رفتن به مطلب

اشتباهات مهندسی در رشته شما چیست؟


ارسال های توصیه شده

سلام بر همه مهندسان گرامی اعم از معدن و غیر معدن :w02:

همونطور که میدونید امروز روز مهندس هست:w16:

اول از هم روزتون مبارک:icon_gol:

دوما همونطور که میدونید اشتباهات جزء جدا نشدنی مهندسی هست و از هر مهندسی با هر سابقه کار و تجربه ممکنه سر بزنهicon_pf (34).gif

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تاپیک رو ایجاد کردم تا :

 

هر مهندسی در هر رشته ای بیاد و در مورد بدترین و فجیع ترین (و گاها احمقانه ترین) اشتباهات مهندسی رشته خودش که تا الان اتفاق افتاده چی بوده؟ و چه تبعاتی (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... ) در پی داشته؟

 

لینک به دیدگاه

تابستان 89

 

33 کارگر معدن شیلیایی که در معدن مس سن خوزه مشغول حفاری بودند به دلیل ریز معدن در اعماق زمین محبوس شدند

تحت تاثير گرما و رطوبت اين تونل‌ها معدنچيان به مشکلات جسمی مثل درد در قسمت‌های مختلف بدن و نوعی آلودگی و قارچ پوستی مبتلا شده‌اند.

 

اين معدنچيان توسط کپسولی کوچک که تنها برای يک نفر جا دارد به سطح زمين منتقل می‌شوند، به همین دلیل پيش‌بينی می‌شود خروج تمامی ۳۳ نفر بين ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طول انجامد.

581102_orig.jpg

به مدت چند هفته از طريق حفره‌های باريک مربوط به وسايل حفاری مواد غذايی و وسايل مورد نياز اين معدنچيان برای آنها ارسال می‌شد. همچنين يک سيستم تماس راديويی بين محل معدنچيان با خارج از اين حفره‌ها برقرار شده بود تا اين افراد بتوانند با خانواده‌های خود در تماس بوده و روحيه و مقاومت خود را حفظ کنند.

 

۳ مته حفاری برای عملیات حفر تونل نجات برای این معدنچیان از عمق حدود ۷۰۰ متری زمین به کار گرفته شد.

 

و در نهایت تمام آنها نجات یافتند...

 

581091_orig.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

زاینده رود خشک شد، سی و سه پل ترک برداشت:ws37:

انحراف دستگاه TBM حفار تونل مترو اصفهان در تاريخ ۲۶ ارديبهشت ماه سال جاري رخ داده و هم‌ اكنون دستگاه tbm در پياده رو مقابل هتل سوييت متوقف است.

 

اين انحراف در رينگ شماره ۲۷۶۰ رخ داده كه باعث شده دستگاه حدود ۱۱ سانتيمتر منحرف شود كه پس از آگاهي از اين اتفاق تيم ناظر شركت مشاور پيشنهاد مي كند جكهايي در دو طرف زده شده سپس يكي از جك ها برداشته شود تا فشار وارده tbm را به مكان اصلي باز گرداند و پيش بيني مي شد با اين اقدام اين فاصله به سه سانتيمتر كاهش يابد حال آنكه فشار خاك باعث شد نتيجه‌اي برعكس پيش‌بيني‌ها به وجود آيد و انحراف از ۱۱۰ ميليمتر به ۲۱۰ ميليمتر يا ۲۱ سانتيمتر افزايش يابد.icon_pf%20%2834%29.gif

3.jpg

 

در اين خصوص يكي از اعضاي شوراي شهر اصفهان نيز گفت: اين انحراف در حد ۲۵ سانتيمتر است كه البته قابل جبران است.44.gif

لینک به دیدگاه

در بهمن ماه 1389 اخباری مبنی بر نشست زمین در نزدیکی خط 3 مترو تهران منتشر شد

 

که البته بعدها اعلام شد به دلیل ترکیدگی لوله آب بوده:ws37:

لینک به دیدگاه

اخبار آتش گرفتن خود به خود پژو 405 هم تا چند ماه پیش به گوش میرسید

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این حادثه که پیش از ظهر امروز در یکی از خیابان‌های شهر گردشگری رخ داد اکیپ‌های آتش‌نشانی به سرعت در محل حادثه حاضر شده و تنها اسکلت این خودرو را از حریق نجات دادند.

صاحب این خودرو اظهار داشت: در حالی که در یکی از آب‌های گرم مشغول آب‌تنی بودم از طریق سیستم صوتی متوجه آتش گرفتن خودروی خود شدم و وقتی به خیابانی که خودروی خود را در آن پارک کرده بودم مراجعه کردم با خودروی سوخته شده خود مواجه شدم که از این حادثه دچار شوک عجیب شدم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فرهاد اصلانی‌فر ادامه داد: پیش از این خودروی بنده دچار هیچ مشکل فنی نشده بود اما به یکباره بعد از پارک خودرو در یکی از خیابان‌ها خود به خود این خودرو آتش گرفته و طعمه حریق شد.

به گفته مسئولان ایران خودرو علت این آتش‌سوزی در حال بررسی است اما به نظر می‌رسد نقص فنی در منبع تغذیه بنزین، نشت بنزین و یا نشتی در قسمت روغن هیدرولیک سبب این آتش‌سوزی شده است.

خودروی آتش‌گرفته برای بررسی بیشتر به یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو در اردبیل منتقل شد.

لینک به دیدگاه

ابتدا و انتهای پل جانبازان که تاکنون حدود 3 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، به دلیل اشتباه مهندسی، 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمی‌رسد!

 

پل جانبازان رشت که قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداری برسد هم اکنون در شرایطی به پیشرفت 72 درصدی دست یافته که اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی کشور را رقم زده است. اجرای این پل 6/102 متری از چهارم تیر ماه سال 1385 در دو جبهه کاری آغاز شد که بنابر محاسبات می‌بایست در پایان پروژه به یکدیگر متصل می‌شدند، اما هم اکنون و با وجود گذشت 2 سال اشتباهات محاسباتی مانع از اتصال طرفین پل به یکدیگر شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

هم‌اکنون طرفین ابتدا و انتهای پل در حالی برای اتصال به یکدیگر نزدیک شده‌اند که تازه مشخص شده به دلیل اشتباهات مهندسی این اتفاق به دلیل اختلاف سطح طرفین پل هرگز نخواهد افتاد. گفته می‌شود این اختلاف به نیم متر می‌رسد که در قوانین مهندسی عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

 

به گفته مهندسان سازه، طراحی اینگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در کشور به قدری ساده است که حتی در توان دانشجویان مهندسی نیز هست و این بر ابهامات مسئله بیشتر می‌افزاید.

 

در این رابطه هیچ مقام مسئولی در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نیست و تنها محمود فریدونی شهردار رشت در اظهار نظری غیرمستقیم پیمانکار را مقصر معرفی می‌کند. او معتقد است: «شرکت طرف قرارداد این پل در گذشته به تعهدات خود عمل نکرد و با اعمال مدیریت جدید سعی ما بر این است که در کوتاه‌ترین زمان این پل به بهره‌برداری برسد.»

فریدونی البته نبود جرثقیل حمل نصب تجهیزات پل جانبازان از محل کارگاه ساخت تجهیزات این پل در حوالی کوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشکلات عنوان کرده و می‌گوید: «البته این مشکل هم اکنون برطرف شده است».

 

این توضیحات در حالی است که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پل غیرهمسطح جانبازان رشت را لکه ننگی در این شهر دانسته و همزمان رئیس مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید: «ساخت پل غیرهمسطح جانبازان رشت به دلیل غیرکارشناسی بودن هزینه زیادی به گیلان وارد کرده است.»

 

اسدالله عباسی انتقادهای مردم و مسئولان نسبت به پل غیرهمسطح جانباران این شهر را نیز وارد می‌داند، اما با این حال رییس شورای شهر رشت هرگونه اظهارنظری در این رابطه را مغرضانه توصیف می‌کند.

 

محمدرضا قاسمی ‌به عنوان مدافع سرسخت این پل که طرفین آن دست کم 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارند حتی در پاسخ به نماینده مجلس، نه تنها پل را لکه ننگی برای این شهر نمی‌داند بلکه از ساخت آن به عنوان سند افتخاری در عملکرد شهرداری رشت نام می‌برد که انگیزه‌ای قوی برای ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح دیگر در این شهر به وجود آورده است.

 

او حتی از منتقدان این پل می‌خواهد با دست برداشتن از اشکال‌تراشی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه کمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی این شهر از بودجه‌های ملی را برطرف کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌های عمرانی شهر باران با اشکال‌تراشی و انتقادهای غیرمنصفانه برطرف نخواهد شد، بلکه کمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های ملی بزرگ‌ترین مشکل در مسیر سازندگی رشت است.»

 

تا به امروز برای این پل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است اما با اتفاق پیش آمده برآورد می‌شود دست کم یک میلیارد تومان به برآورد اولیه اضافه شود. کارشناسان امر معتقدند در صورت صرف این هزینه پل جانبازان رشت گران‌ترین پل روگذر در تاریخ مهندسی کشور خواهد بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مجموعه لوتوس ریورساید، شانگهای

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سال 2009 یکی از بلوک‌های این مجموعه که متشکل از تعداد زیادی ساختمان است فروریخت. ساخت و ساز ضعیف و نبود برنامه‌ریزی مناسب در هنگام ساخت از جمله دلایل این سقوط عنوان شد. ساختمان این بلوک در زمان سقوط تقریبا کامل و بسیاری از ساختمان‌ها هم فروخته شده بود. نتیجه طبیعی این حادثه این بود که مردم پول خود را طلب کنند.

لینک به دیدگاه

برج خلیفه، دوبی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این برج که پیش از این برج دوبی نام داشت، بزرگ‌ترین بنای ساخت دست بشر است. اگرچه این برج خرج بسیار زیادی داشت، اما در سال 2010 ساخت آن به پایان رسید. اما به‌رغم پول هنگفتی که خرج آن شد، مشکلات مربوط به برق و روشنایی گریبان این برج را گرفت و بلیت‌های بخش چشم انداز این برج هنوز هم فروخته نمی‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...