رفتن به مطلب

ناو هواپيمابر کلاس Nimitz


spow

ارسال های توصیه شده

امروزه ناوهاي هواپيمابر کلاس Nimitz ستون فقرات نيروي درياي ارتش ايالات متحده به حساب مي آيند. اين شهرهاي شناور با طول 333 متري خود مي توانند تا 80 فروند هواگرد را به وسيله خود حمل کنند، تعدادي که مي توانند در هر نقطه اي از دنيا به صورت مستقل به انجام عمليات رزمي بپردازند.

اولين ناو اين گروه CVN-68 ملقب به USS.Nimitz بود که در 3 مي 1975 به صورت رسمي به خدمت نيروي دريايي وارد شد. از آن زمان تاکنون 9 فروند ديگر از اين شهرهاي شناور به خدمت وارد گشته اند تا با ورود ناو هواپيمابر GeorgrH. W.Bush CVN-77 در 10 ژانويه 2009 هر ده ناو برنامه ريزي شده از اين کلاس طبق برناهه ريزي هاي صورت گرفته در دهه 1960 به صورت عملياتي درآيند، تواني که نيروي درياي ارتش ايالات متحده را تبديل به قدرتمندترين نيروي دريايي جهان کرده است. در مورد شناورهاي کلاس Nimitz همه چيز حيرت آور است، طول 333 متر، 103 هزار تن وزن، 3200 نفر خدمه، آب شيرين کن هايي با توان شيرين سازي 400 هزار ليتر در روز و بسياري از ويژگي هاي ديگري که اين 10 شهر شناور را تبديل به بزرگ ترين کشتي هاي رزمي تاريخ کرده است.

 

 

2426471.JPG

 

نيروي پيشران اين ناوهاي کوه پيکر به وسيله دو راکتور هسته اي Westing house A4W که در مرکز ناو قرار گرفته اند تأمين مي گردد. نيروي توليدي توسط اين راکتورها به وسيله 4 توربين عظيم ساخت شرکت معظم جنزال الکتريک به برق تبديل مي گردد و سپس به وسيله چهار شفت مستقل به چهار پروانه برنزي هر يک به قطر 6/7 متر منتقل مي گردند، تا اين کوه پولاد را به حداکثر سرعت باور نکردني برساند نيرويي که براي تأمين برق مصرفي يک شهر 100 هزار نفر کافي خواهد بود!

بهره گيري از نيروي هسته اي علاوه بر اين باعث گشته تا کشتي قادر باشد بدون نياز به سوخت گيري تا 20 سال به انجام عمليات بپردازد، تواني که در زمان نبردهاي طولاني و حذف شبکه هاي گسترده لجستيکي کارآيي خود را نشان مي دهد.

ناوهاي کلاس Nimitz در اصل براي جايگزيني ناوهاي کلاس USS .Enterprise طراحي و توليد شده ولي با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته و نيز دست و دل بازي کنگره ايالات متحده بسيار بزرگ تر و پيشرفته تر از همتايان پيشين خود ساخته شدند. هر ناو داراي 3200 خدمه است که در کنار 2500 نفر خدمه پروازي، تعداد سرنشينان آن را به عدد حيرت آور 5700 نفر مي رساند. نکته جالب آن که ناو در حالت عادي جيره 90 روزه خدمه خود را حمل مي کند و در درون خود يک بيمارستان 51 تخت خوابي با 6 پزشک و 5 دندان پزشک همراه دارد.

 

2426472.JPG

 

وظيفه اصلي ناوهاي اين کلاس رساندن هواپيماهاي عرشه خود به نزديکي مواضع عملياتي است تا بتوانند با ايجاد يک پوشش هوايي مناسب بر فراز منطقه درگيري به پيروزي نيروهاي خودي کمک کنند، وظيفه اي که اين کشتي هاي کوه پيکر با توانايي حمل بيش از 80 فروند هواگرد به خوبي از پس آن برمي آيند. طول باند اصلي در اين ناوهاي هواپيمابر عدد باور نکردني 237/7 متر است که ناو را قادر مي سازد تا در هر 20 ثانيه يک هواپيما را به پرواز درآورد در عين حال ناوهاي کلاس Nimitz مي توانند در هر دقيقه تا فرود 4 فروند هواپيما را نيز بر عرشه خود پذيرا باشند که همگي نشان از کارآيي بالاي اين کشتي هاي گران قيمت دارند.

در عرشه پروازي چهار بالابر مخصوص هواپيما وجود دارد که به وسيله آن ها هواپيما را مي توان از انبارهاي زيرين به عرشه آورد و مورد استفاده قرار داد، در عين حال 4 منجنيق بسيار پر قدرت به توان MV208 نيز در عرشه اين شهرهاي شناور وجود دارد که مي توانند سرعت يک هواپيماي F/A 18super homet را در مدت زمان کمتر از 3 ثانيه از صفر به 180 مايل بر سرعت برساند که در زمان برخاستن هواپيما کمک شاياني به آن مي کند.

 

2426473.JPG

لینک به دیدگاه

براي فرود سلامت هواپيماها نيز روي عرشه اين ناو قلاب هاي مخصوصي وجود دارد که با قفل شدن در هوک هاي مخصوص تعبيه شده در زير هواپيماها به طرز غير قابل انکاري از انرژي جنبشي آن ها مي کاهد.

در خدمت نگاه داشتن 80 فروند هواپيما به هيچ وجه کار ساده اي نيست، ولي ناوهاي کلاس Nimitz به خوبي براي انجام اين مهم آماده اند به نحوي که حتي امکان انجام تعميرات سنگين موتورها نيز در ناو وجود دارد!

 

2426474.JPG

 

زاغه هاي مهمات اين شهرهاي شناور بسيار بزرگ هستند و هر نوع سلاح و بمبي در آن ها يافت مي شود ولي نکته جالب تر حمل 6/10 ميليون ليتر سوخت هواپيما به وسيله اين کشتي هاي غول پيکر است که بي شک ميزان فوق العاده زيادي است (ظرفيت تانکرهاي سوخت رساني سبزي که در سطح شهر مي بينيد تنها 20 هزار ليتر است!)

عرشه پروازي ناوهاي خانواده Nimitz بي شک يکي از پرخطرترين مناطق سطح کره زمين به حساب مي آيد. خطر بلعيده شدن توسط موتور تا پودر شدن لحظه اي در اثر برخورد با گازهاي خروجي اگزور را که کنار بگذاريم، هنوز کابل هاي فلزي قطوري که در هوا معلق هستند و يا خطر سقوط از عرشه ناو (ارتفاع از سطح آب در کشتي هاي اين کلاس برابر 41 است) وجود دارد که در صورت زره پوش بودن و يا قهرماني شما در رشته شيرجه آن ها نيز خطر مهمي به حساب نمي آيند ولي از آن جايي که زره فولادي دست و پا گير و تعداد قهرمانان شيرجه نيز محدود است، اقدامات جالبي در راستاي حفظ جان اعضاي عرشه صورت پذيرفته که جالب ترين آن ها پوشيدن لباس هاي رنگي توسط خدمه عرشه است.

 

2426475.JPG

 

ناوهاي هواپيمابر کالس Nimitz از زمان ورود به خدمت خود در سال 1975 تاکنون به عنوان نوک پيکان حمله نيروهاي نظامي ايالات متحده در عمليات اين نيرو شرکت داشته و از آن زمان تا به حال در هر اتفاق مهم جهاني ردپايي از خود به جا گذاشته اند. اولين عملياتي که اعضاي اين ناوگان به صورت مستقيم در آن درگير شد، منجر به شکست آن ها در صحراي طبس گشت ولي پس از آن اين ناوها در پاناما، سومالي، بوسني و هرزگوين، افغانستان و عراق به انجام عمليات نظامي مختلف پرداختند. در عين حال در سونامي سال 2004 و يا زلزله اخير هائيتي و بسياري ديگر از مصائب طبيعي اين ناوها به نام کمک هاي بشر دوستانه به منطقه وارد گشته اند!

هر ناو به وسيله 4 کشتي همراه يک ناو گروه را تشکيل مي دهند، کشتي هاي همراه را معمولاً يک کشتي تانکر که حامل سوخت و جيره مورد نياز گروه است، 2 ناوشکن مخصوص درگيري با تهديدات سطحي و هوايي و يک کشتي حامل موشک هاي کروز براي درگيري با تهديدات دوربرد تشکيل مي دهند، در عين حال همراه يک زيردريايي نيز در پيشاپيش گروه در حرکت است تا اهداف سطحي و زيرسطحي احتمالي را شناسايي کند.

ناوهاي هواپيمابر Nimitz براي عمر خدماتي 50 ساله طراحي شده اند و با توجه به ورود به خدمت CVN-68 Nimitz در سال 1975 طبق برنامه ريزي هاي انجام شده اين ناو بايد در سال 2025 بازنشسته گردد، نيروي دريايي نيز با همين هدف يک کلاس جديد از ناوهاي هواپيمابر فوق پيشرفته موسوم به General R. Ford Classes مي رود تا اين خلاء حاصل را به صورت قابل توجهي پر نمايد.

 

2426476.JPG

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...