رفتن به مطلب

بهره برداری از جدید ترین کوره قوس الکتریکی شرکت زیمنس با قابلیت استفاده در فرآیند احیا مستقیم ذوب آهن


ارسال های توصیه شده

a359oco9pr8611mq4aw.jpg

شركت زيمنس بزرگ‌ترين شركت عرضه كننده تجهيزات، محصولات و خدمات صنعتي مدرن و خلاقانه در سطح جهان است كه با تكنولوژي اتوماسيون مستمر و نرم‌افزارهاي صنعتي و كارشناسان خبره در زمينه بازارهاي صنعتي و تكنولوژي‌هايي بر پايه خدمات فني، بخش صنعتي زيمنس بالاترين بهره‌وري، كارايي و انعطاف‌پذيري را براي مشتريان خود در سرتاسر دنيا فراهم آورده است.

 

اين شركت در كشورهاي مختلف حدود 100 هزار نيروي كار دارد. همچنين بخش صنعتي زيمنس شامل اتوماسيون، تكنولوژي‌هاي محرك و بخش خدمات مشتريان و واحد بازرگاني تكنولوژي‌هاي فلزات از ديگر بخش‌هاي شركت زيمنس است.

 

واحد تجاري تكنولوژي فلزات زيمنس يكي از مراكز پيشرو در زمينه تامين تجهيزات فني و مهندسي و زيربنايي صنعت آهن و فولاد در جهان است كه از آن قبيل مي‌توان به سيستم نورد تخت در صنايع آلومينيوم و يا انواع كوره‌هاي مخصوص ذوب فلزات و كوره‌هاي قوس الكتريكي اشاره كرد.

 

شركت زيمنس در 19 ژانويه سال 2012 اعلام كرد كه يك كوره قوس الكتريكي (EAF) جديد ابداع كرده كه كاربرد ويژه آن در زمينه احياي مستقيم چدن مذاب (DRI) است. استفاده از شارژ آهن اسفنجي يا بريكت در كوره قوس مي‌تواند تاثيرات مشخصي را در فرآيند ذوب نشان دهد. مصرف انرژي، بهره‌وري يا قابليت توليد و بازدهي مواد متاثر از تركيب شيميايي DRI و درصد استفاده از آن در شارژ است.

 

آهن اسفنجي به‌ عنوان جايگزين قراضه و با توجه به تركيب شيميايي تقريبا يكنواخت آن به منظور كاهش غلظت عناصر ناخالصي و رسوبات در ذوب از طريق بالا بردن عيار آهن موجود در شارژ استفاده مي‌شود.

 

در حقيقت با شارژ آهن اسفنجي در سبد قراضه آهن، سطح ناخالصي‌هاي موجود در شارژ كاهش يافته و سبب كاهش مقدار نيتروژن موجود در ذوب مي‌شود. كاهش نيتروژن در ذوب باعث مي‌شود، تختال‌ها و بيلت‌هاي با كيفيت جهت توليد ورق‌هاي گرم، مفتول‌ها و انواع محصولات ديگر را بتوان توليد كرد.

 

تعداد واحدهاي فولادسازي به روش كوره قوس در منطقه آسيا رو به افزايش بوده و اين در حالي است كه امكان تهيه قراضه آهني با كيفيت در منطقه آسيا با توجه به اين‌كه بايد دانسيته حدود يك تن بر مترمكعب داشته باشد بسيار دشوار بوده، لذا استفاده از شارژ پيوسته آهن اسفنجي به‌ عنوان بهترين راه‌حل در جهت تامين مواد آهني به‌طور فزاينده‌اي مورد توجه قرار گرفته است. يكي ديگر از مزاياي استفاده از شارژ پيوسته آهن اسفنجي و يا بريكت در كوره، كاهش تعداد سبدهاي شارژ قراضه آهني به كوره است. بديهي است با كاهش تعداد سبدها از زمان آماده‌سازي كم شده و اين نيز باعث بالا رفتن بهره‌وري و افزايش توليد خواهد شد.

 

در حال حاضر اين كوره قوسي در بازارهاي آمريكاي شمالي در دسترس فولادسازان قرار گرفته است. اين كوره مدرن با نام Simetal EAF FAST DRI در بازار موجود است و به منظور فرآيند ذوب مستمر توسط نيروي الكتريكي طراحي شده و بعد از تكميل فرآيند، مذاب آهن اسفنجي (DRI) از كوره تخليه مي‌شود. تفاوت قابل توجه اين كوره جديد در مقايسه با كوره‌هاي ديگر كاهش فاصله زماني بين تخليه مذاب و همچنين كاهش چشمگير مصرف انرژي است.

 

كوره قوسي يكي از بهترين انواع براي ذوب، آلياژسازي و تصفيه فولاد به حساب مي‌آيند. اين كوره از لحاظ روش ايجاد قوس به دو دسته غيرمستقيم و مستقيم تقسيم مي‌شوند.

 

در روش قوس غيرمستقيم قوس الكتريكي بين الكترود‌ها كه ممكن است دوتايي يا سه تايي باشند برقرار مي‌شوند و طراحي كوره به شكلي انجام مي‌گيرد كه شارژ بين آن كه در محدوده، قوس قرار گرفته در اثر حرارت قوس ذوب بشوند.

 

ولي در كوره‌هاي امروزي عمدتا از روش قوس مستقيم استفاده مي‌شود كه قوس بين الكترود يا الكترود‌ها كه ممكن است تكي دوتايي يا سه تايي باشند با جداره و كف برقرار مي‌شود و شارژي كه در محدوده قرار گرفته مي‌شود ذوب مي‌شود. از ميان كوره‌هاي قوس الكتريكي مستقيم نوع 3 تايي آن هم در تناژهاي كم وهم در تناژهاي زياد مورد مصرف صنعتي بيشتري دارد و همين نوع كوره است كه بيشتر براي ذوب و ريخته‌گري فولاد استفاده مي‌شود.

 

كوره قوس الكتريكي بر اساس سرباره‌شان ممكن است قليايي يا اسيدي باشند. يعني اگر سرباره آن قليايي باشد مواد نسوز نيز بايد قليايي باشد و اگر سرباره آن اسيدي باشد مواد نسوز نيز بايد اسيدي باشد. سرباره قليايي در مجاورت نسوز اسيدي با آن تركيب شده و اشكالاتي بوجود مي‌آورد.

 

تقريبا 95 درصد فولادها در جهان در كوره قليايي توليد مي‌شوند (زيرا با مواد قليايي فسفرزدايي وگوگردزدايي انجام مي‌گيرد). از كوره‌هاي اسيدي در موارد مخصوصي استفاده مي‌شود. در كوره قوس الكتريكي با جداره بازي اين قابليت وجود دارد كه بتوان از بدترين نوع قراضه بهترين و با كيفيت‌ترين نوع فولاد را تهيه كنيم.

 

به‌طور كلي ساختمان كوره قوس الكتريكي شامل قسمت‌هاي زير است.

 

 

الكترودها:

 

در سقف كوره قرار مي‌گيرند و توسط بازوهاي نگهدارنده آن بالا پايين مي‌روند. الكترودهاي كوره بلند عامل اصلي ايجاد حرارت بوده و معمولا مصرفي هستند.

 

 

سقف كوره:

 

به‌صورت يك كلاهك است و سعي مي‌شود سقف را ‌به‌گونه‌اي طراحي كنند كه هم استحكام كافي داشته باشد وهم حتي الامكان از لحاظ وزني سبك باشد. در اكثر كوره‌ها قوس الكتريكي سقف همراه با الكترودها قابل حركت است. مقداري سقف به طرف بالا حركت مي‌كند و بعد حركت افقي مي‌كند و كنار مي‌رود وشارژ كوره از محل سقف آن وارد كوره مي‌شود.

 

 

ديواره‌ها:

 

عموما به صورت استوانه‌اي شكل هستند و بسته به اين‌كه كوره اسيدي يا بازي باشد از جنس مختلفي تهيه مي‌شوند.

 

 

كف كوره:

 

حالت قوسي شكل دارد، برعكس سقف آن عمقش نسبتا كم وسطح آن زياد است تا فصل مشترك مذاب با سرباره بيشترين مقدار باشد.

 

 

درب كوره:

 

در كوره‌هاي قوس الكتريك نياز است كه در حين ذوب موادي به ذوب اضافه شود مثل مواد فروآلياژ يا مواد سرباره ساز يا مواد ديگر، در نتيجه اين مواد از درب كار بداخل كوره شارژ مي‌شوند.

 

 

محفظه تخليه مذاب:

 

قبل از شارژ كوره اين قسمت توسط گل نسوز بسته مي‌شود و بعد از انجام فرآيند ذوب وتصفيه اين قسمت باز مي‌شود كوره خم مي‌شود و مذاب از آن تخليه مي‌شود.

 

 

دريچه سرباره‌گيري:

 

بعضي وقت‌ها به‌طور مجزا وجود دارد كه مشابه با محفظه تخليه مذاب است (خود سيستم قابليت اين را دارد كه تا 45 درجه كوره را براي تخليه مذاب به جلو خم كند و تا 15 درجه براي تخليه سرباره به عقب خم كند).

سيستم‌هاي مكانيكي و محرك بسياري نيز در كوره‌ها نقش دارند.

 

آهن اسفنجي به همراه آهن قراضه معمولا با تركيب 15 درصد قراضه و 85 درصد آهن اسفنجي به كوره قوس الكتريكي شارژ شده و در يك فاصله زماني كمتر از يك ساعت تا دو ساعت بستگي به قدرت ترانس كوره مواد شارژ شده، در دماي بالا ذوب شده و سپس كوره ذوب تخليه و مذاب حاصله توسط پاتيل‌هاي مخصوص وارد كوره فولادسازي مي‌‌شود در كوره فولاد‌سازي‌ مذاب حاصله توسط گاز آرگون همگن شده و مواد مورد نياز از جمله فروآلياژها به مذاب اضافه مي‌‌شود تا به تركيب مورد نظر برسد. سپس مذاب حاصله با تركيب فولاد به ماشين ريخته‌گري مداوم شارژ شده و در اشكال مختلف قالب‌ريزي و سپس با سيستم پاشش آب سرد شده و در طول دلخواه برش داده مي‌شود اشكال شمش توليدي مي‌تواند به صورت تختال، بيلت و بلوم و طول و عرض و ضخامت متفاوت باشد. مواد اوليه كوره‌هاي قوس الكتريكي مي‌تواند تا 100 درصد آهن قراضه باشد، اما در اين كوره الكتريكي مدرن در مقايسه با كوره‌هاي قوس الكتريكي متداول زمان بين دو تخليه مستمر تا 15 درصد كاهش يافته و ميزان مصرف انرژي نيز تا 20 كيلووات ساعت به ازاي هر تن تنزل داشته، همچنين مصرف الكترود نيز در اين كوره تا 10 درصد افت را داشته است. تامين مستمر الكتريسيته طي عمليات حمام تخت (Flat-Bath) نه تنها راندمان افزايش يافته، بلكه از ايجاد كرنش‌هاي‌ هارمونيك خطي مانند سوسو زدن يا لرزش مذاب (Flicker) نيز در اين كوره جديد خبري نيست. با استفاده از اين تكنولوژي ارايه شده توسط شركت زيمنس، راندمان يك كوره 150 تني مي‌تواند به‌طوركلي تا حدود 15 درصد افزايش يابد.

 

از ديگر مزاياي اين كوره مي‌توان به تخليه مذاب بدون سرباره (FAST) است، همچنين دريچه‌هاي جايگزين براي شارژ، تخليه مذاب در شرايطي كه كوره در حال بهره‌برداري است، در اين كوره در نظر گرفته شده است. تخليه مذاب بدون سرباره منتج به افزايش كيفيت آلياژ و سولفورزدايي بهتر فولاد مي‌شود و باعث مي‌شود ضرورتي براي نصب مشعل‌هاي اضافي وجود نداشته باشد.

 

كوره در طراحي Simetal EAF FAST DRI سيستم انتقال گرم (HTS) نيز در نظر گرفته شده كه اين امر اين كوره را قادر مي‌سازد تا در دماهايي در حدود 600 درجه سانتيگراد به راحتي با آهن اسفنجي گرم تغذيه شود. همچنين اين كوره قوس الكتريكي جديد به دليل طراحي مدولار خود، قادر خواهد بود به همراه تكنولوژي FAST DRI نيز هماهنگ شود.

 

 

كمال‌الدين غفوري

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

معدن و توسعه 444

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...