رفتن به مطلب

۵ خانه تاریخی را درظرف دو ۲ روز تخربب کردند


ارسال های توصیه شده

تخریب ۵ خانه تاریخی در اهواز طی ۲ روز گذشته خبر از آغاز فاجعه‌ای می‌دهد که گویا اینبار گریبان اهواز را گرفته است. کابوسی که شهر به شهر تکرار می‌شود درحالی که سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان هنوز واکنشی نشان نداده است

 

image_news_1908.0.jpg

 

خریب ۵ خانه ارزشمند تاریخی در منطقه یک اهواز بدون آنکه در فهرست آثار ملی جای گیرد بار دیگر کابوس مرگ را در اهواز تکرار کرد. طی یکسال گذشته ۲۰۰ خانه ارزشمند تاریخی توسط انجمن‌های میراث فرهنگی در این منطقه شناسایی و همراه با مستندنگاری به سازمان میراث‌فرهنگی و شهرداری اهواز ارسال شده است اما نه‌تنها ثبت و حفاظتی صورت نگرفته بلکه ظرف ۲ روز، ۵ خانه تاریخی با خاک یکسان شد. بر اساس اعلام دفتر اداره کل بافت‌های تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی و ارسال نامه‌ای به شهرداری خوزستان اهواز، آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز دارای بافت تاریخی هستند که ضوابط حفاظت از این بافت‌ها نیز همراه به شهرداری و شورای شهر سابق اهواز اعلام شده است این درحالی است که نه‌تنها حفاظتی صورت نگرفته بلکه اهواز که مرکز خوزستان محسوب می‌شود فاقد اداره کل میراث‌فرهنگی است و خانه‌ها بدون آنکه شناسایی و مستندنگاری شوند به‌سرعت تخریب می‌شوند.

براساس مشاهدات خبرنگار CHN، منطقه یک اهواز که درواقع منطقه اداری و جزو بافت تاریخی به‌شمار می‌رود روند تخریب خانه‌های تاریخی به قدری سریع و محسوس است که به‌دلیل عدم حفاظت از آثار تاریخی و نبود اداره کل میراث‌فرهنگی اهواز در یک دهه اخیر این روند سرعت بیشتری گرفته است. خانه‌ةایی که هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده‌اند.

ماه گذشته شهرداری منطقه یک با صدور اطلاعیه و تبلیغات گسترده از ساکنان بافت تاریخی منطقه یک که دارای بیشترین آثار ثبتی و غیرثبتی است درخواست کرده که در یک فرصت طلایی از امتیازات و مشوق‌های شهرداری اهواز برای نوسازی و بهسازی بناها اقدام کنند.

گفته می‌شود این مالکان نه تنها انگیزه ای برای ثبت بناهای خود ندارند بلکه مشتاقانه به استقبال طرح شهرداری رفته و خواهان تخریب و نوسازی و بهسازی بناهای خود هستند به همین منظور اداره کل میراث خوزستان هیچ حساسیتی در این خصوص نشون نداده و شهرداری نیز امتیازات ویژه ای برای مالکان گذاشته است.

این‌درحالی است که انجمن میراث‌فرهنگی تاریانا طی یکسال گذشته بیش از ۲۰۰ خانه ارزشمند را در منطقه یک اهواز شناسایی کرده و با مستندنگاری‌های به عمل آمده آن‌ها را به شهرداری و میراث فرهنگی خوزستان معرفی کرده است اما روز گذشته کارشناسان این انجمن به منظور بررسی نهایی خانه‌ها برای درج در نقشه بناهای تاریخی اهواز به ۴ خیابان اهواز در منطقه یک مراجعه کرده اند که با تخریب ۵ خانه تاریخی مواجه شده‌اند.

درحال‌حاضر بسیاری از دانشجویان رشته های معماری وقتی نیازمند بررسی بناهای قدیمی برای پروژه‌های دانشگاهی خود هستند به دلیل عدم همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان که به گفته دانشجویان هیچ همکاری قابل توجهی با آنها صورت نمی‌گیرد برای تکمیل پروژه به شهر دیگر رفته‌اند و معتقدند اهواز دیگر خانه‌ای ندارد که بتوان آن را از زوایای مختلف بررسی کرد چراکه غالب آنها تخریب شده اند.

هم‌اکنون از ۳۵ اثر و بنای ثبتی هیچکدام از شرایط به‌سامانی برخوردار نیستند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، منازل مسکونی راه‌آهن، کارخانه ریسندگی و بافندگی، خانه نفیسی، خانه دادرس، بالکن مهدیان، سرای عجم، ساختمان گمرک، هتل قو، ساختمان جهاد از جمله بناهای ارزشمند ثبتی هستند که درحال تخریب هستند.

لینک به دیدگاه

TAEL_SmileyCenter_Misc%20%28305%29.gif

 

یاد دکتر تهرانی افتادم. بنده خدا سال 68 ماشینش رو فروخته تا بتونه یکی از خونه های تاریخی یزد (خونه سیگاری ها) رو بخره تا تخریب نشه.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
سازمان میراث هرفنگی کلا هویج تشریف دارن :banel_smiley_4:

 

 

یه سر به اداره میراث بزنی متوجه میشی که هویج خیلی در زمینه خودش مفید تره !

مثلا کتاباشون و از تو کارتن در نمیارن چون سالی یه بار ممکنه جابجایی داشته باشن!:banel_smiley_4:

درواقع اسمش کتابخانهء میراثه!

اطلاعاتی که ازشون میخوای اغلب ناقص و درب داغون و خیلی وقتا اصلا اشتباست!مثلا نقشه بهت میدن میبینی نقشه غلطه کلا!

:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

ای بابا... خانه ی تاریخی تو سرشون بخوره

خانه های غیر تاریخی رو هم رو سر مردم خراب میکنن....

خانه ی تاریخی که پیشکش!!!:sigh:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...