبت به لايه‌هاي پلاستيكي هستند از اين رو آلومينا در كاربردهاي الكترونيكي به‌عنوان يك زير لايه سراميكي براي قطعات استفاده مي‌شود. هرچند افزايش كوچك سازي محصولات الكترونيكي منتج به كاهش سطح مورد نياز مي‌شود.

 

كاربر آلوميناي در حدود 20 تا 30 درصد بيش از ديگر كاربردها از قبيل جايگزيني مفاصل، كاتاليزورهاي خودرو، *****ها، تسليحات نظامي و ابزار برش است.

 

 

زيركونيا

 

اكسيد زيركونيوم در بسياري از كاربردهاي سراميك‌هاي تخصصي استفاده مي‌شود و بازار مصرف كلي آن سالانه در حدود 12 تا 15 هزار تن برآورد مي‌شود. بزرگترين بازار آن براي پوشش‌هاي سراميكي است كه كل مصرف اروپا و ايالات متحده تا اواخر سال 2008 ميلادي در حدود 3 تا 4 هزار تن در سال بود. اين امر نشان‌دهنده رشد قابل توجه مصرف اين ماده در طي دهه گذشته است.

 

همچنين در حال حاضر كاتاليزورهاي خودرو يكي از بازارهاي مصرف مهم براي زيركونيا محسوب مي‌شوند، به‌طوري كه طراحي موتور و نيازهاي محيطي كاربرد كاتاليزورها را افزايش داده‌اند.

 

در زمينه پيزو الكتريك، محصولات با قيمتي كمتر در كشورهاي چين، هند و جنوب شرقي آسيا توليد مي‌شوند كه به رشد مصرف زيركونيا در منطقه كمك كرده‌اند. رشد جديد بازار مصرف زيركونيا شامل پيل‌هاي سوختي و كاربردهاي جديد براي pzt، الكترونيك و پزشكي است.

 

به‌طور تاريخي، كشور ژاپن همواره يكي از مهمترين بازارهاي مصرف براي اكسيد زيركونيوم با خلوص بالا براي توليد مواد الكترونيكي و حسگرها است، به‌طوري كه در سال 2000 سراميك‌هاي خالص 50 درصد از بازار مصرف زيركونيا را به خود اختصاص دادند. امروزه تقاضا براي پودرهاي اكسيد زيركونيوم با خلوص بالا به‌منظور استفاده در حسگرهاي اكسيژن براي موتور خودروها و كوره‌ها، پودرهاي دي الكتريك/pzt و همچنين سراميك‌هاي ساختماني دما بالا و استحكام بالا ،در سراسر آسيا و در واقع كل دنيا افزايش پيدا كرده است.

 

مصرف زيركونيا در ايمپلنت‌هاي دندانپزشكي به‌طور فزاينده‌اي در حال افزايش است. در برخي موارد به دليل مقاومت بيشتر در برابر شكست و استحكام بالاي آلومينا، اكسيد آلومينيوم ترجيح داده مي‌شود. به‌طور كلي بازار مصرف زيركونيا در اروپا و آمريكا در ايمپلنت‌هاي دندانپزشكي در حدود كمتر از 100 تن در سال برآورد مي‌شود. تاكنون بازار بسيار كمي براي مصرف زيركونيا در ايمپلنت‌هاي مفاصل وجود داشته اما، مصرف در اين زمينه منحصر به كشور ژاپن است و انتظار رشد اندكي مي‌رود.

 

 

كاربيد سيليسيوم

 

كاربيد سيليسيوم با ارزش بالا، به‌طور فزاينده‌اي در سراميك‌هاي تخصصي استفاده مي‌شود و به مانند آلومينا، مقدار بسيار زيادي از توليد اين ماده در قطعات سايشي سراميكي و درزگير‌ها مصرف مي‌شود. بازارهاي مصرف جديد و در حال رشد اين ماده معدني شامل *****هاي داراي ذرات ريز در موتورهاي ديزلي و باطري قدرت زاي نوري هستند.

 

در حقيقت رشد جالب توجه بازار كاربيد سيليسيوم مصرف آن در *****هاي موتورهاي ديزلي است كه در سال 2007 در اروپا يك بازار مصرف 2 هزار تني در سال را به خود اختصاص داد و تا اواخر سال 2008 با نرخي برابر با 15 درصد در هر سال به رشد خود ادامه مي‌داد. در كشور ايالات متحده آمريكا، بازار مصرف بسيار كوچكتر است و احتمالا در حدود 500 تن در هر سال است، اما اين‌گونه به نظر مي‌آيد كه رشد آن سرعت بيشتري به خود بگيرد، چون مقررات محيطي محكمتري نيز وضع شده‌اند. در سال در 2009 استفاده از *****هاي ذره‌اي ديزلي در تمام خودروهاي ديزلي موجود در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا الزامي خواهد شد.

 

همچنين ميزان فروش كاربيد سيليسيوم در بازار ديرگدازها در كوره‌هاي كيلن با افزايش روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر اندكي از 4000 تن در سال كاربيد سيليسيوم در كشورهاي اروپايي و آمريكا در صنايع ديرگداز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

ميزان فروش كاربيد سيليسيوم در تسليحات نظامي در ايالات متحده بزرگترين بازار براي سراميك‌هاي نظامي در حدود 1000 تن در سال برآورد مي‌شود . در طي 4 سال گذشته رشد مصرف سريع تر شده، اما انتظار مي‌رود در حال حاضر با عرضه آن برابر شود.

 

 

كاربيد برم

 

پودر كاربيد برم يكي از عناصر سازنده كليدي در توليد تسليحات نظامي سراميكي سبك است و از اين رو اين مهمترين كاربرد اين ماده در صنعت سراميك‌هاي تخصصي است.

 

اگرچه در سه يا چهار سال گذشته فروش اين ماده با افزايش چشمگيري همراه بوده است، رشد آتي سريع اين ماده احتمالا بي‌صداتر خواهد بود. بازار مصرف كلي براي كاربيد برم در سراميك‌هاي نظامي در اروپا و آمريكا در حدود 1000 تن در سال تخمين زده مي‌شود.

 

نيتريد برم مكعبي (cbn) به‌عنوان يك ماده ساينده گرانقيمت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مقدار كلي مصرف در اواخر سال 2008 در اروپا تنها بين 5 تا 10 تن در سال بود. پتانسيل رشد براي توليد cbn در صنايع اتومبيل‌سازي و كاربردهاي مهندسي مكانيك، براي استفاده در ماشين‌هاي آسياب با سرعت بالا در فولاد و سوپر آلياژها است.

لینک به دیدگاه

نگاهي به آينده

 

دكتر زيمرمان، مدير شركت CeramTec، يكي از توليدكنندگان پيشرو در زمينه سراميك‌هاي تخصصي در دنيا، اظهار داشت كه به‌طور كلي در طي چند سال آينده بخش سراميك‌هاي تخصصي داراي يك پتانسيل رشد 6 تا 8 درصدي خواهد بود.

 

بايد منتظر ماند و ديد كه آيا بازار مي‌تواند در اين حد رشد داشته باشد و ديگر كارشناسان آن را 3 الي 4 درصد پيش‌بيني مي‌كنند كه آن نيز مي‌تواند چشم انداز خوبي در شرايط كنوني اقتصادي باشد.

 

علاوه بر اين دكتر زيمرمان پيشنهاد مي‌كند كه زمينه‌هاي رشد ويژه شامل سراميك‌هاي زير لايه‌اي كيفي براي صنايع الكترونيك، پيزو الكترونيك و قطعات مخصوص با كاربردهايي در صنايع خودروسازي است.

 

امروزه نسل‌هاي جديدي از مواد كشف شده‌اند. آقاي پروفسور بيل‌لي اشاره‌اي به ساختمان سراميكي 5/5 ميليون پوندي در كالج سلطنتي انگليس كرد، كه تحقيقاتي در زمينه كاربيدها، بريدها و نيتريدهاي مختلف انجام داده كه غالبا غيراكسيدي هستند و بسيار جالب توجه بوده و علاقه زيادي به توليد آنها وجود دارد.

 

تحقيقات عمده اين مركز شامل فرايند كامپوزيت‌ها و غيراكسيد‌ها در درجه حرارت‌هاي فوق‌العاده بالا و سراميك‌هاي غيراكسيدي سخت، پوشش‌هاي نازك و اندودكاري، سراميك‌هاي متخلخل با شبكه منفذي قابل كنترل است.

 

 

كمال‌الدين غفوري

منبع: نشريه Industrial Mineral - IM

معدن و توسعه 293

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...