رفتن به مطلب

نگاهی به wap و مقایسه آن با ‌sms


ارسال های توصیه شده

منبع: ایستنا

WAP یک استاندارد جهانی برای ایجاد ارتباطات اینترنتی و خدمات تلفنی پیشرفته بر روی تلفن های همراه دیجیتالی، pagerها، وسایل دیجیتالی و پایانه های بی سیم است. WAP یک پروتکل جهانی است و به کاربران موبایل در استفاده از وسایل بی سیم، این اختیار را می دهد که به آسانی اطلاعات خود را پردازش کنند و به کلیه عملکردها سرویس دهند. همچنین با ایجاد امکاناتی ساده در ارتباطات و ابزارهای انتقال دهنده اطلاعات، این امکان را برای کاربران ایجاد می نماید تا از این نوآوری ها و سرویس های لازم استفاده کنند. در واقع، هدف، دسترسی سریع و آسان در تبادل اطلاعات و سرویس دادن به کاربران موبایل است.

با یک موبایل یا یک کامپیوتر دستی که WAP را پشتیبانی می کند شما می توانید بلیط رزرو کنید، پیتزا سفارش دهید یا حساب بانکی خودتان را هر وقت که خواستید در اتوبوس، کنار دریا و ... چک کنید. اطلاعات، زمانی که به آنها نیاز دارید در دسترس هستند. اگر می خواهید اطلاعات به روز در رابطه با اخبار، پیش بینی وضع هوا، نرخ مبادله سهم داشته باشید، WAP را جستجو کنید. اگر می خواهید با این سیستم سرگرم شوید میتوانید گپ بزنید و بازی کنید.اما WAP تنها برای اینترنت موبایل ساخته نشده. سرویس هایی همچون دانلود کامل دفتر تلفن، راه های کنترل هزینه تماس های گرفته شده و تماس های دریافتی را بهبود داده و ایجاد ارتباط را راحت تر خواهد ساخت.

WAP برای استفاده پروتکل بی سیم برپا شده است و یک استاندارد توسعه یافته جهانی است که خدمات اینترنت را برای استفاده کنندگان موبایل ایجاد می کند. اگرچه پایه WAP بر روی تکنولوژی اینترنت است ولی WAP و اینترنت در کنار هم زندگی می کنند. یک شخص یا شرکتی که سایت اینترنتی دارد، می تواند اطلاعات را برای استفاده کنند موبایل توسط تبدیل صفحات Web به صفحات WAP قابل دسترس کند. همچنین سایت موردنظر می بایست قابلیت میزبانی WAP جهت نمایش گرافیک های WAP را نیز داشته باشد.

برای دیدن صفحات WAP شما نیز به گوشی موبایلی دارید که دارای قابلیت WAP باشد. بسیاری از گوشی های جدید شرکت های تولیدکننده تلفن همراه دارای این قابلیت هستند. در ضمن باید سرویس Data و اینترنت برای شما از طرف شرکت مخابرات ایجاد شده باشد.

زبان صفحات WAP، WML (یک زبان برنامه نویسی طراحی شده مناسب) است. صفحاتی که با این فرمت طراحی و در سایت گنجانده شده است را می توانید با موبایل خود مشاهده نمایید.

با توسعه WAP به نیازهای کاربران پاسخ داده شده است و زمینه ای برای بالا بردن توانایی و ایجاد زیر ساختارهای جدید در WAP فراهم آمده است. به این ترتیب سفارشات مختلف افزایش پیدا می کند و شبکه های مختلفی راه اندازی می شود.

از جمله اجتماعات صنعتی که هرگونه کاستی و کمبود را در انتقال اطلاعات بی سیم جبران می کند، WAP Forum است که به ارتباطات تلفن و تلفن های همراه دیجیتالی و پایانه های بی سیم سرویس می دهد و باعث توسعه آنها می شود. هدف WAP Forum تشویق و ترغیب مشتریان به بازارهای صنعتی بی سیم است که در واقع کنترل نظارت بر رشد بازار بی سیم و توسعه تولیدات داخلی را برعهده دارد. WAP Forum بیش از 90 درصد این بازارها را در اختیار دارد. ترمینال ها و سازندگان زیرساخت های WAP، سرویس دهندگان و کاربران و تولیدکنندگان نرم افزاری از جمله شرکت کنندگان WAP Forum به شمار می روند. اطلاعات مربوط به شرکت های وابسته به WAP Forum باید قابل تایید باشند در غیر این صورت بی ارزش تلقی می شوند و در آنها WAP غیر قانونی خواهد بود.

WAP چگونه کار می کند؟

بشر همواره به دنبال ابزاری است که ارتباطات را به ساده ترین شکل برقرار کند. سازندگان ابزارهای دیجیتالی و کامپیوتری، صفحات اینترنتی را بر روی صفحات کوچک و تک رنگ وسایل بی سیم پیاده می کنند.

WAP از زبانی به نام WML (Wireless Markup Language) استفاده می کند همچنین صفحات اینترنت به زبان HTML نوشته می شود. با توجه به اینکه WAPو اینترنت در کنار هم و وابسته به یکدیگرند بنابراین در صفحات نمایش موبایل، نرم افزار رمزگشایی نظیر WTLS (Wireless Transport layer security) قرار می دهند تا این نرم افزار همانند *****ی عمل کرده و پیش از آن صفحه اینترنتی به تلفن همراه یا وسایل بی سیم شما ارسال شود آن را از کد HTML به کد WML تبدیل نماید.

ابتدا کاربر با ارسال نشانی و یا درخواستی، اطلاعاتی را به سوی شبکه ارسال می کند. این درخواست توسط ریز مرورگرها به محیط انتقال داده شده و پس از رسیدن به برج های مخابراتی به سمت سرویس دهندگان شبکه ارسال می شوند. Server های شبکه با استفاده از اطلاعات DNS (Domain Name Service) و در صورتی که درخواست ها را تایید کردند به آن سرویس داده و به سمت User ارسال می کنند. البته وجود ***** در دو محل ضروری است. در این زمان است که کاربر می تواند آنچه را که درخواست کرده بر روی تلفن همراهش مشاهده کند. عملیات موجود در WAP، آن را به پنج لایه پروتکلی تقسیم می کند، این پنج لایه عبارتند از:

1. محیط عملیاتی بی سیم WAE (Wireless Application Emvironment) در این لایه تبدیل زمان WML به زبان نمایشی پیشرفته صورت می گیرد که این ترجمه بر پایه HDML، HTML، TTML است.

2. پروتکل جلسه بی سیم یا WSP (Wireless Session Protocol) این لایه مدیریت مکالمات در ایجاد، تبادل و قطع ارتباطات را برعهده دارد.

3. پروتکل اجرایی بی سیم یا WTP عملکرد این لایه بر پایه اجرایی شی گرا می باشد.

4. پروتکل امنیتی بی سیم یا WSP (Wireless Security Porotocol) کنترل خطا در جهت ارسال و تبادلات اطلاعاتی در این لایه تشخیص داده می شود.

5. پروتکل دیاگرام بی سیم WDP (Wireless Diagram Porotocol) این لایه در سطحی قرار دارد که می تواند با کاربر در ارتباط باشد و درخواست های کاربر را به لایه های پایین تر منتقل نماید.

پروتکل های WAP و اینترنت

1. محیط کاری بی سیم (WAE) WML Script

2. پروتکل Session بی سیم

3. پروتکل اجرایی بی سیم (WTP)

4. لایه امنیتی در انتقال بی سیم دیاگرام های (VDP) یا (WDP)

5. پروتکل های اینترنتی: Java Script، IP، TCP، TLSSSL، HTTP، HTML دقت در محرمانه بودن اطلاعات می تواند باعث ایجاد امنیت شود. در WAP، پروتکل های Ryption-Enc به صورت مخفیانه و کاملاً خصوصی این امنیت را اجرا می کند. دروازه های وب ارتباطات امنیتی را ایجاد کرده تا کاربران در اینترنت به صورت خصوصی به منبع تقاضا در شبکه دسترسی داشته باشند.

مقایسه SMS با WAP

در این بخش مقایسه ای اجمالی خواهیم داشت میان سرویس SMS با WAP و مزایا و معایب هر یک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

مزایای استفاده از WAP در برنامه های کاربردی بی سیم نسبت به SMS عبارتند از:

1. با استفاده از پیام کوتاه می توان تنها پیغام هایی ارسال کرد که از متن معمولی (بدون تغییر قلم، اندازه یا رنگ) تشکیل شده باشد. البته با استفاده از امکانی به نام EMS (Enhanced Messaging Service)، که نوع خاصی از SMS است، می توان به ارسال این نوع متن ها نیز اقدام کرد. اما استفاده از این امکان، نیاز به پشتیبانی موبایل کاربر دارد. از سوی دیگر استفاده از این امکان باعث می شود که تعدادی از 140 بایت قابل استفاده در پیغام، برای این کار صرف شود و تعداد بایت کمتری برای خود پیغام باقی بماند. اما WAP و زبان WML به خوبی از این امکان پشتیبانی می کنند. با استفاده از WAP، علاوه بر متن هایی با جلوه های متنوع، می توان ترکیبی از متن و تصویر را نیز ارسال کرد.

2. محدود بودن SMS به متن، باعث می شود که نتوان User Interface پیشرفته ای برای کاربر ایجاد کرد و به این ترتیب در صورتی که لازم باشد کاربر اطلاعات مختلفی را برای یک نوع تعامل وارد کند، با دشواری هایی روبرو شود. اما WAP با فراهم کردن امکان ایجاد فرم و ارتباط با کاربر از طریق این فرم ها، سهولت بیشتری را برای کاربران فراهم می کند User Interface نیز زیباتر و کاربر پسندتر خواهند بود.

3. نکته آخر در زمینه مزایای WAP در مقایسه با SMS، عدم محدودیت در اندازه پیام ها است. در حالی که در پیام کوتاه محدودیت 140 بایت از اطلاعات وجود دارد. لازم به ذکر است که در پروتکل SMS امکانی برای تقسیم کردن یک پیام بزرگتر از 140 بایت به تعدادی پیام کوچکتر وجود دارد که در صورت پشتیبانی شدن توسط موبایل کاربر، تا حدودی محدودیت اندازه پیام ها را کاهش می دهد.

اما مزایایی که برای استفاده از پیام کوتاه در مقایسه با WAP می توان برشمرد، به شرح زیر می باشند:

1. برای بسیاری از کاربران، هر چه قیمت یک سرویس کمتر باشد جذابیت سرویس افزایش می یابد. SMS در مقایسه با WAP هزینه بسیار کمتری را برای کاربران خود تحمیل می کند. در حالی که هزینه یک اتصال WAP حداقل معادل نرخ یک پالس مکالمه تلفنی است (این حداقل، زمانی است که مدت اتصال کاربر به WAP کمتر از یک دقیقه باشد در غیر این صورت مشابه تماس های تلفنی هزینه از این مقدار نیز فراتر می رود)، هزینه ارسال هر SMS بین یک چهارم تا یک سوم نرخ یک پالس است. چنین تفاوت چشم گیری باعث می شود بسیاری از کاربران رغبت بیشتری به استفاده از SMS داشته باشند.

2. یکی دیگر از مزایای SMS این است که تقریباً روی تمامی گوشی های موجود در بازار حتی مدل های بسیار قدیمی، امکان استفاده از SMS وجود دارد. در حالی که WAP تنها روی گوشی های جدیدتر و گران قیمت تر قابل استفاده است. به این ترتیب کاربران بیشتری امکان استفاده از خدماتی را خواهند داشت که روی بستر WAP عرضه شده باشند.

3. پیاده سازی SMS در شبکه GSM به شکلی است که ارسال پیام کوتاه هیچگاه با خط اشغال مواجه نمی شود (به دلیل عدم استفاده از کانال ترافیکی). در حالی که برای استفاده WAP به طور معمول نیاز است که شماره فراهم کننده سرویس گرفته شود و تنها پس از برقراری تماس است که امکان تبادل اطلاعات وجود دارد. بدیهی است که چه در زمانی که کاربر دیگری متصل باشد و چه در زمان های اوج بار شبکه، کاربر سرویس، امکان برقراری تماس را نخواهد داشت و یا این کار با سختی و صرف زمان زیادی همراه خواهد بود. ارسال SMS در زمان های اوج بار شبکه نیز امکانپذیر است و شماره گیرنده SMS نیز هیچگاه اشغال نخواهد بود، حتی در صورتی که همزمان افراد دیگری نیز در حال فرستادن SMS برای او باشند. نکته جالب توجه در اینجاست که فرستنده SMS نیز این امکان را دارد که همزمان با انجام یک مکالمه تلفنی، به ارسال و دریافت پیام کوتاه بپردازد.

4. اما شاید مهم ترین نکته ای که در کاربردهای اطلاع رسانی از طریق SMS وجود دارد، این است که با استفاده از SMS برای ارسال (اطلاعات موردنیاز یا علاقه کاربران) لازم نیست کاربر ابتدا آن اطلاعات را تقاضا کند. به عبارت دیگر امکان ارائه خدمات عرضه در مقابل تقاضا وجود دارد. به این ترتیب هر گاه اطلاعات آماده شد، لازم نیست در جایی (مثل یک پایگاه داده یا وب سایت) ذخیره شوند تا زمانی که خود کاربر برای دریافت آنها مراجعه کند. بلکه به محض آماده شدن اطلاعات، می توان آن ها را روی گوشی موبایل کاربران ارسال کرد. به این ترتیب کاربران تنها لازم است نیازها و علایق خود را مطرح کنند و هر گاه اطلاعات جمع آوری شده با علایق آنها تطبیق v داشت به آنها ارسال شود. در پروتکل WAP نیز تلاش هایی برای ارائه چنین خدماتی انجام شده است.

5. در کنار موارد مطرح شده در بالا، با نگاهی به آمارهای ارائه شده از کشورهای اروپایی و شرق آسیا که در آنها هم سرویس SMS و هم سرویس WAP در بسترهای پر سرعتی نظیر (GPRS) ارائه می شود، درمی یابیم که SMS با اقبال عمومی بیشتری در این کشورها روبرو شده است. در حالی که تمامی اقشار این جوامع به نوعی از خدماتی که در بستر SMS عرضه می شود استفاده می کنند، خدمات WAP در اغلب موارد تنها توسط برخی اقشار مرفه تر و یا قشر تحصیل کرده، بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...