رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

طی دهه چهل و پنجاه میلادی، روش های برنامه ریزی سنتی (از کل به جز) در عمل توانایی حل مشکلات جامعه شهری را از طیق تهیه، اجرا و ارزیابی طرح های توسعه از دست داد و از سوی دیگر اعتماد عمومی نیز نسبت به کارایی این طرح ها سلب شد. مردم خواستار پارادایم جدیدی در راستای کارآمدی، مشارکتی بودن، انعطاف پذیری و مردمی بودن طرح ها شدند. برای پاسخگویی به این واکنش ها، برنامه ریزی مشارکتی شکل گرفت. اساس روش های مشارکتی مبنی بر تبدیل خواسته به هدف و هدف به عمل است.

هدف از این پژوهش بررسی و تبیین روندها، روش ها و ابزارهای مشارکت شهروندان در تهیه طرح های توسعه شهری است. سوالات این تحقیق، عبارت است از اینکه، روش های مشارکت شهروندان در تهیه طرح های توسعه شهری کدام است؟ آیا تکنیک های خاص و منحصر به فردی برای حصول هر روش مشارکتی وجود دارد؟ و در نهایت کدام روش برای تدوین اهداف، شناسایی نیازها، اولویت بندی و ایجاد ارتباط آسانتر از ظرفیت های بیشتری برخوردار است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی است. بهترین روش مشارکتی آن است که طرح ها با اهداف، ارزش ها و قابلیت های جوامع هماهنگ باشند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که برنامه ریزی در سطح واحدهای همسایگی مناسبتر از سایر روش ها است، زیرا بر دو هدف عمده تأکید دارد:

1- نزدیکتر کردم سازمان های محلی به مردم

2- تنظیم عملکردهای شهری با نیازهای حوزه های خاص

در این مقاله، به بررسی هریک از این متغیرها پرداخته می شود.

 

کلمات کلیدی: برنامه ریزی مشارکتی، برنامه ریزی دموکراتیک، روش ها و ابزارهای مشارکتی، برنامه ریزی با مردم

 

نویسندگان: حسین شکوئی، سید علی حسینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...