رفتن به مطلب

گرايش های مهندسی شيمی در مقطع كارشناسی ارشد


ارسال های توصیه شده

آشنايي با گرايش هاي مهندسي شيمي در مقطع كارشناسي ارشد

 

دوره كارشناسی ارشد مهندسی شیمی همچون پل رابطی است كه دوره كارشناسی و دكترای این رشته به هم متصل می‌كند. در این دوره دانشجویان با گذراندن سطوح پیشرفته دروس دوره كارشناسی، از طرفی با جزئیات مباحث علمی دوره كارشناسی همچون مكانیك سیالات، ترمودینامیك، انتقال حرارت و... آشنا گردیده و از طرف دیگر به صورت مقدماتی با كلیات مباحث دوره دكتری آشنا می‌شوند.

دوره كارشناسی ارشد مهندسی شیمی عموماً شامل ۳۳ واحد درسی در چهار نیم‌سال تحصیلی است كه از این تعداد ۶ یا ۸ واحد آن به پروژه كارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد (بسته به نظری یا عملی بودن پروژه). این دوره گرایش‌های متنوعی را شامل می‌شود كه هر گرایش دروس تخصصی مربوط به خود را دارد. به طور متوسط ۱۵ واحد از دروس كارشناسی ارشد به دروس تخصصی اختصاص دارد و سایر واحدها مربوط به دروسی است كه بین تعدادی از گرایش‌ها مشترك می‌باشد. در ادامه به طور مختصر با تعدای از گرایش‌های دوره كارشناسی ارشد مهندسی شیمی كه برگرفته از برنامه آموزشی دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد، آشنا می‌شویم.

 

گرایش طراحی فرایند

 

این گرایش از آنجا كه شامل دروس تخصصی كاربردی در صنایع مهندسی شیمی می‌باشد، در بین دانشجویان علاقه‌مندان زیادی دارد. در این گرایش دانشجویان با اصول طراحی فرایندهای مهندسی شیمی و تجهیزات مربوطه آشنا می‌شوند و همچنین كار كردن با نرم‌افزارهای طراحی مهندسی شیمی را فرا می‌گیرند. طراحی تجهیزات فرایندی، طراحی مفهومی فرایندهای شیمیایی، ایمنی در فرایندهای شیمیایی و طراحی فرایندها به كمك كامپیوتر از جمله دروس تخصصی این گرایش می‌باشد. دروس مشترك این گرایش عبارتند از مكانیك سیالات پیشرفته، طراحی راكتور پیشرفته و ریاضیات عددی پیشرفته.

 

گرایش پدیده‌های انتقال و فرایندهای جداسازی

 

در این گرایش دانشجویان دروس مربوط به پدیده‌های انتقال یعنی انتقال حرارت پیشرفته، انتقال جرم پیشرفته و انتقال مومنتوم (مكانیك سیالات پیشرفته) را می‌گذرانند. آشنایی با انواع فرایندهای جداسازی مانند تقطیر، استخراج، تبلور و نیز شبیه‌سازی و مدل‌سازی فرایندها از جمله مباحثی است كه به صورت تخصصی در این گرایش مورد بررسی قرار می‌گیرند. این گرایش با توجه به دروس مربوطه زمینه‌ای مناسب را برای ادامه تحصیل در دوره دكتری فراهم می‌سازد. دروس مشترك این گرایش عبارتند از: ریاضیات عددی پیشرفته، طراحی راكتور پیشرفته و ترمودینامیك پیشرفته.

لینک به دیدگاه

گرایش پلیمر

 

رشد روزافزون كاربرد مواد پلیمری در صنایع و همچنین وسعت مباحث مربوط به علم پلیمر، سبب افزایش تعداد علاقه‌مندان به این گرایش گردیده است. شیمی فیزیك پلیمرها، رئولوژی(1) پلیمرها، خواص مكانیكی و شكل‌دهی مواد پلیمری و همچنین مكانیك كامپوزیت‌ها(2) به صورت تخصصی در گرایش پلیمر تدریس می‌گردند. این گرایش زمینه‌ای مناسب را برای دانشجویانی فراهم می‌آورد كه قصد ادامه تحصیل در دوره دكترای پلیمر را دارند. ریاضیات عددی پیشرفته و طراحی راكتور پیشرفته دروس مشترك گرایش پلیمر می‌باشند.

 

گرایش ترموسینیتیك و كاتالیست

 

همان‌گونه كه از نام این گرایش برمی‌آید، مبحث تخصصی آن ترمودینامیك و واكنش‌های شیمیایی است. مبانی كاتالیست‌ها در مهندسی شیمی، فرایندهای الكتروشیمیایی، ترمودینامیك محلول‌ها و ترمودینامیك آماری از دروس تخصصی این گرایش می‌باشند. دانشجویان علاقه‌مند به مباحث ترمودینامیكی با انتخاب این گرایش می‌توانند زمینه‌ای مناسب برای ادامه این مبحث را در دوره دكتری برای خود فراهم آورند. دروس مشترك این گرایش عبارتند از ریاضیات عددی پیشرفته، مكانیك سیالات پیشرفته، انتقال جرم پیشرفته و طراحی راكتور پیشرفته.

 

گرایش شبیه‌سازی و كنترل

 

آشنایی با سیستم‌های كنترلی حاكم بر فرایندها موضوع اصلی این گرایش می‌باشد. درس ریاضیات مهندسی نقش مهمی را در فهم دروس این گرایش ایفاء می‌كند. كنترل مدرن و بهینه، كنترل دیجیتالی، كنترل غیر خطی و كاربرد هوش مصنوعی در مهندسی شیمی از جمله دروس تخصصی این گرایش می‌باشند. دروس مشترك این گرایش عبارتند از طراحی راكتور پیشرفته، ریاضیات مهندسی پیشرفته و مكانیك سیالات پیشرفته.

 

گرایش محیط زیست

 

مسائل محیط زیستی صنایع از موضوعاتی است كه اخیراً مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از آنجا كه صنایع مربوط به مهندسی شیمی از جمله صنایعی هستند كه تأثیر فراوانی در محیط زیست دارند لذا گرایش محیط زیست در مهندسی شیمی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. مباحث تصفیه آب و فاضلاب و ضایعات جامد، تصفیه بی‌هوازی و كنترل آلودگی هوا از جمله موضوعاتی هستند كه در این گرایش به صورت تخصصی آموزش داده می‌شوند. مكانیك سیالات پیشرفته، ریاضیات عددی پیشرفته و طراحی راكتور پیشرفته دروس مشترك این گرایش می‌باشند.

 

گرایش صنایع غذایی

 

دروس تخصصی این گرایش مربوط به صنایع تولیدی انواع مواد غذایی می‌باشد. طراحی ماشین‌آلات صنایع غذایی، رئولوژی مواد غذایی، بیوتكنولوژی مواد غذایی، بهداشت و نگهداری و بسته‌بندی مواد غذایی از مباحث تخصصی این گرایش هستند. ریاضیات عددی پیشرفته، ترمودینامیك پیشرفته و انتقال حرارت پیشرفته دروس مشترك این گرایش می‌باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...