رفتن به مطلب

جستجوي حرفه اي در گوگل


ارسال های توصیه شده

اگر شما زیاد از گوگل استفاده می کنید احتمالا می دانید که پیدا کردن اطلاعات ناب و جدید گاه می تواند بسیار خسته کننده باشد و گاه به نتیجه دلخواه هم دست پیدا نمی کنید لذا قصد دارم در این مقاله نکاتی را برای استفاده هر چه موثرتر از گوگل بیان کنیم تا بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه را بدست آورید. البته آنچه در این مقاله بیان می شود تجربه شخصی بنده به همراه توصیه های گوگل است که فکر می کنم دانستن آنها برای شما مفید باشد

عبارات را جستجوي گوگل محدود کنید

 

فرض کنیم که به دنبال مطالبی درباره بازاریابی اینترنتی می گردید. به جای اینکه فقط تایپ کنید بازاریابی اینترنتی بهتر است آنرا بین علامت های " " قرار دهید یعنی به این صورت "بازار یابی اینترنتی" به این ترتیب نتایج دقیق تری بدست خواهید آورد. و پیدا کردن نتیجه در میان انبوه نتایج ساده تر می شود.

کلمات بیشتر و عبارت دقیق تر

 

امروزه وب سایت های تجاری آنقدر زیاد شده اند و آنقدر پول خرج می کنند و از ترفند های اینترنتی برای هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت خود استفاده می کنند که در بعضی مواقع پیدا کردن یک مقاله یا مطلب در موضوعی خاص بسیار سخت می شود همینطور بعضی وب سایت ها و وبلاگ ها در صفحات خود از کلماتی که ترافیک خوبی برایشان فراهم می کند استفاده می کنند ولی عملاً درباره آن مطلبی ندارند بنابراین باید از کلمات بیشتر و دقیق تری استفاده کنید تا بتوانید مطلب خود را بیابید. مثلا فرض کنید درباره گیربکس مقاله ای می خواهید بهتر است از یکی از عبارات زیر استفاده کنید تا اینکه این کلمه را به تنهایی وارد کنید و از وب سایت های تبلیغاتی و میزبان آگهی سر دربیاورید که مثلاً آدرس یک فروشنده گیربکس را در اختیار دارد:

 

  • مقاله گیربکس اتوماتیک
  • اساس کار گیربکس اتوماتیک
  • اصول کار گیربکس اتوماتیک
  • آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک اتومبیل
  • و...

حذف کلمات

 

اگر بخواهید درباره بازار یابی اینترنتی به جستجوی مطلب بپردازید ولی می خواهید عبارت آگهی رایگان در نتایج جستجوی شما نباشد کافی است به سادگی عبارت آگهی رایگان را بعد از یک علامت - قرار دهید یعنی به این صورت:

بازاریابی اینترنتی-آگهی رایگان

به این ترتیب می توانید تعداد زیادی از آگهی های ناخواسته ای را که ممکن است در نتایج جستجو ظاهر شوند حذف کرده اید.

جستجو در یک وب سایت مشخص

 

ممکن است در یک وب سایت خاص قبلا مطلبی مورد توجه شما بوده ولی اکنون نمی توانید آنرا پیدا کنید به سادگی با تایپ کردن نام آن وب سایت می توانید مطلب مورد نظر خود را در آن وب سایت پیدا کنید. کافی است نام آن وب سایت به این صورت قرار دهید site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مانند زیر

"بازاریابی اینترنتی" site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کلمات مشابه و هم معنی

 

البته این روش بیشتر در جستجوی انگلیسی و چند زبان خاص کاربرد دارد. فرض کنید می خواهید کلمه را در نتایج جستجوی خود بیاورید ولی می خواهید کلمات هم معنا و مشابه آن هم در نتایج جستجو یافت شود برای این منظور می توانید از علامت ~ استفاده کنید.

"بازار یابی اینترنتی" ~ حرفه ای

نوع خاصی از فایل

 

اگر به دنبال فایل خاصی می گردید می توانید از اصلاح گر filetype استفاده کنید و پس از آن پسوند آن فایل را قرار دهید. مثلا اگر به دنبال فایل های پاور پوینت می گردید می توانید به این صورت عمل کنید:

"بازاریابی اینترنتی" filetype:ppt

که ppt پسوند فایل پاور پوینت است.

از OR استفاده کنید

 

به صورت پیش فرض وقتی که دو کلمه را در گوگل تایپ می کنید گوگل به دنبال مطالبی می گردد که همه کلمات شما در آن یافت شود یا حداقل نتایج آنها را در ابتدای لیست خود قرار می دهد حال اگر شما به دنبال یکی از آن عبارات می گردید و مهم نیست کدام یکی باشد می توانید از OR بین آنها استفاده کنید البته باید OR را با حروف بزرگ انگلیسی تایپ کنید.

مانند: "بازاریابی اینترنتی" OR تبلیغات

محدوده عددی

 

این روش کمتر استفاده می شود ولی بسیار سودمند است. فرض کنید به دنبال نتایجی می گردید. که در آن محدوده ای از اعداد وجود دارد. کافیست دو عدد بالا و پایین محدوده را به این صورت وارد کنید: X..Y این روش برای سال ها بسیار مفید است. مانند مثال زیر:

1970..1980

استفاده از علائم و سمبل ها

 

اگر به دنبال مطالبی می گردید که حاوی علائم و سمبل هستند استفاده از این علائم می تواند کمک بزرگی بکند.

ماشین حساب

 

اگر زیاد با ماشین حساب سر و کار دارید و سرعت اینترنت شما هم خوب است به راحتی می توانید در گوگل آن عبارت ریاضی را تایپ کنید مانند زیر:

2146*8.2

پیدا کردن معنی

 

اگر به کلمات و عبارات جدیدی برخورد کردید کافیست آنرا در گوگل تایپ کنید یا از define استفاده کنید به صورت زیر:

define:plethora

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

با توجه به نکات مهم در شیوه جستجو در جستجوگر Google و همچنین دسترسی بهتر کاربران به نتایج بهتر در جستجوهای خود، وب سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایران بر آن شد تا مقاله ای کاربردی و مفید را در این خصوص برای کاربران خود منتشر نماید.

اینترنت، یا همان دنیای سایبر، تکنولوژی و محیط مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و حداقل هر ۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند، و بدین ترتیب روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بارزتر می گردد. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.

 

امروزه موتورهای جستجوی زیادی بر روی شبکه وب و دنیای مجازی سایبر فعال هستند که هر یک الگوریتم جستجوی خاص خود را دارد و به نحوی به جستجوی سایت های موردنظر شما می پردازند. اما یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو گوگل (Google) نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان های متنوع دنیا از جمله فارسی، کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.

 

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نمایید و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمایید، تا به لیستی از وب سایت های مرتبط با موضوع دست یابید.

 

از آنجاییکه گوگل وب سایت هایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا می بایست سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.

 

 

کلمات اصلی تر را بنویسید

همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمایید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید "نقاش" بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلا بنویسید "پیکاسو". یا اینکه بجای "اتومبیل" بهتر است بنویسید "پژو" و یا...

 

همچنین دقت نمایید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلا به جای نوشتن "گذراندن یک شب خوب در تهران" بهتر است تایپ کنید "هتلهای تهران".

 

از آوردن حروف اضافه خودداری کنید

گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهایی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده "و" استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و... بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن "گذراندن تعطیلات در شمال" بهتر است تنها بنویسید: "تعطیلات شمال".

البته گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک و خودکار کلمات معمولی و کاراکترهایی همچون "کجا" و "چطور" را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.

 

حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند

گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی باشد. در حقیقت همه حروفی را که به لاتین در نوار جستجو تایپ می نمایید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجه جستجوی "george washington"، "George Washington" و "gEoRgE WaShInGtOn" یکسان خواهد بود.

 

جستجوهای طبقه بندی شده

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می باشد. مثلا اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودروی Saturn جستجو می کنید می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

 

جستجوی پیشرفته

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و بکار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید.

 

 

 

C:\Users\EHSAN\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpg

 

همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزینه ها به فارسی می باشند و استفاده از آنها بسیار ساده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد، اما علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم:

 

عملگر +

همانگونه که گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتما مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت "+" در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتما وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "+" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید).

راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" ") قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمه I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا "Star Wars Episode I" بنویسیم.

 

عملگر –

برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر "-" استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "-" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید). مثلا در مثال فوق می توانید بنویسید: bass –music.

 

عملگر ~

گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «کیفیت غذا» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلا به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~کیفیت ~غذا» دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.

 

عملگر ""

همانگونه که قبلا نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ") قرار داد.

 

عملگر «یا»

گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

 

عملگر SITE

اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «بتن» در سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می توانید بنویسید: site:http://www.civilmaster.ir بتن

عملگر ..

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره برید. مثلا اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: DVD player $۲۵۰..۳۵۰ (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).

 

 

 

برای یک لحظه تصور کنید که چه اتفاقی می افتاد اگر چیزی به نام موتور های جستجو (یا همان Search Engine) وجود نداشت. مطمئنا دنیایبزرگی همچون اینترنت به یک غار بی ابتدا و انتها بدل می شد. خب حالا که خوشبختانه این ایده رشد یافته و بزرگ شده است دانستن روشهای استفاده از این ابزارهای مفید و بطور مشخص مفید ترین و معروفترین آنها یعنی Google می تواند بسیار موثر باشد. در این مقاله کلیه راههای مفید و ترفند های جستجو در گوگل آمده است که دانستن آنها در مواقع ضروری بسیار مفید می باشد.

C:\Users\EHSAN\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif

همانطور که میدانید فرهنگ های لغت فرنگی (و یا همان Dictionary ها) هر ساله و شاید هم هر شش ماه یک بار تجدید چاپ می شوند که علت اینکار افزودن کلمات جدید است (زیاد به خودتان فشار نیاورید این کار در ایران هنوز بعد از گذشت چندین ده سال از مرحوم شدن خدا بیامرز دهخدا انجام نشده است!). سال پیش یکی از این کلمات افزوده شده کلمه Google بود معنی آن را هم که می توانید حدس بزنید: جستجو کردن. که این خود به اهمیت این غول بزرگ دنیای سایبر اشاره دارد. قواعد جستجو در این سایت نیز روش های مخصوص به خود دارد که آنها را در دو قسمت بررسی می کنیم :

1- قانون های پایه ای یا Basic :

الف: نخستین کاری که هر شخص معمولی در یافتن مطلب مورد نظر خود در گوگل انجام میدهد این است که بطور ساده کلید واژه مورد نظر خود را تایپ کند که این کار اطلاعات عمومی مربوط به آن واژه را ارائه میدهد مثلا اگر تایپ کنیم POP صرفنظر از اینکه منظور ما پاپ ژان پل دوم بوده و یا موسیقی پاپ ، اطلاعات کلی از این دو موضوع و شاید موضوع های متفاوت دیگر نمایش داده شود. و تازه این در مورد جستجو درباره یک کلمه است و اگر بجای یک کلمه یک جمله را بطور معمولی جستجو کنیم گوناگونی جواب ها بدتر هم میشود چون هنگامی که گوگل با یک جمله روبرو میشود کلیه کلمات آن جمله را تک تک جستجو می کند . راه حل این موضوع در استفاده از Double Quotation و یا همان " است بدین ترتیب با قرار دادن آن در دو طرف جمله مورد نظر متن را به عنوان یک جمله به گوگل می فهمانیم مثلا جستجوی "All About Iranian Culture " نسبت به جستجوی آن بدون Quotation بسیار دقیق تر است.

ب: نکته دیگر در رابطه با روش جستجو اینکه گوگل کلمات متداول نظیر a ،One ، Where ،How و... را نادیده میگیرد چوت این کلمات به علت تکرار زیاد در صفحات مورد جستجو، باعث پائین آمدن سرعت جستجو میگردد که البته میتوان گوگل را به یافتن این نوع کلمات در جاهائی که نبود آنها در نتایج موثر است ، وادار نمود بدین صورت که قبل از حرفی که قرار است گوگل را به یافتن آن وادار کنیم یک علامت + میگذاریم البته باید توجه داشت که حتما قبل از این علامت مثبت ، یک فاصله یا Space باید قرار دهیم مثلا Star Wars Episode +2 . راه دیگر استفاده از تکنیک قبلی و همان Double Quotation (" ") در دوطرف جمله میباشد.

پ : گاهی اوقات اتفاق میافتد که در یافتن یک کلمه به علت تشابه معنی آن با یک کلمه دیگر به نتایج غیر مربوط زیادی میرسیم (همانند آنکه در بالا گفته شد) که این مطمئنا مطلوب نیست و یافتن راه حلی برای جدا ساختن ایندو از یکدیگر بسیار حیاتی می نماید . برای این کار نیز روشی مشابه روش قبلی منتهی از راه معکوس وجود دارد بدین صورت که ابتدا کلمه مورد نظر، سپس یک فاصله یا Space و سپس یک علامت منفی (-) و در ادامه معنی که میخواهیم از نتایج جستجو حذف شود، مثلا : POP-Music جستجو را به منابع مذهبی پیرامون رهبر کاتولیک ها محدود میکند.

در این میان دانستن چند مورد دیگر نیز می تواند مفید باشد از جمله اینکه گوگل به بزرگ و کوچک بودن کلمات حساس نیست و برای آن کلمات IRAN ، Iran و یا irAN همگی مشابه هستند.

دومین نکته اینکه وقتی بدنبال کلمه ای در گوگل جستجو میکنید کلیه مشتقات آن کلمه از نظر معنائی نیز جستجو میگردند که این امکانی بسیار مفید برای یافتن مطالبی است که انتظار آنها را ندارید (به این خصوصیت Stemming میگویند) یکی از کاربردهای جالب این ویژگی گوگل در یافتن جملاتی است که آنها را بطور کامل بیاد نمی آوریم که در اینجا بجای هر کلمه ای که فراموش کرده ایم میتوانیم یک * بگذاریم یعنی در حقیقت هر ستاره بجای یک کلمه است و مثلا سه ستاره برای سه کلمه می باشد . خصوصیت بعدی که شاید تابحال از آن استفاده نکرده اید ولی بیش از همه آن را دیده اید دکمه ای است که در صفحه اصلی در کنار دکمه جستجو قرار دارد با نام : I'm Feeling Lucky (من خوش شانسم!) . با استفاده از این کلمه به نتایجی می رسید که باز هم انتظارش را ندارید مثلا اگر تایپ کنید تهران ممکن است در این قسمت یک لینک مستقیم به دانشگاه تهران و یا یک لینک به سایت متروی تهران بیابید.

C:\Users\EHSAN\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.jpg

2- قانون های پیشرفته یا Advanced :

لینک دسترسی به این قسمت درست در مقابل کادری که کلمات خود را در آن مینویسیم قرار دارد ، که در آن میتوان جستجوی خود را بسیار محدود تر و در نتیجه بسیار دقیق تر نمود از جمله امکانات این قسمت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- محدود کردن جستجو به سایتهائی که تمامی جمله ای که شما نوشته اید را در خود دارند.

- محدود کردن جستجو به مواردی که حداقل یکی از کلمات شما را در بر دارند.

- محدود کردن جستجو به مواردی که کلمات جستجوئی شما را اصلا ندارند!

- محدود نمودن جستجو به سایتهایی که با فرمت خاصی نوشته شده اند.

- سایتهایی که در یک محدوده زمانی مشخص بروز (Update) شده اند.

- مواردی که شامل اعدادی در یک محدوده معین هستند.

- سایتهائی که دارای یک Domain (نام سایت) مشخص هستند.

- مواردی که شامل مطالب غیر اخلاقی نیستند.

- و...

البته لیست بالا گوشه ای از امکانات این قسمت است که بسیار در یافتن نتیجه دلخواه موثرند. یکی از این قابلیتها که برای خود من بسیار کاربردی و جالب است امکان استفاده از جستجو با محدود کردن زبان است. حتما تا بحال برایتان اتفاق افتاده است که بخواهید مطلبی را در سایتهای فارسی جستجو کنید خب در این لحظه چه میکنید راه حل اولی که تقریبا همه به آن اشاره خواهید کرد این است که کلمه مورد نظر را به فارسی تایپ کنید که راه بدی هم نیست . ولی اگر کلمه مورد نظر شما خود فارسی نباشد و منظور شما هم یافتن آن کلمه در سایتهای فارسی زبان باشد چه ؟ مثلا بدنبال یافتن مقاله ای فارسی در رابطه با اثرات اجتماعی پدیده ای بنام Wikipedia میباشید. راه حل در جستجوی پیشرفته گوگل نهفته است جائیکه میتوان جستجو را از میان بیشتر از یکصد زبان مختلف (از جمله پارسی) انجام داد که با اینکار کلمه مورد نظر فقط و فقط در میان سایتهائی که زبان اصلی شان مثلا فارسی است، جستجو میشود.

همانطور که گفته شد جستجوی پیشرفته به موارد فوق محدود نمیشود و برای استفاده های مختلف هنوز هم چیزهای دیگری وجود دارد. از این میان علائمی وجود دارد که گوگل در اصطلاح به آنها Operator میگوید که به آنها میپردازیم :

- اپراتور + یا مثبت که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم.

- اپراتور مترادف : که با علامت ~ نشان داده میشود بدین صورت که با اضافه کردن این علامت در پشت کلمه مورد نظر علاوه بر جستجوی آن مترادف های آن کلمه نیز جستجو میگردند مثلا~Food به کلیه معانی مشابه با تغذیه نیز میپردازد.

- اپراتور OR : با قرار دادن این عملگردر میان دو کلمه میتوان نتایج جستجو را به سایتهائی که این یا آن و یا هردوی این دوکلمات را در بر دارند محدود کرد (توجه داشته باشیدکه در این یک مورد حتما باید OR را با حروف درشت بنویسید)

- اپراتور جستجو در یک سایت معین : توسط این عملگر میتوان یک سایت دلخواه را بدنبال یک مطلب معین جستجو کرد بدین صورت که اول کلمه مورد نظر سپس یک فاصله سپس تایپ کلمه Site: و در ادامه نیز بدون فاصله نام کامل سایت را بنویسید مثلا Iran site:http://www.youtube.com سایت یوتیوب را به دنبال کلمه ایران میگردد.

- اپراتور محدوده عددی : چون همانطور که گفته شد گوگل کلمات متداول نظیر کلیه اعداد را در جستجو نادیده میگیرد بنابراین استفاده از یک اپراتور جهت جستجوی اعداد ضروری است . این عملگر برای نشان دادن محدوده میان دو عدد است مثلا فرض کنید که قصد خرید یک دوربین با قیمت متوسط در محدوده 5 تا 7 مگاپیکسل را دارید . این عملگر از دو عدد نقطه ( .. ) تشکیل شده است مثلا با استفاده از آن مثال بالا میشود : Mid Price Digital Camera 5..7 Megapixels. نکته مهم: در استفاده از این عملگر استفاده از یک راهنما برای گوگل برای اینکه بفهمد این عدد مربوط به چه چیزی است ضرورت دارد. مثلا در مثال بالا از مگاپیکسل استفاده شد.

نکات جالب در رابطه با این موتور جستجو بسیار فراوان است و هر روزه نیز بر امکانات آن افزوده میشود ولی آنچه اهمیت دارد استفاده از این امکانات فراوان است. امیدوارم از این پس جستجوی بهتری با گوگل داشته باشیم.

در نظر بگیریم هکر ها قدرتمند ترین افراد در شبکه هستند میتونیم بگیم اولین و قدرتمند ترین کاری که قدرتمند ترین اشخاص در شبکه انجام میدهند سرچ و جستجوست

 

البته هکر ها دسته بندی های مختلفی دارند و همشون بد نیستند و این تفکر غلطی است که اکثر افراد دارند و هک و هکر واسشون مساویه با بدی و خرابکاری ، باید بهتون بگم که اگر هکر ها نبودند تکنولوژی به این سرعت پیشرفت نمیکرد ( توضیح تاریخچه هکری بماند در وقت خودش )

 

و اما غرض از این مطلب آشنایی بیشتر با یکی از هیجان انگیز ترین مباحث هک و امنیت با نام گوگل هکینک یا روشهای هوشمندانه سرچ در گوگل است ، گوگل هکینگ باعث میشه در شبکه تبدیل به فردی قدرتمند بشیم که خواهیم توانست تمام نیازهایمان را با یک سایت سبک و سریع به نام گوگل برطرف کنیم

 

البته مبحث گوگل هکینک در زمینه هک و امنیت مبحثی است طولانی و مفصل که چندین کتاب در موردش نوشته شده و تمام مباحث اون به درد افراد عادی نمیخوره و یادگرفتنش برای اهداف معمولی ( غیر از نفوذ ) لازم نیست هرچند در تمام مباحث گوگل هکینگ حتی برای نفوذ در نهایت بر روی ههوشمندانه ترین روش های جستجو بوسیله عملگر هایی که اینجا معرفی خواهیم کرد میپردازند و نه چیزی بیشتر در این مقاله ابتدا به شکل خلاصه گوگل را معرفی میکنیم سپس به معرفی 9 تکنیک پایه جستجو میپردازیم و پی از آن 15 عملگر پیشرفته گوگل را به همراه مثال شرح خواهیم داد

 

روشهای جستجو در گوگل

 

A. معرفی گوگل :

 

با رفتن به سایت گوگل نوار ابزار جستجو را مشاهده میکنید که میتوانید به طور مستقیم در شبکه ، میان تصاویر ، گروه ها ، اخبار و … جستجو کنید

 

در کنار نوار جستجو لینکهای advanced search و preferences و language tooles را خواهید دید که به ترتیب برای جستجوی حرفه ای ، تنظیمات شخصی گوگل و تنظیمات زبان گوگل میباشد

 

– بعد از پر کردن نوار جستجو با فشردن کلید اینتر لغت جستجو میشود که همانند فشردن کلید google search است و با فشردن کلید l’m feeling lucky یک سایت به طور اتفاقی در نتیجه جستجوی شما باز میشود

 

بعد از فشردن کلید سرچ در صفحه سرچ گوگل شما با سه قسمت روبرو میشوید ، سمت چپ سایت های یافته شده ، سمت راست : جعبه ای که در آن تبلیغ های گوگل بر اساس جستجوی شما نمایش داده میشود ، بالا : نواری میبینید که آماری از جستجوی شما میدهد مثلا تعداد صفحات یافت شده ، مکان جستجو که web میباشد و زمان جستجو نوشته شده

 

در زیر هر لینک در صفحه جستجو شما دو لینک Cached و Similar pages را میبینید که اولی صفحه ذخیره شده سایت در گوگل را نمایش میدهد و دومی صفحاتی شبیه آن صفحه را نمایش میدهد ، Cached زمانی مورد نیاز است که یا سایت خراب باشد و یا اگر سایت تغییر کرده باشد لازم داشته باشیم مطالب قبلی سایت را ببینیم

 

B. تکنیک های پایه جستجو :

 

1. جستجوی ساده : برای جستجوی ساده در گوگل لغت و یا لغت های خود را بدون هیچ علامتی در گوگل وارد نمایید مانند

 

concrete

 

concrete structure

 

در این صورت گوگل در مثال یک در صفحات به دنبال لغت میگردد و در مثال دو صفحاتی را نشان میدهد که آن دو لغت را هم به طور پیوسته و پشت سر هم دارند هم به صورت جدا جدا ( مثلا اگر لغت concrete در ابتدای صفحه سایت باشد و structure در انتهای صفحه سایت این سایت را نشان میدهد)

 

2. جستجو بوسیله عملگر منطقی ‘+’ : عملگر + همانند استفاده از لغط AND در جستجو می باشد که جستجو های منطقی را حاصل میکند و حاصل جستجو های زیر با یکدیگر متفاوت است مثال :

 

concrete structure

 

concrete structure +

 

3. جستجو بوسیله عملگر ‘–’ : عملگر - (منفی) برای حذف کردن یک لغت از جستجو است مثلا در مثال زیر ما میخواهیم دنبال سایت هایی بگردیم که لغت concrete را داشته باشد و در آن سایتها لغت structure نباشد مثال :

 

concrete -structure

 

4. جستجوی عبارت در گوگل : در (1) گفتیم که اگر دو لغت در سرچ داشته باشیم گوگل به دنبال لغت ها به صورت جدا جدا و پیوسته در سایت ها میگردد اما اگر بخواهیم عبارت فقط به صورت پیوسته جستجو شود از علامت نقل قول در اول و آخر عبارت استفاده میکنیم مثال :

 

"concrete structure"

 

5. جستجوی ترکیبی در گوگل : جستجوی ترکیبی به صورت زیر میباشد که حاصل جستجو یک عبارت تنها و یک لغت است مثال :

 

concrete structure" tower"

 

6. عملگر منطقی OR یا | : با استفاده از عملگر منطقی OR و یا استفاده از خط | میتوانید به شکل زیر جستجوی خود را به شکل منطقی ( یا ) دقیق تر کنید

 

Tahiti OR Hawaii

 

Tahiti | Hawaii

 

7. عملگر هم معنی ها ( ~ ) : با استفاده از عملگر ~ میتوانید همزمان از تمام مشتق ها و هم معنی های لغت مورد جستجو در جستجوی خود استفاده کنید مانند شکل زیر

 

run~

 

8. عملگر تا : میتوانید با استفاده از دو نقطه بین یک عبارت مقداری از مفهوم — تا — برای دقیق تر شدن جستجوی خود استفاده کنید ( .. ) مانند شکل زیر

 

recumbent bicycle $250..$1000

 

9. عملگر * : توسط عملگر ستاره در میان عبارت های چند لغتی به گوگل دستور میدهید « در بین سایت ها آنهایی رو لیست کن که ابتدا لغتی که قبل از ستاره است در آنها باشد و با فاصله چند لغت ، لغتی که بعد از ستاره است قرار داشته باشد! » و به شکل زیر استفاده میشود

 

“Google * my life“

 

3. تکنیک های قدرتمند جستجو در گوگل :

 

گوگل برای محدودتر کردن و دقیق تر کردن جستجو عملگر هایی(operator) را پیش بینی کرده که به شکل کلی زیر میتوان از آنها استفاده کرد توجه شود که هیچ فاصله ای بین عبارت مورد جستجو ( search term ) و عملگر و علامت ( : ) وجود ندارد

 

operator:search term

 

بعضی عملگر ها به صورت مستقل استفاده میشوند مانند

 

cache:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بعضی عملگر ها بوسیله آرگمان هایی استفاده میشوند که گوگل آن آرگمان یا عبارت اظافه را توسط آن عملگر در قسمت مورد نظر جستجو میکند مثال :

 

site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
spaghetti

 

یعنی با وارد کردن عبارت بالا در نوار جستجوی گوگل ، گوگل عبارت spaghetti را در وبلاگ anarshee.wordpress.com جستجو میکند در اینجا عبارت spaghetti آرگمان میباشد

 

1. جستجو در یک سایت خاص (site) : به صورت زیر عملگر site استفاده میشود

 

site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
concrete

 

که در بالا گوگل در سایت asce به دنبال کلمه concrete میگردد

 

2. جستجو به دنبال فایل با پسوند خاص(filetype) : با عملگر filetype میتوانید در اینترنت به دنبال فایل های خاصی بگردید که این عملگر نیز نیاز به آرگمان دارد و به صورت زیر استفاده میشود

 

filetype C:\Users\EHSAN\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image004.gifdf concrete

 

که در بالا گوگل به دنبال فایل های pdf ای میگردد که در آنها از لغت concrete استفاده شده

 

توجه داشته باشید که گوگل نمیتواند به دنبال تمام فرمت های فایل ها بگردد و میتوانید فرمت هایی که این قابلیت را دارند را در اینجا ببینید

 

3. جستجوی سایت هایی که لینک داده اند(link) : برای جستجوی سایت هایی که به یک سایت خاص لینک داده اند میتوانید از عملگر link به شکل زیر استفاده کنید

 

link:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در بالا گوگل به دنبال سایتهایی میگردد که به وردپرس دات کام لینک داده اند

 

4. جستجو به دنبال نسخه ذخیره شده(cache) : برای جستجوی نسخه ذخیره شده توسط گوگل برای یک سایت میتوانید از عملگر cache به صورت زیر استفاده کنید

 

cache:anarshee.wordpress.com

 

5. جستجو در عنوان صفحات(intitle , allintitle) : هنگامی که صفحه را در مرورگر خود باز میکنیم در بالای مرورگر عنوان صفحه نمایش داده میشود که برای جستجو در عنوان صفحات از عملگر intitle به شکل زیر استفاده خواهیم کرد

 

intitle:learn

 

جستجو در عناوین سایت ها میتواند نتایج بهتر و دقیق تری دهد و شما میتوانید از عملگر مشابه یعنی allintitle نیز استفاده نمیایید

 

6. جستجو در آدرس یک صفحه(inurl , allinurl , allinanchor , inanchor) : این یکی از مفید ترین عملگرهای گوگل است ، آدرس یا url یک صفحه همان چیزی است که در address bar برای یک صفحه به نمایش در می آید و برای جستجو در url یک صفحه در گوگل میتوانید از عملگر inurl به شکل زیر استفاده کنید

 

inurl:spaghetti bridge

 

همچنین میتوانید از عملگر مشابه یعنی allinurl نیز استفاده کنید

 

استفاده از این عملگر بینهایت مفید است و نتایج جستو را تا حد زیادی دقیق میکند البته جستجو های هوشمندانه هم تاثیر به سزایی دارد مثلا

 

برای پیدا کردن دایرکتوری ها یی که در آنها آهنگ های mp3 آپلود شده اند میتوانید از این عملگر استفاده کنید مثلا آهنگی از خواننده ای که هیچ کجا برای دانلود آن پیدا نکرده اید احتمالا میتوانید با این روش در مخفی ترین نقاط اینترنت پیدا کنید ، مثال :

 

inurl:rihana download directory

 

همچنین برای هدف مشابهی میتوانید از عملگر allinanchor و inanchor استفاده کنید

 

7. توصیف یک لغت(define) : توسط عملگر define گوگل برای شما سایت های مرجعی که در باره لغت خاص توضیح داده اند را پیدا کنید به شکل زیر

 

define:concerete

 

8. پیدا کردن صفحات مشابه(related) : توسط عملگر related میتوانید سایت های مشابه سایت مورد جستجو را لیست کنید مانند شکل زیر

 

related:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

9. چند عملگر دیگر هم هست که به دلیل اهمیت پایین تر و تخصصی بودن آنها از تشریحشان صرف نظر میکنیم و میتوانید آنها را در قسمت منابع بیابید مانند عملگر id ، info ، weather ، stock

 

—–>

 

نکته » در تمام موار بالا نباید هیچ فضایی در کنار علامت ( : ) خالی باشد یعنی نباید از space مابین خود عملگر و علامت ( : ) و عبارت جستجو استفاده کنید

 

نکته » میتوان چند عملگر را با فاصله ای همزمان استفاده کرد و جستجو را محدودتر کرد و همچنین میتوان با استفاده از لغاط هوشمندانه تر نتایج معجزه آمیزی بدست آورد .

 

این بود تشریح روشهای جستجوی قدرتمند در گوگل امیدوارم با این روش بتوانید جستجوهای خود را هرچه دقیق تر انجام دهید و موفق تر و با آرامش بیشتر در دنیای مجازی کشف کنید و لذت ببرید

 

شما با عمل به مطالب بالا وارد دنیای جدیدی از اینترنت خواهید شد و خواهید توانست به طور رایگان از خدماتی استفاده کنید که شاید در برخی سایت های مشهور در ازای مبلغی ارائه داده میشود به امید آزادی اطلاعات و رایگان بودن آن چون بدترین چیز در این دوره محدود کردن اطلاعات و منابع میباشد و آخرین توصیه ای میتوانم بکنم این است که اگر در مورد مطبل خاصی تحقیق میکنیم زود باچند جستجو بی حوصله نشوی بلکه با تغییر در عبارت جستجو هر لحظه ممکن است به نتیجه دلخواه برسید که اینترنت گسترده تر از اونی که بشه تصور کرد و هرساعت ملیون ها و حتی میلیارد ها سایت و فروم و وبلاگ آپدیت میشود و مطالب جدید در موضوعات مختلف در آن ایجاد میشود البته سرچ در گوگل و رسیدن به چیزهای جدید گاهی اوقات انقدر لذت بخش میشود که تبدیل به اعتیاد هم خواهد شد !

 

در مقاله بالا 15 عملگر پیشرفته و 9 عملگر ساده معرفی شد که اکثر عملگر های گوگل را پوشش میدهد

 

و در نهایت میتوانید از منابع زیر را جهت تکمیل مطالب بالا استفاده کنید

منابع

 

سایت راهنمای گوگل قسمت عملگر های پیشرفته

 

قسمت عملگرهای پایه

 

قسمت راهنمای سایت گوگل

 

میتوانید برای آشنایی با روش های خاص گوگل هکینک این فایل pdf را دانلود کنید که در آن در کنار برخی توضیحات بالا روش استفاده از آنها برای مقاصد هک نیز آمده است (مسئولیت استفاده از مطالب کتاب بالا به عهده خواننده اش میباشد )

 

 

اگر بخواهیم نتایج جستجوی به جای شامل بدون چند کلمه یک جمله چند کلمه ای را بدون کاستی شامل شود از دابل کوتیشن استفاده می کنیم

"Zabet Web Design"

اگر میخواهید یکی از کلمات شما حداقل در نتایج باشند بین آنها OR بگذارید.

OR Web Design OR Zabet

اگر بخواهید یک کلمه حتما باشد و همراه با یکی از دو کلمه دیگر بیاید از حالت پرانتز میتوانید استفاده کنید.

Persian (yahoo OR blog)

این جستجو دو عبارت را جستجو میکند:

Persian Yahoo & Persian Blog

اگر بخواهید کلمه خاص شما در title صفحه موجود باشد باید از کلمه کلیدی intitle استفاده کنید.

intitle: "zabet web services"

اگر بخواهید کلمه ای که وارد کرده اید بخشی از آدرس url صفحه ای باشد از inurl استفاده کنید.

این جستجو تمام کلماتی که در آدرس سایت آنها کلمه پرشین موجود باشد را پیدا میکند.

inurl:Persian

این دستور جستجوی شما را به URL صفحات وب محدود می‌کند. این دستور برای یافتن صفحات help بسیار خوب کار می‌کند، زیرا آن‌ها نسبتا در

ساختار خود منظم‌اند و allinurl: متغیری است که همه کلمات لیست شده در URL را پیدا می‌کند ولی در ترکیب با دستورت دیگر خوب کار نمی‌کند.

allinurl:search help

همانطور که می‌بینید استفاده inurl: به جای site: یک مزیت ضروری دارد و آن اینست که شما می‌توانید از آن برای جستجوی ساب‌دایرکتوری‌ها (زیرفهرست‌ها) نیز استفاده نمایید.

تذکر: در استفاده از دستور inurl: برای داشتن نتایج بیشتر از //:http استفاده نکنید.

همچنین شما می‌توانید inurl: را در ترکیب با site: به کار برید تا بتوانید اطلاعات ساب‌دامین‌ها (زیردامنه‌ها) را استخراج نمایید. برای مثال opensource.org چند تا ساب‌دامین دارد؟ یک جستار سریع به شما کمک می‌کند تا به پاسخ این جواب برسید:

site:opensource.org -inurl:http://www.opensource.org

این جستجو از گوگل میخواهد تا تمام صفحات دامنه opensource.org را لیست کند، اما صفحاتی را که از زیر دامنه معمول www هستند و شما آن‌ها را قبلا دیده بودید، نادیده بگیرید.

اگر میخواهید گوگل فقط بدنه متون را جستجو کند از کلمه intext استفاده کنید .

intext: "access 2000 problems"

این دستور یک کپی از صفحه‌ای که در گوگل ایندکس گذاری شده است را، می‌یابد. حتی اگر آن صفحه دیگر در URL اصلی در دسترس نباشد یا

محتوایش به کلی تغییر کرده باشد.

cache:http://www.zabet.ir

cache گوگل مخصوصا برای باز یافتن نگارش قبلی یک صفحه که بارها تغییر می‌کند، مناسب است.

این دستور جستجوی شما را به تاریخ به خصوصی یا یک محدوده تاریخی که صفحه در گوگل ایندکس گذاری شده، محدود می‌نماید. باید در نظر داشت که این جستجو، کاری به تاریخی که یک صفحه ساخته شده است، ندارد و تنها بر مبنای تاریخ ایندکس گذاری در گوگل، عمل می‌کند.

"Microsoft" "Windows XP" daterange:2450958-2450968

اگر میخواهید که گوگل فقط در یک سایت خاص دنبال مطلب وارد شده شما بگردد بعد از نوشتن موضوع جستجو از کلمه site به شکل زیر استفاده کنید :

site:zabet.ir

این کد در ادامه جستجوی شما باعث میشود تا گوگل بدنبال مقاله مورد نظر شما در سایت zabet.ir بگردد .

اگر شما یک سایت یا وبلاگ دارید و میخواهید بدانید چه کسانی لینک سایت شما را در سایتشان قرار داده اند از کلمه link با آدرس خودتان بشکل زیر استفاده کنید .

link:http://www.zabet.ir

اگر میخواهید دنبال فایلهایی خاصی که با موضوع شما مرتبط هستند بگردید از کلمه filetype بصورت زیر استفاده کنید .

filetype:pdf Persian Web Designer

این کد جستجو فایل های pdf که درباره طراحانان ایرانی وب باشند را بشما نشان میدهد .

یک نکته در جستجو : گوگل حداکثر ۱۰ کلمه را برای جستجو می پذیرد و اگر بیشتر باشد از بقیه کلمات صرفنظر میکند .

گوگل کلمات ربطی ساده مانند a , an , and , the ,of را نادیده میگیرد .

برای اینکه این کلمات را هم جزو متن کلمات در خواستی شما در نظر بگیرد باید قبل ازاین کلمات یک علامت بعلاوه + قرار دهید.

programming +web

اگر بخواهید چیزی در جستجوی شما اصلا نباشد از علامت منفی در کنار آن کلمه خاص استفاده کنید.

این حالت برای کد ها هم تاثیر دارد. مثلا میخواهید کلمه programming را جستجو کنید.

اما نمیخواهید کلمه web در نتایج جستجوی شما باشد :

پس می نویسید :

programming –web

اگر می خواهید در وب سایت های مختلف دنبال فایل خاصی مانند mp3 یا pdf بگردید از این روش استفاده کنید:

intitle:index.of? pdf web design

گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «طراح وب» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «وب» و کلمه «طراح» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~وب ~طراح» دنبال سایتهایی می گردد که درباره طراحان وب نوشته باشند.

~web ~designer

اگر بخواهیم تعداد نتایج دریک جستجو را مثلا به صد نتیجه در یک صفحه افزایش دهید از num=100 در متن جستجوی خود استفاده میکنیم .

web designer num=100

براى فراهم سازى نتایج دقیق، گوگل از بند آوردن یا “wildcard” براى حمایت از جستجوهاى خود استفاده نمیکند.

براى مثال اگر شما “googl” را جستجو کنید نتایج ارایه شونده شامل “googler” یا “googlin” نمیشوند.

جستجوهاى گوگل حساس به حالت نوشتن (case sensitive) آنها نیست.

تمامى کلمات بعد از ورود به حروف کوچک تبدیل میشوند. براى مثال اگر وارد کنید “GOOGLE” یا “GoOgLe” به عنوان “google” شناخته میشود.

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدودة خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدودة عددی مورد نظر بهره برید. مثلاً اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: DVD player $250..350 (توجه داشته باشید که بین دو نقطة عملگر هیچ فاصله ای نباشد).

صفحه نتایج جستجو

DVD player $250..350

 

منبع: وبسایت مهندسی عمران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...