رفتن به مطلب

آموخته هایی در مدیریت طرحهای عمرانی از جایگاه پیمانکار


ارسال های توصیه شده

شرح وظایف مدیر پروژه

 

 

مدیر پروژه ماموریت دارد که از یکطرف در عرصه درون سازمانی،اجرای طرحها و برنامه های سازمان در پروژه را پایش نموده و از اجرای شرح وظایف واحدهای متشکله پروژه مطابق دستورالعمل های سازمان اطمینان یافته و از طرف دیگراجرای تعهدات متقابل پیمانکار و کارفرما را درچارچوب اختیارات و مسئولیتی که طرفین قرارداد پذیرفته اند مانیتور نموده و به موقع اقدام مسئولانه بعمل آورد.همچنین مدیر پروژه در تمام جلسات ،گفتگوها و ملاقات هایی که به لحاظ قانونی و قراردادی ،حضور نماینده ارشد پیمانکار الزامی است ،حاضر گردیده و سیاست های سازمان را به پیش خواهد برد.محورهای پایش و مانیتورینگ پروژه در حیطه عمل مدیر پروژه ، به شرح زیر می باشند.

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه

[h=2]شرح خدمات دفتر فنی کارگاه[/h] فعالیت های دفتر فنی کارگاه را می توان به دو گرایش اجرایی و قراردادی ، تقسیم نمود؛که می توانند بطورمتمرکز با یک مدیریت، و یا بطور مجزا و هر گرایش مستقلا و با مدیریت جداگانه اداره شوند.استخراج لیست متریال (MTO) ، تهیه اطلاعات فنی مورد نیاز اجرا،پایش مکاتبات و تهیه پیشنویس نامه های فنی-اجرایی-قراردادی،مدیریت مسایل پیمانکاران فرعی،تهیه صورتجلسات،تهیه صورتوضعیت اصلی و دفاع ازآن و کشف ،تهیه آنالیز و دفاع از قیمت های جدید ، از جمله خدماتی است که در دفتر فنی کارگاه ارائه می شود.

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه

[h=2]شرح وظایف رییس کارگاه[/h] در شرایطی که مدیریت عملیات اجرایی به معاون اجرایی کارگاه سپرده می شود، نقش کلاسیک رییس کارگاه دچار تغییراتی میگردد.در این حالت نقش اجرایی و درگیری با چالش های روزمره ،برعهده معاون اجرایی گذاشته می شود.حاصل این واگذاری ،فراغتی است که برای رییس کارگاه ایجاد می شود تا عرصه های دیگر را مدیریت نماید.در این شرایط هم این تهدید وجود خواهد داشت که اشراف رییس کارگاه بر عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه کاهش یابد و هم این فرصت وجود خواهد داشت که رییس کارگاه با فاصله گرفتن از هیاهوی روزمره، تهدید ها و فرصتهای در پیش رو را شناسایی و مدیریت نماید.در چنین وضعیتی، شرح وظایف و محورهای خدمات رییس کارگاه به شرح زیر خواهد بود.

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه

[h=2]شرح وظایف معاون اجرایی کارگاه[/h] ماموریت معاون اجرایی باز کردن جبهه های کاری جدید و تداوم دادن به جبهه های کاری موجود می باشد.معاون اجرایی انجام ماموریت خود را در محورهای زیر آغاز کرده و پی می گیرد..

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=2]مدیریت اسناد و مدارک کارگاهی[/h] این دستورالعمل با هدف روشمند کردن نگهداری اسناد و مدارک دیجیتالی که در کارگاه تهیه و مورد بهره برداری قرار می گیرند؛تهیه شده است.مدارکی از قبیل، نسخه دیجیتال مکاتبات ،نقشه ها،صورتجلسات،دستورکارها،کتابها و نشریات علمی و حرفه ای،آنالیزقیمت های جدید،کاتالوگ ها،نشانی ها، درخواست متقاضیان کار، فرم ها،صورتوضعیت ها،برنامه زمانبندی و فایلهای کنترل پروژه.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=2]انبارداری کارگاهی[/h] انبارداری در کارگاه با هدف مانیتور کردن ورود و خروج مواد و مصالح از انبار و اعلام مانده آنها در هرلحظه، صورت می گیرد.در این پروسه ، محل و میزان مصرف مواد و مصالح نیز کنترل می گردد.انبار داری در کارگاه شامل اقداماتی و از آنجمله،صدور درخواست خرید کالا ،تعیین وآماده سازی محل باراندازی ونگهداری مواد و مصالح ونظارت برتخلیه وباراندازی آنها،کنترل کمی وکیفی مصالح وتجهیزات وارده،ثبت اقلام ورودی و صدور رسید انبار،واگذاری کنترل شده ایزار و تجهیزات و ثبت آن در کارت حساب افراد و اعلام بدهی کارکنان وپیمانکاران در زمان تسویه حساب، می باشد.

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه

[h=2]مدیریت قیمت های جدید[/h] در طرحهای عمرانی که براساس فهارس پایه سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجرا می شوند،معمولا بین کار خواسته شده و کارهایی که یک آیتم از فهرست بها را تشکیل می دهند،تفاوتهایی وجود دارد که می بایستی مورد توجه جدی قرارگیرد. هرگونه تفاوت در مشخصات کار خواسته شده با فرضیات مندرج در مبانی آنالیز ردیفهای فهرست ،می تواند تهیه و ارائه قیمت های جدید را الزامی نماید.در بند ج از ماده 29 شرایط عمومی پیمان ....

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه

[h=2]پرسشنامه ارزیابی کارگاه نسخه 901010[/h] بمنظور ارزیابی از عملکرد واحدهای متشکله کارگاه به تفکیک، و ارزیابی از وضعیت کارگاه در کل،پرسشنامه هایی طراحی شده است که بر اساس خود اظهاری مسئولین واحدها تکمیل می گردد. پاسخهای کیفی داده شده به پرسشها در مرحله بعد ،به امتیازات کمی تبدیل شده که بر اساس آن ،از یکطرف نقاط قوت و ضعف هر واحد معلوم شده و از طرف دیگر، میزان موفقیت و سلامت کارگاه آشکارخواهد گشت .نهایتا این امکان فراهم خواهد شد که گزارش نقاط قوت و ضعف کارگاه و نقش هر یک از واحدهای کارگاهی در آن ، در اختیار مدیر پروژه قرارگیرد

 

(پرسشنامه)

لینک به دیدگاه

[h=2]کشف و تحلیل فرصت ها و تهدید ها و اقدام مسئولانه در برابر آنها[/h] فرصت و تهدید ،در درون تمام موقعیتهاو رویدادها بصورت بالقوه وجود دارد.برخورد مسئولانه ما میتواندحتی یک تهدید بالقوه را به یک فرصت بالفعل تبدیل نماید. موقعیتهای معرفی شده در لیست زیرکه حاوی فرصت / تهدید هایی برای پیمانکار می باشد،نمونه هایی از تهدید/فرصت هایی است که در عرصه اجرای پیمانها تجربه کرده ایم.مسئولین پروژه و کارگاه موظف به کشف و معرفی این فرصتها و تهدیدها در عرصه خدمات خود می باشند.

 

(ادامه مطلب)

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...