رفتن به مطلب

بهداشت دندان در جوندگان - قسمت 1


ارسال های توصیه شده

بهداشت دندان در جوندگان از اهمیت خاصی برخوردار است .این اهمیت زمانی ارزش میابد که بدانید اصل کلمه Rodent(جونده) معادل Rodere(ساییده شدن دندان در لاتین)میباشد.همانطور که میدانید جوندگانی که امروزه در کشورمان بیشتر نگهداری میکنیم شامل همستر-موش-جربیل و خوکچه هندی میباشند.البته عده ای خرگوش را هم جزو این دسته میدانند .

برای بررسی شرایط مناسب بهداشتی دهان و دندان ابتدا باید شرایط طبیعی آنرا بدانیم تا در هنگام بیماری امکان تشخیص را داشته باشیم.حتما اگر همستر یا جونده دیگری نگه میدارید به زرد-نارنجی بودن حتی گاهی رنگ قهوه ای دندان های آن توجه کرده اید.این نکته را به خاطر داشته باشید که دندان حیوان شما کاملا سالم است زیرا رنگ دندان غیر سفید آن به علت وجود آهن در مینای دندان میباشد.

رشد دندانی نیز از نکات جالب جونده ها میباشد .این رشد در تمام طول زندگی ادامه دارد که در اصطلاح دندانپزشکی به آن open rootمیگویند.شاید تعجب کنید اگر بدانید دندان همستر در طول سال تا 5 اینچ رشد میکند!!!شما میتوانید برای جلوگیری از رشد بی رویه دندان ها به حیوانتان کمک کنید.این کمک میتواند از طریق گذاشتن تکه چوب-اسباب بازی های مناسب و ... باشد.توجه کنید این وسایل حاوی رنگهای غیر مجاز و فلزات مضر نباشد.از بیسکوییت سفت سگ هم میتوانید برای اینکار استفاده کنید.اگر اسباب بازی به حیوان خود داده اید همیشه چک کنید تا تکه های وسیله در گلوی آن گیر نکند.

اگر مایل به استفاده از چوب درخت هستید به این نکته توجه کنید که حتما چوب تمییز باشد سمپاشی نشده باشد.ضمنا همانطور که میدانید چوب درختان سدر-گیلاس-هلو-زردآلو سمی اند.

مسلما اگر موارد بالا را رعایت نکنید حیوان شما با مشکل جدی لثه و ... مواجه میشود.دندان رشد زیاد میکند و به اصطلاح Tusk(دندان گرازی)میشود.در مواقع شدید دیده شده است که دندان به صورت حیوان نیز نفوذ کرده است.

در صورت رشد بیش از حد دندان مراجعه به دامپزشک برای Trimmingالزامیست.اصولا مراجعات روتین جوندگان به کلینیک های دامپزشکی برای همین امر است.سعی کنید هر 6 تا 8 ماه حتما برای چک کردن نزد دامپزشک معالج بروید.این نکته را به یاد داشته باشید دوستان خوبم که بهترین دارو پیشگیری است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...