رفتن به مطلب

تاریخچه بوگاتی


Amin

ارسال های توصیه شده

تاریخچه بوگاتی (تاریخچه)

 

در سنین جوانی Ettore Bugati استعداد قابل توجهی در طراحی اتومبیل از خود نشان داد.او در سال 1881 در شهر میلان ایتالیا به دنیا آمد.وی در سن 18 سالگی با اتومبیل 2 سیلند خود در مسابقه ای پیروز و 2 سال بعد موفق به ساخت 4 سیلندر شد.او به عنوان طراح برای چندین شرکت از جمله Deutz کار کرد و بخاطر طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور 4 سیلند 1208cc در خانه خود مشهور شد.طرح این اتومبیل پایه و زیر بنایی شد برای ساخت اتومبیلی که در سال 1910 به بازار عرضه شد.در آن سال 5 دستگاه اتومبیل Bugatti با موتور 1327cc ساخته شد و در سال بعد این تعداد به 75 دستگاه افزایش یافت. بوگاتی در 1911 اتومبیلی کوچک با موتور 855cc ساخت که توسط کمپانی Peugeot خریداری و Bebe Peugeot نام نهاد و 3095 دستگاه از آن تولید شد.

 

Bugatti-Veyron-0400net.jpg

شرکت Bugatti آقای Ernest Fridrich با اتومبیلهای بوگاتی در مسابقات شرکت کرد و در سال 1911 در مسابقه Grand Prix بمقام قهرمانی رسید. در سال 1913 بوگاتی یک اتومبیل با موتور 5000CC که هر سیلندر آن دارای 3 سوپاپ-2 ورودی 1 خروجی-بود تولید کرد.با وجود اینکه از این اتومبیل فقط 3 نمونه ساخته شد اما همین طرح راهگشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع 30 و 37 در دهه 1920گردید.

یکی دیگر از تولیدات کمپانی مدل 13 بود که تا جنگ جهانی اول تولید آن تدامه داشت.در جنگ تلاشهای آقای بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد.وی سالهای جنگ را در پاریس به طراحی موتور هواپیما سپری کرد.از جمله کارهای او طی این دوران یک موتور 16 سیلندر 500hp بود که توسط کارخانه Duesenbetg Motors ساخته شد.پس از جنگ جهانی اول شهر Molsheim که کارخانه در آن قرار داشت ضمیمه خاک فرانسه گردید.

پس از جنگ آقای بوگاتی به کمپانی خود بازگشته و تولید مدل 13 را از سر گرفت.جانشین این مدل مدلی 16 سوپاپه بود که پس از برنده شدن Friderich در مسابقات Grand Prix سال 1921 در Brescia شهری در شمال فزانسه این مدل Brescia نام گرفت.این اتومبیل موفقیت زود هنگامی به دست آورد و تا سال 1926 دوهزار دستگاه از آن ساخته شد.در کشورهای دیگر نیز تعداد زیادی اتومبیل تحت امتیاز بوگاتی تولید شد. بوگاتی در سال 1922 با مدل 8 سیلند و 2000cc به نام 30 در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم گیری بدست آورد.

در همان سال مدل 35 ساخته شد.اما بعلت عدم توانایی های لازم برای شرکت در مسابقات این اتومبیل به افراد غیر حرفه ای فروخته شد.

 

 

 

(بوگاتی ویرون)

 

 

 

 

در فاصله بین 2 جنگ جهانی مدل 30 موفق ترین اتومبیل مسابقه ای بوگاتی بود و تا سال 1926 موفق به پیروزی در 12 مسابقه شد.

مدل 37 با موتوری 1500cc برای افرادی ساخته شد که توانایی خرید مدل 35 را نداشتند.بعد از آن مدل 40 با بازدهی مناسب و قیمتی قابل قبول که بسیاری از مردم توانایی خرید را داشتند به بازار عرضه شد.

از سال 1913 بوگاتی رویای ساخت اتومبیلی را در سر میپروراند که با آن بتواند دنیا را تسخیر کند.رویای او در سال 1926 با مدل Royale 41 به حقیقت پیوست. این مدل با موتوری 15000cc و قدرتی معادل 300hp بسیار مهیج بود ولی فقط 6 نمونه از آن ساخته شد که تنها 3 دستگاه از آن فروخته شد و بقیه نزد خانواده بوگاتی باقی ماند.

بوگاتی بعدها به علت مشکلات مال ناچار به مهاجرت به پاریس شد و در آنجا به طراحی هواپیما و کشتی پرداخت.ولی پسرش Jean در کارخانه واقع در Molsheim باقی مانده و راه پدر را ادامه داد.او در ابتدای ورود خود به کارخانه مدل 57 دارای موتور8 سیلندر 3300CC را تولید و در سال 1934 به بازار عرضه کرد.در سال 1939 تعداد 683 دستگاه از این اتومبیل ساخته شد.

متاسفانه Jean در آگوست 1939 دقیقا قبل از جنگ جهانی دوم هنگام آزمایش یک اتومبیل مسابقه ای در گذشت

پس از آن کارخانه Molsheim بار دیگر مشغول ساخت وسایل نقلیه جنگی شد.آقای بوگاتی به Bordeaux منتقل و مشغول فعالیت بر روی چند پروژه شد.با کمک پسر کوچکترش Roland مدل 73 با موتور 1500cc را ساخت.اگر چه تا زمان مرگش در آگوست سال 1947 فقط تعداد اندکی از این اتومبیل تولید شد.در سال 1951 یک مدل تجدید نظر شده به نام 57 در کارخانه Molsheim تحت مدیریت Pierre Marco ساخته شد.پس از این تاریخ تلاشها برای نگهداشتن کارخانه با شکست مواجه شد و در سال 1963 Hispano-suiza کارخانه را خریداری نمود.کمپانی Bugatti بعدها جذب S.N.E.C.M.A -یک کارخانه هواپیما سازی فرانسه- شده و کارخانه Molsheim به تولیدات قطعات هواپیما پرداخت.

برای زنده نگه داشتن یاد و نام Bugatti گروهی از تجار اروپایی در سال 1987 نام Bugatti را خریداری کردند.کمپانی جدید بوگاتی در شهر Campogalliano ایتالیا تاسیس و در اوایل دهه 1990 اتومبیل فوق سریع Quad Turbo V12 با سرعت 322 کیلومتر در ساعت و موتوری 3500cc با قدرت 550hp را تولید کرد.

 

منبع : من متوجه نشدم که منبع اصلی این تاپیک کجاست چون در اکثر سایتها بدون منبع ذکر شده با این وجود اخرین جایی که دیدمش وبلاگ دنیای بی انتهای اتومبیل بود .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

بوگاتى ویرون Bugatti Veyron

این شرکت فرانسوی است

شما چه تعریفى از شگفت انگیز ترین خودروى دنیا دارید؟

خودرویى با بیشترین اسب بخار.

خودرویى با بیشترین سرعت و شتاب.

گرانقیمت ترین خودرو.

خودروى بوگاتى ویرون به نظر مى رسد كه همه اینها را داشته باشد:

● یك موتور W-16 كه مى تواند 1001 اسب بخار تولید كند.

● بیشترین سرعت 400 كیلومتر بر ساعت

● از 0 تا 97 کیلومتر بر ساعت در 3 ثانیه

●از 0 تا 290 کیلومتر بر ساعت در 14 ثانیه

● قیمتى بالغ بر 1.2 میلیون دلار

 

اجازه بدهید با موتور شروع كنیم. شما پروسه طراحى موتورى با این قدرت را چطور آغاز مى كنید؟ اگر بخواهید موتورى با 1000 اسب بخار را بسازید. آن موتور باید قادر باشد بنزین كافى بسوزاند. براى تامین این قدرت بیش از 5 لیتربنزین در دقیقه نیاز است.

تخمین سوخت مصرفی

 

 

اگر از ریاضیات خوشتان نمى آید مى توانید نادیده بگیرید!

●1000 اسب قدرت تقریبا معادل 2.6 میلیارد ژول در ساعت است. هر گالن (3.8 لیتر) بنزین شامل 132 میلیون ژول است , بنابراین موتور 1000 اسبى باید بیش از 20 گالون (76لیتر) بنزین در ساعت بسوزاند.

● هر چند موتور خودرو فقط 25% ازانرژى سوخت را به چرخ ها تحویل مى دهد. 75% از این انرژى به گرما تبدیل مى شود. بنابراین موتور خودرو در واقع براى تامین این قدرت مى بایست 80 گالون در ساعت بنزین مصرف كند ونه 20 گالون. یا همان 5 لیتر در دقیقه.

 

 

ما نیاز به یك موتور 16 لیترى داریم تا بتواند 5 لیتر در دقیقه سوخت بسوزاند. ( موتور دوج وایپر 8 لیترى است و 500 اسب تولید مى كند. )

 

اما یك مشكل وجود دارد: موتور V-8 شانزده لیترى خیلى حجیم است و پیستونهاى عظیمى دارد. همچنین امكان ندارد كه بتواند با 6000 دور بر دقیقه بچرخد و حداكثر تا 2000 دور بر دقیقه بیشتر نمى تواند گردش داشته باشد.

بنابراین چگونه بوگاتى توانسته 1000 اسب قدرت را در یك خودروى سواری داشته باشد؟

موتور بوگاتی ویرون:

بوگاتى دو چیز را براى تولید یك موتور جمع و جور وتوانا براى تولید 1000 اسب بخار در نظر گرفت. اولین و مشهودترین چیز توربوشارژر است.

 

مى دانید كه یك راه آسان براى اینكه موتورى با قدرت بالا داشته باشیم بدون اینكه خود موتور را بزرگ بسازیم افزودن مقدار بیشترى هوا به هر سیلندردر ورودى سوخت است.توربو شارژر ها این كار را مى كنند. توربو شارژر هواى ورودى به سیلندر را فشرده مى كند در نتیجه سیلندر هواى بیشترى را در خود نگه مى دارد. اگر شما 2 برابر هواى بیشتر وارد هر سیلندر كنید مى توانید 2 برابر سوخت بیشتر بسوزانید.در عمل این نسبت كاملا برابر نیست اما مى توان ایده اى بدست آورد. بوگاتى از یك توربو 18 psi استفاده مى كند كه قدرت خروجى موتور را دو برابر مى كند. بنابراین , توربو شارژر به بوگاتى اجازه می دهد که اندازه موتور را از 61 لیتر به 8 لیتر برساند.براى تولید این مقدار هواى فشرده بوگاتى به 4 توربو شارژر جداگانه نیاز دارد.

 

 

موتور و ورودی های هوا

دومین چیزى كه براى تولید موتور بعد از توربو شارژر در نظر گرفته شد بالا نگه داشتن خط قرمز دور و همچنین كاهش تاخیر در زمانی كه پدال را مى فشاریم. بوگاتى یك موتور 16 سیلندر كمیاب دارد.

2 راه آسان براى ایجاد یك موتور 16 سیلندر وجود دارد.

● یك راه این است كه دو موتور v-8 در یك خط در كناردیگرى باشد و شفت خروجی نیز به این دو متصل مى شود.

● راه دیگر این است كه دو موتور v-8 در كنار هم باشند.

دومین شیوه در حقیقت راهى است كه بوگاتى اولین موتور 16 سیلندر خود را در اوایل قرن 20 ایجاد كرد.

در موتور ویرون , بوگاتى راه سختی را انتخاب كرد.بوگاتى دو موتور v-8 را درکنار هم ادغام و هر دو آنها را به یك میل لنگ متصل کرد.این پیكربندى موتور w-16 را در ویرون ایجاد كرد.( 2 تا v تشكیل w را مى دهند.)

خصوصیات برجسته:

خصوصیات موتورw-16 بوگاتى شگفت انگیز است.برای مثال:

●موتور داراى 4 سوپاپ در هرسیلندر و در مجموع داراى 64 سوپاپ است.

●داراى یك سیستم روغنكارى با محفظه خشك است كه از خودروهاى فرمول یک قرض گرفته است.به همراه یك مسیر روغن داخلى پیچیده براى تضمین روغنكارى مناسب و خنك كارى براى 16 سیلندر

●داراى كنترل الكترونیكى است. داراى زمان بندى متغیر پیوسته بادامك است كه براى كاركرد بهینه در دورهاى مختلف موتور به كار مى رود.

●داراى یك رادیاتور عظیم است كه باید گرماى هدر رفته از سوختن 5 لیتربنزین در دقیقه را جذب كند.

هر چیز در مورد این موتور بهترین است. یك مجموعه جمع و جور و جالب توجه است.این موتور تنها 710 میلیمتر طول, 889 میلیمترعرض و 730میلیمتر ارتفاع دارد.

براى مهار كردن این مقدار اسب بخار و گشتاور, نیاز به یك سیستم انتقال قدرت شگفت انگیز است.

 

انتقال قدرت:

انتقال قدرت این خودرو بى همتاست چون باید دو برابر گشتاور بیشتری را نسبت به خودروهاى اسپورت قبلى به كنترل در آورد .

انتقال قدرت این خودرو شامل موارد زیر است:

هفت دنده

●سیستم كلاچ دوگانه(دوبل)

●تعویض ترتیبى(سكوئنشال)

سیستم تعویض كامپیوترى

این سیستم كنترل كامپیوترى همانند سیستمى است كه در خودروهاى فرمول یک و خودروهاى مسابقه اى استفاده مى شود.هیچ پدال كلاچ یا اهرم تعویضى براى راننده وجود ندارد. كامپیوتر دیسك هاى كلاچ را به خوبى یك تعویض واقعى كنترل مى كند.این كامپیوتر قادر است دنده ها را در 0.2 ثانیه تعویض كند.

اغلب غیر ممكن است كه همه گشتاور موتور w-16 فقط به دو چرخ انتقال داده شود بدون اینكه آن دو چرخ روی زمین سر بخورند و فقط حول خود بچرخند. بنابراین ویرون همیشه چهار چرخ متحرك است. با استفاده از سیستم كنترل كششى(traction control system) ، خودرو قادر خواهد بود كه همه اسب بخار موتور را حتی در حالت شتاب كامل به كار گیرد.

بدنه بوگاتی ویرون:

طبق گفته یكى از طراحان ویرون, بزرگترین چالش در طراحى ویرون آیرودینامیك آن بوده است. چطور مى توان خودروى مسافربرى را با 400 کیلومتر بر ساعت در جاده نگه داشت؟

 

خودروهاى فرمول یک یا مسابقه اى نیز مى توانند با سرعت 400 کیلومتربر ساعت حركت كنند ولى آنها یك طراحى بدنه منحصر به فرد دارند. یك راننده بر روى مكانى مشخص دراز مى كشد. فاصله خودرو با زمین بسیار اندك است و از بالهاى بزرگى استفاده مى كند كه نیرویى به سمت پایین وارد می كنند. ولى بوگاتى ویرون مانند یك خودروى عادى است كه جاى 2 سرنشین نیز دارد.

اندازه هاى ویرون: 79 اینچ (2 متر) عرض, 176 اینچ (4.47 متر) طول و فقط 48 اینچ(1.22 متر) ارتفاع.

بخاطر داشته باشید كه"هامر 2"(81.2) اینچ عرض دارد. ویرون نسبت به ارتفاعش خیلى عریضتر است.

 

از طرف دیگر،سطح زیرین ویرون مانند خودروهاى فورمول یک، دوكى مانند و ونتورى شكل است كه باعث افزایش نیروى رو به پایین مى شود. اغلب یك بالچه در پشت ویرون وجود دارد كه در سرعت هاى بالا به طور خودکار باز می شود که باعث افزایش نیروى رو به پایین شده و خودرو را چسبیده به جاده نگه مى دارد.

نشان داده شده كه خودروهاى سوپر اسپرت با داشتن بالچه عقب متحرک قادرند در سرعتهاى بالا وزنى معادل 100 كیلوگرم در عقب و 80 كیلوگرم در جلوى خودرو ایجاد كنند.

بالچه عقب در سرعت های بالا نیروی رو به پایین زیادی ایجاد می کند.

 

موتور و ورودی های هوا

دو وسیله لوله مانند وجود دارند كه در طرف موتور خودرو قرار دارند.ویرون از این كانالهاى براى كنترل جریان هوا استفاده مى كند.

ویرون سه دلیل براى كنترل جریان هوا دارد.

1-در بیشینه قدرت، موتور 45000 لیتر هوا در هر دقیقه مصرف مى كند.

2-در بیشینه قدرت، موتور 5 لیتر بر دقیقه بنزین مصرف مى كند و گرماى حاصله مى بایست توسط رادیاتور جذب گردد.

3-در زمان توقف، ترمز ها نیاز به دفع حرارت دارند، خصوصا زمانیكه با سرعت زیاد و ترمزهاى زیاد در جاده هاى پر پیچ و خم مى رانیم.

 

موتور ویرون پشت راننده قرار گرفته است. کانال هاى هوا كه بر روى سقف قرار دارند هوا را به موتور و نیز دریچه هاى هوا كه در کناره ها قرار دارند هوا را به ترمز هاى عقب مى برند.

 

اندازه موتور و سیستم انتقال قدرت، به همراه سیستم چهار چرخ متحرك و چهار شفت محرك به همراه ایجاد دو صندلى و بزرگتر كردن ابعاد خودرو، باعث افزایش وزن خودرو مى شود. به همین دلیل بدنه آن را با فیبر كربن مى سازند تا وزن آن كاهش یابد.

وزن خودرو در حدود 1950 كیلوگرم است. براى مقایسه , دوج وایپر وزنى حدود 454 كیلوگرم كمتر از ویرون دارد.

.

تایرها و فضاى داخلى:

حتى تایرهاى به كار رفته براى ویرون منحصر به فرد هستند. آنها اختصاصا توسط میشلن(Michelin) ساخته شده اند تا بتوانند تنش وارده به تایر را درسرعت 400 کیلومتربر ساعت تحمل كنند. این تایرها نیاز دارند كه مانند تایرهاى خودروهاى مسابقه اى به زمین بچسبند و بتوانند از حداكثر توان موتوراستفاده كنند.

 

بدین منظور میشلن یك تایر كاملا جدید ساخت تا بتواند جوابگوى نیاز تجهیزات بى همتاى ویرون باشد. در عقب تایرها 365 میلیمترعرض دارند و در جلو 245 میلیمتر عرض دارند .

اندازه تایرها در جلو 245/690 R520 ودر عقب 365/710 R540 است.

اندازه قطر طوقه در جلو 520 میلیمتر و در عقب 540 میلیمتر (تقریبا 20 اینچ) است. این تایرها به بیان دیگر بزرگ و حجیم هستند. تایرهاى عقب بزرگترین تایرهایى هستند كه تاكنون براى چرخ هاى عقب یك خودروى سوارى طراحى شده است.

این تایرها از سیستم PAX میشلن استفاده مى كنند. فشار تایر به صورت خودكار اندازه گیرى مى شود و این تایر مى تواند به صورت بدون باد 201 كیلومتر با سرعت 80 كیلومتر بر ساعت حركت كند. سیستم كشف كننده كمبود فشار هوا نقش مهمى را در امنیت سیستم PAX بازى مى كند. این نقش ، آگاه كردن شما به كمبود فشار چه اندك اندك و چه ناگهانى است.

یكى از مزایاى سیستم PAX توانایى حركت بدون باد و عدم نیاز به تایر یدك است.

فضاى داخلى:

ویرون در مدل اشرافى خود 2 صندلى دارد. بیشتر فضاى داخلى با چرم پوشیده شده است. داشبورد،صندلى ، سقف و كناره ها همه چرمى اند. فقط بعضى از ادوات و مقدار كمى تكه هاى فلزى به عنوان زینت به كار رفته اند.

انواع مختلفى از وسایل الكترونیكى در خودرو وجود دارد كه به زیبایى و ظرافت در آن قرار دارند. یك سیستم استریو جالب توجه، سیستم ناوبرى و...

آیا همه اینها ارزش میلیون ها دلار را دارد؟ چه كسى مى داند! ولى با این وجود ویرون نشان دهنده یك پیروزى تكنولوژیكى بزرگ و جالب توجه است.

اگر به خودروهاى مسابقه اى نگاهى بیاندازیم اغلب این خودروها ى مسابقه اى سریع تر از ویرون نمى توانند بروند. در حقیقت ویرون به حد نهایى یک خودروى سواری نزدیك شده و بعید است خودرویى ببینیم كه فراتر از ویرون در زمینه توان باشد.

 

بوگاتی های قدیمی

1909EttoreBugattiDeutzCar750.jpg

bugatti.jpg

 

یک مدل دیگر از بوگات وجود دارد به نام bugatti-chiron

ببینید در :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...