رفتن به مطلب

درس 11- استفاده از مسیرهای ثبت شده قبلی و حرکت بر روی آنها


هادی ناصح

ارسال های توصیه شده

یکی از قابلیت های منحصربه فرد GPS و تمایزدهنده آن از ابزارهای جهت یابی دیگر مانند قطب نما؛ امکان تعیین مسیر با جزئیات کامل است. در قطب نما و سایر روش های جهت یابی، شما صرفا جهت را در اختیار دارید و توانایی تعیین مسیر را ندارید.

 

گاهی شما یک مسیر طی شده را در اختیار دارید و می خواهید با استفاده از این مسیر، راه خود را بیابید. این کار به خوبی از عهده یک دستگاه GPS بر می آید. اما ابتدا باید این مسیر را که یه صورت یک فایل با پسوندهایی مانند gdb است وارد دستگاه نمود و سپس استفاده کرد. در ادامه مراحل کار به تفکیک توضیح داده می شود:

 

 

الف) انتقال فایل به دستگاه GPS

 

قبل از انجام هر کاری لازم است دستگاه GPS توسط کابل USB به کامپیوتر متصل شود. سپس دستگاه GPS را روشن و در صورت نیاز مانند بقیه سخت افزارها به کامپیوتر شناسانده می شود.

 

برای انتقال فایل باید ابتدا فایل را توسط نرم افزار گارمین که به نام Map Source شناخته می شود باز شود. باز کردن این فایل توسط نرم افزار، مانند تمام فایل های دیگر است. با دو بار کلیک بر روی فایل در صورتی که نرم افزار مپ سورس بر روی کامپیوتر نصب باشد، فایل باز می شود.

 

gps-training-027.jpg

 

ظاهر مپ سورس بعد از باز شدن فایل

 

 

 

 

 

بعد از باز شدن کامل و در صورت نیاز چک کردن فایل برای اطمینان از صحت فایل، با استفاده از گزینه Transfer سپس گزینه Send To Device را انتخاب می کنیم.

 

 

gps-training-028.jpg

 

 

 

 

 

با کلیک بر روی گزینه Send To Device پنجره زیر باز می شود که در آن می توان نام GPS را مشاهده کرد و سپس گزینه Send.

 

 

gps-training-029.jpg

 

در صورتی که مانند پنجره بالا هیچ GPSی مشاهده نشود، گزینه ها غیر فعال خواهد بود. این شرایط به معنای آن است که کامپیوتر نتوانسته با دستگاه ارتباط برقرار نماید.

 

 

ب) تنظیمات روی دستگاه GPS

 

بعد از انتقال موفق فایل به دستگاه لازم است یک سری اقدامات بر روی فایل انجام شود. نکته ابتدایی و مهم بعد از انتقال آن است که برخی فایل ها به صورت یک Track در حافظه موقت قرار می گیرند. در این حالت، با مراجعه به بخش Trackها در دستگاه می توانید مشاهده کنید که حجم حافظه موقت به طرز غیر منتظره ای پر شده است.

 

gps-training-020.jpg

 

 

 

در این شرایط لازم است فایل مطابق دستوراتی که در درس های قبل توضیح داده شده در حافظه اصلی ذخیره شده و سپس حافظه موقت پاک شود.

فایل هایی که در حافظه اصلی قرار می گیرند به صورت پیش فرض در نقشه نمایش داده نمی شوند. برای نمایش دادن این فایل ها لازم است روی هر Track کلیک کرده و گزینه نمایش آن بر روی نقشه نشان داده شود. هر Track قابلیت نمایش به رنگ های مختلف نیز دارد که برای تفکیک آنها در نقشه مفید است.

 

 

 

ج) حرکت بر روی یک مسیر

 

بعد از قرار گرفتن فایل بر روی دستگاه، مسیر آماده برای استفاده است. برای این منظور با استفاده از دکمه های زوم در سمت چپ دستگاه آنقدر به مسیر نزدیک می شویم که اختلاف مسافتی لحظه ای با مسیر مشخص شده قابل درک باشد. با حرکت در یک جهت سعی می کنیم به مسیر تعیین شده نزدیک شویم تا در نهایت بر روی مسیر قرار بگیرم.

 

 

gps-training-012.jpg

 

 

انجام صحیح این کار نیازمند تمرین فراوانی است و مهارت در آن به سرعت حاصل نمی شود.

لینک به دیدگاه

محدودیت استفاده از مسیرهای قبلی

 

یکی از مشکلاتی که در ابتدای کار با GPS گریبانگیر افراد می شود، مشکلاتی است که منشا آن عدم توانایی کافی برای استفاده از مسیرهای قبلی است. یک مسیر ثبت شده قبلی به راحتی قابل استفاده است اگر روش استفاده را بدانیم.

 

مشکل رایج استفاده کنندگان از مسیرهای قبلی این است که نمی دانند حافظه GPS برای هر Track محدودیت تعداد پوینت قائل است. به این معنا که در GPSهای معمولی هر Track تنها می تواند از تعداد محدودی نقطه (حدود 500) تشکیل شود در حالی که این محدودیت برای حافظه موقت وجود ندارد. به این معنا که اگر شما دستگاه خود را در یک برنامه مثلا 3 روزه روشن نگه دارید قبل از پر شدن حافظه موقت بیش از 3000 پویت ذخیره می شود. یعنی شما در نهایت یک Track در اختیار دارید با بیش از 3000 نقطه اما حافظه دائمی GPS برای هر Track تعداد پوینت بسیار محدودتری را می پذیرد. پس زمانی که شما Track قبلی را می خواهید روی GPS خود ذخیره کنید اتفاق خطرناکی رخ میدهد و آن حذف بخش زیادی از از مسیر است که اگر قبل از برنامه متوجه نشوید احتمال خطر وجود دارد.

 

راه حل رفع مشکل

 

1) انتقال Track به حافظه موقت و سپس ذخیره به صورت یک Track در حافظه دائمی.

راه حل ساده ای به نظر میرسد و در حقیقت ساده هم هست. این راه برای بسیار برنامه ها جواب قانع کننده ای است. اما اگر بدانیم در این روش GPS چگونه مشکل را حل می کند شاید در انجام این راه حل تجدید نظر کنیم. در این روش دستگاه نقاطی ار Track را حذف می کند تا در نهایت تعداد نقاط به حدی برسد که امکان ذخیره آن در یک Track وجود داشته باشد. یعنی دقت مسیر را تا حد زیادی کاهش می دهد. در این حالت ممکن است خطا تا ده ها متر افزایش پیدا کند و به همین دلیل در برنامه های طبیعت گردی اصلا راه حل مناسبی نیست.

 

2) خرد کردن Track به مسیرهای کوتاه تر.

این راه حل پر دردسر اما منطقی است. در این روش فایل مثلا 3000 نقطه ای به صورت 6 ترک 500 نقطه ای ذخیره می شود و سپس به GPS منتقل می گردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...