رفتن به مطلب

کدام سیستم عامل برای تبلت بهتر است


goddess_s

ارسال های توصیه شده

دنیای تبلت که تا همین یک سال و‌اندی پیش سوت و کور بود، امروز شور و حالی دارد. این صنعت در آغاز دوره نوینی است که با شتاب و جنجال فراوان به جلو پیش می‌رود. خریداران و کاربران تبلت خواسته‌های پایان‌ناپذیری دارند و سازندگان نیز با هر محصول و هر‌نسل از محصول‌های خود سعی مي‌كند پاسخ‌گویی نیازها باشند كه در یک سو نیازهای سخت‌افزاری قرار دارند و در سوي ديگر نیازهای نرم‌افزاری خودنمایی می‌کنند. سعي سازندگان براين است که هر کدام امتیازهایی از هر دو جهت بر دیگری داشته باشند. از نظر نرم‌افزاری اما این صنعت پنج بازیگر عمده دارد که هر کدام رویکردی متفاوت در پیش رو دارند: اپل که آغازگر این موج نو بود و رویکرد خود را حفظ کرده، گوگل که سعی کرد بدعتی در این موج بگذارد، مایکروسافت که همان رویکرد قدیم را داشت و قرار است در سال 2012 برگ جدیدی رو کند، اچ‌پی که «کارت‌های» کهنه‌کار این عرصه، یعنی پالم را در دست دارد و بالاخره بلک‌بری که سعی دارد از اعتبار و امکانات گذشته خود نزد کاربران در این عرصه نیز استفاده کند. از نظر سهم بازار اپل حکمران این عرصه است. این شرکت که در ابتدای سال 2010 موج نوی تبلتی را آغاز کرد، طبق آمار مؤسسه گارتنر در این سال در مجموع چهارده میلیون و 766 هزار تبلت فروخت و 83,9 درصد از بازار را در اختیار داشت. از طرفی گوگل در این سال با همان نسخه اسمارت‌فون سیستم‌عامل خود قدم به بازار گذاشت و موفق به کسب 14,2 درصد از سهم بازار شد (در مجموع 2 میلیون و 502 هزار تبلت مبتنی بر آندروئید در این سال فروخته شد). 1,3 درصد نیز متعلق به دیگر سازندگان بود. شروع سال 2011 با عرضه آندروئید 3 از سوی گوگل مصادف شد. از طرفی گوگل بر خلاف اپل فقط عرضه‌کننده نرم‌افزار است و کار تولید سخت‌افزار را به چندین تولیدکننده سپرده‌است. همین دو مورد باعث رشد بسیار سریع این شرکت در سال 2011 در بازار تبلت شد. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود، اپل در سال 2011 نزدیک به 68 درصد از بازار تبلت را در اختیار داشته باشد و گوگل به حدود 20 درصد از این بازار دست یابد. گارتنر پیش‌بنی می‌کند، سهم بازار اپل در سال 2015 به 47 درصد و سهم گوگل به 38 درصد برسد. در نهایت، این پنج رویکرد مختلف بر حسب سلیقه و عقیده کاربران مختلف را جذب خود کرده‌اند و هر کدام با شور و شوق به امتیازهایی که نسبت به رقبا دارند می‌بالند و بر آن‌ها تأکید می‌کنند تا بلکه بر جمع کاربران بیافزایند. در این شور و غوغا شاید انتخاب کمی دشوار باشد. به این سان بود که سعی کردیم جدا از این هیاهو گوشه‌ای دنج و خلوت باز کنیم تا شاید با مروری بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر سیستم‌عامل راحت‌تر انتخاب کنید.زمانی که شرکت گوگل این مرد ماشینی سبزرنگ را به دنیا معرفی کرد، تقریباً هیچ‌کس چنین رشد پرشتابی را در دنیای اسمارت‌فون برای آن پیش‌بینی نمی‌کرد. آندروئید، سیستم‌عاملی که گوگل برای افزایش سهم آن از بازار اسمارت‌فون به انواع و اقسام برنامه‌ها و ترفندها متوسل شد، رشدی خارج از حد انتظار داشت. گوگل برای بازار تبلت نیز چنین برنامه‌ای در ذهن دارد. این در حالی است که از برخی جهات در این بازار عقل‌‌ها حيران مانده‌اند. گوگل مجبور شد با همان نسخه مخصوص اسمارت‌فون ورود خود را به بازار تبلت اعلام کند و فضای خالی سیستم‌عامل اختصاصی تبلت را به دست تولیدکنندگان تبلت‌بسپارد تا با توسعه رابط‌های کاربری اختصاصی خود به جبران آن بپردازد.

آخرین حرکت گوگل اما حکایت از آن دارد که سنگ بنایی برای یک راهکار اختصاصی برای تبلت گذاشته شده‌است. آندروئید 3 یا هانی‌کامب سیستم‌عاملی است که به‌صورت اختصاصی برای تبلت طراحی و توسعه داده شده‌است. به این ترتیب، اگرچه همچنان در بازار تبلت‌هایی موجود هستند و تولید می‌شوند که سیستم‌عامل آن‌ها آندروئيد2.x است، اما در ادامه بررسی نسخه اختصاصی تبلت، یعنی آندروئید 3 را خواهید خواند.

ظاهر و باطن

اگر فرض کنیم، تبلت دستگاهی میان کامپیوتر و اسمارت‌فون است، كه می‌تواند به یک طرف گرایش بیشتری داشته‌باشد، آندروئید3 به‌عنوان یک سیستم‌عامل تبلت جایی نزدیک‌تر به کامپیوتر قرار می‌گیرد تا اسمارت‌فون. این موضوع یک تفاوت دیدگاه را در این سیستم‌عامل نسبت به رقیب اصلی آن، یعنی iOS مشخص می‌سازد، زیرا iOS را می‌توان بیشتر به اسمارت‌فون نزدیک دانست (البته این مورد به‌خودی خود یک ویژگی به‌شمار می‌آید و نه ضعف یکی از این رقیب‌ها). این تفاوت دیدگاه البته از چند نشانه ناشی می‌شود: نخست این‌که آندروئید 3 از چیزی با نام «دسکتاپ» به‌معنای سنتی آن در کامپیوتر شخصی بهره می‌برد. به این معنا که صفحه اصلی می‌تواند حاوی تعدادی ویجت و آیکون برنامه‌های مختلف (در حقیقت ميانبر) باشد که می‌توان آن‌ها را سفارشی‌سازی یا کم و زیاد کرد. این در حالی است که در iOS از همان صفحه اصلی با ردیف‌هایی از برنامه‌ها طرف هستیم که در صفحه‌های بعدی نیز همین امر تکرار می‌شود. مورد دوم تمرکز بیشتر آندروئید روی نرم‌افزار است. به‌طوری که تقریباً همه کارها، از قفل کردن صفحه، قفل تغییر جهت، کم و زیاد کردن صدا و ... به‌صورت نرم‌افزاری قابل‌انجام هستند (در برخی تبلت‌ها حتی دکمه Home به‌صورت سخت‌افزاری وجود ندارد). این در صورتی است که در آی‌پد برای برخی از این کارها از دکمه‌های سخت‌افزاری استفاده می‌شود. این موضوع البته در برخی مواقع می‌تواند باعث کاهش سرعت شود. مثلاً قفل تغییر جهت که در iOS با دوبار فشار دادن کلید Home یا استفاده از کلید کناری امکان‌پذیر‌است، در هانی‌کامب باید از طریق تغییرتنظیمات طی چند مرحله انجام شود. به این ترتیب، نخستین چیزی که با دیدن صفحه اصلی آندروئید به‌چشم می‌آید، همین تفاوت دیدگاه است. در صفحه نخست تعدادی ویجت به‌چشم می‌خورد و زیر آن‌ها نیز دو ردیف آیکون برنامه قرار دارند که می‌توان در همین صفحه و با چند بار لمس موارد دلخواه را به آن‌ها اضافه کرد (شکل 1).

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 1- دسكتاپ آندروئيد 3

همچنين یک نوار وضعیت در پایین صفحه قرار دارد که علاوه‌بر اطلاعات مختلفی از جمله ساعت، وضعیت باتری، وای‌فای، بلوتوث و... از طريق آن می‌توان به برنامه‌های در حال اجرا نیز دسترسی پيدا كرد و دکمه Home و Back نیز برای دسترسی به صفحه اصلی و صفحات باز قبلی (در مرورگر، محیط اصلی سیستم‌عامل و برنامه‌های مختلف) در آن پيش‌بيني شده است. نواری نیز در بالای صفحه قرار دارد که امکان جست‌وجوی سریع و اضافه کردن برنامه به ميانبرهاي صفحه اصلی را فراهم می‌کند. هر گاه برنامه‌ای را که برای اسمارت‌فون طراحی شده در هانی‌کامب اجرا کنید، یک آیکون تنظیمات ظاهر می‌شود. طبیعی است که در برنامه‌های اختصاصی تبلت این آیکون ظاهر نمی‌شود، زیرا تنظيمات این برنامه از قبل در نظر گرفته شده‌ است. به ظاهر گوگل قصد دارد تا هنگام افزایش تعداد برنامه‌های تبلت خود از این ویژگی استفاده كرده و کاربر را راضی نگه دارد. هر چند در اغلب موارد، استفاده از برنامه‌های اسمارت‌فون روی تبلت تجربه‌ای ناقص است. به این ترتیب، همچنان تعداد بسیار کم برنامه‌های اختصاصی تبلت‌های مبتنی بر هانی‌کامب در مقایسه با آی‌پد، بزرگ‌ترین ضعف هانی‌کامب در مقابل اپل آن به‌شمار می‌آید. برنامه‌های تحت آندروئید را می‌توان در آندروئید مارکت یافت که تا ماه مي سال 2011 حاوی 294 هزار برنامه‌بوده و از این تعداد، بخش بسيار اندكي (چیزی حدود صد برنامه) مخصوص هانی‌کامب هستند. لازم به ذکر است که تا‌کنون حدود سه میلیارد دانلود از آندروئید مارکت انجام شده‌ که عمده آن‌ها مخصوص اسمارت‌فون بوده‌اند. با توجه به این‌که آندروئید در این نسخه برای کار با پردازنده دوهسته‌ای بهینه‌شده‌، کارایی این سیستم‌عامل در محیط اصلی، برنامه‌ها و بازی‌های مختلف نرم و سریع است. در گالری تصاویر به‌نرمی و با سرعت می‌توان در میان عکس حرکت کرد و عکس‌های مورد نظر را بزرگ‌نمایی و ویرایش کرد. در پخش ویدیو نیز این روان بودن دیده می‌شود. البته، ویرایش ویدیو کمی کند است و در بعضی موارد گیرهای کوچکی وجود دارد و و همچنين در هنگام اجراي يك برنامه third Party دچار اشكال شده و بسته شد. به‌جز این موارد ریز، کارایی سیستم‌عامل راضی‌کننده است.

 

نصب برنامه‌هاي آندروئيد

یکی از برتری‌های آندروئید در روش نصب برنامه آن است که دست کاربر را بسیار باز گذاشته‌است. در مقابل، کمبود برنامه اختصاصی برای آندروئید 3 مشکلی بسیار جدی برای این سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود. برای نصب برنامه در تبلت مبتنی بر هانی‌کامب خود سه راه پیش رو دارید:

روش نخست استفاده از برنامه Android Market است که شامل ورود به فروشگاه آندروئيد و انتخاب و نصب برنامه است، البته آندروئید مارکت حاوی دو دسته برنامه‌های مخصوص اسمارت‌فون و تبلت است كه برنامه‌های اسمارت فون یا در کادر کوچکی اجرا می‌شوند یا برای تطابق با نمایشگر تبلت بزرگ می‌شوند (با افت کیفیت).روش دوم استفاده از پورتال آنلاین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که می‌توان برنامه مورد نظر را در آن جست‌وجو و آن را برای نصب به دستگاه منتقل کرد. اگر هم بیش از یک دستگاه با حساب کاربری آندروئید کاربر مرتبط باشد، یک پیغام از کاربر می‌خواهد که دستگاه مورد نظر را برای ارسال و نصب برنامه انتخاب کند.روش سوم نیز اتصال تبلت به کامپیوتر و کپی کردن یک فایل با پسوند apk. روی تبلت و اجرای آن است. البته می‌توان فایل مذکور را ایمیل و در تبلت آن را دانلود و اجرا کرد. این روش می‌تواند در راحتی و سرعت کار تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

گزینه‌ها و امکانات زیاد سفارشی‌سازی یکی دیگر از امتیازهای آندروئید‌3 به‌شمار می‌آید. تنظیمات اولیه با یک لمس در نوار پایین در دسترس است (شکل 2). در این نسخه کاربر می‌تواند ویجت‌های دلخواه خود را در پنج صفحه Home مختلف قرار دهد و همچنین آیکون‌های برنامه‌های دلخواه را در هر جای مورد نظر از این پنج صفحه گروه‌بندی‌کند. البته، با وجود امکانات سفارشی‌سازی زیاد و مختلف، جای برنامه‌های سفارشی‌سازی خالی است. عوض کردن پس‌زمینه با تصاویر ثابت یا انیمیشن نیز امکان‌پذیر است که برخی تولیدکنندگان از این امکان استفاده ابتکاری نیز کرده‌اند (ايسوس در تبلت‌های خود از تصویر متحرک پس‌زمینه‌ای استفاده می‌کند که شامل نمايی از آب است که تکه یخی در سطح آن قرار دارد و سطح آب، جهت و میزان شارژ دستگاه را نشان می‌دهد). البته، امکان تغییر رابط کاربری خارج از حد استاندارد برای سازندگان تبلت فراهم نیست. به این ترتیب، در تبلت‌هایی از تولیدکنندگان مختلف، شاهد یک چارچوب اصلی ثابت خواهید بود. به ظاهر این تصمیم گوگل به دلیل یک‌دست‌سازی تبلت‌های مختلف انجام شده تا کاربر ‌هنگام کار با آن‌ها دچار سردرگمی نشود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 2- تنظيمات اصلي سيستم با يك لمس در دسترس است.

 

ایمیل و وب‌گردی

برنامه ایمیل آندروئید 3 از نقاط قوت مهم آن است. نخست آن‌که این برنامه با هر اشتراک POP قابل‌استفاده است. ساختار برنامه ساده و کارا است. در سمت چپ صفحه بخش‌ها و پوشه‌ها قرار دارند؛ در ستون وسط عنوان پيام‌ها و در ستون سمت راست نیز نمایی از محتوای پیغام‌ها دیده می‌شود (شکل 3). متون به‌شکل درستی نمایش داده می‌شوند و سازماندهی پیغام‌ها نیز راحت است. علاوه‌بر این، موتور جست‌وجوی ایمیل نیز در میان انبوه پیغام‌ها به‌خوبی کار می‌کند. تنها برنامه پیغام‌رسانی فوری موجود برای آندروئید 3 (تا این زمان) Google Talk است که اگرچه کارکرد قابل‌قبولی دارد، اما امکانات آن بسیار ابتدايي و ناقص است و باید امکانات مختلف یک برنامه پیغام‌رسانی فوری بالغ به آن اضافه شود (شکل 4). وبگردی در آندروئید 3 تجربه تقریباً کامل و لذت‌بخشی است. از نظر کارایی سیستم‌عامل روان و سریع عمل می‌کند. هانی‌کامب به‌طور کامل از فلش پشتیبانی می‌کند. فلش موضوع یک مشاجره طولانی در دستگاه‌های رقیب گوگل، یعنی اپل بوده‌است. اگرچه برخی از محتواهای سنگین فلش روی اسمارت‌فون به‌کندی عمل می‌کنند و منابع را نیز می‌خورند، اما در تبلت‌های امروزی قضیه متفاوت است، زیرا قدرت پردازش آن‌ها با پردازنده‌های دوهسته‌ای (و در آینده نزدیک چهارهسته‌ای) به‌خوبی از پس این نمونه‌ها بر‌می‌آید؛ در تبلت مورد آزمایش، اغلب محتواهای مبتنی بر فلش، اعم از بازی‌های مختلف، Last.fm و یوتوب به‌نرمی و به صورت کامل به‌نمایش در‌آمد. هر چند در برخی بازی‌ها کدها کند لود شدند، اما سرانجام به‌نمایش در‌آمدند. این کندی، هر چند کم پیش می‌آید، اما می‌تواند گاهی آزاردهنده باشد، زیرا بازی‌های سرگرم‌کننده فلش در اینترنت بسیار فراوان هستند. در عين حال، نبايد فراموش كرد كه اجراي محتواي فلش روي تبلت تأثير منفي قابل ملاحظه‌اي روي مصرف باتري اين دستگاه‌ها خواهد داشت. (البته، این کندی نه به آندروئید که به فلش مربوط می‌شود که در موارد سنگین یا مواردی که به‌صورت بهینه نوشته نشده باشند، به منابع پردازشی زیادی نیاز دارد).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

شكل 3- برنامه ايميل آندروئيد

adndroidos4_s.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 1- صفحه فهرست برنامه‌هاي Tablet Os

blackbeerry2_s.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...